• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varumärkesintrång? Creationwatches

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mannis

Cartier
Beställde en beater från creationwatches, blixtsnabb leverans fram till tullen Arlanda. Efter att väntat en vecka ledsnade jag idag och ringde och frågade vad som dröjer. Fick till svar att en förundersökning pågår beträffande varumärkesintrång. Tydligen kom det många klockor från den avsändaren som stoppades. Tillverkaren, Seiko i mitt fall, måste releasa klockan genom att intyga äktheten. Känns som att det kan ta ett tag.... Någon som varit med om något liknade?
Känns ändå bra att tullen kollar upp detta även om det är surt för mig personligen. Jag kommer i vart fall ha en garanterat äkta klocka när den blir släppt av Seiko
 

mannis

Cartier
Ja det är ju några som haft problem med sina klockor från creation. Kanske de är fejk, eller?

Då blir jag förbannad. Visst den var billigare än i Sverige men inte superbillig (allt är ju relativt, hur långt är ett snöre?), jag har hittat till samma priser i Spanien. Valde dock Creation för att dom skulle vara snabba med leveransen. Blir väl bra att Seiko får intyga så kan vi ta död på den diskussionen en gång för alla(oavsett resultat).
 

JohnDoe

Rolex
Ja det vore riktigt tråkigt om de kör fejk. Men tullen kanske måste hantera gråimport på något konstigt sätt under varumärkesintrång. Typ som Rolex USA förut. Annars har vi nu ett solklart nytt namn på fake seiko, Feiko.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det var ju synd. Såg att de hade Orient Mako, Ray och Bambino för runt tusenlappen, men nu så hoppar jag nog det :p
 

mannis

Cartier
Klart de inte säljer fake men kommer det 100 klockor till Sverige från samma säljare med ett deklarerat värde på typ 200kr så tror fan att tullen tror att de är fake.

Fair point, tullen yrade även om att det saknades serienummer på en del klockor. Rent generellt alltså, inte min specifikt på många av klockorna i de paket som dom nu har stoppat.
 

JohnDoe

Rolex
Ja tullen är ju ett kapitel för sig ibland. Vi har väl någon här som jobbar där och kanske vet mer vad som gäller. Som sagt det kanske mer är ett rättighetsproblem avseende import än att det är fejk.
 
Definitivt. Hela städerna svämmar över av automatvapen, droger och handgranater som aldrig förr. Men för all del, lägg resurser och skattepengar på att kolla upp lite klockor. Bra prio...grattis segaste myndigheten. :mad:

Skärp dig jens! Du är bättre än så! Du vet mycket väl hur fakeeknomin fungrar. Det har diskuterats typ 1000 gånger på KS. Det är bra att Tull kollar upp sånt. Även om creation inte säljer fakes så är det ju inte direkt ovanligt.

Sen lider jag med mannis som inte får hem din klocka som han tänkt. Men det e en annan femma
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Skärp dig jens! Du är bättre än så! Du vet mycket väl hur fakeeknomin fungrar. Det har diskuterats typ 1000 gånger på KS. Det är bra att Tull kollar upp sånt. Även om creation inte säljer fakes så är det ju inte direkt ovanligt.
Fake-ekonomi? Det är inget ord jag ens känner till eller hört. Jag antar att du är ironisk. Jag tycker det är fullkomligt vansinne att frysa äkta klockor i ett halvår och utreda. Det är total felprioritering av en av de mest ineffektiva myndigheter vi har. Det tar en utredare/researcher ungefär en minut att kolla upp att creation är ett legit företag.
 
