• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ärgad metall, kan den göras blank?

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har talat med en hel del personal i olika butiker och av vad jag förstått så sorteras och prissätts allt på ett centrallager så det blir väl endast det som kommer direk till butiken som prissätts på plats. Sedan skickas ju bättre varor till centralare butiker där man även kan ta ut högre priser.

Jag tycker att det är rent ut sagt fräckt att ta ut högre priser än vad nypriset är på IKEA, H&M osv...sakerna är oftast väl använda men det verkar man inte bry sig om. Hittar man en schysst vas eller något så ser man priset: 150kr, sedan tittar man på den, hittar nagg, sprickor mm vilket påtalas för personal som säger att det är inräknat i priset. Det är rent ut sagt ett skämt och helt godtyckliga lekmanna bedömningar som är helt orimliga. Som sagt, jag har besökt MÅNGA loppisar, hjälporganisationer mm, väldigt många har samma attityd vilket är tråkigt.
Nu är jag ingen ständig besökare av loppisar eller secondhandbutiker, men nog kan jag tycka att prissättningen får vara lite godtycklig om det är en hjälporganisation som man besöker. Brukar trilla in på Herr Judit ibland, även Filippa K´s second hand. Där är det bra skick på grejerna, oftast bra pris. På Läkarmissionen, Stadsmissionen kan det vara väldigt godtyckligt prissatt, men där handlar man ju delvis för att stödja en god sak, inte för att göra bästa dealen. Tycker jag.
 

Salesmayne

Panerai
Nu är jag ingen ständig besökare av loppisar eller secondhandbutiker, men nog kan jag tycka att prissättningen får vara lite godtycklig om det är en hjälporganisation som man besöker. Brukar trilla in på Herr Judit ibland, även Filippa K´s second hand. Där är det bra skick på grejerna, oftast bra pris. På Läkarmissionen, Stadsmissionen kan det vara väldigt godtyckligt prissatt, men där handlar man ju delvis för att stödja en god sak, inte för att göra bästa dealen. Tycker jag.

Jag håller inte riktigt med. Jag ger bort mycket till butikerna också och jag på ett personligt plan vill att fattiga människor ska få möjligheten att köpa vettiga, begagnade varor till skäliga priser. Sedan ska vi inte tala om hur personalen själva köper mycket av det som är bra till ytterst förmånliga priser vilket i mina ögon de fattiga och andra presumtiva kunder får betala genom högre priser på knick-knacks och semi-antika prylar. Det är INTE koscher enligt mig!

Tillägg: Jag känner både en och annan som jobbat där och har genom deras egen utsago hört vad som försigår samt med egna ögon sett danska designskrivbord köpas för två små laxingar...ni vet jakaranda...märkt....värt ca 8-10k. Und so weiter...
 

Husse

Patek
Jag håller inte riktigt med. Jag ger bort mycket till butikerna också och jag på ett personligt plan vill att fattiga människor ska få möjligheten att köpa vettiga, begagnade varor till skäliga priser. Sedan ska vi inte tala om hur personalen själva köper mycket av det som är bra till ytterst förmånliga priser vilket i mina ögon de fattiga och andra presumtiva kunder får betala genom högre priser på knick-knacks och semi-antika prylar. Det är INTE koscher enligt mig!

Tillägg: Jag känner både en och annan som jobbat där och har genom deras egen utsago hört vad som försigår samt med egna ögon sett danska designskrivbord köpas för två små laxingar...ni vet jakaranda...märkt....värt ca 8-10k. Und so weiter...

Erikshjälpens personalregler är enkla, få och hårda!
10% off på priset, får inte köpa något öht före 1.5h efter butikens öppnande, inga bulvanköp, inga stölder. Bryter man mot detta blir det omplacering eller sparken, med dåligt renommé!
De andra organisationerna kan jag inte svara för.
 

Salesmayne

Panerai
Det är Erikshjälpen jag talar om faktiskt. Nä nu ljög jag en aning, Emmaus också. Tro mig. Jag har både sett och hört vad som pågår. Om det förekommer på daglig basis kan jag självklart inte svara på men det förekommer ju uppenbarligen vilket rimligen inte är en isolerad händelse. Eller vad tror du?
 

rogart-63

Patek
Erikshjälpens personalregler är enkla, få och hårda!
10% off på priset, får inte köpa något öht före 1.5h efter butikens öppnande, inga bulvanköp, inga stölder. Bryter man mot detta blir det omplacering eller sparken, med dåligt renommé!
De andra organisationerna kan jag inte svara för.
Varit på Stadsmissionen och där släpper dom en kvart efter öppnadet. Men i ärlighetens namn så smusslas det nog undan en del. Mycket slängs oxå efter några veckor om det inte säljs. Vi hade en som gick och plocka böcker som hade kastas och sålde på bokbörsen. Mycket slängs innan det ens kommer ut i butiken. Och böcker är svårsålda. Hon var inte poppis.
Dock är nog stadsmission det som har dom bästa priserna annars. Iallafall här i bögda.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag håller inte riktigt med. Jag ger bort mycket till butikerna också och jag på ett personligt plan vill att fattiga människor ska få möjligheten att köpa vettiga, begagnade varor till skäliga priser. Sedan ska vi inte tala om hur personalen själva köper mycket av det som är bra till ytterst förmånliga priser vilket i mina ögon de fattiga och andra presumtiva kunder får betala genom högre priser på knick-knacks och semi-antika prylar. Det är INTE koscher enligt mig!

Tillägg: Jag känner både en och annan som jobbat där och har genom deras egen utsago hört vad som försigår samt med egna ögon sett danska designskrivbord köpas för två små laxingar...ni vet jakaranda...märkt....värt ca 8-10k. Und so weiter...
De jag känner som jobbat i secondhandbutiker, tex Läkarmissionen och Stadsmissionen var nog minst lika fattiga som kunderna ;) Men jag tycker nog iallafall att man får ha visst överseende beroende på vilken butik det handlar om. Dom har ju lite olika syften med verksamheten liksom.
 

Husse

Patek
Det är Erikshjälpen jag talar om faktiskt. Nä nu ljög jag en aning, Emmaus också. Tro mig. Jag har både sett och hört vad som pågår. Om det förekommer på daglig basis kan jag självklart inte svara på men det förekommer ju uppenbarligen vilket rimligen inte är en isolerad händelse. Eller vad tror du?
Jag tror så här!
Erikshjälpen liknar mer och mer en franchise där företagen, ofta med en pingstförsamling bakom hyr namnet Erikshjälpen och deras koncept!
Sedan tror jag att reglerna efterlevs olika!
 

Husse

Patek
Jag tror så här!
Erikshjälpen liknar mer och mer en franchise där företagen, ofta med en pingstförsamling bakom hyr namnet Erikshjälpen och deras koncept!
Sedan tror jag att reglerna efterlevs olika!
Nu blev det tokfel!
Men en bild på några av mina kompisar bjuder jag på! :)
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    142.1 KB · Visningar: 4
Topp