Husse
Pandion
Öppna ditt hjärta, min vän, öppna ditt hjärta!Kan man prata av sig här om man fått ett skambud på en frys? E så jävla lack alltså!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Öppna ditt hjärta, min vän, öppna ditt hjärta!Kan man prata av sig här om man fått ett skambud på en frys? E så jävla lack alltså!
Förundras över volymen praktidioter här när kort sagt ALLA man träffat på gtg varit svintrevliga.
![]()
Men då hade han tjänat 10k extra för handpengen går väl inte tillbaka till köparen som drar sig ur, är väl lite det som är vitsen med handpenning. Handpeng innebär inte att klockan skickas utan att klockan hålls tills Slutbetalning skett.risken finns att han inte får den resterande dellikviden. Hände en bekant som postade iväg ett 93150 till Skåne från Sthlm..
10k handpenning + 60.3 slutlikvid = 70.300:-det överenskomna var att KenKun skulle få 70,3ksek swishat, inte uppdelat i två swishningar (gav KenKun accept på två delswishningar?)!
Jag kan förstå att man blir grinig om man har rent mjöl i påsen och tänkt swisha resterande dellikvid, men samtidigt är det en risk att ta för Ken och han har samtidigt inte gett accept på den betalningsordningen.
Full?risken finns att han inte får den resterande dellikviden. Hände en bekant som postade iväg ett 93150 till Skåne från Sthlm..
Känns lite som din bekant bet sig i arslet där och inte hade riktig kontroll på vad handpenning innebär..risken finns att han inte får den resterande dellikviden. Hände en bekant som postade iväg ett 93150 till Skåne från Sthlm..
10k handpenning + 60.3 slutlekvid = 70.300:-
Därefter skickas klockan är inte svårare än så. Vi kanske har olika syn på vad handpenning är.
Sorry (i) tror dock budskapet gick fram..Lekvid?
Appappapp - gentlehens
Du tycks dock inte ha accepterat det?![]()
Ja så skulle man kunna beskriva dom kanskeFörsiktiga höns???
Jo det gör den förutom de DIREKTA kostnader som säljaren haft. Handpenning är bland det mest missförstådda som finns i handel mellan privatpersoner. Man får inte behålla den som "straff" för att köparen har dragit sig ur, absolut inte. Man får behålla den del som motsvaras av direkta kostnader (typ tågresa, bussbiljett, annonskostnad osv) inte ett öre mer.Men då hade han tjänat 10k extra för handpengen går väl inte tillbaka till köparen som drar sig ur
Håller med men i detta fallet var det väl så att köparen låg i sängen och frugan låg brevid och tjatade i örat på honom att han skulle sova. För att lugna säljaren som var lika stressig som frugan så swishade köparen 10k vilket är maxgränsen/dygn och skulle Swisha resterande på morgonen.Jo det gör den förutom de DIREKTA kostnader som säljaren haft. Handpenning är bland det mest missförstådda som finns i handel mellan privatpersoner. Man får inte behålla den som "straff" för att köparen har dragit sig ur, absolut inte. Man får behålla den del som motsvaras av direkta kostnader (typ tågresa, bussbiljett, annonskostnad osv) inte ett öre mer.
(Handpenning generellt är junk. Håll inte på med sånt nån av er. Antingen erlägger man full betalning eller inget alls.)
Kan dock regleras rejält beroende på hur ett eventuellt avtal är utformat. Handpenning är en bekräftelse på att ett avtal ingåtts om jag inte missminner mig helt. Hur mycket som får behållas om en köpare hoppar av kan som sagt regleras via ett köpeavtal mellan parterna. Ett underskrivet avtal är juridiskt bindande. Håller dock med full betalning är bäst.Jo det gör den förutom de DIREKTA kostnader som säljaren haft. Handpenning är bland det mest missförstådda som finns i handel mellan privatpersoner. Man får inte behålla den som "straff" för att köparen har dragit sig ur, absolut inte. Man får behålla den del som motsvaras av direkta kostnader (typ tågresa, bussbiljett, annonskostnad osv) inte ett öre mer.
(Handpenning generellt är junk. Håll inte på med sånt nån av er. Antingen erlägger man full betalning eller inget alls.)
Lite så jag tänker..Juridiskt hokus pokus. Varje tänkande människa fattar väl att ngn som swishar 10k avser att köpa klockan? Om vi lägger ett bud så står vi för det och om vi accepterar ett bud så står vi även för det. Svårare än så behöver det inte vara, speciellt inte med 10k i "handpenning".
Jag dör av garvHåller med men i detta fallet var det väl så att köparen låg i sängen och frugan låg brevid och tjatade i örat på honom att han skulle sova. För att lugna säljaren som var lika stressig som frugan så swishade köparen 10k vilket är maxgränsen/dygn och skulle Swisha resterande på morgonen.
Men tji fick han, när han vaknade var den nämligen såld till någon annan.
Jag våndas själv. Å ena sidan är det underhållande att delta, å andra sidan undrar jag ofta varför jag ens öppnar truten (bildligt talat i detta fall) när jag egentligen inte har något vettigt att tillföra.Well done @hook !!! 16 sidor, ser ut att få ett fint liv liksom mitt missfoster till tråd https://klocksnack.se/threads/vilken-är-den-minst-prisvärda-klockan-på-köp-och-sälj-just-nu.35779/page-178 Det finns tydligen ett oändligt behov att gnabbas och diskutera prissättning ur alla tänkbara perspektiv här på KS. Det är fan så man tror vi är ett gäng snåla kupongkärringar och inte folk som gillar lyxklockor![]()
Det är väl i stort sett inte någon som har något vettigt att tillföra i den här trådenJag våndas själv. Å ena sidan är det underhållande att delta, å andra sidan undrar jag ofta varför jag ens öppnar truten (bildligt talat i detta fall) när jag egentligen inte har något vettigt att tillföra.
Tröttmössa!!!risken finns att han inte får den resterande dellikviden. Hände en bekant som postade iväg ett 93150 till Skåne från Sthlm..
Sant, men i det här fallet (och som nästan alla andra) har inget särskilt avtal ingåtts så då får man falla tillbaka på generella principer. Ska KenKun behålla de 10k får han kämpa för att bevisa sina uppkomna kostnader till den nivånKan dock regleras rejält beroende på hur ett eventuellt avtal är utformat. Handpenning är en bekräftelse på att ett avtal ingåtts om jag inte missminner mig helt. Hur mycket som får behållas om en köpare hoppar av kan som sagt regleras via ett köpeavtal mellan parterna. Ett underskrivet avtal är juridiskt bindande. Håller dock med full betalning är bäst.
Han swishade 10k på morgonen, och då hade en annan köpare redan swishat pengar för klockan.Håller med men i detta fallet var det väl så att köparen låg i sängen och frugan låg brevid och tjatade i örat på honom att han skulle sova. För att lugna säljaren som var lika stressig som frugan så swishade köparen 10k vilket är maxgränsen/dygn och skulle Swisha resterande på morgonen.
Men tji fick han, när han vaknade var den nämligen såld till någon annan.
Sant, men i det här fallet (och som nästan alla andra) har inget särskilt avtal ingåtts så då får man falla tillbaka på generella principer. Ska KenKun behålla de 10k får han kämpa för att bevisa sina uppkomna kostnader till den nivån![]()
Är helt med på det du skriver. Bästa är fullt betalt för varan på engångSant, men i det här fallet (och som nästan alla andra) har inget särskilt avtal ingåtts så då får man falla tillbaka på generella principer. Ska KenKun behålla de 10k får han kämpa för att bevisa sina uppkomna kostnader till den nivån![]()
Men seriöst, kom igen.Han swishade 10k på morgonen, och då hade en annan köpare redan swishat pengar för klockan.
Om full betalning kom in innan handpenning betalts så ser jag inget fel i agerandet även om jag kanske väntat och kontaktat första köparen. Men som jag brukar säga vid försäljning " först till kvarn gäller"Han swishade 10k på morgonen, och då hade en annan köpare redan swishat pengar för klockan.