• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det OK att ha en "manbag"?

Dixie

Audemars
2-Faktor
vad bär män då? ingenting antar jag är rätt svar. enda lösningen är att lämna alla prylar hemma vilket är opraktiskt. eller ha stora shorts med feta sidofickor men det tycker jag också är rätt fult.
Män bär vad de vill, de skiter i vad andra tycker ;) Själv bär jag portfölj

Sen är det manligt med träning, friluftsliv och stridsställningar. :)
 

TLåbbman

Omega
Män bär vad de vill, de skiter i vad andra tycker ;) Själv bär jag portfölj

Sen är det manligt med träning, friluftsliv och stridsställningar. :)

jojo, jag har såklart portfölj, weekendbags och liknande. men orka släpa på en hel portfölj för att man vill ha med sig en kamera, en bok och en flaska vatten. dessutom ser inte portfölj heller så bra ut till shorts och ledigare kläder än kostym
 

Laurentius

Cartier
Jag kör en äldre variant från Tiger, lagom stor för telefon, papper, penna och en Uzi;-)
IMG_4079.JPG
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Barn bär ryggsäck. Enda undantagen är för träning, friluftsliv eller att få med sig mer ammo ut i stridsställningen. :D

Uppenbarligen vuxna också, inte sant? Handlar väl bara om att vara tuff nog att kunna bära upp en (och inte ha en suit under remmarna). Min vardag innefattar endel "friluftsaktiviteter", därför är oftast ryggsäck en vinnare. Behöver ha plats för grejer som inte får plats i någon liten läderpung.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ni måste helt enkelt ställa frågan till stilgurun på forumet....

@Ernesto vad säger stilguden från Västerås? Några mansbags där?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tycker att en "Ukraina-väska" kan passa till mer ledig stil.
adidas-black-classic-flight-bag-product-1-24957877-0-272255820-normal.jpeg
Sitter som gjuten på drogförsäljare och getto-grabbar. Perfekt att ha tändaren i när det är dags att visa sitt missnöje genom att ordna en mysig carbeque.

Till TS: Nej, nej och åter nej! Små väskor i alla dess former är till för damer.
En stor väska är däremot okej.
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Antingen kör man på en messenger väska, portfölj, eller ryggsäck. Alternativt drar man med sig frugan som har en bottenlös handväska.
En manbag/manpurse för mig, är en väska som inte passar in i kategorierna ovan.. och bör bäras av en kvinna.
Men då är jag också väldigt konservativ av mig..
 

TLåbbman

Omega
Antingen kör man på en messenger väska, portfölj, eller ryggsäck. Alternativt drar man med sig frugan som har en bottenlös handväska.
En manbag/manpurse för mig, är en väska som inte passar in i kategorierna ovan.. och bör bäras av en kvinna.
Men då är jag också väldigt konservativ av mig..

jag är benägen att hålla med, förutom ryggsäcken, men från ett praktiskt perspektiv behöver jag något mindre. sedan är gränsen för mig lite oklar mellan messengerbag och manbag. Vet inte om denna är såpass liten att den kvalificerar som manbag eller inte. ca 27cm bred är den.
da2c74

d06dad

ec837e
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
jag är benägen att hålla med, förutom ryggsäcken, men från ett praktiskt perspektiv behöver jag något mindre. sedan är gränsen för mig lite oklar mellan messengerbag och manbag. Vet inte om denna är såpass liten att den kvalificerar som manbag eller inte. ca 27cm bred är den.
da2c74

d06dad

ec837e

Det är en väska. I övrigt är 27cm rätt litet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt uppriktigt, vad är det för typ av persedlar ni bär omkring på som tarvar en liten nätt väska?

Är det jobbmarerial? Då finns portfölj.
Ute med ungarna på whatever? Messengerbag.
Skogshärjningar? Gamebag eller typ ryggsäck.

När annars behöver man en liten väska?

Alltså, inget ont om små väskor, undrar bara vad ni har i dem?
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
jag är benägen att hålla med, förutom ryggsäcken, men från ett praktiskt perspektiv behöver jag något mindre. sedan är gränsen för mig lite oklar mellan messengerbag och manbag. Vet inte om denna är såpass liten att den kvalificerar som manbag eller inte. ca 27cm bred är den.
da2c74

d06dad

ec837e
När jag säger ryggsäck, menar jag till en väldigt casual/sportig outfit. Absolut inte till kostym eller så.
Lite manbag varning på denna dock.. En Messenger väska ska vara så pass stor att det får plats en bärbar dator i den - och helst inte mindre än så.
 

TLåbbman

Omega
Helt uppriktigt, vad är det för typ av persedlar ni bär omkring på som tarvar en liten nätt väska?

Är det jobbmarerial? Då finns portfölj.
Ute med ungarna på whatever? Messengerbag.
Skogshärjningar? Gamebag eller typ ryggsäck.

När annars behöver man en liten väska?

Alltså, inget ont om små väskor, undrar bara vad ni har i dem?
t.ex. om du turistar i en storstad. du lämnar hotellet tidig morgon och är ute på stan hela dagen. du vill ha med dig en kamera, guidebok, vattenflaska, en näsduk, solglajjor å lite småkrafs. detta får inte plats i mina fickor om man inte har ett par gigantiska cargo shorts. inte heller gött att gå runt med en kamera runt nacken, en bok i ena handen och en vattenflaska i andra hela dagen.
 

Mudfold

Cartier
Bara jag som tänker på unga gangsters/knarklangare i Adidasmundering när jag ser nämnda väskor på stan?
Ja, jag kan ha kollat på lite för mycket film.. :angel:
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
t.ex. om du turistar i en storstad. du lämnar hotellet tidig morgon och är ute på stan hela dagen. du vill ha med dig en kamera, guidebok, vattenflaska, en näsduk, solglajjor å lite småkrafs. detta får inte plats i mina fickor om man inte har ett par gigantiska cargo shorts. inte heller gött att gå runt med en kamera runt nacken, en bok i ena handen och en vattenflaska i andra hela dagen.

Igen.... Ryggsäck. Så jävla bra va! Kan fota saker utan att trassla in dig i någon såndär liten Sidoväska. Båda händerna fria. Woppwopp
 

Psykel

Patek
Beror väl såklart på vad man gör i vardagen. Jag använder lite diverse manbags/weekend liknande väskor också. Men oftast drar jag på mig en ryggsäck. Smidigt som fan att kunna använda armar och händer som vanligt. Bra exempel på ryggsäckar är väl tex Sandqvist eller Herschel.

Men som sagt, jobbar man på något Fancy kontor etc kanske det inte är fräsigt nog att glida in med ryggsäck.
Ryggsäck är bäst, såvida man inte har ett jobb där man blir slagen med påk om man avviker från klädkoden. Jag jobbar på kommunal förvaltning som administratör och är en denim dude som bär ryggsäck. Tänkte uppgradera till nåt riktigt kvalitativt och sneglar på nåt i stil med dessa:
Filson, made in USA
IMG_4948.jpg


Master-Piece, made in Japan
21-07-2016_masterpiece_surpassrolltopbackpack_navy_sh_2.jpg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
jojo, jag har såklart portfölj, weekendbags och liknande. men orka släpa på en hel portfölj för att man vill ha med sig en kamera, en bok och en flaska vatten. dessutom ser inte portfölj heller så bra ut till shorts och ledigare kläder än kostym
Klart du klä dig ledigare än kostym när du bär portfölj
 

TLåbbman

Omega
t.ex Sandqvist har ju också riktigt snygga ryggsäckar i läder som inte alls ser "barnsliga" ut

gillar läder, men ryggsäckar tillhör, likt läderkepsar och läderbyxor den kategori som inte gör sig bra i läder tycker jag. byxor undantaget om man är jim morrison.
enda ryggsäcken jag kan komma på som jag möjligen skulle kunna ha är en fjällräven kånken. känns lite hipster dock
Fjallraven-Kanken-Bag.jpg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
kostymbyxor, läderskor och skjorta ja,
kortbyxor, joggingskor och piké nej.
vill gärna ha en axelrem också. rätt opraktiskt att behöva ha den i handen hela dagen
Gjorde det idag faktiskt. Exakt det du skrev. Inget oväntat hände, inga konstiga blickar eller kommentarer. Hade en hund med mig också...

Tror det beror lite på portföljen. Jag har så jag kan ha axelrem på, vilket ger en annan look så klart.

Beror väl på hur mkt grejs man ska hs med sig också, kamera och sådana doningar går völ knappast ner i ngt mer än ryggsäck eller kameraväska, du löser iaf inte ut det men en man purse
 
Topp