Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken dress i guld?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sond, 16 mars 2014.

1. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Jag känner att jag skull vilja ha en gulddress. Av någon anledning har jag växt ifrån mina vintage Seamaster. Troligen för jag använt dem så mycket till vardags.

Funderar på en DD head-only som gärna får vara vintage. Men funderar på om det finns något annat. Spanade ett tag efter VC men de blir lätt väldigt dyra och jag känner en viss osäkerhet kring service på dem. Dessutom funderar jag på om DD verkligen är en dress? Eller är det en hybrid i ordets mest positiva lydelse? Och om det är så så kan man väl säga att den passar in i dress..:) Kollar lite på DJ i guld också.

Så, vad är alternativen för mig i gulddressklassen? Den ska helst inte vara större än 36 mm. Inte allt för tjock men rund. Användningsområden är just dressurets mest klassiska arenor; middagar, mottagningar etc. Kostym är då den givna klädseln.

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Det är väl inte en perfekt dressklocka, men visst funkar den.

Beroende på tavla, så kan den bli lite trist tycker jag.

3. 4cie

4cie Biskop

4. _jonte

_jonte Friends of KS

DD funkar fint som dress tycker jag, även om den är ganska sportig. Ett mer dressat band gör att den går bra.
    Annars finns ju mycket kul vintage av andra märken, jlc, vc, osv som är lite nättare. Är väldigt nöjd med min guldare från 50-talet, perfekt dressare.

TomasBc, easy rider, Watch out och 8 andra gillar detta.
  5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Bauuer, paradis och Sond gillar detta.
  6. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Det beror väl på om man ska köra vintage eller nytt? Budget? I denna kategorin finns hur mycket som helst. Jag tycker definitivt att DD faller under dress om du sätter ett läderband på den.

Några jag tycker är snygga:
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

garfield, willbur, Ekmikael och 3 andra gillar detta.
  7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    DD är trevliga, men ska du satsa på en dressare så tycker jag det vore roligare att våga löpa hela linan ut. Jag skulle gått på en klassisk lövtunn JLC, IWC eller liknande. Finns ju ganska mycket att välja bland de tidiga lite finare förtjänstklockorna...

8. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Ja, där fanns ju lite att välja på..:p.

Jag tänker mig en begagnad/vintage. Budget är lite flytande, bästa tänkbara klocka till lägsta möjliga pris... Typ. Men en DD utan länk kostar väl mellan 30-40 tkr. Och där går väl någon gräns. Men visst, dyker helt rätt objekt upp så kan man väl sträcka ut sig lite. En del av mitt klockintresse handlar om denna planeringsfas och sedan att hitta prisvärda klockor. Inte köpa första bäst.

9. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
  10. _jonte

_jonte Friends of KS

11. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm

Då hade jag definitivt kikat på en beg DD eller DJ. Beg datejust med guldtavla på svart läderband - Yes please!

Mekmek gillar detta.
  12. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Jo, såg det när jag kikade närmare. Kollade på mobilen. Men modellen som sådan borde vara en kandidat för det som TS efterlyser.

13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Om vi snackar middagar och i princip aldrig till vardags, så hade jag försökt hitta en lövtunn manuell klocka med ljus urtavla.

Carolin och jabla gillar detta.
  14. _jonte

_jonte Friends of KS

Absolut! :)

15. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Tips från coachen!

willbur, MrRipley och yonsson gillar detta.
  16. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Röstar på guld-DJ. Lite mer annorlunda, i alla fall på forumet.

17. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Dubbelpost..

18. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Som dressklocka finns bättre alternativ än DD. Jag hade, som nämnts ovan, satsat på en tunn och "clean" klocka utan sub-sek.
    Äldre manuella omega, beg JLC eller, om kontot tillåter, parmigiani :)
    Men även IWC och GP har fina dressur som man titt som tätt kan hitta på diverse auktioner.

eriksson850 gillar detta.
  19. JayJay

JayJay Biskop

Med hänsyn taget till användningsområde tycker jag att DD känns som ett tråkigt och krångligt val. Själv hade jag inte orkat ställa dag och datum för några timmars bärande och med det i åtanke så tänker jag att en klocka utan onödiga komplikationer är vad som eftersöks. En JLC av valfritt slag är ju det kanske mest uppenbara alternativet. Har även sett några riktigt fina vintageguldare från Zenith. Rolex är ju bra om klockan ska användas frekvent eftersom urverken är stabila som traktorer även på äldre modeller. Detta torde ju dock vara ett "gyllene" tillfälle att hitta något liiite mer spännande.

Ernesto och eriksson850 gillar detta.
  20. Omen

Omen Goldmember

IWC har några riktigt fina dressare, nu är jag lite färgad med IWC Portuguesen är grym i rosé.

willbur, _jonte och Boris Balkan gillar detta.
  21. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Köp en helguld18k DD med presidentlänk. Köp ett guldspänne från rolex och ett snyggt crocoband. Då har du en "dressare" som syns men du kan switcha till full goldfingermode om omständigheterna passar. :)

Edit: omen kanske tröttnar på en av sina snart. ;)

Omen och Ernesto gillar detta.
  22. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Hehe.

23. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Tack för era synpunkter. Som flera av er är inne på så kan man ifrågasätta om en DD är en "dress". Det goda med DD är dess vida användningsområde. Där jag i alla fall tycker dress täcks in. Även om en ren dress är ännu bättre. Jag ska spana lite. Men jag tror mitt problem är att jag vill ha en DD men behöver en dress...

JayJay gillar detta.
  24. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Man behöver aldrig en dress.

Däremot kan du få för dig att det är det du behöver.

Lyckligast blir du av att köpa det som tilltalar mest.

don segundo, jabla, ErikGBG och 1 annan gillar detta.
  25. n1tro

n1tro Friends of KS

Får man rekommendera en JLC Master Control i guld? Kanske nämnts i tråden innan får be om ursäkt för det. Och så har vi storleken på 40mm..... ;/. Men den är riktigt fin alltså.

Edit. Tror också, eller har för mig att jag läst, att det kan vara lite bökigt att veta vad man köper också när man kör vintage JLC gulddressare - kan ha fel (dvs att man verkligen måste vara påläst). Annars så är ju master controlen rätt rugged också - klarar ju deras tester..

26. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    JLC Master Control, IWC Portuguese, Omega De Ville, Rolex Day-Date (på president, full goldfinger-mode som tidigare sagt!)
    ....eller varför inte en PP Grand Complications? ;)

27. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Men Gud, vi måste nämna!
    image.jpg image.jpg

Domino gillar detta.
  28. acce1999

acce1999 Friends of KS

Sond du behöver en Rolex Veriflat.

http://www.chrono24.se/rolex/rolex-...at&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Plattaste Oystern. Väldigt cool. Har klämt på en i toppskick och det har gått minst två på Kaplans under de senaste åren. Mycket elegant och all Oyster-DNA som behövs PLUS skön sekundvisare!

A

krämbulle, LongCon, Galaxxy och 3 andra gillar detta.
  29. Calleb

Calleb Torpare

Omega_1.jpg
    OK, kanske inte så långt från dina vintage Seamaster, men ett Geneve-ur utan datum från 60-talet är en "klockren" dressare. Skaffar du en dylik, istället för en Rolex/VC/JLC/IWC, får du dessutom pengar över att sy upp en kostym på Savile Row som passar till.:)
    /Calle

30. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Har blivit småkär i Longines Heritage 1968. Finns både i stål och roséguld.

Jockinho och jabla gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield