• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsintyg, tävlar klockbutikerna om att ge sämre service

Rivalen

Rolex
Jag kanske misförstår. Om man köpt en klocka av en gråhandlare och vill ha en ADs äkthetsintyg för att kunna sälja vidare? Då borde det finnas anledning att förstå varför ADn vill ha betalt. Rolex prissättningspolicy ihop med AD-systemet är en faktor för stabil värdetillväxt. Det vill vi ha - eller? Då måste vi kunna ha förståelse för att samma system som gynnar prisutvecklingen vill ha betalt när vi försöker köra vid sidan om för (kortsiktig?) vinst. Men som sagt jag kanske missförstår.

Har man köpt för att behålla är det en annan sak. Men det kanske också har ändrats. Jag var inom Bergströms i Gbg för några år sedan med en kompis relativt nya och av gråhandlare nyinköpta Sub och ville att en urmakare skulle titta på den och säga om han tyckte den såg Ok ut och jag sade att vi behöver inga intyg - bara ett muntligt utlåtande (eftersom kompis skulle behålla). Vi fick besked att allt var lugnt/äkta och att kompisen var välkommen in vid problem eler när det blir servicedags. Frågade vad det kostade - han vinkade vvärjande - 0:-, välkommen tillbaks.
Kanske nya tider för det scenariot också?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Att ge sämre och dyrare service för att möta konkurrens är verkligen inte rätt någonstans.
Nej, det är så fel det kan bli. Känns som att klockvärlden ligger 10-15 år efter övriga branscher som brottats med "gråhandel". En vacker dag kommer ADs på fina gatan vakna upp och inse att de måste erbjuda i princip samma priser som konkurrenterna på nätet samt ha en hög servicenivå.
 

Stein

Cartier
Jag anser att man aldrig förlorar på ett bra bemötande, någon gång ska ju "gråhandlarklockan" servas med. Då ligger ju tidigare bemötande och gror i bakhuvudet. Sedan är det väl bra för andrahandsvärdet om det inte ska vara superbökigt att ta reda på om den är äkta? Bättre andrahandsvärde borde betyda stabil fortsatt försäljning?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Deras inställning borde istället vara: Hur ska vi tjäna pengar på den handel som inte sker hos oss? Med den här metoden kommer de tjäna 0kr på den. Man kommer aldrig kunna övertyga någon vid nästa klockköp att lägga 10.000kr extra om allt man gjort tidigare är att vara kass och otrevlig. Det är bara att glömma.
Jag håller med. Tror dock att man än så länge klarar sig bra utan de avspisade kunderna och helt enkelt inte bryr sig.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ibland får man känslan att vissa AD gör en Folksam för att slippa vissa kunder. Folksam brukade ta runt 100 000 kr året för att helförsäkra en båge som kostar 100 000 kr.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag kanske misförstår. Om man köpt en klocka av en gråhandlare och vill ha en ADs äkthetsintyg för att kunna sälja vidare? Då borde det finnas anledning att förstå varför ADn vill ha betalt. Rolex prissättningspolicy ihop med AD-systemet är en faktor för stabil värdetillväxt. Det vill vi ha - eller? Då måste vi kunna ha förståelse för att samma system som gynnar prisutvecklingen vill ha betalt när vi försöker köra vid sidan om för (kortsiktig?) vinst. Men som sagt jag kanske missförstår.

Har man köpt för att behålla är det en annan sak. Men det kanske också har ändrats. Jag var inom Bergströms i Gbg för några år sedan med en kompis relativt nya och av gråhandlare nyinköpta Sub och ville att en urmakare skulle titta på den och säga om han tyckte den såg Ok ut och jag sade att vi behöver inga intyg - bara ett muntligt utlåtande (eftersom kompis skulle behålla). Vi fick besked att allt var lugnt/äkta och att kompisen var välkommen in vid problem eler när det blir servicedags. Frågade vad det kostade - han vinkade vvärjande - 0:-, välkommen tillbaks.
Kanske nya tider för det scenariot också?
Klockan ifråga är såld av AD i annat land. Av naturliga skäl för dyrare klockor så vill man intyga sig om att klockan är kosher. I det här fallet har det inget med gråhandeln att göra utan en helt naturlig försäljning i andrahand. Och även om det vore kopplat till gråhandelsköp ser jag ändå inte någon vettig förklaring till beteendet. Om man nu vill vara AD så borde man rimligen utan att knorra även åta sig sådant som naturligt är kopplat till klockmärket. En kund som köpt sin klocka någon annanstans är fortfarande kund för t.ex. Rolex för vilken AD:n representerar.
 

