• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Årets kräftor 2017

Nja Mandelmans vet jag inte, men det brukar smaka bättre med sånt som man fångat/plockat själv, det är helhetsupplevelsen som gör det till något extra.
Precis som noterats tidigare i tråden så är köpta kräftor ofta lika goda som egenfiskade men de smakar inte lika bra och mycket hänger ju på själva koket... det går utmärkt att förstöra egenfångade kräftor i kastrullen.

Dessutom så dövar ju nubben smaksinnet en hel del :hungover: det är iaf min åsikt/erfarenhet.

De allra flesta kräftskivor jag varit på (inkl mina egna) har det smaskats på köpes och ingen har klagat, brukar köpa några olika sorter och sen får man se vad som smakar bäst... sällan för att inte säga aldrig så har åsikten i sällskapet om vilket märke som smakat bäst varit enhällig...

Så summa summarum är smaken liksom baken (och ekonomi/fiskeförutsättningar) delad men i slutändan brukar alla som är med bli nöjda och glada:)

Köpes går bra, bara de är färska. Jag brukar få i mig ca 10-15kg nu på hösten. Är nog uppe i en dryga 10kg hitintills varav 2kg har varit egenkokade.

Snobberiet beror väl på att signalkräftan är vårt sämsta skaldjur och att det är allt runtomkring som gör dem till något att ha. Fiskehistorier, hemliga recept och mytbildning är liksom ett måste för att det ska bli något. Som maträtt är kräftskivan rätt trist tycker jag, men som tillställning är den riktigt bra.

Vi brukar fiska själva i Dalarna, men i år blev det bara en hink från smålandskräftan. Fina, lagom stora, bra skal, lagom sälta. Inte ett dugg sämre än dem vi drar upp ur sjön men lite mindre happening och därför lite tristare. Och de kan självklart inte mäta sig med "riktiga" kräftor från havet, men det är ju heller meningen. Vill man ha skaldjur så äter man skaldjur och vill man ha kräftor så äter man kräftor:)

Snobberiet beror väl på att signalkräftan är vårt sämsta skaldjur och att det är allt runtomkring som gör dem till något att ha. Fiskehistorier, hemliga recept och mytbildning är liksom ett måste för att det ska bli något. Som maträtt är kräftskivan rätt trist tycker jag, men som tillställning är den riktigt bra.

Vi brukar fiska själva i Dalarna, men i år blev det bara en hink från smålandskräftan. Fina, lagom stora, bra skal, lagom sälta. Inte ett dugg sämre än dem vi drar upp ur sjön men lite mindre happening och därför lite tristare. Och de kan självklart inte mäta sig med "riktiga" kräftor från havet, men det är ju heller meningen. Vill man ha skaldjur så äter man skaldjur och vill man ha kräftor så äter man kräftor:)

Som tur är har inte signalkräftan tagit över alla mindre älvar..inte än i alla fall.
Här uppe i Norr finns det fortfarande några älvar vart den delikata flodkräftan huserar, och jag får väl rätta mig angående mitt svar gentemot @Compiss, vidare svarta är ju inte de små skalbaggarna, men små är dom som regel :)
Små, men naggande goda, smakmässigt överlägset köpes-varianterna, varesig färskt eller ej, eller pretto eller ej för den delen :happyhappy:

Tillbaka
Topp