• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

Alltså tåliga däck + racerkänslan med bocken = cyclocross. Det är där du kommer hamna. Precis som jag skrev i början på tråden. :). (Skrivs på eldtomta café i svettig lycra en meter från min caadx 105 cross som jag har som semesterracer att utforska skogvägar med)

Alltså tåliga däck + racerkänslan med bocken = cyclocross. Det är där du kommer hamna. Precis som jag skrev i början på tråden. :). (Skrivs på eldtomta café i svettig lycra en meter från min caadx 105 cross som jag har som semesterracer att utforska skogvägar med)

Vem vet, just nu håller jag mig till vägen :)
Mest trist är att köra själv, skulle vara roligare med en polare att cykla med.

Vem vet, just nu håller jag mig till vägen :)
Mest trist är att köra själv, skulle vara roligare med en polare att cykla med.

Håller med, tusen gånger roligare att köra ihop. Men efter ett par rundor ensam kommer man (iaf jag) in i tänket och njuter av att ensam kunna sätta tempo och njuta av tystnaden. Nu har jag iofs två odågor hemma som gör min längtan efter tystnad extremt stark på semestern ;-)

Nu har jag ju kört en del och börjar bli sugen på en racer.
Tänkte ev behålla min hybrid också då dom fyller olika syften.

Vad ska man titta på i 8-10 k klassen ?
Jag pallar inte postorder från Tyskland så jag har för dålig koll på det.
Så är lämnad till det som finns hemma, beg eller nytt ?

Vilka märken är bra?

ahe8eny9.jpg

Här är min cykel ..enligt mig själv det smidigaste man kan ha då den inte ha några växlar:) är en singlespeed/fixie:)

Vilka märken är bra?

Dags för nästa steg alltså :) gött!

Med den budgeten skulle jag satsa på beggat, jag tror att om man köper nån instegsracer med alu-ram och tiagra-komponenter kommer man ledsna fort.

Men en beggad Kolfiberhoj med nåt år på nacken går ju alla dagar i veckan att få under 10:an, köpte min Bianchi C2C med 105/ultegra med 1,5 år på nacken för 9,5 (lite överpris) och det känns fan så mkt bättre än att betala 20 papp för en ny Scott CR1:a med tiagraskräp....

Kommer köra lite i UA i helgen om du vill testa Bianchin ;)
//
E

Vilka märken är bra?
Krydda din budget till 15k. Åk till XXL-sport och köp deras dyraste FOCUS (full Ultegra-grupp och kolfiberram). Då får du en jävligt juste hoj till överkomligt pris. Möjligen beg men då ska man ju veta vad man sysslar med, bästa k&s har www.happymtb.org . Annars har du ju som sagt tyskarna men om postorder inte är ett alternativ så...
OM du absolut inte vill krydda din budget så har du Canyon Roadlite AL 6.0

Krydda din budget till 15k. Åk till XXL-sport och köp deras dyraste FOCUS (full Ultegra-grupp och kolfiberram). Då får du en jävligt juste hoj till överkomligt pris. Möjligen beg men då ska man ju veta vad man sysslar med, bästa k&s har www.happymtb.org . Annars har du ju som sagt tyskarna men om postorder inte är ett alternativ så...
OM du absolut inte vill krydda din budget så har du Canyon Roadlite AL 6.0

Tror inte budgeten håller för det just nu.
Märken som Specialized och Scott är inget att tänka på ?

Tack för tipsen, ska kolla på den där Canyonen.

Dags för nästa steg alltså :) gött!

Med den budgeten skulle jag satsa på beggat, jag tror att om man köper nån instegsracer med alu-ram och tiagra-komponenter kommer man ledsna fort.

Men en beggad Kolfiberhoj med nåt år på nacken går ju alla dagar i veckan att få under 10:an, köpte min Bianchi C2C med 105/ultegra med 1,5 år på nacken för 9,5 (lite överpris) och det känns fan så mkt bättre än att betala 20 papp för en ny Scott CR1:a med tiagraskräp....

Kommer köra lite i UA i helgen om du vill testa Bianchin ;)
//
E

Jag tror det :)
Ok låter ju intressant, kolfiber gör ramen lättare men annars några andra fördelar ?

