• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthet pre-bond seamaster

felixSch

Omega
Hej!

Fick hem en pre-bond seamaster idag som jag visste var i sådär skick. En midsize quartz, ganska tidig med tanke på boettlocket. Vridningen saknas.
Har använt mig av bland annat denna guide när jag gjort efterforskningar på www:
http://forums.watchuseek.com/f45/fa...ega-seamaster-200-pre-bond-series-316149.html
Tänkte att det kunde bli en rolig beater om den gick att få igång.

När jag tittade på tavlan idag fick jag dock lite onda aningar. Utsmetade index klockan 12, 6 och 9 och skum blank tavla med "swirls", försökt fånga de i en av bilderna. Visarnas lysmassa är ju riktigt medfaren så kanske är ett dåligt relume-jobb bara?

Verket ser ut att vara rätt, eller?

Kronan skruvar inte ned och klockan går inte att ställa, är inte riktigt någon kontakt mellan krona och visare, de rör bara lite på sig...

Så vad tror ni, har jag gjort en helmiss eller bara köpt ett riktigt risigt repobjekt? :)
Någon som har en midsize quarts jag kan jämföra tavlan med?

IMG_20160922_155331.jpg

IMG_20160922_153833.jpg

IMG_20160922_153800.jpg


(PS. vet att det inte riktigt klassar in som vintage. Men tänkte att äkthetsfrågor på halvgammalt ur besvaras bäst här. ;))
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2240.JPG
Hade en 40 mm tidigare, från 95. Din är mkt tidigare.....tippar på 88/89 isch med tanke på att din har det två delade baklocket. Det visade sig att de ofta läckte så man bytte senare till nytt baklock. Ser ju ut som din tagit in fukt.De kom både med Merca visare och svärdvisare.......
 

felixSch

Omega
Snygg! Ja, ser ju definitivt ut som något varit lite galet med tanke på visarna. Men verket ser ok ut tycker jag. Borde väl gå att fixa till någonstans så den fungerar igen?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Hej!

Fick hem en pre-bond seamaster idag som jag visste var i sådär skick. En midsize quartz, ganska tidig med tanke på boettlocket. Vridningen saknas.
Har använt mig av bland annat denna guide när jag gjort efterforskningar på www:
http://forums.watchuseek.com/f45/fa...ega-seamaster-200-pre-bond-series-316149.html
Tänkte att det kunde bli en rolig beater om den gick att få igång.

När jag tittade på tavlan idag fick jag dock lite onda aningar. Utsmetade index klockan 12, 6 och 9 och skum blank tavla med "swirls", försökt fånga de i en av bilderna. Visarnas lysmassa är ju riktigt medfaren så kanske är ett dåligt relume-jobb bara?

Verket ser ut att vara rätt, eller?

Kronan skruvar inte ned och klockan går inte att ställa, är inte riktigt någon kontakt mellan krona och visare, de rör bara lite på sig...

Så vad tror ni, har jag gjort en helmiss eller bara köpt ett riktigt risigt repobjekt? :)
Någon som har en midsize quarts jag kan jämföra tavlan med?

IMG_20160922_155331.jpg

IMG_20160922_153833.jpg

IMG_20160922_153800.jpg


(PS. vet att det inte riktigt klassar in som vintage. Men tänkte att äkthetsfrågor på halvgammalt ur besvaras bäst här. ;))

För det priset du fick den för så ska du inte oroa dig ;) om det nu var du som knep den på Tradera?

Den är som sagt som du beskriver den: Sliten, och behöver lite kärlek. Lumen har ju skön patina om den är original. Ny bezel kostar inte många hundralappar på eBay!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Snygg! Ja, ser ju definitivt ut som något varit lite galet med tanke på visarna. Men verket ser ok ut tycker jag. Borde väl gå att fixa till någonstans så den fungerar igen?
Rob fixade min innan den såldes...bytte alla stift i länken, bytte packningar, batteri och krona. Helt rimliga $$.....

Visare och bezel går såklart att lösa beggat.....svåra är väl att hitta matchande visare. Mina svärdvisare var alltid lite gröna i färgen....tavlans index gulnade fint dock...
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
När jag hade en tidigare så gick det inte att få tag i lösa bezlar (i alla fall inte från omega) utan man fick byta ut hela boetten.
Men det går säkert via eBay nu då.
Kan väl tillägga att den ser riktig ut, dock verkar det hänt saker med tavlan.
Kul projekt, lycka till.
/j
 
Senast ändrad:

felixSch

Omega
@Krostiffer Ja, var den på tradera! Bra pris men gör mig inte så mycket glädje som den är nu. Någon får gärna länka gärna om de hittar en lös bezel på ebay eller liknande, hittade inget på en snabb sökning i kväll.

@Davvan Det låter bra, kanske kan kolla upp det hos rob då. Visarna behåller jag nog.

Det som oroag mig mest är att kronan inte skruvar in och att det inte ens går att ställa klockan. Hoppas att den går att fixa!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
@Krostiffer Ja, var den på tradera! Bra pris men gör mig inte så mycket glädje som den är nu. Någon får gärna länka gärna om de hittar en lös bezel på ebay eller liknande, hittade inget på en snabb sökning i kväll.

@Davvan Det låter bra, kanske kan kolla upp det hos rob då. Visarna behåller jag nog.

