Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Här kommer ett halvdant litet reportage från min tillfälliga mobil, så ursäkta bildkvaliteten.
Jag har äntligen fått tag i en DS N1 från '83-84 och den lever upp till min egna hajp anser jag. Klockan var designad av Roger Tallon (en intressant designer som gjort mycket men i klockväg mest känd för Lip Mach 2000-serien) och vad jag förstått så var detta "värstingen" i den nylanseringen av DS-kollektionen som gick under namnet "New Line" - jag har alltid varit lite fascinerad vid denna serie då jag tycker de känns ganska missförstådda och underskattade som bra bruksklockor och så är även fallet med denna N1.
En av anledningarna jag gillar New Line-serien är att de oftast kom på NSA-länkar som för mig som länkoman är en av mina favoritmärken. Toleranserna är alltid väldigt tajta på dom och de har en uppskattad fjäder i låset för lite flex. Att både boett och länk är Swiss Made är alltid kul.
På baksidan ser vi att klockan lever upp till klassiska DS specifikationer med ursprungligen 200m vattentäthet (den är t om "Super" tät, mer om det snart) och extra stöttålig. Safirglas är en uppskattad funktion för 1983 med. Klockan har en intressant konstruktion på det sättet att det är en ej skruvad krona med snäppboett; dessa lock sitter nästan komiskt lös när man tar en kniv för att öppna dom men inuti möts vi av en intressant O-ring i rött som jag inte sett så ofta:
Konstruktionen verkar dock väldigt effektiv i min erfaranhet då jag har en 200m New Line DS i dammodell med samma konstruktion som jag brukar använda som badklocka utan problem så jag tycker det är intressant att en så "simpel" konstruktion med dagens mått ändå var så effektiv. Denna kommer dock få stanna på land då jag vill spara på PVDn och den svarta färgen i skruvarna. Vi ser även verket som är ett ETA 955.412 - väldigt standard för Schweisiska klockindustrin vid den här eran, men det är av den anledningen att de helt enkelt funkar väldigt bra med bra tidshållning och batteritid. Lite tråkigt att det inte är ett exotiskt Certina in-house quartz, men vid denna tidpunkt så var mycket av urverkstillverkningen nedlagd hos företaget om jag förstått rätt.
För att summera klockan så känns det som att en Tank och en "field watch" fått ett barn. Den känns robust och trevlig och även om man tycker att New Line i övrigt är lite småtråkiga så rekommenderar jag att testa en sån här någon gång om ni får chansen, då kanske ni får suget precis som jag fick för några år sen när jag såg en sån här för och blev oväntat kär i dom. Tack för mig Certina-vänner!
Kan det vara en försmak av ahlgrens bilar jag fick när jag öppnade Timhjulet på posten idag tro? Känns väl långt ifrån varandra om det nu är original som satt i klockan.
Här är det skadade hjulet som satt i verket (25-661):
Hej!
Jag försöker ta mig in i en boett och för att se urverket men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Någon som har ett tips på hur jag ska göra? Det gäller en Certina waterking tank från 60-talet. Från baksidan av boetten finns ingen öppning.
Hej!
Jag försöker ta mig in i en boett och för att se urverket men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Någon som har ett tips på hur jag ska göra? Det gäller en Certina waterking tank från 60-talet. Från baksidan av boetten finns ingen öppning.
Kan det vara delad krona på den så man får ta i lite och dra ut kronan och halva uppdragsaxeln för att sen ta ut verket ovanifrån? Inget jag kan gå i god för dock att det är så
Hej!
Jag försöker ta mig in i en boett och för att se urverket men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Någon som har ett tips på hur jag ska göra? Det gäller en Certina waterking tank från 60-talet. Från baksidan av boetten finns ingen öppning.
Kan det vara delad krona på den så man får ta i lite och dra ut kronan och halva uppdragsaxeln för att sen ta ut verket ovanifrån? Inget jag kan gå i god för dock att det är så
Certina av okänd modell, säljaren beskrev den som 70-tal. Med index och visare skulle det kunna vara en mini Argonaut, jag tänker att de nog är släkt fast av någon anledning blev denna inte modellmärkt, kanske för lite plats på tavlan? Isf kul att där finns en 200M-märkning!
Finns mycket att gilla med denna, förutom den perfekta storleken, orange sekundvisare och feta index är är typsnittet på vridring och datum hel-härlig.
Certina av okänd modell, säljaren beskrev den som 70-tal. Med index och visare skulle det kunna vara en mini Argonaut, jag tänker att de nog är släkt fast av någon anledning blev denna inte modellmärkt, kanske för lite plats på tavlan? Isf kul att där finns en 200M-märkning!
Finns mycket att gilla med denna, förutom den perfekta storleken, orange sekundvisare och feta index är är typsnittet på vridring och datum hel-härlig.
Är det någon här som är insatt på quartz och vilket urverk det är och var man kan hitta reservdelar?
Alternativt om ni kan rekommendera någon på ks som servar quartz.
Är det någon här som är insatt på quartz och vilket urverk det är och var man kan hitta reservdelar?
Alternativt om ni kan rekommendera någon på ks som servar quartz.
Hej!
Har en äldre Certina Blue Ribbon med automatiskt urverk. Den går när jag vrider upp den, men håller ej tiden. Den skulle behöva nytt glas samt en service, har ni nått tips på vart jag kan lämna in den för dessa åtgärder? Samt vad kan det kosta?
Tack på förhand!
Hej!
Har en äldre Certina Blue Ribbon med automatiskt urverk. Den går när jag vrider upp den, men håller ej tiden. Den skulle behöva nytt glas samt en service, har ni nått tips på vart jag kan lämna in den för dessa åtgärder? Samt vad kan det kosta?
Tack på förhand!
Är det någon här som är insatt på quartz och vilket urverk det är och var man kan hitta reservdelar?
Alternativt om ni kan rekommendera någon på ks som servar quartz.
Ser ut att vara ett ETA 955.412, du kan läsa ut modellnamnet på verket. Högst upp i din bild, precis ovan spolen, finns det ett litet ’moln’ graverat, samt modellnummer.
Ser ut att vara ett ETA 955.412, du kan läsa ut modellnamnet på verket. Högst upp i din bild, precis ovan spolen, finns det ett litet ’moln’ graverat, samt modellnummer.
Vet inte riktigt om det är denna tråd jag ska fråga i eller annan men jag testar här först för att få med Certina-expertisen.
En Certina Waterking jag har har cal 25-661. Sekundhjulet har gått av och jag söker efter en ersättare. Helst skulle jag vilja lösa detta på egen väg billigt genom att hitta ett annat urverk bland mina egna eller nära kontakter som har tillgång till Certina-urverk men det har visat sig vara lite knepigt. T.ex. fungerar det inte att ta ett hjul från cal 25-66 (det är för kort). Jag kan inte tänka mig att Certina gjorde ett sekundhjul som bara passar till just detta specifika verket. Det borde finnas fler som passar. Är det någon som sitter på info om andra verk med sekundhjul som passar till 25-661?
Vet inte riktigt om det är denna tråd jag ska fråga i eller annan men jag testar här först för att få med Certina-expertisen.
En Certina Waterking jag har har cal 25-661. Sekundhjulet har gått av och jag söker efter en ersättare. Helst skulle jag vilja lösa detta på egen väg billigt genom att hitta ett annat urverk bland mina egna eller nära kontakter som har tillgång till Certina-urverk men det har visat sig vara lite knepigt. T.ex. fungerar det inte att ta ett hjul från cal 25-66 (det är för kort). Jag kan inte tänka mig att Certina gjorde ett sekundhjul som bara passar till just detta specifika verket. Det borde finnas fler som passar. Är det någon som sitter på info om andra verk med sekundhjul som passar till 25-661?