• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

WIS OCD

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Spencer66 skrev att de knasigaste på KS hängde i knivar och klockor tråden, han måste ha missat den här! ;)
Sjukt underhållande och sjukt hög igenkänningsfaktor på vissa förehavanden.
 

Brogren

Cartier
Nu med min nya AP så tänker jag vissa väldigt konstiga tankar om att "det är första gången min nya klocka upplever det med mig" precis som man tänker med ett barn.

Exempel:
- Satt på toa förut och skötte det manliga där inne och tänkte; "Det är första gången min Royal Oak sitter på mig på toa."
- Kollade golfrepris i soffan och tänkte; "Det är första gången vi kollar golf ihop."

Osv...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Ställer på min höjd tiden på klockorna. Är den mekanisk så vrider jag upp den och ställer kanske tiden.. bezel1 får stå hur som helst. Smuts torkas av med skjortärmen lite slappt och alla klockor används i alla situationer.. till för att användas fan. Tvättas vet jag inte. Kanske om jag tvättar händerna om det stänker lite vatten på den.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Visste att någon skulle påpeka det. Den står faktiskt en halv mm fel från fabrik och jag har inte velat ta loss för att åtgärda. Har lärt mig att leva med det. Men i början var det jobbigt.

Detta stämmer väl inte med den bild jag fått av perfektionisten Zed ??;)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Ställer på min höjd tiden på klockorna. Är den mekanisk så vrider jag upp den och ställer kanske tiden.. bezel1 får stå hur som helst. Smuts torkas av med skjortärmen lite slappt och alla klockor används i alla situationer.. till för att användas fan. Tvättas vet jag inte. Kanske om jag tvättar händerna om det stänker lite vatten på den.

Skurt, my man, helt i min smak:cool:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ställer på min höjd tiden på klockorna. Är den mekanisk så vrider jag upp den och ställer kanske tiden.. bezel1 får stå hur som helst. Smuts torkas av med skjortärmen lite slappt och alla klockor används i alla situationer.. till för att användas fan. Tvättas vet jag inte. Kanske om jag tvättar händerna om det stänker lite vatten på den.
Bra att det fanns någon mer vettig här.

Till skillnad ifrån många här klockar jag saker eller gör påminnelser med betzeln mest hela tiden, väldigt smidigt och bra!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Klockorna ska ligga på rad, antingen i klockboxen eller på en sidenduk, i årsordning. Äldst till vänster! Just nu 68, 86 och 01.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har inte kommit lika långt ner i perversionen som vissa här ;), men håller med om ett antal saker:

- Klart att glaset inte får vara skitigt. Torkar konstant av det på vad som råkar finnas till hands.
- Klart som fan att minutvisaren ska peka rakt på minutindexet när sekundvisaren står på klockan 12! Har äntligen klurat ut hur jag ska få till det på SD'n ... :happyhappy:

Sen var det ju det här med skador, hur små dom än är, speciellt på en ny klocka. "The first cut is the deepest" som dom säger:

Rolex - repa.jpg


Fan vet hur och när det hände, men nu sitter repan där. Det är bara jag som kommer att se den och bara i visst ljus, men fan vad ont det gör. Kan inte låta bli att titta på den och hoppas på att det bara var en dröm ... :nailbiting:
 

WBergdahl

Panerai
Har jag minsta lilla smuts eller fett på glaset så ryker det med en gång!
Har ibland gått så långt att jag skrikit åt folk som satt fingret på glaset...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor

HolyCrap

Omega
Vridring ska vara centrerad när den inte används. Men den är ju meningslös om den inte används och eftersom jag inte dyker så får jag ta tid på andra saker. Pasta exempelvis. Om jag dock finner den i ocentrerat läge när den inte är i användning måste jag omedelbart nollställa, något som en kvinnlig bekant till mig en gång upptäckte och glatt utnyttjade i tid och otid.

Självfallet ska alla visarna vara synkade. Med andra ord, ställ bara klockan när sekundvisaren står på 12 så att den synkar med minutvisaren.

Smuts på glaset, vridringen och andra blanka ytor tolereras ej. Ibland när jag sitter på jobbet och ser ett skitigt glas på armen så tänker jag "men väx upp, det är inte hela världen". Det håller i snitt i trettio sekunder. Jag är ganska stolt över att lyckas hålla ut så länge innan det putsas. Tyvärr har jag inte alltid en putsduk till hands så om det är för mycket smuts, eller nån fettfläck som mitt val av putsduksimprovisation inte klarar så blir det till att gå ut i fikarummet och tvätta med tvål och vatten.

Jag har ingen direkt åsikt om exakt var min klocka får vila de tillfällen jag tar av den (oftast för att en annan åker på tillfälligt, annars är det givetvis klocklådan) men det är något som stör mig om jag ser att någon har flyttat på den, oftast min bättre hälft som helt sonika knuffar den åt sidan när den ligger "i vägen".

Jag är också lite paranoid angående vattenresistans. Min Certina är ju (enligt tavlan) en ISO-certifierad dykarklocka så den vet jag är individuellt trycktestad från fabrik, men mina övriga klockor vågar jag inte bada eller dusha med om jag inte fått dem trycktestade.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Glapp i vridring är hemskt!! Centrerad vridring är ett måste om den inte används till det den är till för, som tex kolla äggkokning osv.. :)
Stör mig som f-n på skiten som sätter sig runt bubblan!
Annars så används klockan alltid överallt och tas endast av när det finns chans att få till det i sängen. (Vilket inte är så ofta.. ;) )
Alltid med in i duschen så den är fräsh och fin också.
 

TicTack

Cartier
Klockan ställs bäst via radiokontrollerade ur - ringa till fröken ur känns lite 1980-tal, man tjänar nog in 100-lappen radiokontrollerade klockan kostar rätt snabbt!

En av de skönaste OCD-WIS-arna jag hört om var en kille som ville veta exakt tid. Så han köpte en Citizen The Citizen Chronomaster - världens mest exakta armbandsur. Men han nöjde sig inte med EN, utan han har TVÅ, en på varje arm, samtidigt!
 
Topp