• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad hade du köpt/gjort för pengarna om du inte köpt klockor?

TicTack

Cartier
Först tänkte jag kalla tråden "Hur finansierar du dina klockor?", men det blir ju lite väl personligt, kanske.

Därför tänkte jag mig den lite öppnare frågan:
"Vad hade du köpt/gjort för pengarna om du inte köpt klockor?"

Dvs, vilken konsumtion eller vilka investeringar väljer du bort för att köpa klockor?

Personligen hade jag inte direkt ökat min konsumtion (jag är rätt snål), utan investerat mer. Kanske i lite äventyrligare bolag. Har man t.ex. barn finns det ju ingen ände på vad de kan kosta i slutändan, om man vill ge dem "allt" (en falsk förespegling, men ändå). Med allt menar jag inte prylmässigt, utan mer förnuftig "konsumtion" som en (ivy league) MBA*, eller bostäder i större och stora städer. (Obs exempel på saker, inget jag "köpt"!) Jag är inte av skolan att varje generation skall börja från noll, så bespara mig snacket om det.

(Enligt min erfarenhet brukar personer med den åsikten (barn skall börja från 0) haft tur+skicklighet att jobba sig upp från noll själva, men är för snåla för att dela med sig sedan till sina barn. Dessutom är det 2014 nu och inte 1970, så möjligheterna att jobba upp sig från noll är tyvärr sämre.)

Nåväl, nog om mig. Centralt i diskussionen blir väl huruvida klockor är konsumtion eller investeringar. Jag skulle vilja säga både och. Runt 10-50% konsumtion, resten investering, beroende på hur bra priser man köper och säljer till. Med investering menar jag pengar som inte "försvinner", även om de kanske inte växer i värde. För sparsamma kan man därför se klockor som en konsumtion, de hade kanske investerat mer annars. För "slösaktiga" blir ju klocksamlande en sorts "påtvingand" investering, sparande.

Jag misstänker dock att många inte är lika tråkiga / förnuftiga som mig, och jag misstänker att klockpengarna hade blivit en hel del resor och kanske bilar? Vad säger du?


*
http://fortune.com/2012/12/07/stanford-mba-price-tag-hits-185k-highest-in-the-world/
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Klockor är såklart roligare än undangömda pengar någonstans. Men om jag inte hade köpt klockor hade jag investerat mer i fonder och aktier..
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Köper klockor för att jag inte är hemma och kan kasta pengarna i sjön på ny motor till bilen.
Men just nu har jag satt en gräns, en klocka per år och skall inhandlas runt födelsedagen eftersom min GMT köptes då.
Så nu är det 8 månader kvar, jag lider av väntan och det kommer gå åt en hel del pengar eftersom det skall bli en DD.
I övrigt så försöker jag investera så mycket som möjligt av mina pengar inför en god framtid.
Klockorna köper jag för att kunna sälja sen ifall det skulle behövas.
 
Intressant frågeställning.

Jag inbillat mig att jag köper klockor och annan lyxkonsumtion för pengar som blir "över". Alltså när mina mål med andra, viktigare saker, är uppnått såsom boende, sparande, resor etc.

Men som alltid med sådana här saker handlar det om att lura sig själv lite för att få lite extra krydda på tillvaron.:)

Så för att svara på frågan hade jag nog haft lite mer pengar till annat. Antagligen inte legat på banken mao.

/gustav
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Pengarna hade sannolikt staplats på hög, ska det resas så prioriteras klockor och andra mindre nödvändiga ting ner.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
För mig personligen ligger klockor ganska långt ner på behovsstegen. Efter barn, hus, semester, långsiktiga investeringar, kortsiktigt sparande, osv. Skulle inte vilja hamna i den situationen att jag känner (eller rent av måste säga) att vi inte kan åka på semester eller inte kan renovera huset för att "pappa har köpt klockor för pengarna".

Försöker även köpa såpass förnuftigt att delar av innehavet kan avyttras om en större summa plötsligt behövas någon annanstans.

