• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det jag som köpare som gjort fel, eller han som säljare?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hej,

Köpte för någon dag sedan en klocka här på KS. Klockan är tänkt att vara present till min far på sin födelsedag. Min far glider alltid runt med stor häng på sina klockor. Priset på klockan var 3500 kr. Gick igenom säljarens trådar och såg att han sålde en ytterligare klocka. Priset 1300 kr.
Jag kontaktade säljaren och erbjöd 4500 kr för båda klockorna, 3500 kr för ena och 1000 kr för den andra. Men han ville ha 4800 kr. Jag sa då att jag endast ville ha ena klockan då.
Här gjorde jag ett enkelt slarvfel/räknefel. i stället för att dra av 1300 kr, råkade jag dra av 1000 kr, jag erbjöd då 3800 kr för klockan som egentligen kostade 3500 kr. Dvs, jag skulle räknat 4800-1300 = 3500, men jag räknade 4800-1000= 3800. Säljaren sa aldrig att jag gav 300 kr mer utan gick med på 3800 kr, jag erbjöd dessutom vänligt att stå för frakten. Jag swishade i väg 3870 kr. 3800 kr för klockan 70 kr för frakten.

Klockan kom och allt var i sin ordning, förutom att en liten collar till en länkbit saknades. Letade i paketet, men förgäves. Jag tänkte "Men äsch en collar kan inte kosta så mycket, så jag börjar leta nätet efter en, och det enda jag hittar är en hemsida som säljer det för 39 USD, exklusive frakt.
Jag går tillbaka till annonsen för att se om säljaren påpekat att en collar saknas. Men det har säljaren inte skrivit, och det är först nu jag ser att priset för klockan är 300 kr mindre än vad jag betalat.

Jag kontaktar säljaren och ber honom att antingen fixa en collar till mig eller ge tillbaka mina 300 kr för att jag ska köpa en ny collar med de pengarna. Men säljaren vägrar antingen fixa en ny collar eller ge tillbaka mina 300 kr.

300 kr är inte mycket, men för mig handlar det om principen att man säger till att klockan ej är komplett samt att man betalat 300 kr för mycket.
Det är nu jag undrar om det är jag som överdriver eller är det säljaren som gjort fel som inte påpekat att jag betalat för mycket samt att en collar saknas?

Och för er som undrar vad en collar är, så är det liten grej som låter pin:en ej glida ut ur länkbiten, dvs om en collar saknas så kommer en länkbit ej sitta. Se nummer två i bilden :
https://watchspace.files.wordpress.com/2014/03/casiobrace01.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Att du betalat ”300 för mycket” är ju ditt beslut.
Har dock svårt att tro att en ny collar skulle kosta dig 300kr?

Edit: misstolkade inlägget
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Att du betalat ”300 för mycket” är ju ditt beslut.
Har dock svårt att tro att en ny collar skulle kosta dig 300kr?
Eh va?
Om man uppenbart har missat nåt så har man väl som säljare så mycket råg i ryggen att man påtalar detta?
Om köparen ville köpa bägge, pruta en aning men säljaren inte accepterade detta, och köparen då tar den ena och råkar betala för mycket, då får man väl för tusan som säljare säga till?

Allt annat är underkänt i min bok.
Vidare ska man naturligtvis upplysa om att en hylsa saknas. Om det var skitenkelt att komma över en sån är det ju en ickefråga. Men det är ju inte skitenkelt, då hade väl säljaren löst det. Köparen lär få köpa via ÅF för att inte bli rånad. En massa mek som säljaren ska upplysa om.

Underkänd säljare säger jag.
Edit: Och att i efterhand vägra swisha tillbaka "felbeloppet" är ju totalt hål i huvudet... :confused:
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Collar kan jag inte uttala mig om men fult att ta mer betalt än vad som stod i annonsen. Skriv en recension om det i hans GG-tråd. Hade inte velat gjort affär med någon som håller på så och inte ändrar sig när du påpekar det.
Jag vill vänta med att skriva i hans referenstråd. Vill få det bekräftad att jag inte överdriver.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Köpte för någon dag sedan en klocka här på KS. Klockan är tänkt att vara present till min far på sin födelsedag. Min far glider alltid runt med stor häng på sina klockor. Priset på klockan var 3500 kr. Gick igenom säljarens trådar och såg att han sålde en ytterligare klocka. Priset 1300 kr.
Jag kontaktade säljaren och erbjöd 4500 kr för båda klockorna, 3500 kr för ena och 1000 kr för den andra. Men han ville ha 4800 kr. Jag sa då att jag endast ville ha ena klockan då.
Här gjorde jag ett enkelt slarvfel/räknefel. i stället för att dra av 1300 kr, råkade jag dra av 1000 kr, jag erbjöd då 3800 kr för klockan som egentligen kostade 3500 kr. Dvs, jag skulle räknat 4800-1300 = 3500, men jag räknade 4800-1000= 3800. Säljaren sa aldrig att jag gav 300 kr mer utan gick med på 3800 kr, jag erbjöd dessutom vänligt att stå för frakten. Jag swishade i väg 3870 kr. 3800 kr för klockan 70 kr för frakten.

Klockan kom och allt var i sin ordning, förutom att en liten collar till en länkbit saknades. Letade i paketet, men förgäves. Jag tänkte "Men äsch en collar kan inte kosta så mycket, så jag börjar leta nätet efter en, och det enda jag hittar är en hemsida som säljer det för 39 USD, exklusive frakt.
Jag går tillbaka till annonsen för att se om säljaren påpekat att en collar saknas. Men det har säljaren inte skrivit, och det är först nu jag ser att priset för klockan är 300 kr mindre än vad jag betalat.

Jag kontaktar säljaren och ber honom att antingen fixa en collar till mig eller ge tillbaka mina 300 kr för att jag ska köpa en ny collar med de pengarna. Men säljaren vägrar antingen fixa en ny collar eller ge tillbaka mina 300 kr.

300 kr är inte mycket, men för mig handlar det om principen att man säger till att klockan ej är komplett samt att man betalat 300 kr för mycket.
Det är nu jag undrar om det är jag som överdriver eller är det säljaren som gjort fel som inte påpekat att jag betalat för mycket samt att en collar saknas?

Och för er som undrar vad en collar är, så är det liten grej som låter pin:en ej glida ut ur länkbiten, dvs om en collar saknas så kommer en länkbit ej sitta. Se nummer två i bilden :
https://watchspace.files.wordpress.com/2014/03/casiobrace01.jpg
Låter väldigt märkligt! Vad är det för lallare?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är olagligt att behålla pengar som förts över felaktigt till ens konto. Man får absolut inte behålla pengar som hamnar på ens konto felaktigt och någon "god tro" finns inte.

Det kluriga här blir bevisföringen eftersom det saknas ett skrivet kvitto dock men skriv för fasen i GG-tråden så man kan hålla sig långt bort från den här säljaren!
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Ni låter ju lika snurriga båda två. :D
Du borde kunna få en sådan gratis från en SEIKO-AD.
Det kan man säkert få. Nu är det tur att det handlar om fjuttiga 300 kr, samt en liten collar. Han lär ju inte bete sig bättre vid större summor? Han har just nu en IWC ute på sälj & köp här på KS.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Eh va?
Om man uppenbart har missat nåt så har man väl som säljare så mycket råg i ryggen att man påtalar detta?
Om köparen ville köpa bägge, pruta en aning men säljaren inte accepterade detta, och köparen då tar den ena och råkar betala för mycket, då får man väl för tusan som säljare säga till?

Allt annat är underkänt i min bok.
Vidare ska man naturligtvis upplysa om att en hylsa saknas. Om det var skitenkelt att komma över en sån är det ju en ickefråga. Men det är ju inte skitenkelt, då hade väl säljaren löst det. Köparen lär få köpa via ÅF för att inte bli rånad. En massa mek som säljaren ska upplysa om.

Underkänd säljare säger jag.
Edit: Och att i efterhand vägra swisha tillbaka "felbeloppet" är ju totalt hål i huvudet... :confused:
Jag skummade mest igenom första delen av posten och tolkade det som att @SeikoZ betalade enligt honom själv 300kr mer än vad han i efterhand hittade att klockan är värd.

Vidare skrev jag inte att säljaren inte borde swisha för hylsan - utan att 300kr lät alldeles för mycket för en.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Att säga att det var köparens "beslut" att betala 300kr mer är bara korkat. På KS är budgivning inte tillåtet och således bör en normalbegåvad säljare swisha tillbaka de 300 kronorna utan att blinka.
Det jag menar är att om jag köper en klocka för 300kr mer än vad jag kan hitta den för någon annanstans så är det mitt beslut som inte gjort någon efterforskning.

Som jag skrev ovan missuppfattade jag nog inlägget.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skummade mest igenom första delen av posten och tolkade det som att @SeikoZ betalade enligt honom själv 300kr mer än vad han i efterhand hittade att klockan är värd.

Vidare skrev jag inte att säljaren inte borde swisha för hylsan - utan att 300kr lät alldeles för mycket för en.
Det jag menar är att om jag köper en klocka för 300kr mer än vad jag kan hitta den för någon annanstans så är det mitt beslut som inte gjort någon efterforskning.

