Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Val av Rolex sub. (5513/1680 vs 116610)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Fred72, 10 maj 2014.

1. Fred72
    Trådstartare

Fred72 Friends of KS

Hallå,
    Jag har tidigare haft en 16610, den såldes för ett par år sedan, kommer inte exakt ihåg varför, men saknaden/behovet efter en sub har återkommit.

Frågan är kommer en vintage plexi sub (5513/1680) någonsin bli "typ" lika vattentät/driftsäker som en nyare modell utan att det måste bytas flera synliga delar på den, jag vill helst att så mycket som möjligt ska vara orginal:krona, plexi, bezelring mm. Att packningar/gummiringar måste bytas är ju förståeligt...

Om jag köper en plexi sub så vill jag inte gå och vara orolig...behöver egentligen en (vardagsbeater) som klarar allt, men vet inte om jag är mogen för 116610 ännu.

Har även varit väldigt sugen på en 16610LV men har inte sett den I verkligheten...priserna har dessutom skenat iväg enormt senaste tiden...frågan är kan man verkligen ha en grön dykarklocka???

Tacksam för svar/tankar I ämnet.
    //Freddan

2. Är det en kuggfråga? 116610 såklart...

Bingoraalf och K-S gillar detta.
  3. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Är det en kuggfråga? 5513 såklart...

Gummo, ZQT, krämbulle och 2 andra gillar detta.
  4. acce1999

acce1999 Friends of KS

Så länge det inte finns ngn rost där packningar/glas/bakboett sitter och man regelbundet servar sin klocka, så håller den för vardagsbruk. Så, givet att du har koll på det tycker jag att smaken kan avgöra. Går ju att hitta ganska sena 5513 i väldigt gott skick. De var ju i produktion till 1988.
    A

Fred72 gillar detta.
  5. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    En vintage blir aldrig lika bra som en ny förstås, men har du tur kan den duga att simma och dyka några meter med i alla fall. Det är inte bara packningar som slits på äldre klockor. Boettdelar kan bli slitna/utmattade så att det inte går att få en äldre dykare vattentät igen.

Får jag välja blir det en 5513.

6. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Är det en kuggfråga? LV såklart...

K-S gillar detta.
  7. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    116610, när en klocka är som bäst!

8. konkas

konkas Friends of KS

116610!

9. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Som det sagts tidigare är ju nytt bättre ur ren funktionsaspekt. Men vintage-subbarna är ju bra mycket mysigare och charmigare och har känslan. Ganska enkelt, vill du ha datum - 1680, utan datum - 5513. Jag hade nog gått på en 1680 då datum är ofta riktigt användbart, fast 5513 är ju enligt många mer en riktig "Sub"

Fred72 gillar detta.
  10. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Som vardagsbeater tror jag att det är svårt att slå 116110. Däremot är den ju kanske inte lika charmig som en 5513.

Fred72 gillar detta.
  11. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    En vintagesub duger gott och väl som vardagsbeater, om du inte är supernojjig, och charmen blir en ej försumbar mycket trevlig bonus IMHO.

Gummo gillar detta.
  12. acce1999

acce1999 Friends of KS

Hur tänker du nu? Vilka boettdelar menar du kan bli slitna eller utmattade?

Krona och kronhals byts förstås vid service, för där slits ju gängorna och packningarna extra mycket, men bortsett risken för rost, så är det ju knappast tal om slitage och utmattning i kontaktytorna mellan bakboett och mellanboett samt mellan glasring (inte vridring) och glas samt mellanboett. Det är ju ställen man sällan rör. Glasringen är liksom bakboetten utbytbara servicedelar.

Och så länge man inte har problem med rost, byter krona och kronhals, samt packningar och glas regelbundet, så ser jag inte hur en äldre ska vara sämre på något vis än en nyare.

Jag uppfattade TS fråga i riktningen: går det att få en vintage lika tålig som en modern... Och det menar jag är möjligt, om man är beredd att söka lite, plus uppdatera slitdelarna.

Det var kanske krona/hals plus rost du tänkte på? Glasringen kan för all del tänjas ngt efter många glasbyten, men det går att ordna.

Mvh A

paradis, ZQT, Karatekid och 3 andra gillar detta.
  13. acce1999

acce1999 Friends of KS

En sak till. Alla Rolexverk är driftsäkra, många menar också att de äldre 15XX är mer driftsäkra än de nyare. Å andra sidan är de allra senaste otroligt gångsäkra. Finns plus och minus med både de äldre och de nyare. För egen del imponeras jag av hur stabila de nyare verken är i gången, samtidigt som jag fascineras av robustheten i de äldre.
    A

paradis, ZQT, wundlander och 1 annan gillar detta.
  14. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Allt går väl att ordna med pengar. Talar av erfarenhet från två egna 40 år gamla klockor. Har inga tekniska detaljer, men den ena var inne på trycktest och urmakaren provade att byta packningar, kronhals och glas utan att få den tät. Tror att det var mellanboetten som var skadad på något sätt och det skulle kosta orimligt mycket att byta. Kan ha berott på rostskador.