Det som oroag mig mest är att kronan inte skruvar in och att det inte ens går att ställa klockan. Hoppas att den går att fixa!
Allt går att fixa.... :)
 

pjmb

Cartier
Hej!

Fick hem en pre-bond seamaster idag som jag visste var i sådär skick. En midsize quartz, ganska tidig med tanke på boettlocket. Vridningen saknas.
Har använt mig av bland annat denna guide när jag gjort efterforskningar på www:
http://forums.watchuseek.com/f45/fa...ega-seamaster-200-pre-bond-series-316149.html
Tänkte att det kunde bli en rolig beater om den gick att få igång.

När jag tittade på tavlan idag fick jag dock lite onda aningar. Utsmetade index klockan 12, 6 och 9 och skum blank tavla med "swirls", försökt fånga de i en av bilderna. Visarnas lysmassa är ju riktigt medfaren så kanske är ett dåligt relume-jobb bara?

Verket ser ut att vara rätt, eller?

Kronan skruvar inte ned och klockan går inte att ställa, är inte riktigt någon kontakt mellan krona och visare, de rör bara lite på sig...

Så vad tror ni, har jag gjort en helmiss eller bara köpt ett riktigt risigt repobjekt? :)
Någon som har en midsize quarts jag kan jämföra tavlan med?

IMG_20160922_155331.jpg

IMG_20160922_153833.jpg

IMG_20160922_153800.jpg


(PS. vet att det inte riktigt klassar in som vintage. Men tänkte att äkthetsfrågor på halvgammalt ur besvaras bäst här. ;))
Min är ju den lite större modellen men iaf =) Grattis till en härlig klocka!

20160506_115214.jpg
20160315_185423.jpg
 

Clark78

Cartier
Ja, det är en midsize, dvs. den var 36 mm. Urtavlan är typ 25 mm i diameter. har även svärdshänderna men de är helt utan lume. Här är en bild. Tycker den har rätt trevlig patina, hade nog behållt den på om jag hade köpt klockan idag:
20160924_191247_resized.jpg
 

rogart-63

Patek
Ser rätt äkta ut enligt mig. T.o.m texten i baklocket finns ju där. Den brukar ibland vara borttvättad. Vad som kan vara knepigt är att hitta en bezel med schysst insert.
Tavla och visare kan du hitta på cosinsuk tror jag . Kostar inte jättemycket. Finns lite här och där annars.
Det har hänt nåt i keyless work. när du ändå lyfter tavlan så lägg det tillrätta .Så kommer det funka sen. Jag lovar.
 

felixSch

Omega
@Clark78 fina, måste bestämma mig om jag kan leva med min tavla...

@rogart-63 tack för feedback. Ja, jag får hålla utkik efter bezel, kan nog ta ett tag är jag rädd innan jag hittar. Tror inte jag ger mig på att fixa något själv, förklara gärna vad keyless work är! :) Är tyvärr varken så påläst eller hobbyurmakare. Räcker ett kronbyte + kronstam för att få kronan att gå att skruva in igen tror du? Nu tar den inte alls...
 

rogart-63

Patek
@Clark78 fina, måste bestämma mig om jag kan leva med min tavla...

@rogart-63 tack för feedback. Ja, jag får hålla utkik efter bezel, kan nog ta ett tag är jag rädd innan jag hittar. Tror inte jag ger mig på att fixa något själv, förklara gärna vad keyless work är! :) Är tyvärr varken så påläst eller hobbyurmakare. Räcker ett kronbyte + kronstam för att få kronan att gå att skruva in igen tror du? Nu tar den inte alls...
Tyvärr trorjag inte det är så att en krona och kronstam funkar?
Keyless work är själva ställmekanism. Dumt å använda engelska men kom inte på vad det heter på svenska? Dom delar som gör så att visarna går att vrida på och datumet går att ställa. Sitter ett muffhjul och en kronhjul därinne. Och en ställarm. plus lite annat skit:p Händer ibland att allt hamnar på sniskan. Då får man lyfta tavlan och lägga tillbaka det i rätt ordning . När du kommer så långt kan jag säker ge dig en hjälpande hand. Har bommar till det verket nånstans tror jag. Om det skulle behövas.
Kan se om jag hittar en bild.
 

felixSch

Omega
Tack för svar! Ser avancerat ut att fippla med keyless work:et så lämnar nog det i nuläget till någon annan.

Du menar att det inte hjälper att byta krona+stam? Ni får ursäkta min okunnighet men var sitter de andra gängorna, för kronan är ju gängad på insidan och fäster i.. Vad? En del av boetten? Något man kan byta om det är utslitet?
 

jabla

Sarlacc
Tack för svar! Ser avancerat ut att fippla med keyless work:et så lämnar nog det i nuläget till någon annan.

Du menar att det inte hjälper att byta krona+stam? Ni får ursäkta min okunnighet men var sitter de andra gängorna, för kronan är ju gängad på insidan och fäster i.. Vad? En del av boetten? Något man kan byta om det är utslitet?
Kronan gängas på halsröret som sitter i boetten, vet inte hur lätt det byts på din Omega.
 

Martin Lovasz

Audemars
På just det verket och närbesläktade verk är själva huvudet som går i utstansningen i axeln mycket svag och går ofta av och då måste den bytas. Det är dock ingen man gör utan träning för trots att dessa verk är ovanligt lätta att jobba på för övrigt är just låsmekanismen riktigt knivig att få på plats.
 
Topp