Jasså, kan dra ett Pm isf :)

Hur är storlekarna på Bianchin ?

http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=3073

Hundra procent reko företag. Sitter en 105-grupp på så det är absolut bra instegsprylar. Håller med om att beg är juste om man vet vad man sysslar med... kolla lite på happymtb. Ang komponentgrupper från Shimano så ser de ut så här: Sora (sämst), Tiagra, 105 (bra instegsnivå), Ultegra, Dura Ace (bäst).

Kolfiber är inte alltid bättre än alu. På billigare hojjar kan det tvärtom vara sämre. Dessutom går kolfiber sönder lättare. En fin kolfiberram däremot... där har man lagt fibrerna i olika riktningar för att göra den styv på rätt ställen och vibrationsabsorberande på andra osv. Sen är kolfiber alltid lite sexigare än alu.

• Like
Reactions: JSP
Snart börjar höstreorna. Ingen dålig idé att köpa något som du får hjälp med att prova ut samt kan få någon form av servicegaranti. Storleken och sittställningen på en racer är kinkigare än vad man kan tro. En bra början är att i lugn och ro besöka lite cykelaffärer och be om råd och kanske få provcykla några olika modeller så du får bra med kött på benen innan du väljer något. Allt jayjay sagt kan jag skriva under på. Lycka till och hoppas att cykelintresset blir lika stort som det för klockor!

Det har ju varit fest på blocket nu efter Vättern. Veckorna efter gick mycket bra hojjar snabbt där. Köpa beg är väl inte så jäkla illa om man gör en bra affär. Köp bara en som är i rätt storlek. (Men geometrin i sig kommer du ha svårt att tycka till om innan du har att jämföra med. Själv köpte jag min caadx 105 (cannondale) cross på rea för 10k. Det fina med en cross för dig är att din hybrid blir överflödig och du kan alltså köpa en lite finare cross (sen kommer du ändå köpa en racer i alla fall, det är närmast en naturlag)

Min hybrid ryker förmodligen imorgon till en köpare.

Då står jag utan cykel och abstinensen kommer redan krypandes, ångest.

Ska sondera blocket sen och peppra er med länkar :)

http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=3073

Hundra procent reko företag. Sitter en 105-grupp på så det är absolut bra instegsprylar. Håller med om att beg är juste om man vet vad man sysslar med... kolla lite på happymtb. Ang komponentgrupper från Shimano så ser de ut så här: Sora (sämst), Tiagra, 105 (bra instegsnivå), Ultegra, Dura Ace (bäst).

Kolfiber är inte alltid bättre än alu. På billigare hojjar kan det tvärtom vara sämre. Dessutom går kolfiber sönder lättare. En fin kolfiberram däremot... där har man lagt fibrerna i olika riktningar för att göra den styv på rätt ställen och vibrationsabsorberande på andra osv. Sen är kolfiber alltid lite sexigare än alu.

Idag sålde jag min hybrid, fick 6 K, köpt den för 7.9, så är nöjd ändå med att få iväg den.
Nu står jag utan cykel och vill ha en ny så fort som möjligt.

Den där Canyonen är ju tyvärr slutsåld och kommer in i september, så länge vill jag inte vänta.
Med tanke på hur prisvärd den verkar vara så vill jag inte lägga mer än runt 8 K för en Beg hoj.

Jag har kollat på blocket men har svårt att sondera, så om någon har något tips så tar jag tacksamt emot det.
Bor i Uppsala men kan ju åka runt Stockholm osv utan problem för att köpa, är ca 179 cm lång, vet ej vad det betingar i ramstorlekar, men M,L vad jag förstått ungefär, 57,58.

Mvh

Idag sålde jag min hybrid, fick 6 K, köpt den för 7.9, så är nöjd ändå med att få iväg den.
Nu står jag utan cykel och vill ha en ny så fort som möjligt.

Den där Canyonen är ju tyvärr slutsåld och kommer in i september, så länge vill jag inte vänta.
Med tanke på hur prisvärd den verkar vara så vill jag inte lägga mer än runt 8 K för en Beg hoj.

Jag har kollat på blocket men har svårt att sondera, så om någon har något tips så tar jag tacksamt emot det.
Bor i Uppsala men kan ju åka runt Stockholm osv utan problem för att köpa, är ca 179 cm lång, vet ej vad det betingar i ramstorlekar, men M,L vad jag förstått ungefär, 57,58.