Den andra klockan var inne på värdering hos Kaplans och fick omdömet "skadad boett" vilket gjorde att den inte ansågs vattentät. Denna skada var inte synlig med glasringen och bakboetten på plats.

15. Fred72
    Trådstartare

Fred72 Friends of KS

Tack för hjälpen och synpunkterna, sover på saken och väntar på att Masterkiller kommer förbi och lånar ut sin 116610 på obestämd tid, nästa gång han har vägarna förbi, har hört att han är en hyvens karl;)
    Ha en bra natt!
    //Freddan

masterkiller gillar detta.
  16. Sond

Sond Friends of KS

Kanske en 14060M så hamnar du mitt i..?

17. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Tråkmåns!

18. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Grönt e skönt! Matchar mina ögon!

K-S gillar detta.
  19. K-S

K-S Biskop

116610LV är king

Ernesto gillar detta.
  20. Thomas77

Thomas77 Bonde

Har inte testat den andra men äger en 116610 LN. Tycker det är en otroligt bekväm klocka som tack vare glidelocken går att justera på ett mycket smidigt vis. Kan verkligen rekommendera denna modellen.

Fred72 gillar detta.
  21. Ernesto

Ernesto Friends of KS

garfield's Hulk är dock mest king. Glasbaksida! image.jpg

garfield och RobertD gillar detta.
  22. acce1999

acce1999 Friends of KS

Ok. Då förstår jag. Det är dina två Datejusts? Förmodligen handlar det om rost i båda fallen du nämner. Sedan kan ju tätheten gå förlorad om klockan har fått en smäll, som fått dess toleranser att avvika från ursprunget, men det kan ju hända oavsett om klockan är ny eller gammal, så det har inte med ålder att göra.

Och naturligtvis kan man lösa det mesta med pengar, men om man har möjlighet att leta efter ett äldre exemplar, som skötts, så behöver klockan inte vara vare sig sämre eller dyrare med avseende på vattentäthet, än en ny.

Just när det gäller Kaplans värderingar, så kan jag tycka att deras utlåtanden allt för ofta mer lutar att "better safe, than sorry" än vad som kanske är mer korrekt i praktiken. Och fraser som "skadad boett" skulle kunna bli väsentligt mer precisa.

Ska kosta på mig lite självreflektion också: Det tycks som om jag blir mer försiktig med klockor som har varit använda tjugo år, eller mer... Så om jag känner att jag inte har råd (eller kan) ersätta någon äldre klocka i en aktivitet, då väljer jag en nyare...

Mvh A

Fred72 gillar detta.
  23. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Part i målet kanske. Men en 116610LV såklart.

garfield och Ernesto gillar detta.
  24. ZQT

ZQT The Banker

Hur intresserad av klockor är du? Skulle vilja sticka ut hakan och påstå att det är mycket svårare att köpa vintage och särskilt att köpa en fin 5513. Vintage är kul, finns massor att läsa! :)

paradis, acce1999 och 80talisten gillar detta.
  25. Fred72
    Trådstartare

Fred72 Friends of KS

Jag är oerhört intresserad, tillbringar 90% av min vakna tid på klockforum, precis som alla andra här. Är dock inte särskilt kunnig på den tekniska biten, hur allt fungerar. Har även provat en hel del framförallt Rolex, men väldigt sällan side by side jämförelser .

Hjärtat säger 1680 red, hjärnan 116610 :banghead:

Snart dags för Kaplans, kanske kan räta ut en del frågetecken...
    Fortsätt gärna dela med er av era tankar.
    Har förövrigt en otroligt charmig 1675, så egentligen borde jag väl köpa en ny Sub...

//Freddan DSC_0035.JPG

Gummo, paradis, Criss Cross och 6 andra gillar detta.
  26. ZQT

ZQT The Banker

Där har du problematiken identifierad. EXAKT sådär är det hehe

WilhelmV gillar detta.
  27. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Du menar väl "hjärtat säger 1680 red och hjärnan vafan du har ju redan klockor så det räcker!", eller?

:D

Det enda som räknas är vad hjärtat säger! Allt annat är rationaliseringar...

ZQT, Ernesto, Scaramanga och 1 annan gillar detta.
  28. Sond

Sond Friends of KS

Sälj din 1675 till mig och köp en red. Då blir du lycklig..;)

80talisten och Micke Ni gillar detta.
  29. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    116610

30. garfield

garfield Friends of KS

"...frågan är kan man verkligen ha en grön dykarklocka???"

Jajjamensan! Det går finfint!

Fred72 och Ernesto gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield