• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

Scipio

Patek
2-Faktor
Låter rimiligt ändå! Äsch huvudsaken är ju vad du tycker. Håller med om att länken är häftig och ett roligt alternativ till lädret.
Om jag räknat rätt kostar länken 6000-7000 kr någonting så det är förhållandevis ett bra pris för en länk. Klockvärlden brukar kunna safta i ordentligt för länkarna men den här känns helt överkomlig om man ändå köper klockan. Alligator är snygg men vis av erfarenhet är länk att föredra en varm sommardag och snart kommer sommaren.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ha en fin fredag allesammans.
PSX_20210507_085738.jpg
 
Hmmm, det luktar starkt inbyte mot denna kanske. Så typiskt att den kom nu!!!! , när man har fått tag på den i stål och svart urtavla.


1620818709337.png

1620819157107.png

Ruskigt snygg i detta utförande.

Länk till en revy på denna:
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Hmmm, det luktar starkt inbyte mot denna kanske. Så typiskt att den kom nu!!!! , när man har fått tag på den i stål och svart urtavla.


1620818709337.png

1620819157107.png

Ruskigt snygg i detta utförande.

Länk till en revy på denna:
Jesus vilken masterpiece! Pust!
 

AoL

Omega
Hmmm, det luktar starkt inbyte mot denna kanske. Så typiskt att den kom nu!!!! , när man har fått tag på den i stål och svart urtavla.


1620818709337.png

1620819157107.png

Ruskigt snygg i detta utförande.

Länk till en revy på denna:


WOW !!
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Hmmm, det luktar starkt inbyte mot denna kanske. Så typiskt att den kom nu!!!! , när man har fått tag på den i stål och svart urtavla.


1620818709337.png

1620819157107.png

Ruskigt snygg i detta utförande.

Länk till en revy på denna:
Gillar skarpt svart keramisk bezel på sportig guldboett. Väldigt snygg kombo från Zenith. Hade Zenith bara fått bandet mer integrerat mot boetten utan ”glappet” mellan hade det varit fantastiskt bra, men det kanske inte märks så mycket på handleden
 
Gillar skarpt svart keramisk bezel på sportig guldboett. Väldigt snygg kombo från Zenith. Hade Zenith bara fått bandet mer integrerat mot boetten utan ”glappet” mellan hade det varit fantastiskt bra, men det kanske inte märks så mycket på handleden
Håller med om glappet. Zenith kunde ha gjort ett gummiband med mixat kombo mellan gummi och läder. Det är en ny och trendig teknik. Då hade gummi delen varit perfekt gjuten för att fånga boetten och lädret ingjutet ovan på med sömmar, dvs ovandelen ger läderintryck med gummi avfasningar och underdel i bara gummi som inte absorberar handledsfukt tex. Noterade även i videorevyn om viklåset, att det är bantat. Så typiskt nu när Zenith har lyckats utveckla en riktig opinionsväckare och mycket snyggt ur. Då drar man ner på kvalitéer på vissa detaljer. Jag tror inte en köpare på ett ur runt 200k bryr sig om den kostar 20k-30k mer om allt är perfekt, snarare tvärtom om det inte är det. Det går ju knappt att stänga viklåset med en hand så som det är nu.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Håller med om glappet. Zenith kunde ha gjort ett gummiband med mixat kombo mellan gummi och läder. Det är en ny och trendig teknik. Då hade gummi delen varit perfekt gjuten för att fånga boetten och lädret ingjutet ovan på med sömmar, dvs ovandelen ger läderintryck med gummi avfasningar och underdel i bara gummi som inte absorberar handledsfukt tex. Noterade även i videorevyn om viklåset, att det är bantat. Så typiskt nu när Zenith har lyckats utveckla en riktig opinionsväckare och mycket snyggt ur. Då drar man ner på kvalitéer på vissa detaljer. Jag tror inte en köpare på ett ur runt 200k bryr sig om den kostar 20k-30k mer om allt är perfekt, snarare tvärtom om det inte är det. Det går ju knappt att stänga viklåset med en hand så som det är nu.
Håller helt med, särskilt på en ren sportmodell. Zenith är ju annars bra på läder/gummi band, konstigt med bara läderband här och vintagelook utan integrering mot boett på en sådan modern klocka i övrigt
 

