• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Rolex Explorer II skulle du välja? Hilfe!

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag har nyligen fått rådet från flera av er att försöka komma över min "bubbelfobi" ;). I ett försök att göra er till lags och dessutom vidga mina vyer, har jag snöat in på den vita Explorer II'an (vilket corbendallasx har full förståelse för :D). En inte helt ovanlig Rolex i dessa sommartider, även om jag tycker att den borde funka rätt bra året om som omväxling till alla klockor med svart urtavla. Hur som helst, snygg är den!

So far, so good!

Är ju ingen Rolexexpert, så jag har kollat lite på nätet. Då jag vill ha något skapligt nytt verkar det finnas två huvudsakliga modeller att välja på, dvs före eller efter 2011. Det finns säkert en massa varianter med mindre skillnader på modellen före 2011, men det kan vi lämna för tillfället (om ni inte anser att något speciellt är viktigt att tänka på). Nya till vänster nedan och en äldre till höger (lånade från nätet och ej i jämförbar skala!):

Rolex Explorer II White (post + pre 2011).jpg


Hade det stora nöjet att prova en mycket fin M-serie från 2008 igår (tack igen David), men har tyvärr inte känt på den nya modellen än. En smaksak givetvis, men utseendemässigt tilltalas jag mera av den nya modellen. Är dock lite tveksam till 42mm jämfört med den äldres 40. Den nya länken och låset ser jag däremot som ett stort plus.

Detta leder till två frågor till expertpanelen:

- Vad skulle du ha gjort och, framför allt, varför?

- Då jag har långt till närmaste Rolex-AD, finns det någon vänlig själ i Östergötland som har den senaste modellen? Bjuder gärna på fika på lämplig ort mot att få klämma på den.

Fire away ...
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har haft 16570 och hade lätt kunnat ha en igen. Väljer den framför den nya enbart för att 42mm inte funkar lika bra på mig.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Den nya är mycket snyggare. Att det står explorer i rött samt den där GMT-visaren är så sjukt mycket snyggare. Bezeln också. Allt är bättre!
Kan verkligen hålla med om dina synpunkter men 42 är för stort i mina ögon och visarna är för svulstiga. Klockan ser svullen ut. Jag trodde länge att det var den nya jag ville ha men nä - 16570 är vägen. Skåda ljuset. :)
 

thomastheswede

Audemars
Det här kan bli en intressant tråd. Jag röstar tveklöst på 16570 då jag tycker att den nya boetten och formen gör Rolex-klockorna lite "kvadratiska" vilken i mina ögon inte är OK. "Svullen" är ju klockrent (haha) beskrivet Wundlander!

Visaren på den nya är grym, håller med om det men det kan man ju lösa genom att gå ner i vintageträsket.

Slå till på en 16570, den är snygg och smidig och dessutom finns dom ofta till bra pris.
 

David

Bödeln
Värt att tänka på om du väljer femsiffrig referens är att det finns både med och utan bandstifthål samt med och utan SÄL.

Naturligtvis vill du ha just femsiffrig eftersom rött är bättre än orange.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
16570, utan tvekan, den nya är för stor. Jag har en 16570 och 40 mm är passar bäst för mina handleder. Den nya känns för stor med länk, utan länk funkade den fint. Men man vill ju byta lite. ;)

Men testa alla och kläm så mycket du bara kan så ska du nog se att du hittar rätt modell!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
16570 är väldans prisvärd, tycker jag.
Jag trivdes väldigt bra med min gamla.
Och du har ju en maffig Rolex. Och den nya expII är VÄLDIGT maffig.
Jag skulle satsa på den lite nättare och billigare varianten.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag säger den nya, men, men prova den nya både med svart och vit tavla. Jag upplevde att den mötande svart tavla kändes helt ok medan den nya med vit tavla kändes för stor. Konstigt men så var det.

Ny med svart tavla.
 

Sond

Patek
Jag säger den äldre. Den har en högre lägstanivå. Den nya faller igenom på storleken och visarna. Dock gillar jag nya GMT-visaren(back to the old times) och att texten är röd/orange.

Kan ju passa på att fråga om GMT-visaren och den färgglada texten är färgmatchade?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tycker jag kan bära upp 42mm rätt bra, men sen beror det ju på tjockleken också. Den här kompisen är 15mm. Hur tjock är nya Exp II'an?

IWC S 2014-07-04.jpg


En fråga till. På bilder ser det ut som GMT-visaren ligger ovanför timvisaren på den nya. Stämmer det och är det samma på dom äldre?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
216570 om du har handled nog så den ser ut att platsa där. En modell som tagit det bästa från föregångaren och gjort en snygg hyllning av det. Enda missen är väl som sagt att den är 42mm istället för 40 vilket skulle gjort den till ett självklart köp.

Tycker gmt-visaren inte ser riktigt klok ut på 16570, ser dock bättre ut på en svart tavla.
 
Har testat båda två, och tycker 16570 sitter mycket bättre, men 216570 är kanske snyggare. Den nya 24h-visaren på den gamla modellen och du har en fantastiskt snygg klocka. Mitt val blir således 16570


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Chuck

Patek
2-Faktor
16570, Har själv ägt en själv fast med svart tavla. Länken är underbar med sitt charmiga rassel, storleken är perfekt och lysmassan är inte rörig. Den nya är fin men utan Rolex själ. Känner mig gammal nu


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har haft två vita 16570 och tycker de är jättefina och sitter bra på mina 17 cm handleder. Varför det inte klickar till 100% vet jag dock inte....


Skickat från min Commodore 64
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag tycker den nya är snyggare på bild, men efter att ha klämt på dem så skulle jag valt 16570.
Den nya har betydligt bättre länk, och jag gillar maxi-dial, men jag tyckte det blev så enormt många och stora visare att det blev lite väl plåttrigt på 216570 när den inte var ställd perfekt. Sen är den nya för stor för mig. Som DonGiovanni föreslog - Steve McQueen-visaren på 16570 hade varit kanon (eller bara 1655 direkt). Och som andra sagt, kolla efter lugholes och SÄL.
 
Topp