• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckan är räddad! Avsnitt 2 - Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851

AVSNITT 2
KlocksnackCover.png


Nu är vi live med avsnitt 2 !

I andra avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi bland annat om årets sommarklockor,
bäst klockförberedelser för utesäsongen och sommarens klocktrender. Vi går också i närkamp med tuffa frågor till
poddens alldeles egna urmakare som rätar ut en del frågetecken.

Medverkande är Viggo från Nymans Ur 1851 och Denke från Klocksnack.

Podcasten hittar du här om du kör Apple/iTunes. Du kan också lyssna på podcasten här.
Du hittar den också på Acast och Soundcloud.

Kom ihåg att gärna recensera och prenumerera! :)

Med hopp om en trevlig genomlyssning!

Produktionsbolag: Lejon Media
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får lite Asperger-ryckningar när ni snackar tryck och vattentäthet, eller rättare sagt när Viggo gör det. Han pratar om att det ofta finns en marginal för den WR som anges vilket såklart stämmer.

Han nämner Submariner och 200m, hmmmm, när vi snackar dykarklockor idag så är ju Subbarna specade till 300m och enligt ISO 6425 så ska de därmed tryckas till 1,25 x angivet djup, alltså minst 375m (detta gäller klockor tillverkade 1996 och senare). En äldre 200m Tudors, exempelvis en 79090 är alltså med absolut största sannolikhet tryckt till 200x1,25=250m (även om vi pratar den äldre ISO-standarden).

Jag vet ju såklart att det finns äldre subbar, men nu snackar vi väl ändå nutid?

Pratar vi vattenresistenta klockor så är det istället ISO 2281 som definierar. Viggo kan snacka om att ISO inte alltid går att lita på men det stämmer ju inte. Termen är kopplad till certifieringen lika mycket som termen "diver's watch" är kopplad till ISO6524 och då gäller: 3ATM/30m = ej bad, ej dusch. 5ATM/50m= Bad, dusch.

Att 9ATM var = 900m eller vad han nu sa var ju rätt snurrigt.
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Får lite Asperger-ryckningar när ni snackar tryck och vattentäthet, eller rättare sagt när Viggo gör det. Han pratar om att det ofta finns en marginal för den WR som anges vilket såklart stämmer.

Han nämner Submariner och 200m, hmmmm, när vi snackar dykarklockor idag så är ju Subbarna specade till 300m och enligt ISO 6425 så ska de därmed tryckas till 1,25 x angivet djup, alltså minst 375m (detta gäller klockor tillverkade 1996 och senare). En äldre 200m Tudors, exempelvis en 79090 är alltså med absolut största sannolikhet tryckt till 200x1,25=250m (även om vi pratar den äldre ISO-standarden).

Jag vet ju såklart att det finns äldre subbar, men nu snackar vi väl ändå nutid?

Pratar vi vattenresistenta klockor så är det istället ISO 2281 som definierar. Viggo kan snacka om att ISO inte alltid går att lita på men det stämmer ju inte. Termen är kopplad till certifieringen lika mycket som termen "diver's watch" är kopplad till ISO6524 och då gäller: 3ATM/30m = ej bad, ej dusch. 5ATM/50m= Bad, dusch.

Att 9ATM var = 900m eller vad han nu sa var ju rätt snurrigt.
Kan se hur du sitter där och håller dig i bordsskivan med vitnande knoga:D:D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan se hur du sitter där och håller dig i bordsskivan med vitnande knoga:D:D
Ja, lite så. :D Jag sitter verkligen inte och letar efter fel även om det kan verka så. Sen håller jag ju med om en hel del, bland annat att 3ATM räcker på en dressklocka med läderband eftersom vanliga äkta alligatorband ändå inte tål vatten.

Kommer tyvärr inte hinna lyssna längre än 7min in idag.
 
Topp