• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är den här rolexen äkta?

Snilsson

Cartier
Skrämmande. Åtminstone jag tänker både en och tre gånger innan jag köper något "halvnytt" från ex. C24.
Går ju inte ens lita på cert om man inte har möjlighet eller kunskap att kontrollera det.
 

ScubaKing

Audemars
Nu tänker jag inte klicka in på de bifogade länkarna men det är väl ganska erkänt att sidor som säljer replicas fotar The real deal.

Nu vill jag verkligen inte framstå som någon som främjar kopior, jag har aldrig haft någon och är helt emot verksamheten. Dock är det informativt att hålla sig uppdaterad så man vet vad som kan se och vad som finns. MEN det finns bland annat två stycken riktigt stora internationella forum online för just kopior, med fler medlemmar än detta forum har (vilket kanske inte är så konstigt då dem är internationella). Jag vill inte länka dem här och jag tror inte det är tillåtet heller. På dessa forum så finns det avdelningar där individer bedömer sidor och kopior (ja jag har kollat). Och det verkar som att dem är som beskrivna på sidan ovan.

Nu talar vi om kopior som på sidan ovan med priser från 8000 kronor upp till hur mycket som helst. Och därtill extra om man vill ha matchande cert och box.

Så som slutord, kolla ALLTID klockan ni köper med en AD före köp. Det är väl investerade pengar när man köper en dyr klocka. Skulle inte förvåna mig om det i framtiden finns företag som endast sysslar med denna typ av verifiering.
 

månljus

Panerai
Nu vill jag verkligen inte framstå som någon som främjar kopior, jag har aldrig haft någon och är helt emot verksamheten. Dock är det informativt att hålla sig uppdaterad så man vet vad som kan se och vad som finns. MEN det finns bland annat två stycken riktigt stora internationella forum online för just kopior, med fler medlemmar än detta forum har (vilket kanske inte är så konstigt då dem är internationella). Jag vill inte länka dem här och jag tror inte det är tillåtet heller. På dessa forum så finns det avdelningar där individer bedömer sidor och kopior (ja jag har kollat). Och det verkar som att dem är som beskrivna på sidan ovan.
Du har ju redan länkat till en sida som säljer kopior? @Denke @Spencer66 ta bort länkarna?
 

Göteborgare

Cartier
Bör inte länkarna till kopiorna tas bort? Kan inte se något värde alls av att ha med länkar till sådana sidor i detta forumet.
 

Amme

Cartier
Finns mycket sjukt på fronten av kopior. Och dem blir bättre och bättre. Fick vid en snabb sökning fram denna sida.
Vet inte mer om dem än att jag hittade den på google dock.

https://www.solidswiss.cd/movements/
Mer imponerad över hur välformad sajten är än skiten de säljer!
För det finns inte 2 nivåer av bättre reps som de försöker framhäva. Och i vanliga fall har de inte så välformad hemsida :)

För övrigt så är produktbilderna på sidan äkta, t.o.m jämförelsebilderna på urverken. Båda är riktiga, bara olika ljus/kvalite. Rolex clonemovement är inte såå bra :)
 
Senast ändrad:
Roat mig med att läsa på lite om replikor nu under morgontimmarna på kontoret.
Tydligen så är Rolex, Hublot & AP klockorna som kopieras mest.
Det verkar inte finnas några modeller som kan lura ögat när man håller i dom (Out of the box) vikten på länken är fel och små detaljer stämmer inte överens.
Men dom har ett köp och sälj forum på hemsidan. Kommer tyvärr inte in där utan att registrera mig.. Men det är mycket prat på forumet om "Genuine dial" "Genuine insert" osv..

Om dom köper en kopia och modifierar den med ett äkta armband, tavla & bezel så blir det givetvis svårt (Omöjlgt?) att se att den är en kopia med blotta ögat.

Det som oroade mig mest i denna tråden var att någon skrev att man kan köpa certifikat och boxar.
Certifikaten verkar dock alla ha samma nummer. (Inte scramblade som Rolex nyare Subs)

Var försiktiga därute... Vore förjävligt om någon betalade fullpris för något som visar sig vara en kopia.
 

Amme

Cartier
Det här är en replica där man bytt insert, visare, kristall till äkta delar


Men kolla hur ändlänkarna sitter


En annan ändlänk på replica
 
Senast ändrad:

PerS

Omega
Nu vill jag verkligen inte framstå som någon som främjar kopior, jag har aldrig haft någon och är helt emot verksamheten. Dock är det informativt att hålla sig uppdaterad så man vet vad som kan se och vad som finns. MEN det finns bland annat två stycken riktigt stora internationella forum online för just kopior, med fler medlemmar än detta forum har (vilket kanske inte är så konstigt då dem är internationella). Jag vill inte länka dem här och jag tror inte det är tillåtet heller. På dessa forum så finns det avdelningar där individer bedömer sidor och kopior (ja jag har kollat). Och det verkar som att dem är som beskrivna på sidan ovan.

Nu talar vi om kopior som på sidan ovan med priser från 8000 kronor upp till hur mycket som helst. Och därtill extra om man vill ha matchande cert och box.

Så som slutord, kolla ALLTID klockan ni köper med en AD före köp. Det är väl investerade pengar när man köper en dyr klocka. Skulle inte förvåna mig om det i framtiden finns företag som endast sysslar med denna typ av verifiering.

Detta är smart; läs på om kopior för att kunna skilja en äkta från en kopia! På dessa forum finns ofta trådar som jämför en äkta med en kopia, och man pekar ut skillnaderna. Vissa märken och modeller är idag så välkopierade att de kan lura även de mest insatta personerna. I många fall måste man titta på urverket för att se skillnaden, och även här handlar det om väldigt små detaljer.

Jag slängde ett öga på 16610-kopiorna när jag skulle köpa min, och de har till och med kopierat urverket. Det som inte stämde i urverket var regulatorn, så det gick jag på när jag skulle köpa klocka (och att säljaren gav ett seriöst intryck), även om det var full set.
 

Schildfat

Cartier
Det här är en replica där man bytt insert, visare, kristall till äkta delar


Men kolla hur ändlänkarna sitter


En annan ändlänk på replica
Nu är jag inte alls insatt i Deepsea modellerna, men ska man alltid kolla på hur ändlänkarna sitter (alltså bandet mot boetten) även på övriga keramiska modeller?
 

Amme

Cartier
Nu är jag inte alls insatt i Deepsea modellerna, men ska man alltid kolla på hur ändlänkarna sitter (alltså bandet mot boetten) även på övriga keramiska modeller?
Nja har inget med keramiska modeller att göra. Som tur är har inte replica fabrikerna lika bra cnc maskiner med samma höga precision så de får inte till det liksom. Det finns flera andra indikationer att leta efter men vissa är svåra på bild på grund av ljusförhållanden. Om du kollar på ändlänkarna jag postade ser du t ex ett gap på nedre vänstra bandhornet eller på de första bilden så är högra sidan högre från bandhornet än vänstra sidan. Svårt att förklara i text :)
 
Jag har sett en sub på Bond-nato på c24 en gång. Hur avslöjar man en sådan? Det borde vara en mental varningsflagg hos köparen om inte annat om någon säljer sub utan länk..
 

Amme

Cartier
När det gäller klonade urverk så ser man förutom ytfinishen skillnad på kugghjulen och hairspring/shockabsorbent

 

Göteborgare

Cartier
Tycker länkarna ska vara kvar. De borde till och med finnas en egen tråd om detta (om det inte redan finns) för att öka kunskapen om kopiorna.

Citat från forumets regler:
I en tråd om förfalskningar så länkar vi inte till sidor som säljer eller stöttar förfalskningar (vi bjuder dem helt enkelt inte på trafik)
 

Rivalen

Rolex
Håller med @Torsten att KS gott kunde ha en evig tråd för att utbilda i att skilja fejk från äkta och öka medvetenheten om hur skickligt gjorda kopior det finns. Behöver inte länka till nån som säljer eller hyllar fejk.

Skulle gärna se en evig tråd om "franken" också som ren utbildning.

Jag startar inte dessa trådar själv för jag har inte tillräcklig kunskap. Har en gång fått fråga om att avgöra vilken Rolex som är äkta av en klockkunnig och jag tog det på kronan, där jag bedömde uppbyggnaden som loggan sitter på var för platt och för nära kanten på övriga kronan. Mitt "moment of glory". Men att ha två att jämföra med där en är äkta, utan att det kostar något att ha fel, är en sak. Att besiktiga en ensam klocka som du inte vet nån historik om och säga bu eller bä och det får ekonomiska konsekvenser är nåt helt annat.

Håller med @16610 i inlägget ovan.
 
Alla kopior jag sett så ser man direkt att det är en kopia. Finish och detaljer finns där helt enkelt inte plus att vissa saker varit helt off. Men de kopior som nämns här är väll troligen bättre än de jag sett får jag en känsla av.

Och att dom köper äkta delar och sätter i kopior känns ju mest bara konstigt.
 

tissoter

Audemars
Tror det var bobs watch som sa något med att i regel känner man direkt på vikten om det är en fejk, men i dessa "högklassiga" kopior så kanske det är lite svårare. Jag personligen brukar granska detaljerna, det är ofta där det failar. Finishen brukar inte vara där.
 

ScubaKing

Audemars
Alla kopior jag sett så ser man direkt att det är en kopia. Finish och detaljer finns där helt enkelt inte plus att vissa saker varit helt off. Men de kopior som nämns här är väll troligen bättre än de jag sett får jag en känsla av.

Och att dom köper äkta delar och sätter i kopior känns ju mest bara konstigt.

Dessa kopior vi talar om nu kostar ju mellan 8000 - 15.000 kronor. Det är inte dem vanliga från Thailand. Förstår dock inte varför människor köper en kopia för samma pengar som man får en äkta klocka för, det är ju helt galet. För 15.000 kronor får man ju en beggad Breitling, kanske en Rolex Datejuste, Omega Seamster o.s.v.
I övrigt håller jag med föregående talare högre upp i tråden, tycker det är informativt att kunna tala om dessa saker då man lär sig en del.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Ser äkta ut.
Finns mig veterligen inga replikor med SEL, Keramisk bezel o mkt annat.
Isf är den ombyggd.
Finns miljontals, uppskattningsvis lika många som det finns äkta eller fler, det räcker med 4-5 tusen för att 90% av klockentusiasterna inte ska se skillnad på en fejk 114060 och en äkta exempelvis.
 

ScubaKing

Audemars
Finns miljontals, uppskattningsvis lika många som det finns äkta eller fler, det räcker med 4-5 tusen för att 90% av klockentusiasterna inte ska se skillnad på en fejk 114060 och en äkta exempelvis.

Jag blir uppriktigt lite orolig när du skriver sådär. Jag köper nämligen en del på Chrono24, främst Rolex då....
 
Topp