• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är du man nog...?

Eller kanske snarare tillräckligt gammal för att ha gjort värnplikten/lumpen? Vilken klocka hade du då? Har du någon anektdot?
Själv gjorde jag värnplikten som jägarbefäl i Arvidsjaur. Min klocka var en guldpläterad Tissot där jag supit bort armbandet och böjt till ett nytt i mässing på maskintekniken i gymnasiet.
 

Lolle

Panerai
Man nog vet jag inte riktigt men gjorde värnplikten på F17 i Ronneby/Kallinge.
Platsen där jag lärde känna mig själv bättre än någonsin, platsen där jag lärde mig att leva tillsammans med andra/ställa upp för varandra och platsen där jag lärde mig utmana mig själv längre än jag trodde var möjligt.

Min kompanjon var också en av mina första ”riktiga” klockor - en Certina DS Action som fick vara med i vått och torrt. Den är fortfarande kvar och kommer aldrig säljas även om den inte används särskilt ofta längre.

Ps denna tråd hade tom kunnat ligga under diskussioner istället for lifestyle då det ändå handlar om klockor och vår användning av dessa i en särskild situation.
DC502CC6-A448-4997-A9CF-3CBD8DAC9F0F.jpeg
 

Bilagor

  • D508E867-661A-4827-B0E9-2A1FDEDAEAA0.jpeg
    D508E867-661A-4827-B0E9-2A1FDEDAEAA0.jpeg
    463.6 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Man nog vet jag inte riktigt men gjorde värnplikten på F17 i Ronneby/Kallinge.
Platsen där jag lärde känna mig själv bättre än någonsin, platsen där jag lärde mig att leva tillsammans med andra/ställa upp för varandra och platsen där jag lärde mig utmana mig själv längre än jag trodde var möjligt.

Min kompanjon var också en av mina första ”riktiga” klockor - en Certina DS Action som fick vara med i vått och torrt. Den är fortfarande kvar och kommer aldrig säljas även om den inte används särskilt ofta längre.

Ps denna tråd hade tom kunnat ligga under diskussioner istället for lifestyle då det ändå handlar om klockor och vår användning av dessa i en särskild situation.
DC502CC6-A448-4997-A9CF-3CBD8DAC9F0F.jpeg
Kul att åtminsone någon nappat. På min (forntid) hade de flesta analoga armbandsur men vi hade lite tur i gruppen då en soldat var i teknikens framkant och hade en Casio med miniräknarfunktion. Vi tjänade mycket tid på beräkningar av olika mängd sprängmedel med hans klocka istället för huvudräkning.
 

meo_swe

Audemars
Jag hade en klocka från Classes bör jag gjorde min värnplikt. Bandet pajjade frammåt slutet och jag hade klockan i fickan fram tills muck. Köpte en Tissot för muckbidraget och sedn tog klockeriet fart.


Sedan hamnade jag ju i firman igen, men då som anställd. Men på gardet har man ju inte råd att vara fattig!
Så då kördes en salig blandning av tudor, glycine och Legend diver
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Funderar på en Sinn UX när man ska genomföra jägarutbildning. Pros & cons?
Timer och tidtagningsfunktion är guld värt, rekommenderar valfri g-shock med större knappar. Sen är ju en UX mer tilltalande i allt förutom funktionalitet. Visst UX har ju temptålig chronometerquartz men en multiband g-shock kompenserar det, om man har täckning så att säga.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul trådstart @Alberget4a ! Jag vill minnas att jag hade Suuntos allra enklaste löparklocka i lumpen. Klockan finns tyvärr inte kvar idag, men jag hade mycket glädje och nytta av den. Ett som är säkert är att livet blir betydligt enklare i värnplikten om man har en klocka! Och nämnd klocka bör inte vara dyrare än att man är okej med om den går sönder eller försvinner. Den kommer utsättas för mycket skit, och folk kan ibland få långa fingrar.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Timer och tidtagningsfunktion är guld värt, rekommenderar valfri g-shock med större knappar. Sen är ju en UX mer tilltalande i allt förutom funktionalitet. Visst UX har ju temptålig chronometerquartz men en multiband g-shock kompenserar det, om man har täckning så att säga.
Tänkt i liknande banor, alternativt en aqualand. I slutändan lär det bli en digitalare, tråkigt men sant.
 

