• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det finns ju flera fullset för det priset på Chrono24. (Dock i Asien & Usa) men det spelar ju ingen större roll.
För eller senare borde det komma ut någon inom EU för samma pris kan man tycka.
För 60.500:- kan man ju köpa en NY på greymarket (Chrono24)

Det skulle vara det där med moms i så fall! ;)
 

Dexter86

Cartier
Bara be dom skicka kvitto på en Seiko eller likande som inte kostar så mycket , om man behöver redovisa
Bara hoppas dom inte öppnar men då måste dom misstänka knark eller liknande
 
Bara be dom skicka kvitto på en Seiko eller likande som inte kostar så mycket , om man behöver redovisa
Bara hoppas dom inte öppnar men då måste dom misstänka knark eller liknande

Problemet är ju att vid en revision så kikar även Skatteverket kontot.. Och då skall beloppen stämma överens.
Men att momsen inte kommit it i säljarens ände är ju inte köparens bekymmer ;)

Så det är egentligen ingenting olagligt.. Många rynkar på näsan för det och kallar det oetiskt (Vilket de kanske må va) men men.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det är ju i regel så alla Svenska säljare som säljer nya klockor för grovt rabatterade priser ifrån AD.
Dom plockar ut en ny Rolex i utlandet.. Drar momsen och säljer sedan momsfritt. (Är klockan begagnad med moms (vilket förekommer) så blir det ännu billigare)

Har du koll på att det faktiskt fungerar så? Gråhandlare gör väl def inte alltid så.. (Säger inte att du har fel, men vore intressant med nån form av källa)
 
Har du koll på att det faktiskt fungerar så? Gråhandlare gör väl def inte alltid så.. (Säger inte att du har fel, men vore intressant med nån form av källa)

Gråhandlare är ju generellt sett återförsäljare som handlar ifrån ADs för att ADs måste fylla upp sin kvot.
Och seriösa AD sköter ju garanterat sina affärer med Skatteverket (Får man hoppas)
Men ja det är mycket vanligt att det är såhär det går till (Givetvis drar alla företag som köper nya klockor momsem) men det är långt ifrån alltid som momsen kommer in i andra änden.
 

Hybbe

Breitling
Gråhandlare är ju generellt sett återförsäljare som handlar ifrån ADs för att ADs måste fylla upp sin kvot.
Och seriösa AD sköter ju garanterat sina affärer med Skatteverket (Får man hoppas)
Men ja det är mycket vanligt att det är såhär det går till (Givetvis drar alla företag som köper nya klockor momsem) men det är långt ifrån alltid som momsen kommer in i andra änden.
Mailade med två gråhandlare i Italien angående klockköpet av en helt ny klocka, då klockan skulle skickad till mig utanför EU så undrade jag om momsen skulle dras av vid köp. Svaret jag fick var att det inte var möjligt! Blev inget köp då jag inte var sugen på att betala moms i två länder för samma klocka.
 
Mailade med två gråhandlare i Italien angående klockköpet av en helt ny klocka, då klockan skulle skickad till mig utanför EU så undrade jag om momsen skulle dras av vid köp. Svaret jag fick var att det inte var möjligt! Blev inget köp då jag inte var sugen på att betala moms i två länder för samma klocka.

Jag har själv köpt mängder med produkter inom EU och dragit momsen :)
Så det säger inte så mycket.. Antagligen var inte säljaren villig att specificera momsen. Eller så kanske den sålts innan och det fanns ingen moms på produkten.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Problemet är ju att vid en revision så kikar även Skatteverket kontot.. Och då skall beloppen stämma överens.
Men att momsen inte kommit it i säljarens ände är ju inte köparens bekymmer ;)

Så det är egentligen ingenting olagligt.. Många rynkar på näsan för det och kallar det oetiskt (Vilket de kanske må va) men men.
Importerar du en klocka från ett icke EU-land så är DU skyldig att betala moms och tull för denna. Sen att det går att trixa för att minimera risken för att åka på momsen är en helt annan sak och dessutom olagligt.
 

POO

Panerai
Är Uret en av dessa ekobrottslingar? Rätt imponerande att de lyckats hålla på så länge med sitt momsbedrägeri i så fall.
 