Zalath

Panerai
Jag kanske misförstår. Om man köpt en klocka av en gråhandlare och vill ha en ADs äkthetsintyg för att kunna sälja vidare? Då borde det finnas anledning att förstå varför ADn vill ha betalt. Rolex prissättningspolicy ihop med AD-systemet är en faktor för stabil värdetillväxt. Det vill vi ha - eller? Då måste vi kunna ha förståelse för att samma system som gynnar prisutvecklingen vill ha betalt när vi försöker köra vid sidan om för (kortsiktig?) vinst. Men som sagt jag kanske missförstår.

Har man köpt för att behålla är det en annan sak. Men det kanske också har ändrats. Jag var inom Bergströms i Gbg för några år sedan med en kompis relativt nya och av gråhandlare nyinköpta Sub och ville att en urmakare skulle titta på den och säga om han tyckte den såg Ok ut och jag sade att vi behöver inga intyg - bara ett muntligt utlåtande (eftersom kompis skulle behålla). Vi fick besked att allt var lugnt/äkta och att kompisen var välkommen in vid problem eler när det blir servicedags. Frågade vad det kostade - han vinkade vvärjande - 0:-, välkommen tillbaks.
Kanske nya tider för det scenariot också?
Det här är en vettig lösning. De flesta vill nog bara lugna sinnet och så klockan inte är på väg att rasa. Vill du sälja vidare får du vackert betala lite, och det är ju inte så konstigt heller.
 

Stein

Cartier
Någon som vet varför ett värderingsintyg är så mycket dyrare än äkthetskontroll? Rob E gjorde ju äkthetskontroll för 650,- förra året nu ska de ha 1500,- för värderingsintyg! Jobbet är väl detsamma förutom värderingen? En Rolex i stål känns ju inte allt för svår att värdera. De utgår väl dessutom inte från DIN klocka utan vad anskaffningsvärdet på en motsvarande klocka?
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Någon som vet varför ett värderingsintyg är så mycket dyrare än äkthetskontroll? Rob E gjorde ju äkthetskontroll för 650,- förra året nu ska de ha 1500,- för värderingsintyg! Jobbet är väl detsamma förutom värderingen? En Rolex i stål känns ju inte allt för svår att värdera. De utgår väl dessutom inte från DIN klocka utan vad anskaffningsvärdet på en motsvarande klocka?
Ja det är ju en berättigad fråga. Om det inte rör sig om någon ovanlig vintageklocka eller liknande borde det ta urmakaren max en minut att gissa sig till ett nuvarande värde. Själva arbetet att gå igenom skicket etc. är ju redan gjort oavsett. Teoretiskt sett tar de väl kanske något form av ansvar för klockans gissade värde men jag kan inte se att det är ett ansvar som någonsin skulle kunna slå tillbaka på dem?
 

Rivalen

Rolex
@Nicbex Att "knorra" för att kunder kommer in i butiken är inte affärsmässigt. Men att sätta en prislapp på sina tjänster - då blir det mer av en avvägning. Jag vet inte tillräckligt om hur mycket tid man måste lägga på värderingsintyg, så jag har svårt att säga vad som är rimligt. Kanske var gårdagens priser för låga? Om man då höjer kraftigt på kort tid, så blir det ju reaktioner.
Det verkar som om de som har Kaplans inom räckhåll har en fördel?

Ingen mer än jag som sluppit betala för muntligt utlåtande? Klockan var nästan ny, så det underlättade nog. Vintage kanske hade krävt och kostat mer?
 

Stein

Cartier
Kom på det att det vi kanske inte ska smutskasta AD alltför mycket. Fick intrycket att Rolex styr sina AD med järnhand och att det är Rolex som inte tillåter vissa tjänster. Eller så skyller dem bara på det, vad vet jag. Men det kändes konstigt att gå in i en butik med en fem år gammal klocka och höra att den är för gammal för att värderas. Fattar det inte. Nästa steg blir väl den är för gammal att servas, köp en ny! Eller nja, kanske inte ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kom på det att det vi kanske inte ska smutskasta AD alltför mycket. Fick intrycket att Rolex styr sina AD med järnhand och att det är Rolex som inte tillåter vissa tjänster. Eller så skyller dem bara på det, vad vet jag. Men det kändes konstigt att gå in i en butik med en fem år gammal klocka och höra att den är för gammal för att värderas. Fattar det inte. Nästa steg blir väl den är för gammal att servas, köp en ny! Eller nja, kanske inte ;)
Jag uppgav aldrig märket på aktuell klocka så prissättningen har ingen koppling till det :/

Angående Rivalens inlägg kan väl bara konstateras att ett muntligt utlåtande rent praktiskt väl närmast saknar värde. Man kan ju inte direkt vid exempelvis en försäkringsfråga berätta för försäkringsbolaget att "X sa till mig att klockan var äkta" och förvänta sig att försäkringsbolaget köper det. Och bevisvärdet vid en eventuell rättslig tvist i domstol lär ju vara närmast noll också, om inte den som lämnade det muntliga utlåtandet har ett väldigt bra minne. Jag tror personligen inte att den som lämnade det "muntliga utlåtandet" skulle ansvara för det i en process heller.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag uppgav aldrig märket på aktuell klocka så prissättningen har ingen koppling till det :/

Angående Rivalens inlägg kan väl bara konstateras att ett muntligt utlåtande rent praktiskt väl närmast saknar värde. Man kan ju inte direkt vid exempelvis en försäkringsfråga berätta för försäkringsbolaget att "X sa till mig att klockan var äkta" och förvänta sig att försäkringsbolaget köper det. Och bevisvärdet vid en eventuell rättslig tvist i domstol lär ju vara närmast noll också, om inte den som lämnade det muntliga utlåtandet har ett väldigt bra minne. Jag tror personligen inte att den som lämnade det "muntliga utlåtandet" skulle ansvara för det i en process heller.

Äkthetsintyg är ganska värdelöst i försäkringssynpunkt då försäkringsbolagens schablon-listor inte direkt är till fördel vid klockärenden. Då behövs helt enkelt ett värderingsintyg i alla fall.
 

ssp226

Cartier
Kom på det att det vi kanske inte ska smutskasta AD alltför mycket. Fick intrycket att Rolex styr sina AD med järnhand och att det är Rolex som inte tillåter vissa tjänster. Eller så skyller dem bara på det, vad vet jag. Men det kändes konstigt att gå in i en butik med en fem år gammal klocka och höra att den är för gammal för att värderas. Fattar det inte. Nästa steg blir väl den är för gammal att servas, köp en ny! Eller nja, kanske inte ;)

RSC erbjuder äkthetskontroll gratis i Hong Kong men man får inget kvitto. I Manila tar RSC 1500 pesos eller liknande och då får man ett kvitto på genomförd kontroll. Det är alltså rätt varierande bland RSC. AD i Sverige styr sig själva och man kan köpa tavlor, inserts m.m löst samt få behålla delar som bytts ut. Det är rätt så unikt. Dom gör nog alltså precis som dom vill när det gäller äkthets/värderingsintyg.
 

Smulan

Rolex
Vore intressant att höra vad Rolex säger om att en AD inte utfärdar äkthetsintyg. Vilken service ska en AD hålla för vara AD? Det är ju klart bristande service att inte kunna få ett äkthetsintyg mot betalning.
 

