• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vattenskada på Tudor

Ministern

Founder
2-Faktor
Åå
@Nicbex
Ok.
Urmakare Peter på Rob visade hur det går till med trycktest i vatten på ett av eventen som Rob haft oxh jag har för mig att han sa att de testen göts utan urverk. När jag skulle trycktesta min 5513 sa Jonas att ett 300 m-test tar längre tid än ett 100m-test då de först måste montera ur verket.
Jag antar att det kan vara olika, precis som det mesta. :)

Var med när de provtryckte @Ricrob ploprof till typ 1200 m på ett event hos Rob. Då var klockan direkt från handleden.
 

Oskar.

Breitling
Det här är väl samma klocka som du skrev om i fredags?
"Min favorit klocka har gått i graven och kronan har lossnat med tillhörande pinne(!!?)... "
https://klocksnack.se/threads/tudor-day-date-service.51454/
Det stämmer, dock är det inne i klockan, dvs mekaniskt i urverket, inget som påverkar vattentätheten eller boettet. Tvättade av den efter som jag precis fick hem den igen och är väldigt fäst vid den. :)

I slutändan är det ingen panik, efter som jag måste serva den ändå och inga skador på verket syntes, visarna fixar de till. :)
 

paradis

Audemars
Det stämmer, dock är det inne i klockan, dvs mekaniskt i urverket, inget som påverkar vattentätheten eller boettet. Tvättade av den efter som jag precis fick hem den igen och är väldigt fäst vid den. :)

I slutändan är det ingen panik, efter som jag måste serva den ändå och inga skador på verket syntes, visarna fixar de till. :)
" Tvättade av den, " hur då ? Under kranen ?
 
Senast ändrad:

Oskar.

Breitling
@paradis
Hittade en äldre bild, där man tydligt ser hur mycket mer boettet är stängt(ingen packning synlig)
Boettet har inte öppnats sedan de öppnade det för att kolla vad som var fel på urveket hos dem.
IMG_3965.jpg
IMG_4030.jpg

Kontra idag
IMG_0214.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Preliminärt verkar det som om endast visarna tagit stryk, fick ett bra bemötande och de ska se över den och stänga den korrekt. :)
Eeeeeh, du har fortfarande inte berättat vad du gjort med den. Om du duschat så kan det finnas fukt/vätska i urverket och så fall ska den givetvis servas annars kan det bidas rost av den kondens som gömmer sig i urverket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ang trycktest finns det givetvis både torrtest och våttest, det finns även olika sätt att testa i vatten.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker att det ser ut som någon har skruvat bort kronan och fyll på vatten med en tratt.
Trådstarten känns icket helt vattentät.
 
Topp