kottme

Cartier
Jo, jag provade några klockor igår, speciellt den här 37 millimetrarna som känns perfekt som nästa klocka, zenith revival mumma. Mumma var bara mitt kraftuttryck. Den heter inte så. Synd bara för mina foton att hela klockan var inplastad, men bättre det än ingen bild alls.


A9491684-9B2B-4F3C-A117-241B9EB5E9DB.jpeg
132A5E78-A687-443A-A238-0164BE296766.jpeg
DD663F17-36EA-4398-B742-C79B73A27CF5.jpeg
2E1AAD46-7994-4ABC-99A0-DC2AE4A4C393.jpeg
521A8966-C294-4D5E-9316-C9F405FF5E85.jpeg
07DB1E4C-98EE-4985-B424-C8DDB58C3B9C.jpeg
B9DE9F0A-4BEE-413C-B50A-611BC2458E76.jpeg
33F860B7-F872-414F-A10E-91C13B7308DE.jpeg
093608AB-33B4-412C-B688-8F3308ABA699.jpeg
Ruggigt snygg! och storleken ser ut att passa dig perfekt :)
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Så skall vi diskutera senaste släppet? Remake av A3817..
1621365296686.png
Tycker proportionerna på subdialsen är off, lite för stora för tavlan. Tycker även datumet inte blev så bra när den skär in i tachyn. Synd, hade förutsättningar att bli riktigt bra. Vet att org. hade liknande men det är inte snyggt för det :p
 

Dj0

Omega
Tycker proportionerna på subdialsen är off, lite för stora för tavlan. Tycker även datumet inte blev så bra när den skär in i tachyn. Synd, hade förutsättningar att bli riktigt bra. Vet att org. hade liknande men det är inte snyggt för det :p
Det är ju i princip en ren remake, ser i mina ögon precis ut som originalet. Men jag är av liknande åsikter, ingen direktförälskelse för mig personligen. Men för den som gillade originalet så finns ju nu något som är bättre med garanti ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är ju i princip en ren remake, ser i mina ögon precis ut som originalet. Men jag är av liknande åsikter, ingen direktförälskelse för mig personligen. Men för den som gillade originalet så finns ju nu något som är bättre med garanti ;)
Inte den bästa designen tänkte jag först, men om likheten med originalet är det som styrt remaken är det en imponerande respekt för Zeniths historia. Som att den respekten betyder allt, som att man inte bryr sig ett shit över vad som anses vara "rätt" just nu. Det är så man bygger tidlösa klassiker.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Efter en tids span på nyare Pilot chronographer i prisklassen 30000-80000 kr har jag precis upptäckt ursprunget från ca 1960-talet i prisklassen 110000-180000 kr. Boetten är ca 43 mm bred. Det har Zenith inte ändrat på när man började tillverka dem och nu verkar Zenith ha tagit bort dem helt från hemsidan så jag antar att de slutat tillverka dem. Vad jag verkligen gillar är den grova matta tavlan som går i grönt, brunt eller gradient grå. Boetten verkar finnas i stål, svart stål och i brons. Den andra Pilot-modellen har texten "extra allt" i blickfånget, något som förstår allt, men denna har bara Zenith och Pilot, rent som en bra tavla ska vara. Intressant modell som det inte skrivs så mycket om, eller så har jag missat allt som skrivits :D

Länk till Cairelli-modellen som bara finns i 50 ex, en hyllning till de som skadats i krig.

