• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka har en Tudor Date Day?

Redmean

Breitling
2015-05-06 13.53.52.jpg

Och jag är nöjd med min smyger under radarn men ändå inte!
 

Carlton

Cartier
Mycket vackra ur!
Hur bärs de jämfört med en DJ/DD? Gör de två millimetrarna någon skillnad?
Upplever som att klockan blir ganska "lång" over handleden.. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det annat än att jag upplever den som att den är lite mer osymmetrisk jämfört med DD. Längd vs Bredd proportionerna blir annorlunda. Men med det sagt ser jag det inte som en nackdel eller något negativt utan det är bara att den helt enkelt upplevs annorlunda.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ref. 7019/4 med vitguldsring har jag nog aldrig sett innan, antar att det inte finns någon på forumet?
 
Väcker liv i det här gamla härket till tråd med en fråga mest riktad till @Rozzy vars bild jag även lånat.

Hur kan det komma sig att storleken på texten i dagvisningen skiljer sig mellan min, och även @Pistol_Pete DD, och @Rozzy där den senare ser större/högre ut? Alla tre klockorna är, vad jag vet, av ref 7017 från 1969-ish.

Edit: såg i efterhand att @Pistol_Pete klocka är från 70-talet.

Min klocka:
aI6flZ0.jpg


@Rozzy´s klocka
image-jpg.144435


@Pistol_Pete´s klocka
image-jpg.144441
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Väcker liv i det här gamla härket till tråd med en fråga mest riktad till @Rozzy vars bild jag även lånat.

Hur kan det komma sig att storleken på texten i dagvisningen skiljer sig mellan min, och även @Pistol_Pete DD, och @Rozzy där den senare ser större/högre ut? Alla tre klockorna är, vad jag vet, av ref 7017 från 1969-ish.

Edit: såg i efterhand att @Pistol_Pete klocka är från 70-talet.

Min klocka:
aI6flZ0.jpg


@Rozzy´s klocka
image-jpg.144435


@Pistol_Pete´s klocka
image-jpg.144441
I den gamla skolan så vid service så byte man väl dag/datumskivor om dessa hadde den mista missfärgning eller så. Min är ju precis hemkommen från en urmakare av det gamla gardet. Jag hade slarvat med instruktionerna så jag fick ju tillbaka den polerad och skinande fin. Nu var det väldigt bra gjort så jag är jättenöjd. Urmakaren hade även putsat upp/rengjort index och visare så klockan ser helt fantastisk ut, som ny nästan. Men en sak urisen beklagade var att han inte lyckats fått fatt på nya dag och datum skivor så dessa är restnoterade (precis som tavlorna, men det visste vi om tidigare).
Så min tes är att de har olika generationers dag/datum skivor i sig, dvs orginal eller service beroende hur de servats och vart tidigare i historian.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:
I den gamla skolan så vid service så byte man väl dag/datumskivor om dessa hadde den mista missfärgning eller så. Min är ju precis hemkommen från en urmakare av det gamla gardet. Jag hade slarvat med instruktionerna så jag fick ju tillbaka den polerad och skinande fin. Nu var det väldigt bra gjort så jag är jättenöjd. Urmakaren hade även putsat upp/rengjort index och visare så klockan ser helt fantastisk ut, som ny nästan. Men en sak urisen beklagade var att han inte lyckats få fatt på nya dag och datum skivor så dessa är restnoterade (precis som tavlorna, men det visste vi om tidigare).
Så min tes är att de har olika generationers dag/datum skivor i sig, dvs orginal eller service beroende hur de servats och vart tidigare i historian.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Ahh, då förstår jag. Då går funderingen huruvida jag har en originalskiva eller serviceskiva i min? Det får framtiden utvisa.

Tack för svar och återigen, det är ett mycket fint specimen du har där.
 

Pistol_Pete

Panerai
I den gamla skolan så vid service så byte man väl dag/datumskivor om dessa hadde den mista missfärgning eller så. Min är ju precis hemkommen från en urmakare av det gamla gardet. Jag hade slarvat med instruktionerna så jag fick ju tillbaka den polerad och skinande fin. Nu var det väldigt bra gjort så jag är jättenöjd. Urmakaren hade även putsat upp/rengjort index och visare så klockan ser helt fantastisk ut, som ny nästan. Men en sak urisen beklagade var att han inte lyckats fått fatt på nya dag och datum skivor så dessa är restnoterade (precis som tavlorna, men det visste vi om tidigare).
Så min tes är att de har olika generationers dag/datum skivor i sig, dvs orginal eller service beroende hur de servats och vart tidigare i historian.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Intressant!
Jag hade min på service hos Rob E förra året och då byttes ingen datumskiva. Jag har ingen dokumentation från tidigare ägare så jag vet inte om min skiva är original eller inte. Jag får ta upp det med Rob om några år när det är dags för nästa service.

För övrigt måste jag säga att både @Rozzy och @Richispice har fantastiska klockor som jag gärna skulle lägga till min egen samling!
 
Topp