Rivalen

Rolex
Nicbex skrev. Angående Rivalens inlägg kan väl bara konstateras att ett muntligt utlåtande rent praktiskt väl närmast saknar värde. Man kan ju inte direkt vid exempelvis en försäkringsfråga berätta för försäkringsbolaget att "X sa till mig att klockan var äkta" och förvänta sig att försäkringsbolaget köper det. Och bevisvärdet vid en eventuell rättslig tvist i domstol lär ju vara närmast noll också, om inte den som lämnade det muntliga utlåtandet har ett väldigt bra minne. Jag tror personligen inte att den som lämnade det "muntliga utlåtandet" skulle ansvara för det i en process heller.

Men i ditt exempel var väl klockan köpt hos AD och då borde det väl finnas kvitton boxar och cert - allt sånt brukar vara värdefullt i kontakter med försäkringsbolag. I mitt exempel var det äkthet - för egen sinnesro -som vi ville ha svar på - inte värde. Därför dög muntligt. Skall man försäkra så rekommenderar jag att följa försäkringsbolagets direktiv.

Senaste försäkringsärendet jag har insikt i var en Datejust från 80talet som ägaren tappade utan att märka det förrän senare. TH frågade om han hade box och cert - jepp - skicka in det då. Värde diskuterades och överenskoms och ersättning utbetald inom två veckor. Värderingsintyg efterfrågades inte, men det kan ha ändrats på två år.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
jag fattar inte, du har köpt en klockan utomlands (för att det är billigare) men blir irriterad när du måste betala för ett äkthetsintyg (för att du är osäker om den ens är äkta?)? ser du nu kanske en av anledningarna till att köpa från AD?

Alla får göra precis som dom vill, men kom då inte och gråt om en AD vill ha betalt för ett utförd jobb? Det tar ju ändå tid att gå igenom alla siffror, öppna upp klockan och titta på verket med lupp osv osv.

Alla snackar om att ADs måste skaffa sig en taktik för att bemöta problematiken med gråhandlare. För mig är det precis det dom gör genom att höja priset för ärenden som många med gråhandlar-köpta klockköpare vill nyttja. Dvs, göra det mindre lönsamt att köpa utomlands kontra i Sverige.
 

Bjudko

Cartier
För några år sedan skulle jag sälja en Omega Speedmaster och hade lovat säljaren äkthetsintyg. Det strulade till sig med Kaplans så jag ringer honom när han är på väg till Stockholm och berättar att jag inte har något äkthetsintyg. Iaf så möttes vi upp och drog en chansning och stegade in på Nymans fem minuter innan stängning. De tog klockan och gjorde en koll på den och sedan gav köparen ett muntligt äkthetsintyg för 0 kr. Köparen var nöjd och det blev affär. Det var väldigt bra service tycker jag.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
jag fattar inte, du har köpt en klockan utomlands (för att det är billigare) men blir irriterad när du måste betala för ett äkthetsintyg (för att du är osäker om den ens är äkta?)? ser du nu kanske en av anledningarna till att köpa från AD?

Alla får göra precis som dom vill, men kom då inte och gråt om en AD vill ha betalt för ett utförd jobb? Det tar ju ändå tid att gå igenom alla siffror, öppna upp klockan och titta på verket med lupp osv osv.

Alla snackar om att ADs måste skaffa sig en taktik för att bemöta problematiken med gråhandlare. För mig är det precis det dom gör genom att höja priset för ärenden som många med gråhandlar-köpta klockköpare vill nyttja. Dvs, göra det mindre lönsamt att köpa utomlands kontra i Sverige.
Jag tror att du missförstod mitt inlägg, jag irriterade mig på dels (vilket iofs kanske inte stod) att de knorrar och inte låter så trevliga när man vill göra äkthetsintyg, att de tydligen inte längre gör äkthetsintyg och att de höjt priset. Har inte sagt något om att de borde göra det gratis. Höjda priser och sämre service får mig inte att bli mer sugen nej, framöver får jag väl välja att skaffa intyg från Kaplans istället.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag tror att du missförstod mitt inlägg, jag irriterade mig på dels (vilket iofs kanske inte stod) att de knorrar och inte låter så trevliga när man vill göra äkthetsintyg, att de tydligen inte längre gör äkthetsintyg och att de höjt priset. Har inte sagt något om att de borde göra det gratis. Höjda priser och sämre service får mig inte att bli mer sugen nej, framöver får jag väl välja att skaffa intyg från Kaplans istället.

well, äkthetsintyg låter lite onödigt då man (iallfall jag) också vill ha den värderad. Kaplans är jättebra för värderingsintyg och själv besökt dem flertalet gånger.
 

