• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är ni någonsin rädda för att detta ska hända er?

Men om ngn kommer upp och bara är hotfull? Slå så jävla hårt du kan.[/quote]

Jo, för det mesta så gäller faktiskt den gamla sanningen 'Den som slår först vinner alltid ett slagsmål'.

dundee.gif

Skämt åsido, så är klockan trots allt försäkrad. Inte värt att riskera liv och lem för en klocka/telefon/plånbok.

Lite nervös kan man ju bli, men för det mesta nej. Lite tur och taxi vid osäkerhet har funkat än så länge.
Min bror blev efter en fest utsatt för rån utan varesig kniv eller annat. Killen fick in en rätt bra smäll med knytnäven, dock så är min bror rätt aktiv i kampsort så han fick ett par smällar i gengäld, så han fick behålla sin klocka och andra värdesaker. Men oturligt nog tror jag det varierar mycket situation till situation.

Men om ngn kommer upp och bara är hotfull? Slå så jävla hårt du kan.

Jo, för det mesta så gäller faktiskt den gamla sanningen 'Den som slår först vinner alltid ett slagsmål'.[/quote]
Saken är ju även så att även om du förlorar och får på käften, så kan jag garantera att du kommer må bättre efteråt om du åtminstonde har gjort motstånd. Samma polis berättade även att han suttit i hundratals möten med rånoffer och (ofta) deras föräldrar. Ofta är det unga män och inte sällan med deras mamma. Lika ofta är det mamman som pratar och unga killen sitter tyst. Och nästan alltid börjar de säga samma sak "Det viktigaste är att du mår bra och inte blev skadad". Återigen en kliché men det fysiska läker snabbare än det mentala. Känslan av förnedring och brist på maskulinitet sitter kvar länge. Kanske hela livet. Jag har fått stryk många gånger i livet, och värre än så. Men de gånger jag gett tillbaka, om så bara fått ner en av dem, känns så mycket bättre efteråt. Därför att man gjorde motstånd, man stod upp för sig själv och visade de fega jävlarna att du kan få min klocka och telefon men du ska fan få jobba för det.

Det finns en undersökning som gjorts med kriminella, visserligen inte i Sverige, men tankesättet är nog väldigt likt. Flera kriminella fick titta på videoklipp på ett gångstråk. Under tiden som klippet gick och människor passerade i bild fick de kriminella säga vilka de skulle ge sig på och vilka de inte skulle ge sig på. Man kunde konstatera att män och kvinnor som gick med höjd blick, rak i ryggen (alfa om man vill kalla det så...) och uppmärksamma (dvs inte gick och tittade i mobilen) var personer dessa kriminella inte var särskilt intresserade att ge sig på. Kanske låter kliché men att vara alfa, vara uppmärksam etc. fungerar avskräckande. Man ska inte glömma att de flesta kriminella är fega, lata kräk som alltid går minsta motståndets väg.

En annan historia jag fick berättad för mig av en piketpolis i Malmö handlar faktiskt om hur den svenska mentaliteten faktiskt gör oss en otjänst. OBS! Denna historia handlar om den svenska mentaliteten och INTE om invandrare så inga kommentarer kring detta! De hade gripit ett gäng invandrarkillar som var misstänkta för en rad personrån. Alla offer var svenskar. Han hade frågat en av killarna om varför de bara gett sig på svenskar och då hade den misstänkta svarat "Därför att det är lättare. Svenska barn får höra från sina föräldrar att de alltid ska ge en hotfull person vad de vill ha. Inget är värt att bli skadas över etc." Och det stämmer. Vi fyller våra barn med den tanken att så fort ngn kommer och hotar dig så ska du ge dem vad de vill ha. För det är ju bara prylar. Är dina angripare beväpnade så köper jag det argumentet, har de kniv eller något annat så är det bättre att ge ifrån sig prylar absolut. Men om ngn kommer upp och bara är hotfull? Slå så jävla hårt du kan.

Mycket intressant! Dock hade jag själv uppfostrat mina barn på liknande sätt. Jag är rädd om dem. Och som tidigare påpekat så går det mesta av prylarna att ersätta. Jag vill hellre att barnen, när de blir vuxna nog att fatta besluten själva, när det är värt att slåss för sin egendom. Tills vidare, gör inget dumt. Gå rakryggad och var uppmärksam på din omgivning!

Stämmer bra det!
Jag tränade Krav Maga (självförsvar) under ett par år. Min tränare berättade då att, undersökningar visar att våldtäktsoffer som inte gjorde motstånd mådde mycket sämre psykiskt efteråt.
Kan tänka mig att det är liknande för rånoffer.