Hawk100

Rolex
Tror jag hade en av de ”tuffaste” klockorna man som ungdom kunde ha på den tiden. En GUL med analog och digital visning och kardborrearmband..... Typ som klockan nedan.
(Eller då är det bra önsketänkande att jag hade den redan då. Kanske fick tag på den senare?? Minnet är lite suddigt från den tiden 89/90!!)
F3F35C87-6DF3-4912-BD1E-F115603F658A.png

Bilden helt fräckt stulen från Oli här på KS!
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Trosspluton på Livgardet, signalist. Då tålde jag inte att ha en klocka som satt och skavde på handleden, så hade något Ur & Penn-aktigt endast när det var absolut nödvändigt. Gick rätt bra ändå.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor

Johanw

Cartier
Tror jag hade en av de ”tuffaste” klockorna man som ungdom kunde ha på den tiden. En GUL med analog och digital visning och kardborrearmband..... Typ som klockan nedan.
(Eller då är det bra önsketänkande att jag hade den redan då. Kanske fick tag på den senare?? Minnet är lite suddigt från den tiden 89/90!!)
F3F35C87-6DF3-4912-BD1E-F115603F658A.png

Bilden helt fräckt stulen från Oli här på KS!

+1 på GUL. Vill minnas att min hade någon färgglad urtavla. Var någon rest från min tid som skejtare.
Detta 91-93 på KA4 & MDÖ (Marindistrikt Öresund)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Åhh fan vilken kul tråd. Nu blir man ju glad när man får minnas lite.

Gjorde lumpen på K1 1998.
En repa den fick sig på det "repfria" safirglaset kom att jag blev släpad som gisslan med svart huva och fängsel på betonggolvet i teletunnlarna under stockholm kring gärdet...

Har fortfarande kvar klockan, en Luminox Seal diver i komposit jag köpte på postorder (för er som var med på den tiden) från Cabelas i USA.
Tog 16veckor för den att dyka upp.
Betlade ca 1600kr vilket man tyckte var mkt på den tiden (fniss).

Ska se om jag kan rota fram en bild och en referens...
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hade en CK kronograf som fortfarande tickar på fint. PB i hans majestäts kungliga flotta, Ytstridsflottilj 6 i Göttlaborg. Ville inte göra lumpen men den elaka farbrorn sa att jag var tvungen om jag inte ville sitta i finkan :D Men det var skoj och en kväll skulle mina små gröngölingar supa mig under bordet och nu sitter jag här nästan 20år senare med mitt kvart i tre ragg, unge och hus :p Klockan fick också vara med av ren slump när grabben kröp ut i världen så jag antar att jag kommer få dras med klockj*veln resten av mitt liv!

A57DB35E-FB63-4603-85B4-BBDACD0790BD.jpeg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Åhh fan vilken kul tråd. Nu blir man ju glad när man får minnas lite.

Gjorde lumpen på K1 1998.
En repa den fick sig på det "repfria" safirglaset kom att jag blev släpad som gisslan med svart huva och fängsel på betonggolvet i teletunnlarna under stockholm kring gärdet...

Har fortfarande kvar klockan, en Luminox Seal diver i komposit jag köpte på postorder (för er som var med på den tiden) från Cabelas i USA.
Tog 16veckor för den att dyka upp.
Betlade ca 1600kr vilket man tyckte var mkt på den tiden (fniss).

Ska se om jag kan rota fram en bild och en referens...
De där Teliatunnlarna under Gärdet, nu blir jag nästan lite nostalgisk ;) där nere var vi och sprang några gånger. Men då har du vart några gånger i Stora Sätra också? Jävlar vad kallt det var att övernatta i betonghuset längst ner på ”gatan”.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
De där Teliatunnlarna under Gärdet, nu blir jag nästan lite nostalgisk ;) där nere var vi och sprang några gånger. Men då har du vart några gånger i Stora Sätra också? Jävlar vad kallt det var att övernatta i betonghuset längst ner på ”gatan”.
Samma här faktiskt, ner vid Gärdet och upp vid Slussen!
 
Topp