Rivalen
Guld
Jag kanske misförstår. Om man köpt en klocka av en gråhandlare och vill ha en ADs äkthetsintyg för att kunna sälja vidare? Då borde det finnas anledning att förstå varför ADn vill ha betalt. Rolex prissättningspolicy ihop med AD-systemet är en faktor för stabil värdetillväxt. Det vill vi ha - eller? Då måste vi kunna ha förståelse för att samma system som gynnar prisutvecklingen vill ha betalt när vi försöker köra vid sidan om för (kortsiktig?) vinst. Men som sagt jag kanske missförstår.
Har man köpt för att behålla är det en annan sak. Men det kanske också har ändrats. Jag var inom Bergströms i Gbg för några år sedan med en kompis relativt nya och av gråhandlare nyinköpta Sub och ville att en urmakare skulle titta på den och säga om han tyckte den såg Ok ut och jag sade att vi behöver inga intyg - bara ett muntligt utlåtande (eftersom kompis skulle behålla). Vi fick besked att allt var lugnt/äkta och att kompisen var välkommen in vid problem eler när det blir servicedags. Frågade vad det kostade - han vinkade vvärjande - 0:-, välkommen tillbaks.
Kanske nya tider för det scenariot också?
Har man köpt för att behålla är det en annan sak. Men det kanske också har ändrats. Jag var inom Bergströms i Gbg för några år sedan med en kompis relativt nya och av gråhandlare nyinköpta Sub och ville att en urmakare skulle titta på den och säga om han tyckte den såg Ok ut och jag sade att vi behöver inga intyg - bara ett muntligt utlåtande (eftersom kompis skulle behålla). Vi fick besked att allt var lugnt/äkta och att kompisen var välkommen in vid problem eler när det blir servicedags. Frågade vad det kostade - han vinkade vvärjande - 0:-, välkommen tillbaks.
Kanske nya tider för det scenariot också?