• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför har vissa tidiga speedmasters, tex cal 321/861 inte "ringar" i registrerna på alla tavlor ?

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har märkt när jag suttit och kollat in speedmaster. Att vissa har "ringar" inne i registrerna och vissa har liksom slät tavla rätt igenom. Vad är det som avgör varför det är så ?... Är det vissa ref som skiljer klockorna åt eller är de servicetavlor på dom utan ringar. Kanske är bägge delar korrekt.... Får inte kläm
på detta alltså :)
Vet att det finns duktiga speedynördar här ! ;)
 

Molgan

Cartier
Ringar finns på alla, dessa syns dock inte alltid beroende på vinkel.
Google "step dial speedy" så borde du lära dig lite mer om subdials på speedyn. Det är egentligen den enda stora skillnaden motför nytillverkade speedys, förutom då avsaknaden av 321.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ringar finns på alla, dessa syns dock inte alltid beroende på vinkel.
Google "step dial speedy" så borde du lära dig lite mer om subdials på speedyn. Det är egentligen den enda stora skillnaden motför nytillverkade speedys, förutom då avsaknaden av 321.

Ok ska kolla detta , men jag granskade en tavla med lupp och såg inga ringar i registret. Får
Väl googla step dial och kika en gång extra på klockan med lupp :)
 

Patrik J

Rolex
Kanske @Patrik J har koll på hur det ligger till?
Min 105.003 har ringar men det är inte lätt att se dem på ett foto.
Jag har tidigare aldrig reflekterat över denna djupt filosofiska frågeställning, måste jag erkänna. Men av mina klockor har alla ringar – utom ref 105.012. Det finns väl åtminstone tio olika tavelvarianter från 2915-1 till mitten av 70-talet så det är mycket möjligt att någon fler saknar ringar.
 
Topp