Är Uret en av dessa ekobrottslingar? Rätt imponerande att de lyckats hålla på så länge med sitt momsbedrägeri i så fall.

Det är inget bedrägeri? Klart det finns dom som skriver falska momskvitton till köpare.. Men jag tror Uret köper sina klockor ifrån hederliga återförsäljare.
Men givetvis drar även dom av momsen. Det gör alla företag.
 
Ett företag drar momsen på i regel allt dom köper nytt.
Köper man en ny kontorsdator, däck till tjänstebilen eller en ny telefon så betalar man inte moms.
Eller jo man betalar den. Men sedan kvittar man den emot ingående moms varje eller var tredje månad.
 

POO

Panerai
Ett företag drar momsen på i regel allt dom köper nytt.
Köper man en ny kontorsdator, däck till tjänstebilen eller en ny telefon så betalar man inte moms.
Eller jo man betalar den. Men sedan kvittar man den emot ingående moms varje eller var tredje månad.

Mot den utgående om man ska vara petig men jag fattar inte vad som skulle vara vinningen här? och vad är momsfritt?
 
Mot den utgående om man ska vara petig men jag fattar inte vad som skulle vara vinningen här? och vad är momsfritt?

Det finns massor av exempel och sätt man kan göra det på..
Vissa sätt är lagliga men tvivelaktiga medan andra är rena skatt och bokföringsbrott.
Exakt hur det går till är ingenting jag vill sitta och skriva ut här publikt på KS..
Kort och gott finns det vägar runt Skattesystemet som gör det förmånligt för företagare att importera och sälja klockor..

Detta är ingenting jag gjort själv. Men det är ett allmänt välkänt faktum att det är så det går till.
Varor jag köpt utomlands har varit bl.a kamerautrustning som jag faktiskt använder i bolaget (Mina bolag säljer inte produkter utan tjänster)
 

POO

Panerai
Det finns massor av exempel och sätt man kan göra det på..
Vissa sätt är lagliga men tvivelaktiga medan andra är direkta bokföringsbrott.
Exakt hur det går till är ingenting jag vill sitta och skriva ut här publikt på KS..
Kort och gott finns det vägar runt Skattesystemet som gör det förmånligt för företagare att importera och sälja klockor.

Snälla, du kan väl delge mig ett av dessa massor sätt! Som inte är olagligt dvs.
 

Calfen

Panerai
Den Quartz klocka med Box cert osv den är 36 mm tror jag!

image.jpeg
 
jjjj.jpg riolll.jpg 4102917p_xxl.jpg kan någon hjälpa mig och säga om detta fullset ser fullbordat ut? är det ett cert på sista bilden? hur vet jag om det är fejk? hur ska ett korrekt cert se ut, kanske ska se ut så?

Kan någon även säga hur klockans skick ser ut? Är väldigt dålig på att se det här med om klockan blivit polerad osv. går det att hitta ngn bild på en opolerad rolle kontra en polerad av samma modell så jag kan lära mig skillnaden en gång för alla?

klockan är från tidigt 90tal

är det värt att köpa ett fullset för 4k extra en vad en vanlig klocka som 16610 kostar utan cert?
 

Samps

Cartier
jjjj.jpg riolll.jpg 4102917p_xxl.jpg kan någon hjälpa mig och säga om detta fullset ser fullbordat ut? är det ett cert på sista bilden? hur vet jag om det är fejk? hur ska ett korrekt cert se ut, kanske ska se ut så?

Kan någon även säga hur klockans skick ser ut? Är väldigt dålig på att se det här med om klockan blivit polerad osv. går det att hitta ngn bild på en opolerad rolle kontra en polerad av samma modell så jag kan lära mig skillnaden en gång för alla?

klockan är från tidigt 90tal

är det värt att köpa ett fullset för 4k extra en vad en vanlig klocka som 16610 kostar utan cert?
Omöjligt att säga om klockan är polerad utifrån de där bilderna. Länken ser välanvänd ut iaf. Den saknar your Rolex oyster boken, chronometer hangtag, swimpruf hangtag, ankaret, inlägget i boxen som täcker över klockan, om man ska vara petig. Certet ser helt ok ut, sen om det stämmer överens med serienumret på klockan vet du inte först du köpt den och tagit av länken..
 
Tack! Här kommer en till klocka som jag blivit erbjuden att köpa, en rolex 168000. Kan någon hjälpa mig och säga om den ser bra ut?
Bifogar massa bilder. Mitt nybörjaröga ser att den är lite sliten, men klockan är från sent 80tal. kanske går att tvätta länken och byta insert?

sen ser jag på luckan som skyddar urverket står det 16800, alltså den tidigare modellens. är den bytt?
 

Bilagor

  • IMG_0005-1.jpg
    IMG_0005-1.jpg
    127.5 KB · Visningar: 84
  • IMG_0006-2.jpg
    IMG_0006-2.jpg
    102.9 KB · Visningar: 79
  • IMG_0007-3.jpg
    IMG_0007-3.jpg
    113.2 KB · Visningar: 76
  • IMG_0008-4.jpg
    IMG_0008-4.jpg
    81.5 KB · Visningar: 79
  • IMG_0009-5.jpg
    IMG_0009-5.jpg
    96.2 KB · Visningar: 77
  • IMG_0010-6.jpg
    IMG_0010-6.jpg
    100.1 KB · Visningar: 80
  • IMG_0011-7.jpg
    IMG_0011-7.jpg
    92.8 KB · Visningar: 76
  • IMG_0013-9.jpg
    IMG_0013-9.jpg
    102.6 KB · Visningar: 81
Tack! Här kommer en till klocka som jag blivit erbjuden att köpa, en rolex 168000. Kan någon hjälpa mig och säga om den ser bra ut?
Bifogar massa bilder. Mitt nybörjaröga ser att den är lite sliten, men klockan är från sent 80tal. kanske går att tvätta länken och byta insert?

sen ser jag på luckan som skyddar urverket står det 16800, alltså den tidigare modellens. är den bytt?

Länken kan jag inte svara på.. Men det allmäna skicket tycker jag är helt ok! Klockan har ju lite patina .)
Sen att spännet är lite grisigt tycker jag är tråkigt, en tvätt innan fotografering hade ju varit trevligt..
 

Knypplarn

Cartier
Tack! Här kommer en till klocka som jag blivit erbjuden att köpa, en rolex 168000. Kan någon hjälpa mig och säga om den ser bra ut?
Bifogar massa bilder. Mitt nybörjaröga ser att den är lite sliten, men klockan är från sent 80tal. kanske går att tvätta länken och byta insert?

sen ser jag på luckan som skyddar urverket står det 16800, alltså den tidigare modellens. är den bytt?
Klart att det går att tvätta länken, köp en enkel ultraljudstvätt så kan du göra det hemma. Finns väl ingen anledning att byta insert på den där? Vill du ha en Sub som ser ny ut så köp en ny Sub.

16800, 168000 och 16610 har alla samma boettlock. Antingen använde fabriken ett gammalt lock vid tillverkningen (finns sådana fall dokumenterade, vilket gör det troligt även i det här fallet), eller så har någon bytt locket till ett äldre (varför man nu skulle göra det).
 
När ni säger att den har patina vad menar ni då? Jag trodde man syftade främst på patina när index har gulnat? Jag tycker att gult index jämnt o fint är mycket trevligt och den klockan lär ju få de om några år med regelbunden användning om man kollar på andra ex, men det kanske man inte kan veta?

Exet jag har bifogat tycker jag ser relativt nytt ut men har förövrigt svårt att se om färgen är vit eller krämigt vit på index
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Är det rimligt att försöka hitta en Submariner no date under 35 i OK skick eller ska man sikta högre upp direkt?

Sikta högre om du har möjlighet!

Det är nog svårt. En 14060 för bör väl vara billigast och finns väl att få för under 40.000 kr om den är i lite halvsletet skick. Men sen finns ju förstås Tudor också...

Är inte den här ganska vettigt prissatt?

https://klocksnack.se/threads/rolex-14060-x-serie-från-91.53937/
 
Topp