Ganska tråkigt svar, eller hur... :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Klockor känns som en bra sak att lägga pengarna på. Får väl sälja om man behöver få loss slantar.
Teknik och "Trafik" känns som större värde-ras om man jämför med klockor.
Självklart med massor av undantag!!!
/j
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Köpa mig lite sköna detaljer och powerbomb system till crossen, skulle köpa mig en gammal BMW csi och ställa i ordning den med en skön stance men sånär på original förutom fälgar. Skulle köpa mig en äldre stepside och ställa i ordning den så man har något intressant att lasta crossen på.. Bygga mig en egen bopper är en annan sak, men tiden då?

Mycket för mig handlar om att njuta och det gör jag på eller i något motordrivet. Jag skulle investera i mig själv och i det som får mig att må bra. Iofs gör jag redan det men kanske då i något större utsträckning. Pengar på en bank gör inte mig lyckligare, det ska omsättas lite.
 

Tictac

Friends of KS
2-Faktor
Hade förmodligen utökat min samling matchanvända matchtröjor (SHL och Allsvenskan) som jag istället nu valt att avveckla. Finns en del tröjor kvar att sälja av...
 
För mig personligen ligger klockor ganska långt ner på behovsstegen. Efter barn, hus, semester, långsiktiga investeringar, kortsiktigt sparande, osv. Skulle inte vilja hamna i den situationen att jag känner (eller rent av måste säga) att vi inte kan åka på semester eller inte kan renovera huset för att "pappa har köpt klockor för pengarna".

Försöker även köpa såpass förnuftigt att delar av innehavet kan avyttras om en större summa plötsligt behövas någon annanstans.

Ganska tråkigt svar, eller hur... :)


Håller helt med här. Tyvärr kommer klockor ganska långt ner på listan varför det inte finns möjlighet till några extravaganta köp direkt. Hade man varit singel och några år yngre hade man ju absolut kunna glida runt med ett gäng fina ur men så ser verkligheten inte ut (som tur är). Klockor är den extra personliga kryddan i livet när utrymme kan finnas.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag lägger "inga" penar på klockor, max en tusing i månaden inklusive det dedikerade klocksparkontot. De pengarna hade blivit någon extra öl, någon extra glass eller någon extra tisha. Helt meningslösa saker alltså, som inte hade gett mig något långsiktigt.

Jag förstår ju att det blir annorlunda om man - som många här - har en samling som betingar ett rejält värde, om jag hade den ekonomin och prioriteringen så skulle jag lägga klockköp "utanför" den normala konsumtionen och alltså köpa ur då jag och familjen har "allt vi behöver".
 

MrPlow

Rolex
För mig brinner inte pengarna i fickan... Jag känner inte heller att jag försakar något för att kunna köpa klockor... Men visst skulle det säkert dyka upp någon annan hobby som man skulle "investera" i...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Knark och horor.

Nej men ska jag svara ärligt hade nog pengarna varit på banken eller i någon krogkassa. Spenderar ju inga hiskeliga summor på klockor.
 

Skolläraren

Panerai
Lagt det på annan lyxkonsumtion.
När pengarna måste läggas på annat prioriteras klockbudgeten bort, vilket gör att den ändå ligger på noll den närmsta tiden.
 

vonhall

Rolex
Jag hade köpt vingar för pengarna :D
Hade förmodligen bara haft något annat dyrt intresse att lägga pengarna på :)
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Frågan fick mig att fundera lite. Och gav mig lite dåligt samvete för att jag sparar och investerar för lite. När det gäller mina företags pengar så håller jag hårdare i slantarna än jag gör med pengarna jag plockat ut och skattat för. Jag lägger nog jämfört med många andra stora summor på restaurangbesök och nöjen samt kläder och elektronik. Förr la jag pengarna på bilar. Nu för tiden brukar jag köpa klockor eller konst när jag får lite pengar över. Varje gång jag sparat ihop eller sålt något av värde som överstiger en viss summa så brukar jag "unna mig" en klocka eller elektronik-pryl för en del av totalsumman. Oftast ser jag det som en belöning och investering då mycket av det jag köper ändå behåller en relativt stor del av sitt värde över tid, och kan således avyttras om det skulle behövas.
 
Topp