Länk till nyare på chrono24.com https://www.chrono24.se/search/inde...oSearchIndex=true&resultview=list&sortorder=1

Zenith_Cairelli_CP_2_Steel_Chronograph_at_A_Collected_Man_London2.jpg
15-Zenith-Cairelli-Chronograph.jpg
 
Efter en tids span på nyare Pilot chronographer i prisklassen 30000-80000 kr har jag precis upptäckt ursprunget från ca 1960-talet i prisklassen 110000-180000 kr. Boetten är ca 43 mm bred. Det har Zenith inte ändrat på när man började tillverka dem och nu verkar Zenith ha tagit bort dem helt från hemsidan så jag antar att de slutat tillverka dem. Vad jag verkligen gillar är den grova matta tavlan som går i grönt, brunt eller gradient grå. Boetten verkar finnas i stål, svart stål och i brons. Den andra Pilot-modellen har texten "extra allt" i blickfånget, något som förstår allt, men denna har bara Zenith och Pilot, rent som en bra tavla ska vara. Intressant modell som det inte skrivs så mycket om, eller så har jag missat allt som skrivits :D

Länk till Cairelli-modellen som bara finns i 50 ex, en hyllning till de som skadats i krig.

Länk till nyare på chrono24.com https://www.chrono24.se/search/inde...oSearchIndex=true&resultview=list&sortorder=1

Zenith_Cairelli_CP_2_Steel_Chronograph_at_A_Collected_Man_London2.jpg
15-Zenith-Cairelli-Chronograph.jpg
Finns ju ett par här på KS som har den första remaken som släpptes med svart tavla och polerat case. Den är ju mest trogen originalet och den jag tycker är snyggast.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Finns ju ett par här på KS som har den första remaken som släpptes med svart tavla och polerat case. Den är ju mest trogen originalet och den jag tycker är snyggast.
Tack, det visste jag inte. Hur känner man igen just den? Har den ett eget ref nr eller är det samma som andra utgåvor? Kan man söka på något speciellt? Ungefär vilket tillverkningsår pratar vi om? 2015?
 
Tack, det visste jag inte. Hur känner man igen just den? Har den ett eget ref nr eller är det samma som andra utgåvor? Kan man söka på något speciellt? Ungefär vilket tillverkningsår pratar vi om? 2015?
Här har du den:

Tror den kom 2017.
Om man söker på Zenith Tipo CP-2 så hittar man lite info.
Edit: ser att det inte är original armband på den länkade annonsen...
 
Senast ändrad:
Tack, det visste jag inte. Hur känner man igen just den? Har den ett eget ref nr eller är det samma som andra utgåvor? Kan man söka på något speciellt? Ungefär vilket tillverkningsår pratar vi om? 2015?

Den är mycket trevlig. Har sett den IRL
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ser att den inte har glasbaksida. Ett plus, men tänk vilken fulländning det hade varit med manuell uppvridning.

Zenith-Heritage-Cronometro-Tipo-CP-21701153426.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Samtidigt är ju El Primero ett rätt slimmat verk så klockan är ju relativt tunn ändå.
Jo, att den är hyfsat tunn är klart en viktig detalj, men jag gillar känslan i att få vrida upp ett manuellt verk. Ibland kan man inte få allt. El primero är ett av de vackraste urverken som gjorts så glas baksida känns befogat, samtidigt som mina värsta aversioner brukar vara glasbaksida och blanka ur-tavlor. Jag kan stå ut med den mini-konflikten för modellen är riktigt fin. Vi får se vilken det blir. Det känns inte helt främmande att gå på en vintage heller.
 