Så är det säkert, men det betyder inte att de inte ska göra det! Det är väl bra att tullen försöker hålla koll på förfalskningar.
Att de arbetar mot fake-produkter behöver ju inte betyda att de inte arbetar mot illegala vapen. Det var det jag reagerade på i det du skrev.
Att de tar ett halvår att kolla en klocka. det låter inte rimligt.
Edit: glömde citera @JensBP
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Så är det säkert, men det betyder inte att de inte ska göra det! Det är väl bra att tullen försöker hålla koll på förfalskningar.
Att de arbetar mot fake-produkter behöver ju inte betyda att de inte arbetar mot illegala vapen. Det var det jag reagerade på i det du skrev.
Att de tar ett halvår att kolla en klocka. det låter inte rimligt.
Edit: glömde citera @JensBP
Självklart bra. Fakes är det värsta jag vet i denna hobby. Jag skrev om prioriteringar. Sverige läcker som ett såll. Vår tull är inte den bästa i världen. Det är fakta tyvärr. Då lägger man i mitt tycke tid på viktiga saker och löser lätta saker enkelt och snabbt. Detta faller in inom den kategorin, men ändå ska det bakas in i ett halvår av seg byråkrati. Allt handlar om prioriteringar. Hur man gör saker. Nu får mannis vänta på sin klocka i ett halvår för att myndigheten rent ut sagt är helt värdelösa på sitt jobb. Det drabbar även övrigt jobb, de är precis som många andra myndigheter inte direkt överbemannade. Detta reagerar jag på.
 

mannis

Cartier
Intressant i fallet är att creationwatches erkännt sopiga kundservice är behjälpliga i detta case. Jaja, vi får väl se hur det slutar. I`ll keep you posted guys!

Kort update:
Mycket riktigt så var det det deklarerade värdet på 48 dollar (som creation skrev ex officio utan min inblandning) som fick tullen att dra öronen till sig. Utifrån den infon så misstänkte dom varumärkesintrång- jag har skickat min orderbekräftelse samt kvitto på betalningen men icke... Fortfarande Seiko som måste släppa klockan. Creations kundservice skickade en ny faktura på 48 dollar som dom tyckte att jag skulle skicka till tullen för att få dem att släppa klockan, haha - ja det är man ju sugen på när man skicka originalfakturan redan:)

The story continues - håller er uppdaterade
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kort update:
Mycket riktigt så var det det deklarerade värdet på 48 dollar (som creation skrev ex officio utan min inblandning) som fick tullen att dra öronen till sig. Utifrån den infon så misstänkte dom varumärkesintrång- jag har skickat min orderbekräftelse samt kvitto på betalningen men icke... Fortfarande Seiko som måste släppa klockan. Creations kundservice skickade en ny faktura på 48 dollar som dom tyckte att jag skulle skicka till tullen för att få dem att släppa klockan, haha - ja det är man ju sugen på när man skicka originalfakturan redan:)

The story continues - håller er uppdaterade
När jag läser sånt här ar jag glad att jag bad handlaren deklarera fullvärde sist jag handlade från Asien. Visst, det kostade en slant men jag fick iaf min klocka snabbt.
Illa av dem deklarera under utan att fråga först. Kommer ju ett antal klockor därifrån per år och antagligen därför tullen dragit öronen åt sig.
Sen kan jag ju tycka att tullverket borde kunna kolla snabbt om Creation säljer fakes, finns ju mkt info om det, och sen släppa den med rätt moms när du skickat kvittot.

Hoppas nu bara Seiko går in och garanterar äkthet.
De brukar inte vara så behjälpliga med klockor från Creationwatches men förhoppningsvis bara när det kommer till garantiåtaganden.
 

mannis

Cartier
Happy times! Nåja nästan, vi är inte helt hemma ännu. Surrade precis med tullen och dom har fått äktheten verifierad av Seiko vilket innebär att klockan kommer släppas av tullen. Dock var det en del byråkrati kring detta (of course) så det tar ett tag till....... Keep you posted!
 

mannis

Cartier
image.jpeg
Tada! Nu är den här, min solcellsbeater. Gick snabbare än ett halvår....

No shit:
image.jpeg


image.jpeg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    182 KB · Visningar: 79
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp