• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintertrötthet - Brist på ljus! Är du drabbad?

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Förlåt om jag "stör" med denna tråd men tänkte fråga expertisen?
  • Är ni Vintertrötta?
  • Har ni nedsatt immunförsvar?
  • Har ni svårt att sova på natten
  • Slås kroppsklockan ut?
tex.

Jag lider av vintertrötthet men känner att eftersom "få" mår riktigt dåligt så tas det inte på allvar, "folk" är väl trötta pga. mörkret? säger väl de flesta, och rycker på axlarna.

Jag tänker i år att jag ska fortsätta klura på en lösning som inte innebär 1 vecka på Gran Canaria ( för det hjälper annars )

Vad är ditt tips? tro mig har testat det mesta, D-Vitamin hjälper "lite"

Jag tror bristen på ljus skadlighet "hemlighålls" lite för många jobbar i mörker i fabriker, gruvor, butiker m.m.m.m och då skulle man behöva vidta åtgärder om det forskades på det, dessutom finns det inte mycket pengar att tjäna på det mer än försäljning av vitaminer möjlitvis. Sen bor det "få" på Alaskas breddgrader

Det sägs att 10% mår dåligt av det men jag tror det är fler och har säkert med livsvanor, ålder osv. att göra också.

För mig är det "en plåga" och trist tillvaro, främst att kroppsklockan slås ut och man är trött/pigg på fel tider, överhungrig vissa tider osv. förutom " det vanliga" så som förkylningar oftare/ seghet osv.

Detta är skrivet 10januari och jag bor i södra Sverige
 
Senast ändrad:

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Jag vill absolut inte Kollektivt " deppa", men jag mår bättre helt klart av att " veta om det" att det är inte "fel på mig" utan bristen på ljus är brutal .. och så finns det endel man kan göra troligtvis
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vad har du testat? Vitamin D3 i vilka doser? Övrig hälsa & träning? Viktigaste av allt - sömn. Många bra tips i tråden nedan.
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Ok tack ska kolla den tråden
Det som funkar bäst är förutom possitiv attityd och "det går över" tänk

  • Kall dusch på morgonen, yes kallt och gött
  • Vatten och Kaffe i den ordningen på morgonen
  • ljus om det finns, lunchljus, starkare lampor där man jobbar
  • D-Vitamin men inte kollat exakt dos (i år)
  • Hade en ljusterapi lampa men osäker effekt?

Träning visst, men inte testat mer än promenader som är bra för att rensa tankarna med. Sömn visst, men är tyvärr pigg när man ska sova och trött när man ska va vaken, pga. kroppsklockan utslagen
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ok tack ska kolla den tråden
Det som funkar bäst är förutom possitiv attityd och "det går över" tänk

  • Kall dusch på morgonen, yes kallt och gött
  • Vatten och Kaffe i den ordningen på morgonen
  • ljus om det finns, lunchljus, starkare lampor där man jobbar
  • D-Vitamin men inte kollat exakt dos (i år)
  • Hade en ljusterapi lampa men osäker effekt?

Träning visst, men inte testat mer än promenader som är bra för att rensa tankarna med. Sömn visst, men är tyvärr pigg när man ska sova och trött när man ska va vaken, pga. kroppsklockan utslagen
Bra rutiner men går att optimera. Jag hade börjat träna mer & sova regelbundna tider, som sagt - sömn är det viktigaste. Justera kosten.
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Känner ju helt klart att sommaren är "mer förlåtande" med slarv av sömn m.m. kost och träning är viktigt, men pga. tröttheten är det svårt med det också ( störd hunger )
 
Jag lider av extrem trötthet och depression under vintrarna. Hade jag inte haft barn kunde jag lätt sova 12timmar/dag mellan November-februari (vilket jag också gör då jag får chans). Jag försöker åka bort varje vinter men under coronan kunde man ju inte och då var det riktigt illa. Gick upp över 10kg i vikt och upplevde total melankoli.

Kan tyvärr inte tipsa om något som jag tycker hjälper helt förutom den där resan då, men det jag gör är:

  • knarkar d-vitamin 100ug/dag
  • skaffat en ljusterapilampa
  • försöker vara ute så mycket jag kan (och orkar) under de få ljusa timmarna som finns.
  • meditation
  • isbad
  • bastu
  • dricka mindre alkohol
  • träna om det går. När det är som värst är jag utslagen i en vecka efter ett gympass och då är det bättre att hålla sig borta.

man borde lämna in en motion till riksdagen att läkare ska ha rätt att skriva ut flygbiljetter på recept.
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Andre Anka, tyvärr check på allt, främst är det ju tröttheten/hopplösheten som gör att "man inte orkar göra rätt" och viktuppgång beror ju såklart på ökad hunger men också processer i kroppen och man inser att det är brist på ljus som är problemet.(Inte dålig karaktär eller mängden alladin askar, runt jul) Segt också om man inte kan leverera på topp på jobbet, då får man ångest av det " också "

Läste nånstans att "förr" i det gamla bondesamhället jobbade man hårt på sommaren och tog det mer lugnt på vintern, men nu förväntas vi leverera som mest under vintern jobbmässigt.

Jag har ju gått och blivit vinterhatare också och plågar min omgivning med snack om det, inser att det inte är speciellt klädsamt och vill nu försöka gilla alla årstider, men är inte lätt


det som inte stämmer på mig dock är att du skriver att " du skulle kunna sova 12h dag" jag är snarare tvärtom att jag är pigg endast 21.00-02.00 och kroppsklockan är skev och jag sover därför mindre tid (tyvärr).. Lägger mig oftast sent pga detta. Så tyvärr har jag svårare att sova bra och länge, visst om jag får sova 8-10h mår jag ju bättre men jag går inte runt och är sovtrött, mer shocktrött och seg
 
Senast ändrad:
Andre Anka, tyvärr check på allt, främst är det ju tröttheten/hopplösheten som gör att "man inte orkar göra rätt" och viktuppgång beror ju såklart på ökad hunger men också processer i kroppen och man inser att det är brist på ljus som är problemet.(Inte dålig karaktär eller mängden alladin askar, runt jul) Segt också om man inte kan leverera på topp på jobbet, då får man ångest av det " också "

Läste nånstans att "förr" i det gamla bondesamhället jobbade man hårt på sommaren och tog det mer lugnt på vintern, men nu förväntas vi leverera som mest under vintern jobbmässigt.

Jag har ju gått och blivit vinterhatare också och plågar min omgivning med snack om det, inser att det inte är speciellt klädsamt och vill nu försöka gilla alla årstider, men är inte lätt


det som inte stämmer på mig dock är att du skriver att " du skulle kunna sova 12h dag" jag är snarare tvärtom att jag är pigg endast 21.00-02.00 och kroppsklockan är skev och jag sover därför mindre tid (tyvärr).. Lägger mig oftast sent pga detta. Så tyvärr har jag svårare att sova bra och länge, visst om jag får sova 8-10h mår jag ju bättre men jag går inte runt och är sovtrött, mer shocktrött och seg
Jo min kroppsklocka eller cirkadianska rytm tror jag det kallas, är också åt skogen. Har gått och lagt mig vid 04:00 senaste månaden. Har därför börjat jobba efter kl.20 först (har fria arbetstider) då småttingarna gått o lagt sig. Trist att det finns så lite hjälp att få😞
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Jag tror ju " hjälpen " är att inse att man inte är ensam. Jag hade ialla fall behövt få mer kunskap om detta inser jag.
 

JohnDoe

Rolex
Jag tror inte vi människor är gjorda för polarmörkret. Man behöver solen. Finns många studier på det. Jag reser gärna till solen några gånger under vintern för att ladda upp solljus.
127A91C6-6341-4C7F-AC87-4B0038444407.jpeg
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Mår du påtagligt bättre av det, resa till solen? (Dum fråga kanske)
Sen om man inte riktigt kan pga. livspusslet, jobb , ekonomi osv. är det ju svårt.
Sen om man bara kan åka 1 gång under vintern när är det lämpligt, innan eller efter jul tex.? Jag har varit på Gran Canaria i Januari och det är väldigt stor skillnad på att få ljus då, är som att dra upp en rullgardin efter 2 dagar
 
Senast ändrad:
Jag tror inte vi människor är gjorda för polarmörkret. Man behöver solen. Finns många studier på det. Jag reser gärna till solen några gånger under vintern för att ladda upp solljus.
Själv undviker jag solen och allt därtill så mycket som möjligt, visst vintersol kan absolut vara trevligt men bara så länge temperaturen är max, absolut max 15 grader :)

Behöver väl ej tillägga att jag inte har några som helst problem med "vintermörkret" :D
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
"Det räcker att åka en gång. Men man får låta bli att åka hem förrän i april"

- Lika logiskt som att flygrädda egentligen inte är flygrädda, utan stört-rädda...
 