Inte ovanligt att rånoffer blir misshandlade bara för att skrämma dom, även om offret har gett dom alla ting utan motstånd.

Skulle aldrig börja slåss om någon försöker råna mig, man vet aldrig vad den andra personen har för spärrar eller sjukdomar. Dessutom, blir man slagen och slaget träffar illa eller om man faller och slår i huvudet kan man få seriösa skador. Riktigt ovärt för en klocka, mobil och några plastkort..

Alla gör naturligtvis som man själv vill i sådana situationer och jag hoppas naturligtvis att ingen råkar ut för något liknande. Jag är också rädd om mitt barn men tänker för den sakens skull inte nödvändigtvis säga åt honom att släppa alla sina saker utan motstånd. En bekant till mig har en son som blev nerslagen helt oprovocerat i Göteborg av en pundare. Detta satte sådana ärr i honom att han blev deprimerad, hoppade av gymnasiet och försökt ta livet av sig. En kraftig reaktion, och säkert ovanlig. Men den känslan han hade var nog mkt vanlig. Jag ser mig inte som en sämre förälder för att jag uppfostrar mitt barn att ibland göra motstånd beroende på omständigheterna.

Övrig info från tidigare nämnda polis angående knivskärningar och rån, det finns oftast två situationer där knivskärningar uppstår genom rån. Alt. 1 är ytliga skärsår eftersom förövaren inte vill hugga offret egentligen. Alt. 2 är situationer där en person blivit knivhuggen (knivattacken är syftet) och sedan rånad efteråt. Tittar man på stat gällande personrån så är det sällan offret skadas allvarligt. Jag behåller min ståndpunkt, man ska inte vara dumdristig, men vik inte ner dig så lätt.

Det finns en undersökning som gjorts med kriminella, visserligen inte i Sverige, men tankesättet är nog väldigt likt. Flera kriminella fick titta på videoklipp på ett gångstråk. Under tiden som klippet gick och människor passerade i bild fick de kriminella säga vilka de skulle ge sig på och vilka de inte skulle ge sig på. Man kunde konstatera att män och kvinnor som gick med höjd blick, rak i ryggen (alfa om man vill kalla det så...) och uppmärksamma (dvs inte gick och tittade i mobilen) var personer dessa kriminella inte var särskilt intresserade att ge sig på. Kanske låter kliché men att vara alfa, vara uppmärksam etc. fungerar avskräckande. Man ska inte glömma att de flesta kriminella är fega, lata kräk som alltid går minsta motståndets väg.

En annan historia jag fick berättad för mig av en piketpolis i Malmö handlar faktiskt om hur den svenska mentaliteten faktiskt gör oss en otjänst. OBS! Denna historia handlar om den svenska mentaliteten och INTE om invandrare så inga kommentarer kring detta! De hade gripit ett gäng invandrarkillar som var misstänkta för en rad personrån. Alla offer var svenskar. Han hade frågat en av killarna om varför de bara gett sig på svenskar och då hade den misstänkta svarat "Därför att det är lättare. Svenska barn får höra från sina föräldrar att de alltid ska ge en hotfull person vad de vill ha. Inget är värt att bli skadas över etc." Och det stämmer. Vi fyller våra barn med den tanken att så fort ngn kommer och hotar dig så ska du ge dem vad de vill ha. För det är ju bara prylar. Är dina angripare beväpnade så köper jag det argumentet, har de kniv eller något annat så är det bättre att ge ifrån sig prylar absolut. Men om ngn kommer upp och bara är hotfull? Slå så jävla hårt du kan.

Hittade undersökningen:

And what was it about these people that made them seem vulnerable? A later study found that the men were picking up on whole suite of nonverbal cues, including the length of their stride, how they shifted their weight, and how high they lifted their feet. Taken together, these cues gave the psychopathic men a rough gauge of how confident their potential victims were. Body language that implies a lack of confidence --- read: socially submissive --- includes lack of eye contact, fidgeting of the hands and feet, and the avoidance of large gestures when shifting posture.

http://www.psychologytoday.com/blog/extreme-fear/201010/how-psychopaths-choose-their-victims

Som tur har jag aldrig blivit utsatt för något ens i närheten av ett rån. Försöker vara streetsmart (dock så bor jag på en väldigt liten ort, det händer jävligt få rån) välja vilka gator man går vid vilka tidpunkter, välja vilka gäng man får ögonkontakt med osv.

En nära vän blev i sin tonår knivskuren, väldigt lindrigt, men det skulle kunna gått riktigt illa. Han hade parkerat sin moped nära en större butik, bland flera andra mopeder. När han kommer tilbaka står två killar och försöker tjuvkoppla mopeden, han går fram till dem och undrar vad i helvete de gör - ena killen drar fram en kniv som skär ett ca 15cm långt sår på underarmen på min vän, i självförsvar så slår han ett slag mot killen med kniv och träffar honom i halsen/bröstet så han faller. Båda gärningsmännen smet, tyvärr så hittades inga bra bilder från övervakningskamerorna från butikerna runt om. Värt att notera att min vän var 16år och gärningsmännen var i samma ålder, skrämmande.

Näe precis, klassas ju inte som rån xD

Bästa inlägget på länge! Pratar vi svensk mentalitet och kanske lite skitnödigthet så är passar ju förövrigt din friskrivning från rasism* ganska bra in ;)

*OBS! Denna historia handlar om den svenska mentaliteten och INTE om invandrare så inga kommentarer kring detta!

Har sett någon video om det du pratar om angående kroppshållning och kroppspråk i övrigt. Tror att jag sett det i en dokumentär om en psykopat, återkommer om jag hittar!

"Jag, en psykopat", gick på SVT. Tror man kan se den på SVTplay fortfarande.. så jäkla bra och skrämmande på samma gång!

"Jag, en psykopat", gick på SVT. Tror man kan se den på SVTplay fortfarande.. så jäkla bra och skrämmande på samma gång!

Juste! Visste att jag hade den som favorit på youtube, men den verkar borttagen. Hittade ett annat spännande verk jag skrev om lite tidigare. Artikel/studie om vad som utgör ett typiskt offer.

Jag har rätt att knalla runt på öppen gata hur jag vill vart jag vill när jag vill.. rånförsök, och hot mjo några gånger men det får man ta när det finns smutsigt patrask i samhället som lever på att skada andra.. likadant får man givetvis tänka på vad som passar sig.. även fast man fan inte skall behöva rätta sig efter kriminella..

Har hört att det kan vara svårt att segregera sig från problemen då t.ex Rosengård ligger precis intill villaområdena.

Det ær inga som helst problem. Bara att vælja en annan stadsdel att bosætta sig i. Limhamn, bunkeflo etc etc. Ska snart flytta ner till Malmø igen och jag længtar. Det ær en mycket fin stad, som har fått ett oførtjænt rykte.

Jag har rätt att knalla runt på öppen gata hur jag vill vart jag vill när jag vill.. rånförsök, och hot mjo några gånger men det får man ta när det finns smutsigt patrask i samhället som lever på att skada andra.. likadant får man givetvis tänka på vad som passar sig.. även fast man fan inte skall behöva rätta sig efter kriminella..

Jo det är ju så man VILL resonera. Risken är att man sumpar en fin dinka om man har otur ;) Är ju själv mycket av en principmänniska och har svårt att ta riktig skit, kanske inte är ett fördelaktigt personlighetsdrag.

Jo turning torso ska ju vara fint ett bra kvarter. ;)

Det ær dock inget villaområde. Det området heter væstra hamnen.

Vet inte riktigt var du har fått din information ifrån om att Rosengård ligger i nærheten av villaområdena, men det ær oavsett fel. (och sen ær næra en tolkningsfråga. Hur långt ær ett snøre?)

Villaområde och villaområde. Rosengård är inte ett avskilt område som närförorterna är i Stockholm eller Göteborg. Du kan cykla mellan city och Rosengård på 15 min.
Skärmklipp.PNG

Hej,

Det var jag som blev rånad igår. Två jävlar kom bara & ryckte klockan från min arm. Innan jag han uppfatta det hela (pratade i telefon då) var klockan försvunnen.

Vore jättetacksam om ni kunde hålla utkik efter en Zenit El Primero ChronoMaster, Grand Date. Serienummer 243211, ref. 03.0240.4010. Två killar från... mellanöstern typ... som rånade mig.

Tack för hjälpen på förhand!

Hej,

Det var jag som blev rånad igår. Två jävlar kom bara & ryckte klockan från min arm. Innan jag han uppfatta det hela (pratade i telefon då) var klockan försvunnen.

Vore jättetacksam om ni kunde hålla utkik efter en Zenit El Primero ChronoMaster, Grand Date. Serienummer 243211, ref. 03.0240.4010. Två killar från... mellanöstern typ... som rånade mig.

Tack för hjälpen på förhand!
Jävla svin!

Jag vet! Mitt på ljusa dan dessutom. Folk verkar ju inte vara skygga alls! Blev så chockad när det hände. Vill så gärna ha tillbaka klockan, men misstänker att det är ganska kört... :(

Någon som vet något bra sätt att få den osåldbar? Jag har anmält klockan hos polisen med serienummer etc. Vad mer kan jag göra?

Tillbaka
Topp