• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta eller fake

Äkta eller Fake?

  • Äkta

    Röster: 1 3.2%
  • Fake

    Röster: 30 96.8%

  • Totala väljare
    31
  • Enkät stängd .
Hej.

Skapade konto här då jag kan absolut ingenting om klockor och förhoppningsvis finns det folk här som är mer kunniga än lilla mig.. Nu till frågan. Har fått ärva ett par klockor som är av märkena Rolex, Zenit, Omega och några till som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.

Kan någon vänligen själ hjälpa mig att verifiera om dessa är äkta eller inte?
Jag förstår att vissa kommer rekommendera att jag ska låta en urmakare avgöra men tills jag gör det skulle det vara kul om någon här kunde göra bedömning också.

Tack på förhand

Lägger upp en bild nedan på en av klockorna :)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

meo_swe

Audemars
Jag är ingen expert och jag skriver från telefonen, men jag skulle säga att den tyvärr är fake. Mellanlänkarna skall vara i helguld, men ser ut att bara vara guldfärgade (och ganska avskrapat dessutom).
Och datumet ser ut att ha fel förstoring.

Men jag låter de kunnigare säga slutgiltigt om den är fake eller ej. :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kopia. Saknar "swiss"-märkning på tavla, guldet avskavt (dvs dålig förgyllning), förstoringsglaset=för dålig förstoring, rehaut/ringen innuti lockan mellan tavla och glas ser knas ut, etc. etc.
 

wadstroem

Cartier
Den där ser klart ut att vara fejk. Mittlänkarna är inte i helguld, och tavlan ser överlag konstig ut.

Posta bilder på de andra klockorna också.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Lägg gärna upp bilder på Omegan samt Zenith, större chans att dessa är äkta :)


Edit: Såg att du skulle lägga upp bilderna inom kort..
 
Nu fick jag bilderna skickade till mig så Här är Omegan och Zeniten och två andra märken som jag aldrig hört talas om men som jag skulle uppskatta om ni kunde säga om de är fake eller inte samt om de ens är värda något? Sist men inte minst, baume & mercier, är det något som är skräp/bra och görs dessa i fake modell också?

image.png image.png image.png image.png image.png image.png image.png image.png
 
usch, mycket som avslöjar den där. Inte för att vara otrevlig, men det är hemskt att se en så välanvänd fejk.


Hahaha det var väl formulerad av dig, en välanvänd fake

Jag är väldigt tacksam för alla era synpunkter och råd då jag aldrig själv hade kunnat gissa om det är fake eller äkta... Och vill helst slippa "skämma ut" mig i en lyxig klockbutik för den delen också så urmakaren skrattar åt mig..
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hahaha det var väl formulerad av dig, en välanvänd fake

Jag är väldigt tacksam för alla era synpunkter och råd då jag aldrig själv hade kunnat gissa om det är fake eller äkta... Och vill helst slippa "skämma ut" mig i en lyxig klockbutik för den delen också så urmakaren skrattar åt mig..
Du har rätt inställning! Du är temporärt ursäktad för att du innehar en fejkrolex ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu fick jag bilderna skickade till mig så Här är Omegan och Zeniten och två andra märken som jag aldrig hört talas om men som jag skulle uppskatta om ni kunde säga om de är fake eller inte samt om de ens är värda något? Sist men inte minst, baume & mercier, är det något som är skräp/bra och görs dessa i fake modell också?

image.png image.png image.png image.png image.png image.png image.png image.png
Tycker alla dessa ser äkta ut, Eternan kan mycket väl vara i solitt guld, dock svårt att se på denna bild. Värdemässigt har du 5000+ om de fungerar med nytt batteri.
 
Tycker alla dessa ser äkta ut, Eternan kan mycket väl vara i solitt guld, dock svårt att se på denna bild. Värdemässigt har du 5000+ om de fungerar med nytt batteri.


Stort tack för dina inputs. Lägger snart upp fler bilder och skulle uppskatta om du kunde även kika på dessa.

Sen så undrar jag av ren nyfikenhet, alla ni som är kunniga här på forumet, JOBBAR ni till vardags med klockor eller kan ni bara så mycket då ni lärt er me tiden?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stort tack för dina inputs. Lägger snart upp fler bilder och skulle uppskatta om du kunde även kika på dessa.

Sen så undrar jag av ren nyfikenhet, alla ni som är kunniga här på forumet, JOBBAR ni till vardags med klockor eller kan ni bara så mycket då ni lärt er me tiden?
Vi är hopplösa nördar som försöker leva vanliga liv, speciellt hopplösa är vi som tillbringar för mycket tid på forumets vintageavdelning.
 

MånsT

Rolex
Stort tack för dina inputs. Lägger snart upp fler bilder och skulle uppskatta om du kunde även kika på dessa.

Sen så undrar jag av ren nyfikenhet, alla ni som är kunniga här på forumet, JOBBAR ni till vardags med klockor eller kan ni bara så mycket då ni lärt er me tiden?
Majoriteten här jobbar nog inte med klockor, jag gör inte det. Är man ordentligt intresserad kan man lära sig en hel del på fritiden.
 
Men vilken av de klockorna ovan skulle ni säga är mest eftertraktad och högst i pris. Funderar nämligen på att sälja samtliga och köpa annat roligt för pengarna.. Och sist men inte minst, då ni kan klockor, kan ni rekommendera en fin damklocka i prisklassen 75-100 tkr som ni anser ger mest valuta för pengarna?
 

MånsT

Rolex
Men vilken av de klockorna ovan skulle ni säga är mest eftertraktad och högst i pris. Funderar nämligen på att sälja samtliga och köpa annat roligt för pengarna.. Och sist men inte minst, då ni kan klockor, kan ni rekommendera en fin damklocka i prisklassen 75-100 tkr som ni anser ger mest valuta för pengarna?
Rolex Datejust är alltid rätt, passar alla och både män och kvinnor. Behöver inte vara nytt, klockan i länken nedan ser fin ut och en bra bit under 75 000. Om den behöver servas klarar du ändå dig under 60 000. Säljaren Micki är dessutom tipptopp, har själv köpt av honom.
http://www.dreamwatch.dk/produkter/alle-ure/rolex-datejust-36mm-0
 
Topp