• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ärgad metall, kan den göras blank?

Salesmayne

Panerai
Jag har ett gäng gamla lampfötter (teak) från 50-60 tal som ska slipas/sandpappras, oljas in och få ny el vid behov, dessvärre har en av lampfötterna stått i någon fuktig källare för länge vilket lett till ärgning/missfärgning. Den är inte värd särskilt många hundringar så jag vill experimentera och lära mig.

Klockor verkar ni polera med tandkräm, kan det fungera? :)

Alla tips mottages tacksamt på hur ytan kan tänkas komma så nära sin forna glans som möjligt!
 

Bilagor

  • IMG_0993.JPG
    IMG_0993.JPG
    196.1 KB · Visningar: 63

rogart-63

Patek
Autosol eller kopparputs funkar på gamla bunkar och sånt. Biltemas polerpasta som liknar autosol är oxå bra. Tror inte du behöver slipa med slippapper utan gå på det med autosol direkt och sen kopparputs.
Vitvinsvinäger och salt ska tydligen funka oxå. Enl google.
 

Salesmayne

Panerai
Slipandet är avsett för teakdelen som är lite rispad på sina håll. Tusen tack för tipset. Vad använder du för duk/svamp el dyl dör att få på pastan?
 

rogart-63

Patek
Slipandet är avsett för teakdelen som är lite rispad på sina håll. Tusen tack för tipset. Vad använder du för duk/svamp el dyl dör att få på pastan?
Brukar köra tvättlappar . Dom som fått grejor av mig på forumet vet vilka jag menar :) Fyrkantiga som dom säljer på ICA . Funkar bra att polera med . Sen kanske nåt gammal lakan?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Går det bra? :)

Nyfiken och tänkte mest på att ärgningen ser ut att ha frätt ned i metallytan och det kanske behövs lite skarpare saker än autosol.
 

Salesmayne

Panerai
Det går framåt men jag får nog fortsätta imorrn då hela rummet stinker o min hjärna är varm o konstigt pirrig. Jag kanske lyckats med motsvarigheten till att sniffa lim :)
 

Husse

Patek
Krångla inte till det i onödan!
Jag polerade upp en kopparkåpa ovanför el och vedspisen i föräldrahemmet innan det såldes. Gjorde rent från fett och smuts först med stark Yeslösning och mjuka sidan på disksvampen, sköljde noga, annars kan man förstöra metallen!
Sedan tog jag det här:
B6A7BD1D-4EFA-4686-A4A9-5B6DA2258DB2.jpeg


Och la det på trissorna på denna:
D6CD6E7E-1C06-4263-BB8A-42B1E3AE913F.jpeg


Superenkelt, fantastiskt resultat och inte så jobbigt!

Har inga bilder från kopparkåpan, då den telefonen är jättedöd efter ett besök i diskhon :banghead:
 

Salesmayne

Panerai
Krångla inte till det i onödan!
Jag polerade upp en kopparkåpa ovanför el och vedspisen i föräldrahemmet innan det såldes. Gjorde rent från fett och smuts först med stark Yeslösning och mjuka sidan på disksvampen, sköljde noga, annars kan man förstöra metallen!
Sedan tog jag det här:
B6A7BD1D-4EFA-4686-A4A9-5B6DA2258DB2.jpeg


Och la det på trissorna på denna:
D6CD6E7E-1C06-4263-BB8A-42B1E3AE913F.jpeg


Superenkelt, fantastiskt resultat och inte så jobbigt!

Har inga bilder från kopparkåpan, då den telefonen är jättedöd efter ett besök i diskhon :banghead:

Bra tips! Köpte en skrivbordslampa från vad jag skulle tror är tidigt 1900-tal idag också, den behöver polering, ny el OCH KUPA :) Jag misstänker att kupan kan bli den svåra biten men vem vet, det ligger en hel del kupor ute o skräpar hos antikhandlarna.
 

Husse

Patek
Bra tips! Köpte en skrivbordslampa från vad jag skulle tror är tidigt 1900-tal idag också, den behöver polering, ny el OCH KUPA :) Jag misstänker att kupan kan bli den svåra biten men vem vet, det ligger en hel del kupor ute o skräpar hos antikhandlarna.

Om du bara visste!
Är på arbetsprövning hos Erikshjälpen, det tar aldrig slut!
Finns både gammalt och nytt, av allt!
 

Husse

Patek
jag vet :) har besökt många butiker i många år! Synd att Erikshjälpen är så oskäligt dyrt bara,
Det är väldigt okänt mellan butikerna!
Det beror på hur ledningen i butiken funkar.
Vill dom ha stor omsättning genom höga priser eller genom hög försäljning?
Själv försöker jag sätta bra, hållbara priser!
 

Salesmayne

Panerai
Jag har talat med en hel del personal i olika butiker och av vad jag förstått så sorteras och prissätts allt på ett centrallager så det blir väl endast det som kommer direk till butiken som prissätts på plats. Sedan skickas ju bättre varor till centralare butiker där man även kan ta ut högre priser.

Jag tycker att det är rent ut sagt fräckt att ta ut högre priser än vad nypriset är på IKEA, H&M osv...sakerna är oftast väl använda men det verkar man inte bry sig om. Hittar man en schysst vas eller något så ser man priset: 150kr, sedan tittar man på den, hittar nagg, sprickor mm vilket påtalas för personal som säger att det är inräknat i priset. Det är rent ut sagt ett skämt och helt godtyckliga lekmanna bedömningar som är helt orimliga. Som sagt, jag har besökt MÅNGA loppisar, hjälporganisationer mm, väldigt många har samma attityd vilket är tråkigt.
 
Topp