Jo, att den är hyfsat tunn är klart en viktig detalj, men jag gillar känslan i att få vrida upp ett manuellt verk. Ibland kan man inte få allt. El primero är ett av de vackraste urverken som gjorts så glas baksida känns befogat, samtidigt som mina värsta aversioner brukar vara glasbaksida och blanka ur-tavlor. Jag kan stå ut med den mini-konflikten för modellen är riktigt fin. Vi får se vilken det blir. Det känns inte helt främmande att gå på en vintage heller.
Man kan ju vrida upp ett par varv ändå för känslans skull 🙂
Finns faktiskt versioner med glasbaksida med.
Vintage är ju såklart trevligast priset är dock 2 gånger högre eller mer så ändå kul att båda alternativ finns.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Man kan ju vrida upp ett par varv ändå för känslans skull 🙂
Finns faktiskt versioner med glasbaksida med.
Vintage är ju såklart trevligast priset är dock 2 gånger högre eller mer så ändå kul att båda alternativ finns.
Jag läste någon annanstans här på KS, att kugghjul är underdimensionerade för uppvridning manuellt av automatiska ur. De som görs för manuell uppvridning är kraftfullare så visst går det, men man ska inte göra det till en vana. Jag väljer nog alltid skruvat täcklock framför glasbaksida oavsett verk. Känslan av att veta att det sitter ett El Primero därunder räcker. Jag behöver inte se det. Det räcker med att veta.

Vet du något om varför det står flyback på vissa? Komplikationen flyback finns inte på ett El Primero-verk vad jag vet.

1_c0d11d41-9a3f-4932-bc94-70b9150410d9.jpg
11_32c852f8-f432-4004-82e8-22b516d61aa2.jpg
61vsTumIBjL._AC_UX679_.jpg
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag läste någon annanstans här på KS, att kugghjul är underdimensionerade för uppvridning av automatiska ur. De som görs för manuell uppvridning är kraftfullare så visst går det, men man ska inte göra det till en vana. Vet du något om varför det står flyback på vissa? Komplikationen flyback finns inte på ett El Promero vad jag vet.

1_c0d11d41-9a3f-4932-bc94-70b9150410d9.jpg
11_32c852f8-f432-4004-82e8-22b516d61aa2.jpg
61vsTumIBjL._AC_UX679_.jpg
Jodå, det finns Flyback-funktion på ett antal El Primeros. Verkar han funnits sedan 1997😊 Fasen så mycket fina klockor Zenith gör, särskilt de vintage-inspirerade!
D8E2F88B-16B0-4A19-B1C3-C92A0840787E.jpeg
 
Jag läste någon annanstans här på KS, att kugghjul är underdimensionerade för uppvridning manuellt av automatiska ur. De som görs för manuell uppvridning är kraftfullare så visst går det, men man ska inte göra det till en vana. Jag väljer nog alltid skruvat täcklock framför glasbaksida oavsett verk. Känslan av att veta att det sitter ett El Primero därunder räcker. Jag behöver inte se det. Det räcker med att veta.

Vet du något om varför det står flyback på vissa? Komplikationen flyback finns inte på ett El Promero vad jag vet.

1_c0d11d41-9a3f-4932-bc94-70b9150410d9.jpg
11_32c852f8-f432-4004-82e8-22b516d61aa2.jpg
61vsTumIBjL._AC_UX679_.jpg
Nu när du säger det har jag nog också hört att man skall vara försiktig med manuellt uppdrag av automater.
De senare versionerna som inte har helsvart tavla har Flyback. Alla som har det är märkta Flyback på tavlan vad jag förstår. Den ref jag länkade till har alltså inte Flyback.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Där ser man, otroligt så mycket man har att lära.
Hur ska man ens hålla koll på allt, finns så mycket att nörda ner sig i när det kommer till klockor! Enda anledningen till att jag visste det var för att jag grotta ner mig i Zenith El Primero Rainbow tidigare när jag köpte en sådan. Fick då läsa en del om Rainbow Flybacks😁
Så en bild på den gamla Zenithen, bara för att fylla ut inlägget med något trevligt.
3B90B4C3-795B-4B0C-91C0-A4FE51EA92D7.jpeg
 
Topp