• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åsikter angående Victorinox

S

stewart

Guest
Där har du fel,min är som sagt 22mm,nog om det, vi avslutar detta nu!
 

jabla

Sarlacc
22mm till INOX diver...

WP_20170804_18_33_38_Rich (2).jpg
WP_20170804_12_41_48_Rich (2).jpg
WP_20170804_12_51_07_Rich (2).jpg
WP_20170807_17_53_15_Rich.jpg


under anpassning. ;)
 
Har någon en erfarenhet av deras Maverick?

Var inne och kände och klämde på den.
Rejäl bra länk och safirglas. Första känslan är mkt klocka för pengarna.

Men är det någon som äger/ägt en tro?


EDIT: Såg att ett par har skrivit om modellen.
Ni får jättegärna kommentera lite vad ni tycker om klockan. Är den värd 5500 kr ca?
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Har någon en erfarenhet av deras Maverick?

Var inne och kände och klämde på den.
Rejäl bra länk och safirglas. Första känslan är mkt klocka för pengarna.

Men är det någon som äger/ägt en tro?


EDIT: Såg att ett par har skrivit om modellen.
Ni får jättegärna kommentera lite vad ni tycker om klockan. Är den värd 5500 kr ca?
Har även Maverick chrono den blåa.
Va väl inte så mkt att anmärka på,men går nog att finna billigare tror jag.
Är väl nått företag som annonserar den här ganska ofta.
 

Writer136

Panerai
Har någon en erfarenhet av deras Maverick?

Var inne och kände och klämde på den.
Rejäl bra länk och safirglas. Första känslan är mkt klocka för pengarna.

Men är det någon som äger/ägt en tro?


EDIT: Såg att ett par har skrivit om modellen.
Ni får jättegärna kommentera lite vad ni tycker om klockan. Är den värd 5500 kr ca?

Jag har en. Rejäl quartzdykare med trevligt safirglas med en bra AR.
Kvaliteten överlag känns hög tycker jag. Länken har väl den känsla man förväntar sig av ur i den prisklassen. Funkar fint med andra band också tycker jag. Trevlig klocka.
 
Har även Maverick chrono den blåa.
Va väl inte så mkt att anmärka på,men går nog att finna billigare tror jag.
Är väl nått företag som annonserar den här ganska ofta.
Jag har en. Rejäl quartzdykare med trevligt safirglas med en bra AR.
Kvaliteten överlag känns hög tycker jag. Länken har väl den känsla man förväntar sig av ur i den prisklassen. Funkar fint med andra band också tycker jag. Trevlig klocka.

Tack för svar!
Låter ändå som en klocka man kan införskaffa sig. Är ju inga större pengar för ett bra ur, det är alltid trevligt.

Får se vilken kombo det blir :)
Blå tavla med guldstål är bra snygg. Bara man inte tröttnar på guldet efter ett tag
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Jag körde blå men bytte till ett Nato i gummi från Bonetto.
8D6C3097-B736-415F-968D-53190E4E185B.jpeg
Tack för svar!
Låter ändå som en klocka man kan införskaffa sig. Är ju inga större pengar för ett bra ur, det är alltid trevligt.

Får se vilken kombo det blir :)
Blå tavla med guldstål är bra snygg. Bara man inte tröttnar på guldet efter ett tag
 

SKX009

Omega
Är man på jakt efter en tokbillig beater med kvalité så är ett tips att leta efter tidiga Victorinox från tiden innan dom skrev ut sitt namn på tavlan. Från början hette dom helt enkelt bara Swiss Army Brand och på tavlorna står det bara Swiss Army. Grejen är den att marknaden är överfull med usla kinesiska klockor som heter just Swiss Army (gissar att det är därför Victorinox ändrade namn, det gick nog inte att skydda namnet Swiss Army) och det gör att man kan hitta riktiga Swiss Army för små pengar på tex eBay. Det man skall hålla utkik efter för att få en riktig är att det står Swiss Made längst ner på tavlan och Swiss Army Brand på baklocket.

Så här ser första modellen av Victorinox ut, den kallas helt enkelt "The Original" och släpptes i slutet av 80-talet men gjordes i många år efter det.
SwissArmyVit.jpg


Här är en svart modell som har en rejäl kvalitetskänsla som jag köpte på eBay för pizzapengar.
SwissArmySvart.jpg


Här är en lite udda variant utan både Victorinox och Swiss Army på tavlan men med Victorinox på baklocket.
Victorinox.jpg
Intressant. Det förklarar nog varför denna Swiss Army-klocka inte gick för mer än 295kr på Tradera häromveckan.
 

Bilagor

  • 2FC7EEA5-41A2-428D-97D8-9809DAAACA15.jpeg
    2FC7EEA5-41A2-428D-97D8-9809DAAACA15.jpeg
    157.6 KB · Visningar: 7

Clocksauce

Cartier
Har flera ickeklockimtressade vänner som har köpt maverick. Löjligt bra finish för pengarna. Går ofta att hitta med 50% rabatt på jomashop/gråhandlare.
 

SKX009

Omega
Har flera ickeklockimtressade vänner som har köpt maverick. Löjligt bra finish för pengarna. Går ofta att hitta med 50% rabatt på jomashop/gråhandlare.
Fick känna på en Victorinox Maverick som tillhör en bekant och jag måste säga att det är en rätt märklig klocka. Det är ett armbandsur i dykarstil, men saknar samtidigt flera viktiga dykkomponenter. T ex är ljusmassan bristfällig (om jag minns rätt så är det endast lume på visarna och pipen på bezeln), vattentätheten ligger endast på 10 ATM (dykarklockor klarar i regel 20 ATM), och den saknar skruvkrona. Samtidigt finns det en opraktisk dykarförlängning på länken som egentligen endast lämpar sig för våtdräkt. Den går inte att använda som mikrojustering utan man förlänger endast klockan med cirka två centimeter. Dessutom är spännet svårt att både öppna och stänga och man får ont i nageln av att slita upp öppningen.

Bezeln är bra med 120 klick men det är helt klart en av de märkligaste klockorna jag sett. Varför satsa på t ex en dykarförlängning när man inte brytt sig om dykaregenskaper i övrigt? För samma pengar, eller till och med mindre, kan du få betydligt kompetentare dykarur.
 
Topp