• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äntligen är hon i mål!

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Från den djupa dalen med Subben och dennas klockas försening så verkar det ordna upp sig. Skönt! Vet du vad den har för ref? Har aldrig sett den tavlan eller placeringen av den högra chronometertavlan tidigare.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tack! Den har ref 1553. Vet inte hur vanlig denna tavla är. TorNet kanske har koll på det?

Cal 15 är mer sällsynt än cal 11/12 men riktigt hur fördelningen ser ut vet jag inte. Cal 15 är egentligen identiskt med cal 12 men har förenklats med en subsekund istället för 12-timmarsräknare. Monaco och Autavia finns också med cal 15, liksom klockor från andra tillverkare som t.ex. min Dugena:
 

Tias.F

Cartier
Grattis! Jag går igång extremt mycket på Heuer, verkar lite lurigt att få tag på korrekta exemplar bara. Finns det något bra referensarkiv för Heuer typ lika VRF?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Kanonskick på din också, men den har väl egentligen inte svart tavla utan blåmetallic som min:

Tack! Jag gillar den... ;)
Skön patina.

Nja, den är svart-ish. Vill inte påstå att det är blåmetallic. Lite "sunburst"/mönstrad, men inte blå-metallic.

Din är med Valjoux-verk, va´? (kronan på höger sida...)
Har de ändå samma tavlor? Kolla de lite på en sådan oxå, men ville ha Cal. 12.

Min "heter" 1153N om jag fattat det hela korrekt. (N:et står för noar - alltså svart - finns ju med ljus/silver tavla oxå & heter då 1153S). Men den borde väl enl. ovan logik heta 1253, men 1153:eek:rna fanns med både Cal. 11 & 12, eller hur?

Ytterligare lite OT/trådkapning; har du bra känningar på service på dom här verken? Mitt automatuppdrag funkar inte som det ska & heller inte att ställa datumet genom att "backa-till-10-å-dra-fram-förbi-12". Det ska väl gå på Cal. 12, eller?
Känns som det börjar bli dags för en service...

Du får mer än gärna svara i tråden - hoppas det är OK för trådskaparen - eller via PM om du har lust!

easy rider / Tias.F; www.onthedash.com/ är grym!

Mer om "min" här: http://www.onthedash.com/Guide/_Chronographs/63.Carrera/e.Automatic_Early/b.Ref_1153/
Jag köpte min av Thomas på http://www.heuerheritage.co.uk/ - schysst snubbe i min värld!
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Din är med Valjoux-verk, va´? (kronan på höger sida...)
Har de ändå samma tavlor? Kolla de lite på en sådan oxå, men ville ha Cal. 12.

Min "heter" 1153N om jag fattat det hela korrekt. (N:et står för noar - alltså svart - finns ju med ljus/silver tavla oxå & heter då 1153S). Men den borde väl enl. ovan logik heta 1253, men 1153:eek:rna fanns med både Cal. 11 & 12, eller hur?

Ytterligare lite OT/trådkapning; har du bra känningar på service på dom här verken? Mitt automatuppdrag funkar inte som det ska & heller inte att ställa datumet genom att "backa-till-10-å-dra-fram-förbi-12". Det ska väl gå på Cal. 12, eller?
Känns som det börjar bli dags för en service...

Du får mer än gärna svara i tråden - hoppas det är OK för trådskaparen - eller via PM om du har lust!

Japp, sitter ett Valjoux 7734 i min. Urtavlorna är identiska såvitt jag vet förutom det uppenbara att de manuella har sekundvisare och de automatiska har 12-timmarsräknare istället. Däremot finns både de manuella och de automatiska med urtavlor från olika generationer. Din klocka har t.ex. bredare index än min vilket innebär att din är tillverkad senare.

Både modellerna med cal 11 och cal 12 heter 1153, tror inte det finns några boetter märkta 1253. Cal 12 är bara en vidareutveckling av cal 11. "S" och "N" är normalt aldrig stämplat intill modellnumret, det är bara en benämning för att skilja färgerna på urtavlorna åt.

Sen finns det en manuell variant av cal 11/12 också som heter Valjoux 7740, men den finns nog bara i några mycket sällsynta Monaco-modeller, t.ex. den svindyra PVD-Monacon.

PM:ar om resten.
 
Topp