viktor.stefansson
Basic
Rose är ju lite samma som Canyon och dom har rea på den här:
http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-sl-2200-rs/aid:604754
SRAM Apex ska vara typ som Shimano 105, har dock aldrig testat så jag vet inte men Rose:s hojar brukar få bra omdömen av dom som kört dom.
Jag har rullat på en Roadlite AL 6.0 under två säsonger nu, ca 300 mil denna sommar och däribland en vätternrunda. Har bara positivt att säga. Inte på något sätt att den cykeln har begränsat mig iaf =) På en racerhoj är det ju egentligen bara ramen och framgaffeln som i regel är märkesspecifik, resterande delar är inköpta komponenter. Canyon och Rose har väl i stort sett samma lågpriskoncept med bra komponenter jämfört med konkurrenter i samma prisklass. Jag hade gått på någon av dem alla dagar i veckan om jag skulle köpa nytt!
Sen ska man kanske gå lite djupare innan man bara faller för frestelsen med kolfiber. Det är långt ifrån alla kolfiberhojjar som givet är lättare än likvärdiga i aluminium. Se t.ex på vikter på alucyklar från Canyon och Rose och jämför med likvärdigt prissatta i kolfiber. Med en framgaffel i kolfiber på en aluminiumhoj så blir den ju dessutom mindre stötig.