• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Klocka skulle du ge dina barn?

Stampe

Breitling
Som nybliven fader sen ett halvår har jag just funderat på denna fråga och ju mer jag vrider och vänder, desto fler frågor dyker upp. Budget för mig är ca 60 K. Att ge om en 20 år eller vid lämpligt tillfälle. Samtidigt måste jag ta hänsyn till att han kanske inte alls har samma intresse för klockor som sin far varför det vore lämpligt med ett bra värde i uret om det olyckligt skulle falla sig att det ska säljas till förmån för studier etc.
Någon erfaren medlem som kan ge sin personliga syn på frågan?
 

Sjobedan

Rolex
Det blir min Hulk som jag längtar efter... Den kommer förhoppningsvis in i nästa är när medlen finns på plats och bröllopet är betalt. Och så skulle vi kanske köpa en lägenhet till...

Men en hulk från 2014 och allra helst oktober, en sådan ska jag ha. Och den ska min dotter få när hon fyller 30.
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Jag som är 18 år hade verkligen uppskattat en Explorer 1, då den enligt mig är en home run! Den är lagom sportig men ändå dressig och funkar till alla situationer.
 

Såkkett

Omega
Frågan är väl om en 2016 114060 kommer åtnjuta samma prisutveckling som äldre klockor?
De är så dyra idag att de tas hand om, de är byggda bättre med bättre material samt så görs det väl fler än någonsin.
Floppar nya Air-King katastrofalt så den går ur produktion om några år så kan nog den vara ett bra alternativ.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har 4 söner och 1 dotter. Den yngsta sonen 12år, har fått ärva min gamla Citizen Titan Promaster. Tror den är närmare 25 år och i super skick. Köpte nytt dyk-band i gummi. Han vart super nöjd :). Den äldsta är 23år och tycker det räcker med "mobilen", så han har inte fått någon av mina klockor än. Tvilling sönerna, nu 21år fick när dom fyllde 20 en varsin Stenhart Ocean One. Mest för att alla polare hade Invicta och dylikt. Nu när den ena tog körkort fick han ärva min gamla Tissot Couturier Chronograf och blev minst lika glad som lille bror blev för sin Citizen. Nu vet jag att den enda med lite koll är han som fick Tissoten, och han har sagt att han vill ha min Speedmaster när jag mular, inte innan dess. Han vill ha "farsans patina" på den. Med detta sagt, jag har aldrig köpt klocka med tanken att den en dag ska ärvas, men det skadar ju inte att veta att den kan komma någon till glädje, både känslomässigt eller ekonomiskt. Dottern köper jag nog en klocka åt om hon visar intresse den dagen någon större bemärkelsedag kommer. Men jag tror du gör din avkomma en större tjänst om du startar ett bo-spar eller dylikt. Lycka till :):)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Har gått i samma tankar. Jag köpte min 114060 till min son en birth year klocka 2014. Köpte den på julafton och skrev hans namn i certifikatet. Blir en trevlig julklapp när han är redo hoppas jag!
 
En Globemaster av årets produktion hade nog inte varit tokig. En tidlös, klassisk design som nog står sig lika bra idag som om 50 år. Lånad bild från nätet nedan.

omega-globemaster-twotone-watch-jpg.159844


Vänligen
Forumets undersköterska
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Mycket tveksam till om jag överhuvudtaget kommer att ens bära den sparsamt. Känns spontant som att korka upp en whiskyflaska. Orörd är väl halva grejen eller?
Nej, nej, nej... att ärva eller få farsans klocka är ju hela grejen! Att få en klocka som legat i ett bankfack i 30 år är ju inte i närheten så charmigt. Då kan du ju som sagts ovan lika gärna köpa aktier. :)
 

hannes

Omega
Rolex Explorer 1 känns som ett säkert alternativ, man har ju ingen garanti på hur intresserad ens dotter/son är av klockor och då tror jag att en Exp 1 är lättare att uppskatta än t.ex en Sub. Det är ju en väldigt neutral klocka, vissa må säga att den ät tråkig, men i mina ögon är det en fullträff. Bra storlek, fungerar lika bra till shorts och t-shirt som till kostym och den tål det mesta.

Har dock ingen uppfattning om andrahandsvärdet samt värdeökning/minskning, vilket också kan spela in.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Klockorna jag "ser fram emot" är väl de som kommer ärvas, farfars guld-Omega och farsans JS Watch 101 främst. Mitt egna klocknörderi fick jag odla fram själv, främst genom att se det faktum att alla jag såg upp till (farsan, morsan, alla mostrar, gudfar) bar arbandsur över tid. När jag var 12 såg jag en bild på en Swatch Irony och den fick jag senare i present. Sedan dess har jag varit armbandsurslös som längt i ca 20 timmar.

På samma personliga plan vette tusan hur glad jag hade varit över en klocka som köptes in enligt 1987s rådande normer och stil som legat och samlat damm i 18 år. När jag föddes köpte farsan ett par flaskor portvin och började bospara åt mig. Vinet var korkat när det öppnades men bosparandet har underlättat för mig idag när jag och fästmön precis skrivit på för ett nybygge i centrala Stockholm. Alla presenter är fina men investeringar är sådana presenter som fortsätter att ge över tid.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Själv köpte jag nya Daytonan när sonen föddes tidigare i år. Klockan hämtades ut på min egen födelsedag med lillkillens namn på certet. Tanken är att använda den för att sen lämna över den när han är mogen nog att uppskatta den.

Paketöppningen finns här: https://klocksnack.se/threads/paketöppning-rolex-daytona-116500ln.56930/

image.jpeg


I ditt fall hade jag gått på en Submariner eller Exp I då båda känns tidlösa och relativt värdebeständiga. Och jag tycker definitivt du ska använda den. I mina ögon är det roligare att få klockan du har burit jämfört med en NOS.
 

Kim

Panerai
Är i precis samma sits som dig! Fick en dotter för en månad sedan. Tanke var att köpa ett ur samma dag som hon kom. Men det sprack så att säga, blev svårt att sticka iväg och handla direkt samma kväll/natt ;).
Nu lutar det åt ge henne någon klocka som är i min ägo när hon blir mogen att hantera klockor. Har jag kvar min 116520 så blir den perfekt :).
Jag skulle kört på det tråkiga och köpt en submariner årgång 2016, vill du komma undan billigare så testa sjöö sandström worldtimer!
 

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
Håller med ovanstående. Jag skulle uppskatta mycket mer att ärva pappas klocka än en bankfacksklocka. Men med sonens namn i certifikatet så han vet att den var ämnad för honom hela tiden
 
Topp