• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ålder vid inköp av sportrolle

Hur gammal var du när du köpte din första sportrolle i stål?

  • Under 20

    Röster: 26 6.5%
  • 20-25

    Röster: 92 22.9%
  • 25-30

    Röster: 102 25.4%
  • 30-35

    Röster: 83 20.7%
  • 35-40

    Röster: 31 7.7%
  • 40-50

    Röster: 36 9.0%
  • 50-60

    Röster: 8 2.0%
  • 60-70

    Röster: 1 0.2%
  • 70-80

    Röster: 2 0.5%
  • Köpte min av Hans Wilsdorf när vi tog examen ihop 1800-kallt

    Röster: 20 5.0%

  • Totala väljare
    401
D

Deleted member 11690

Guest
28, tänkte att man måste ju testa :) vart ingen jätte lång romans, finns annat som är roligare :D
 
Tror du överskattar vanligt folk. De flesta tycker nog att sportrolex är oerhört-orimligt dyrt.
För gemene man tror jag att en klocka över 5K upplevs som rätt dyr. @Aurum har rätt.
Tror också det, kan bara relatera till jobbet tex och här är många medelålders med förhållandevis bra inkomst/låga omkostnader dvs bra med pengar och de bara tittar på en och skakar på huvudet om man pratar om klockor och pris, de tror inte det är sant. Gängse uppfattning är att en rolle ligger kring 35-40k hos en del och kring 150k hos den andra halvan :)

Hos de allra flesta existerar det inte att lägga så mycket pengar på en klocka även om det för många motsvarar typ en månadslön för en enklare ny Rolex.
 

jwh

Omega
Köpte min 114060 spontant strax innan nyår som en "tidig" 30-års present till mig själv (fem månader innan födelsedagen).
Var på väg upp till Åre för skidåkning och partaj och sprang på min gråhandlare då vi sitter i samma fastighet. Skulle egentligen titta på en annan klocka, då jag tidigare sagt att jag inte gillar Rolex. Det fick jag äta upp.
 
Senast ändrad:

JLC

Panerai
2-Faktor
Minns inte exakt men någon gång 2013/14, beg Rolex SD 16600 från år 1999 på länk. Köptes f2f av en lokal "kändis" inom artistbranschen.
Köpte dock minst första "dyrare" (som man tyckte på den tiden) klocka 2006, en Ulysse Nardin Maxi Marine Diver på länk, ny hos AD, Celini i NYC.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Kan absolut ha fel. Jag säljer i och för sig lyxartiklar, men här uppe är klockintresset lågt hos "vanligt fôlk". Jag ser sällan, sällan något "bättre" än kanske en SMP på kunderna.
Nej alltså, det är klart att den stora majoriteten verkligen inte har Rolex. Men det är väl för att många prioriterar annat trots allt.
Men jag kvarstår vid att det blivit så sjukt mycket vanligare med t.ex Rolex.
 

Abrakadabra

Cartier
Rätt, gick in på Nymans första gången straxt innan jag skulle läggas in på Onkologen(36 år).

Livet väntar tyvärr inte på någon, det finns däremot gott om folk som planerar hur de ska leva i framtiden men här och nu är egentligen det enda som existerar. hoppas iallafall att det löste sig för dig i slutändan!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
20år, köpte en Explorer1 men bytte innan året var slut till en explorer2 då jag ville ha datum. Sålde innan det gått ett år då alla polare trodde den var fake. Har inte tittat bakåt sedan dess (1989)
 

Abrakadabra

Cartier
20år, köpte en Explorer1 men bytte innan året var slut till en explorer2 då jag ville ha datum. Sålde innan det gått ett år då alla polare trodde den var fake. Har inte tittat bakåt sedan dess (1989)

Vad köpte du istället då? För min del så kvittar det lite om vad mina polare tycker om mina klockor men alla är olika :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad köpte du istället då? För min del så kvittar det lite om vad mina polare tycker om mina klockor men alla är olika :)
Har för mig jag köpte en Tissot. Köpte Rolex just för att det var det som gällde om man var G. Då var det ju inte så cool när alla tjatade om att det var en fake. Hade det varit tyst hade jag säkert haft den kvar precis som jag har kvar alla andra klockor jag köpte före 2000
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Får stå över röstningen då jag aldrig kommer köpa någon av dom pga storleken.. :banghead: Datejusten köpte jag vid 28års ålder..

Vad jag tror är en bidragande faktor till att det är så många i ung ålder som köper sin första Rolex, är att åldern för att skaffa barn är högre nu för tiden. Man har helt enkelt pengar över till sig själv.
Sedan har klockor fått sig en stor uppsving, som en accessoar för män, ja och kvinnor också givetvis..
 

Baywatch

Omega
Pollen visar ungefär det jag förväntade mig, mellan 20-30 är en relativt vanlig tröskel för inköp av artiklar som sport-Rolex.
Oftast har man hunnit plugga färdigt och jobbat något år på firma, kanske tom fått sin första bonus. Eventuellt har man också klarat av att spara ihop (eller få) insatsen till sin första BRF/villa, vilket öppnar möjligheter för den här typen av konsumtion.
 
Pollen visar ungefär det jag förväntade mig, mellan 20-30 är en relativt vanlig tröskel för inköp av artiklar som sport-Rolex.
Oftast har man hunnit plugga färdigt och jobbat något år på firma, kanske tom fått sin första bonus. Eventuellt har man också klarat av att spara ihop (eller få) insatsen till sin första BRF/villa, vilket öppnar möjligheter för den här typen av konsumtion.
Och är generellt barn/familjelösa. Samt att många har föräldrar som lyckats i bostadsracet/karriären och därmed får den på silverfat lagom till examen eller dyl. Har svårt att se randomiserade 17 åring spara ihop och ens få "tillåtelse" av sina föräldrar att bränna 50-80k på en klocka :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Och är generellt barn/familjelösa. Samt att många har föräldrar som lyckats i bostadsracet/karriären och därmed får den på silverfat lagom till examen eller dyl. Har svårt att se randomiserade 17 åring spara ihop och ens få "tillåtelse" av sina föräldrar att bränna 50-80k på en klocka :)
Nu finns det säkert lite sanning bakom det du säger men jag var själv 17 när jag köpte ny 214270 från AD för mina egna surt förvärvade pengar.
Visar man lite jävlar anamma och besitter sinne för besparande är det inte så jävla förvånadsvärt.

Dessutom är det värt att tillägga att man inte "bränner" pengarna när du köper en sport-rolex. Gör du lite basic research kommer du nog inse att man (i värsta fall) kanske förlorar någon tusenlapp vid försäljning, och i många andra fall kanske t.o.m går med profit.
 
Nu finns det säkert lite sanning bakom det du säger men jag var själv 17 när jag köpte ny 214270 från AD för mina egna surt förvärvade pengar.
Visar man lite jävlar anamma och besitter sinne för besparande är det inte så jävla förvånadsvärt.

Dessutom är det värt att tillägga att man inte "bränner" pengarna när du köper en sport-rolex. Gör du lite basic research kommer du nog inse att man (i värsta fall) kanske förlorar någon tusenlapp vid försäljning, och i många andra fall kanske t.o.m går med profit.
Bra jobbat onekligen, då arbetsmöjligheterna väl är tämligen begränsade för ej myndiga personer så är det absolut imponerande och visar på motivation. Att man inte bränner pengarna må väl möjligen vara hänt utifrån ett sådant perspektiv, jag utgår annars att man köper saker man vill ha och äga inte ha några månader och sedan sälja särskilt inte om man nu jobbat väldigt hårt för den. Men visst kan saker ändras och då finns den ju alltid där att sälja.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Bra jobbat onekligen, då arbetsmöjligheterna väl är tämligen begränsade för ej myndiga personer så är det absolut imponerande och visar på motivation. Att man inte bränner pengarna må väl möjligen vara hänt utifrån ett sådant perspektiv, jag utgår annars att man köper saker man vill ha och äga inte ha några månader och sedan sälja särskilt inte om man nu jobbat väldigt hårt för den. Men visst kan saker ändras och då finns den ju alltid där att sälja.
Förstår din poäng. För att förytydliga menar jag inte att man ska sälja utan snarare att möjligheten alltid finns där om behov av snabba pengar skulle uppstå. En stålrolle idag är nästan som pengar på baken. :)
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Köpte min första i november förra året vid 23 års ålder. Köpte en 16570 polar här på forumet då jag sneglat lite på modellen i ”Vad gör du och din klocka just nu-tråden”. Riktigt snygg klocka som bärs skönt och som flyger under radarn, vilket jag ibland kan tycka är en uppskattad egenskap. Hade den i ca 4 månader innan jag sålde den vidare och sedermera köpte en 16613 på Kaplans. :)
 
Topp