Ninen79

Audemars
Ibland får man känslan att vissa AD gör en Folksam för att slippa vissa kunder. Folksam brukade ta runt 100 000 kr året för att helförsäkra en båge som kostar 100 000 kr.
När jag var 23 och köpte mig en ny R1:a så ville Folksam har 125 k om året och hojen kostade 127 k ny... Dem ville inte ha mig som kund helt enkelt haha...
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hukes i Malmö tar 450 spänn för att justera en länk...
När var du inne och gjorde detta?
Var där för någon månad sedan och kortade en integrerad rolexlänk, kostade 200kr och tog en halv dag.

Var inne på bergströms i Malmö i helgen och de tar 1800 för värdering.
 

oooskar

Omega
Frågade hon på Rob E vrf dom slutat med äkthetsintyg. Fick till svar: "för min chef bestämt det"... Och inget mer. Sådär service måste jag säga
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
När var du inne och gjorde detta?
Var där för någon månad sedan och kortade en integrerad rolexlänk, kostade 200kr och tog en halv dag.

Var inne på bergströms i Malmö i helgen och de tar 1800 för värdering.

Bergströms verkar behandla alla deras kunder olika, de skulle ta 2000 kr för en värdering av min nyinköpta 115200, enbart för jag inte köpt den hos dem. Tidigare skrev @JayLar att Hukes tog 450 för korta länkar, Bergströms ville göra det för 1000 kr. Att jag tidigare köpt klockor där spelade ingen roll, tydligen.
Grädden på moset är att "världsgarantin" inte gäller hos dem, enbart för att det inte är köpt på Bergströms.
Det behövs mer konkurrens i Malmö för att vända den dåliga trenden av urusel kundservice!
Hukes bjöd dock på justeringen när jag berättade om Bergströms bemötande, så det var ju bra... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kom på det att det vi kanske inte ska smutskasta AD alltför mycket. Fick intrycket att Rolex styr sina AD med järnhand och att det är Rolex som inte tillåter vissa tjänster. Eller så skyller dem bara på det, vad vet jag. Men det kändes konstigt att gå in i en butik med en fem år gammal klocka och höra att den är för gammal för att värderas. Fattar det inte. Nästa steg blir väl den är för gammal att servas, köp en ny! Eller nja, kanske inte ;)
Hoppas du skämtar. Har någon AD skyllt på att det är Rolex direktiv?
Och att inte Nymans värderar äldre ur bör ju rimligtvis ha att göra med att de utfärdar nyvärdesintyg, inte värderingsintyg?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bergströms verkar behandla alla deras kunder olika, de skulle ta 2000 kr för en värdering av min nyinköpta 115200, enbart för jag inte köpt den hos dem. Tidigare skrev @JayLar att Hukes tog 450 för korta länkar, Bergströms ville göra det för 1000 kr. Att jag tidigare köpt klockor där spelade ingen roll, tydligen.
Grädden på moset är att "världsgarantin" inte gäller hos dem, enbart för att det inte är köpt på Bergströms.
Det behövs mer konkurrens i Malmö för att vända den dåliga trenden av urusel kundservice!
Hukes bjöd dock på justeringen när jag berättade om Bergströms bemötande, så det var ju bra... :)
Tycker du ska kontakta tillverkaren om det du säger är sant.
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Har även jag fått uppgiften 1800:- från Bergströms för värdering.
Lämnade in en annan klocka för värderingsintyg hos Jarl Sandin. 750:- vilket jag tycker är helt ok. De tog 500:- för äkthetsintyg. Bra service :)
 
Topp