• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Återköpstråden

Jag minns hur en flickvän jag hade på gymnasiet tog sina nya converse till ett grustag och röjde runt. ”Det ser ju för töntigt ut med helt crisp converse” hette det. Någon likande rutin för tool-Rolex kanske förekommer?
48 veckor vid skrivbordet smattrandes kortkommandon i excel varvat med frekventa turer till kaffemaskinen lägger en bra grund av hairlines och små dings

Tredje gången gillt med Pelagos 39
1724588545538.jpeg

Hänt massvis med gånger. Jag har haft tre Aqua Terra (största misstaget att sälja), flera SMP, Submariner, Planet Ocean och Speedmaster. Säkert glömt något. Det är det där gräset är grönare-syndromet. Speedmaster säljs aldrig igen och hittar jag en AT till rätt pris kommer den aldrig säljas igen heller.

Köpte denna klockan, detta exet för andra gången häromveckan. Trevligt tycker jag när köpare kontaktar en ett par år senare och frågar man man är intresserad av att köpa tillbaka.
IMG_2270.jpeg
Exet i dubbel bemärkelse :) Trevlig den där! De gör inte nåt liknande med quartz längre va? (Tänker samma case, storlek, quartz. Hittat liknande som inte känns lika bra)

Ajajaj. Den kan inte vara något vidare om du (snart 😆) har flippat den tre gånger på två år 😂
Jodå den är överlag riktigt bra.
För mig som gillar klockor på länk så är nog det enda jag inte lirar med den långa claspen. Har svårt för lås som upptar större delen av handleden.
Men det är nog mest den rastlösa brukaren som är nyfiken på annat och som tröttnar fort på sina dinkor ☺️

jag har återköpt ett fåtal klockor. Varje gång jag gjort ett återköp har jag efter ett tag insett varför jag sålde den.
Jag har numera lärt mig att inte göra fler återköp. Att göra återköp är som att bli tillsammans med en flickvän som man tidigare gjort slut med. Det blir liksom aldrig riktigt bra. Något skaver i bakhuvudet.
Det finns ju en anledning till att man sålde klockan första gången och den anledningen lär finnas kvar (så länge det inte handlade om att man desperat behövde pengarna). Det andra negativa aspekten är att de flesta återköp jag har gjort har inneburit att jag fått köpa klockan till ett högre pris än första gången.
Ett exempel är Rolex Explorer II som jag köpte för 36k första gången och 71k andra gången.

jag har återköpt ett fåtal klockor. Varje gång jag gjort ett återköp har jag efter ett tag insett varför jag sålde den.
Jag har numera lärt mig att inte göra fler återköp. Att göra återköp är som att bli tillsammans med en flickvän som man tidigare gjort slut med. Det blir liksom aldrig riktigt bra. Något skaver i bakhuvudet.
Det finns ju en anledning till att man sålde klockan första gången och den anledningen lär finnas kvar (så länge det inte handlade om att man desperat behövde pengarna). Det andra negativa aspekten är att de flesta återköp jag har gjort har inneburit att jag fått köpa klockan till ett högre pris än första gången.
Ett exempel är Rolex Explorer II som jag köpte för 36k första gången och 71k andra gången.
Har aldrig gjort ett återköp men delar exakta samma uppfattning som dig.

Exakt så! Har gjort ett par återköp och även om det funnits en nyförälskelse i början så är det alltid något som skavt. Och som du skriver, att behöva skyffla ut det dubbla något år senare känns bara surt och förtar en del av glädjen.

@Cosmo hur ser statistiken ut nu sedan tråden startades? 😅

Senast ändrad:
Jag har nog aldrig köpt tillbaka en klocka jag redan haft, åtminstone tror jag inte det även om det är möjligt givet att papper saknas och att det gått en period mellan sälj och köp. Som tex den seawolf jag nyligen bytte till mig, den skulle kunna vara min gamla då den såldes och köptes av mig via KS men ytterst oklart.
Oavsett så har jag, vad jag kommer ihåg, haft dubletter eller åtminstone samma modell av följande:
Submariner 16610 två stycken
Chronomat tre stycken i olika utföranden
Chronomat evolution två stycken likadana
Superocean chrono två stycken men olika tavelfärger och länkar
Santos både galbee och carree även om sistnämnda var TT
Seawolf två exakt likadana, som nämnts
DJ tre stycken men komplett olika och från olika tidsperioder
Det finns säkert ytterligare exempel typ Seiko turtles osv men kliniskt återköp, troligen inte och ”återköp” nej, det är bara 16610 och seawolf som är exakt likadana. Är väl ändå att anses som sunt i sammanhanget :)

Kan helt klart relatera till det du skriver vad gäller klockor.
Blir lite utav ett, just ja det var därför jag sålde den.
Har ej haft återköp med någon flickvän, men med dinkor så verkar det hopplöst 🤓
Känns dock bra att få bryta det strukturerade ekorrhjulet med att få flippa -UR emellanåt och låta känslorna styra.

Så kan det vara men det beror helt på varför man sålde den. I några fall såldes dom efter lite för kort tid pga att man velat ha något annat och då har ett senare återköp varit lyckat. Men absolut skall man erinra sig om varför man sålde den.
Det finns fler återköp jag definitivt skulle göra om det inte vore för att modellen påtagligt har ökat i pris sedan jag sålde den, det har alltså gått några år då. Får man ge en 50% upp mot vad man sålde för så tar det liksom emot.

Haha att läsa den här tråden gjorde min dag, skönt att det finns fler som är lika knäppa :D Den enda klockan jag köpt två gånger är Explorer 1, jag sålde den pga jag ville testa något annat och kände inte att jag kunde binda upp mer kapital i klockor. Men det känns som en sån klocka som är typisk att den kommer och går, den passar så himla bra som enda klocka eller som vardagsklocka i en mindre samling men om man har många klockor känns den kanske lite för allsidig för att passa in..

Haha att läsa den här tråden gjorde min dag, skönt att det finns fler som är lika knäppa :D Den enda klockan jag köpt två gånger är Explorer 1, jag sålde den pga jag ville testa något annat och kände inte att jag kunde binda upp mer kapital i klockor. Men det känns som en sån klocka som är typisk att den kommer och går, den passar så himla bra som enda klocka eller som vardagsklocka i en mindre samling men om man har många klockor känns den kanske lite för allsidig för att passa in..
Sålde faktiskt väldigt nyligen min Explorer av exakt samma anledning, ett nytt bilköp väntade och jag kunde inte motivera att delvis ta lån när jag hade kapital bundet i klockan. Saknar den dock redan och där lär det definitivt bli ett återköp längre fram när det är lämpligt ekonomiskt.

Ytterligare ett återköp, hade en i somras som jag ångrade att jag sålde, men det gick ju att lösa när tillfälle uppstod, Seikon jag postade ovan rök för övrigt för tredje gången då 😄
1000019083.jpg

Tillbaka
Topp