Utvisaren

Patek
Prova att skaffa lampor som avger ljus i rätt våglängd dvs simulerar dagsljus. Vill du gå all in så måla om ett rum med Nordsjö Light & space. Väggar och tak. Reflekterar galet med ljus utan att blända (det är inte en spegel...). En ljusstråle studsar fler gånger innan den mattas ut helt enkelt. Ljusterapi på riktigt.
 

JohnDoe

Rolex
Jag har inte några större problem med vintermörkret men med stigande ålder så uppskattar jag ljuset och värmen mer. Helt enkelt trött på vinter, kyla, snöslask, snöskottning och mörker. Utövar inga som helst vintersporter eller inga sporter alls faktiskt utan vill bara njuta av livet. Måste tyvärr arbeta några år till men sen blir det slut på det med :)
Köpte huset i Florida 2018 och det är värt varenda krona. Försöker åka över varannan/var tredje månad beroende på hur det funkar med jobb. Förut kunde man åka över för 3k men nu kostar det närmaste 5k. Skitsamma, man får väl dra in på något annat. Brukar stanna ett par veckor innan man måste tillbaka till ”gruvan”. Nu är iallafall poolen i stort sett klar. Kostade 69k dollar och med den svenska pesetans värde var det väl inte så skoj men man får väl vara nöjd med en ny Swatch och tänka att rollarna/omegorna fått ett nytt liv hos någon annan. Går ändå inte att ha värdefulla klockor i Sverige längre. Skulle jag skaffa några nya skoj klockor får det bli i Florida. Här kan man i lugn o ro använda lämpligt stål för att freda sig. Så länge buset inte har åtminstone klass IV västar så lär de få problem.
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
See you on Mars!! I meen in Mars!

Följande gjort
  • D-vitamin beställd, högre dos
  • Omega-3 Beställt
  • Dagljus E27 lampor beställda, som simulerar rätt ljus (hoppas jag)

Tack för info och tips, tröst är ju att man inte är ensam, tyvärr så drabbas "vi" olika och mycket i många fall
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Träna och sköt kosten.
Jag går upp 5 varje morgon för att springa 8km och sedan gå till gymmet. Varje dag året om.
Gör det så får du gott om energi efter ett tag och dina sovrutiner kommer sitta som en keps.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Några saker som jag är rätt säker på hjälper:
  • Rör på dig. Måste inte vara schemalagt hårdträning, men se till att gå eller cykla, varje dag. De flesta har nog en tendens att bli ännu mer stillasittande när vintermörkret och kylan sätter in, så det kan kanske kräva en mer medveten ansträngning att komma ut då, när det inte "går av sig självt" som på sommarhalvåret.
  • Ta vara på det lilla ljus som ändå finns. Gå ut på lunchen! Sug i dig det solsken som trots allt finns. Kan räcka med 20-30 minuter. Även en gråmulen vinterdag är bättre än inget dagsljus alls.

Och för att vara lite tråkig, några saker som jag är rätt säker på inte hjälper:
  • "Ljusterapi" med artificiellt ljus har man tyvärr inte kunnat visa någon effekt av. Akademiska Sjukhuset hade sådana rum (med extremt mycket ljus, långt mer än man kan åstadkomma med lampor hemma), men de lades ner för några år sedan för att de inte kunde påvisa någon medicinsk effekt.
  • Omega-3 är säkert nyttigt, men det finns inga bevis för att det påverkar ev. depression eller vintertrötthet.
  • D-vitamin... finns kanske få saker som det spridits mer myter och ibland rent farliga råd och påstående om, med t.ex. tillskott som säljs med galet höga doser. D-vitamin styr kalciumbalansen och är viktigt, brist kan orsaka benskörhet, men överskott (som man i princip bara kan få med tillskott) kan ge t.ex. njurskador. Men det har inget med vintertrötthet och liknande att göra.
Båda dessa får man bäst i sig i maten (förutom sol för D-vitamin, och det behövs inte mycket.) Ät lax, sill och makrill i stället för tillskott.

Så det sista som antagligen hjälper:
- Ät bra mat! Mer fisk och grönsaker, mindre flottig skräpmat. Att man då kanske mår bättre i största allmänhet kanske har en positiv effekt mot tröttheten, och är ett bättre (och trevligare) alternativ till tabletter.
 
Topp