Mvh

Hetaste tipset är nog ändå att vänta in Canyon eller att gå på begagnat. Jag kan inte komma på någon okej cykel som du får för 8k i butik (gör dig själv en tjänst och köp inte med lägre än 105-komponenter). Vad gäller storlek så ska du förmodligen ha en 54 (om du inte har lite annorlunda proportioner). Skulle rekommendera ett besök hos Cykloteket antingen inne i Sthlm eller i Täby. Dem kan hjälpa dig med storleksfrågan på plats (och med en okej cykel om du dubblar din budget).

Sportson i Uppsala har rea just nu. Gissningsvis ligger en tiagrautrustad lapierre med karbongaffel + pedaler och skor inom budget. Om det är skräp eller ej låter jag de riktiga racercyklisterna avgöra, men det är nog på den nivån man hamnar om det ska vara nytt i fysisk butik.

Hetaste tipset är nog ändå att vänta in Canyon eller att gå på begagnat. Jag kan inte komma på någon okej cykel som du får för 8k i butik (gör dig själv en tjänst och köp inte med lägre än 105-komponenter). Vad gäller storlek så ska du förmodligen ha en 54 (om du inte har lite annorlunda proportioner). Skulle rekommendera ett besök hos Cykloteket antingen inne i Sthlm eller i Täby. Dem kan hjälpa dig med storleksfrågan på plats (och med en okej cykel om du dubblar din budget).

Hade jag haft någon annan cykel att använda under tiden så hade jag gärna väntat till September, men jag cyklar ju minst 2 gånger i veckan och kan inte avstå det så länge :(
Måste ju träna samt att det är roligt och nu är det sommar och allt.

Nej jag tänker inte köpa något som inte är bra bara för att stressa, rådfrågar här innan då du verkar ha bra koll.

Idag var jag och provade lite cyklar på skoj, gillade en Trek Madone, väldigt skön men utanför min budget.
Du hade rätt ang storleken, 54 var perfekt.

Taskig kvalitet på desssa ?

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Landsväg/Culebro-SL-3-0-Landsvägscykel-13/p/1088227_1_Style

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Landsväg/RR-Pro-Landsvägscykel-13/p/1088062_1_Style

Mvh

Hade jag haft någon annan cykel att använda under tiden så hade jag gärna väntat till September, men jag cyklar ju minst 2 gånger i veckan och kan inte avstå det så länge :(

Nej jag tänker inte köpa något som inte är bra bara för att stressa, rådfrågar här innan då du verkar ha bra koll.

Idag var jag och provade lite cyklar på skoj, gillade en Trek Madone, väldigt skön men utanför min budget.

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Landsväg/Culebro-SL-3-0-Landsvägscykel-13/p/1088227_1_Style

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Landsväg/RR-Pro-Landsvägscykel-13/p/1088062_1_Style

Mvh
Har cyklat på den sistnämnda i snart 2 somrar och är fortfarande toknöjd som glad amatör och cykelpendlare. Har nog rullat 400 mil + nu och har bara bytt lite slitagedelar på den! Väldigt mycket ny cykel för pengarna.

Sportson i Uppsala har rea just nu. Gissningsvis ligger en tiagrautrustad lapierre med karbongaffel + pedaler och skor inom budget. Om det är skräp eller ej låter jag de riktiga racercyklisterna avgöra, men det är nog på den nivån man hamnar om det ska vara nytt i fysisk butik.

Jo, dock vet jag inget om det märket tyvärr.

Mvh

Tycker absolut du kan köra på Focusen. Riktigt mkt för pengen. Go get it!

Ok, tack för infon, ska åka och testa imorgon och se om jag gillar den.
Verkar ju vara bra komponenter ändå, vet inte så mycket om märket men det verkar vara ok.
Äsch, bygg ihop en fulcykel istället, mycket roligare. Mer stil än funktion:

SNC15262.jpg

Har iofs bytt ut skräpdäcken och växelsystemet men fortfarande samma tanke.

Äsch, bygg ihop en fulcykel istället, mycket roligare. Mer stil än funktion:

SNC15262.jpg

Har iofs bytt ut skräpdäcken och växelsystemet men fortfarande samma tanke.

Kanske en dag, men i dagsläget är det mest för motionen och är inte så hypad på att göra det och har inte tid att sätta mig in i det, behöver hjälp med perfekt sittställning osv.

Din såg snabb ut iaf :)

Tillbaka
Topp