• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är datumvisning ett krav på en vardagsklocka? (edited)

Är datumkomplikation ett krav på en vardagsklocka?

• Ja

• Nej

• Egentligen, men eftersom jag är time-only purist/estet så väljer jag en lägre grad av bekvämlighet

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Datum, veckonummer, tidvattencykel, månfas allt är ju kul på sitt sätt men rätt gött med speedyn som bara är att vrida upp vid behov och ställa.. saknar inte direkt ngt med en på armen det andra hittar man ju ändå snabbt.

Inget krav, men jag saknar absolut datum de ggr jag använder min enda klocka som saknar datum. Tittar flera ggr om dagen på datumet så när det inte finns där saknar jag det helt klart. Röstade alltså JA på frågan.

Föredrar datum om det kan förekomma utan att förstöra urtavlan. Kan tillverkaren inte erbjuda det tar jag samma modell utan datum alla dagar i veckan.

När man är femtio-plus måste datumfönstret vara med cyklop eller med extra stora siffror.
Annars går det inte att se och då fyller det heller ingen funktion (förutom att man blir förbannad för att inte se vad det står för siffror).
Kanske ett hypotetiskt problem för er som är yngre och/eller har skarp syn som en örn. Men, vänta bara... Tack Lange, Panerai, Rolex, och UN, m fl. för att ni även tänker på oss seniorer!

De klockor utan datum som jag använder i rotation med andra (med datum) är en dröm att plocka fram ur windern och inte bry sig om att behöva dubbelkolla om datumet stämmer.

Less is more på något skönt sätt. (och oftast med visuellt snyggare tavlor på köpet)

Jag personligen är inte ett jättestort fan av just datumkomplikationen då jag tycker den stör symmetrin i urtavlan. Sen tycker jag rent generellt att det är lite irriterande att behöva ställa om datumet emellanåt. Jag är ett större fan av datumet vid Kl. 6 än vid Kl. 3. Hur som helst så skulle jag absolut inte säga att datumkomplikationen är en avgörande faktor i om det är en vardagsklocka eller ej.

Jag bär klocka av anledningen att jag tycker det är smidigt att vrida på handleden lite snabbt och diskret för att se tiden istället för att behöva pilla upp mobilen ur fickan, tända skärmen och sedan försöka stoppa ner den igen, jag tycker det är lite för omständigt. Sen har vi ju det faktumet att klockan är ett slags smycke också, ett smycke bör se fint och estetiskt ut enligt mig själv. Tiden behöver man se flera gånger per dag då den förändras hela tiden, datumet behöver du bara se en gång per dag och då duger mobilen.

Sen finns det ju givetvis klockor som kan se bra ut med datum, Rolex datejust är riktigt fin tycker jag..! O Lange 1!

Har alltså aldrig saknat datumet när jag använt en klocka utan :)

Senast ändrad:
Sitter framför dator+mobil hela dagarna ändå. Tycker ofta datum kan förstöra tavlan.
Jag har inget emot datumkomplikation så sätt men jag saknar det inte heller om klockan är utan.

Personligen föredrar jag datum, arbetar till sjöss vilket innebär arbete 7 dagar i veckan och då är det lätt att bli veckovill utan datum. Vi har heller inte täckning hela tiden vilket gör att telefonen får ligga...

Sen jag började bära min Speedmaster dagligen så märker jag att jag saknar datumet lite. Det är en rätt bra vardagskomplikation.

Jag har insett att för mig är det ett väldigt plus med datum, vet inte hur många gånger per dag jag kollar datumet på klockan (så ofta att hjärnan inte lägger datumet på minnet). Har i dagsläget endast en klocka utan datum och när jag har den till vardags blir jag irriterad varje gång jag ska kolla datumet så för mig har det blivit ett "måste"

Föredrar verkligen att ha en datumfunktion, de gånger man bär en klocka utan kollar man en gång och ser att det saknas, för att sedan kolla telefonen.

Väljer aktivt bort klockor med datumvisning när jag botaniserar i lådan på morgonen. Inte för att det egentligen stör utan för att det är drygt att ställa inte bara tid utan också datum.

Tillbaka
Topp