Som jag skrev ovan missuppfattade jag nog inlägget.
Ok. Nu har jag läst inlägget igen och förstår :) missuppfattade situationen som sagt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej,

Köpte för någon dag sedan en klocka här på KS. Klockan är tänkt att vara present till min far på sin födelsedag. Min far glider alltid runt med stor häng på sina klockor. Priset på klockan var 3500 kr. Gick igenom säljarens trådar och såg att han sålde en ytterligare klocka. Priset 1300 kr.
Jag kontaktade säljaren och erbjöd 4500 kr för båda klockorna, 3500 kr för ena och 1000 kr för den andra. Men han ville ha 4800 kr. Jag sa då att jag endast ville ha ena klockan då.
Här gjorde jag ett enkelt slarvfel/räknefel. i stället för att dra av 1300 kr, råkade jag dra av 1000 kr, jag erbjöd då 3800 kr för klockan som egentligen kostade 3500 kr. Dvs, jag skulle räknat 4800-1300 = 3500, men jag räknade 4800-1000= 3800. Säljaren sa aldrig att jag gav 300 kr mer utan gick med på 3800 kr, jag erbjöd dessutom vänligt att stå för frakten. Jag swishade i väg 3870 kr. 3800 kr för klockan 70 kr för frakten.

Klockan kom och allt var i sin ordning, förutom att en liten collar till en länkbit saknades. Letade i paketet, men förgäves. Jag tänkte "Men äsch en collar kan inte kosta så mycket, så jag börjar leta nätet efter en, och det enda jag hittar är en hemsida som säljer det för 39 USD, exklusive frakt.
Jag går tillbaka till annonsen för att se om säljaren påpekat att en collar saknas. Men det har säljaren inte skrivit, och det är först nu jag ser att priset för klockan är 300 kr mindre än vad jag betalat.

Jag kontaktar säljaren och ber honom att antingen fixa en collar till mig eller ge tillbaka mina 300 kr för att jag ska köpa en ny collar med de pengarna. Men säljaren vägrar antingen fixa en ny collar eller ge tillbaka mina 300 kr.

300 kr är inte mycket, men för mig handlar det om principen att man säger till att klockan ej är komplett samt att man betalat 300 kr för mycket.
Det är nu jag undrar om det är jag som överdriver eller är det säljaren som gjort fel som inte påpekat att jag betalat för mycket samt att en collar saknas?

Och för er som undrar vad en collar är, så är det liten grej som låter pin:en ej glida ut ur länkbiten, dvs om en collar saknas så kommer en länkbit ej sitta. Se nummer två i bilden :
https://watchspace.files.wordpress.com/2014/03/casiobrace01.jpg
Pinsamt agerande av säljaren att utnyttja att du råkade räkna fel. Skämma ut sig för 300 spänn...

Missa "collar" är dock inte så konstigt i sig tycker jag. Men det beskrivna agerandet i övrigt:bag:..
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det här med 300 kronor är ju tramsigt från Er båda. Pruta 300 eller ta 300 mer betalt än utsatt pris.

Men säljaren har ju uppenbarligen inte uppgett att en del av länken saknas, jag kan inte se det i annonsen, vilket inte är OK oavsett vad en ny del kostar.
Det är problemet.

Ping @Jimmy042, jag gissar att användaren är andra parten i detta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt klart klantigt att Swisha för mycket men man kan ju tycka att det vore väldigt enkelt att Swisha tillbaka 300kr och fixa en hylsa till dig. Jag har alltid svårt att förstå hur man inte kan vilja anstränga sig för att ha nöjda köpare. Hade jag haft en missnöjd köpare så hade jag också varit missnöjd som säljare.
 

Stbg

Omega
Jag vill faktiskt vänta ytterligare, vill att han ska läsa tråden för att se att han gjort fel.

Edit: Försent, två stycken har redan outat säljaren.
Förstår hur du tänker, men jag hade blivit fruktansvärt tacksam om jag sett denna tråd om jag hade varit i farten att köpa en klocka av den säljaren.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Varför?

Du har väl fört en diskussion med honom som inte resulterade i vad du förväntat dig?

Se nu till att skriv i GG/BG tråden.
Länka in tråden så ev köpare kan se.
Jag ville ge han ytterligare chans till att ställa saker tillrätta. Menmen, får väl skriva i hans referenstråd, tycker bara det är synd att man förstör sitt rykte för 300 kr.
 

DrDre

Patek
Det är aldrig roligt att börja ett klockägande med lite sur smak i munnen och som sedan tenderar att göra sig påmind när man ser på den.

Har du funderat på att låta hela affären gå tillbaka och sedan köpa något annat för att få en roligare start nästa gång?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det är aldrig roligt att börja ett klockägande med lite sur smak i munnen och som sedan tenderar att göra sig påmind när man ser på den.

Har du funderat på att låta hela affären gå tillbaka och sedan köpa något annat för att få en roligare start nästa gång?
Står "Ingen retur" i hans annons. Så har inte tagit upp retur med honom.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag ville ge han ytterligare chans till att ställa saker tillrätta. Menmen, får väl skriva i hans referenstråd, tycker bara det är synd att man förstör sitt rykte för 300 kr.
Det har ju fortfarande hänt, dvs du ska inte låta bli att skriva bara för att du får tillbaka pengarna. Skriv sakligt i hans tråd vad som hänt så får framtida köpare utröna om de ska göra affärer med honom eller inte.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp