• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Öppet brev till SEIKO ang Baselworld 2018

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snälla SEIKO,

jag önskar mig följande:

ECEFC361-9029-4EE2-85A7-A1826DD4FC30.jpeg
C9C8587F-3045-497A-92DB-51B7965BF2A2.jpeg
4EE2AFC3-F4B4-467C-A463-FCF79387EAE9.jpeg

SBHG255/257 i 42mm stålboett, ändra inget annat än storleken

D7939899-0691-4490-9288-B888482A867E.jpeg

GS-version av GCBP997, utan integrerad länk tack.

1F78EB4F-A159-44B0-A634-CD44B001ADB9.jpeg

SBGX117 i titan.

Tack SEIKO, det räcker för 2018.

Jag känner mig lite lost :bag: På första bilden, har du gjort något med den (typ photoshopat den i önskad storlek) eller önskar du bara att den vore mindre? På andra bilden, är den länken integrerad? I så fall tycker jag det borde vara en tydlig integrerad länk eller ingen alls.
Den tredje tror jag att jag fattade :rolleyes:
(får man önska så tycker jag det är dax med en fyrkantig boett, och en tunn modell med integrerad länk)

Även om jag inte är i målet av att köpa en gs dom närmsta åren så önskar jag mindre glapp mellan ettorna på datumet den 11 :rolleyes:.
Men även fler urtavlor såsom gröna peacock urtavlan, älskar dom små detaljerna som gs alltid verkar lyckas med :)

En fin önskelista.

Tycker ändå sbgh255 ser ut att sitta bra på din handled trots sin storlek? :) Frågan är dock hur en 42mm/17mm tjock uppfattas..

Litar på att Seiko lyssnar på dig, @yonsson! Så här kommer några önskningar som skulle få mig att överväga att handla moderna Seiko!
-Hi-beat version av 6R-verken, gärna även i manuellt utförande. Jag tänker mig en modern tolkning av Lord Marvel, i en något modernare storlek (38mm?), men vintageflirtande i stil med Alpinisten.
-När vi är inne på Alpinisten... Fler färger på tavlan! Grönt är skönt, men vit, svart, blå vore nåt!
-Och när vi är inne på manuella verk... Manuella verk! Coctailklockorna skulle definitivt göra sig i boetter på 10-11mm tjocklek och omkring 37-38mm breda med manuella verk.
-En mindre dykare av nåt slag. Jag tänker mig nåt i stil med Sumo på absolut max 40mm, gärna 38. Eller varför inte en comeback för Silver Wave-linjen?
Drömma kan man ju! Så det blir nog ingen modern Seiko för min del nästa år heller! :D

Fler släpp i historiecollectionen, för det är väl ända chansen till riktigt fina GS i mer klassisk storlek :rolleyes:
Och gud förbjude, absolut inga släpp från arkiven som är uppumpade till broilerstorlek för att bli "mer moderna":mad:

Har Seiko bekräftat att de ska vara med på Basel 2018?
Läste att mässan minskas rejält nästa år och att det "bara" blir 600-700 utställare (2015 var det 1500).

Har Seiko bekräftat att de ska vara med på Basel 2018?
Läste att mässan minskas rejält nästa år och att det "bara" blir 600-700 utställare (2015 var det 1500).
Ja, SEIKO kommer finnas på Basel. Jag tror främst att det är de små tillverkarna som inte kommer till Basel, de flesta stora lär fortsätta.

Många av de mindre tillverkarna har fått klappa igen sin verksamhet då det inte är ekonomiskt försvarbart att bara sälja dyra komplicerade klockor, Arnold And Son exempelvis.

En fin önskelista.

Tycker ändå sbgh255 ser ut att sitta bra på din handled trots sin storlek? :) Frågan är dock hur en 42mm/17mm tjock uppfattas..
70D8A6A5-3A81-4549-AE40-0A74C34FD3CC.jpeg

~47mm funkar som sommarklocka men är absolut på gränsen för mig vad gäller dagligt bruk.

CF328DAD-1214-4F91-BB5E-24D3D74F617E.jpeg

44mm funkar helt klart bättre, 42-43mm hade nog varit perfekt. Många efterfrågar ju 40mm men för mig är nog 42mm sweetspot.

Litar på att Seiko lyssnar på dig, @yonsson! Så här kommer några önskningar som skulle få mig att överväga att handla moderna Seiko!
-Hi-beat version av 6R-verken, gärna även i manuellt utförande. Jag tänker mig en modern tolkning av Lord Marvel, i en något modernare storlek (38mm?), men vintageflirtande i stil med Alpinisten.
-När vi är inne på Alpinisten... Fler färger på tavlan! Grönt är skönt, men vit, svart, blå vore nåt!
-Och när vi är inne på manuella verk... Manuella verk! Coctailklockorna skulle definitivt göra sig i boetter på 10-11mm tjocklek och omkring 37-38mm breda med manuella verk.
-En mindre dykare av nåt slag. Jag tänker mig nåt i stil med Sumo på absolut max 40mm, gärna 38. Eller varför inte en comeback för Silver Wave-linjen?
Drömma kan man ju! Så det blir nog ingen modern Seiko för min del nästa år heller! :D
Psykel du som är vintagesnubbe borde veta att Alpinist är en gammal modell och den har under åren funnits i ett gäng färger så du behöver inte vänta på att Seiko skall släppa den i dom färgerna för det har dom redan gjort. https://thespringbar.com/blogs/guides/the-ultimate-seiko-alpinist-collectors-guide

Psykel du som är vintagesnubbe borde veta att Alpinist är en gammal modell och den har under åren funnits i ett gäng färger så du behöver inte vänta på att Seiko skall släppa den i dom färgerna för det har dom redan gjort. https://thespringbar.com/blogs/guides/the-ultimate-seiko-alpinist-collectors-guide
Självklart är jag fullt insatt i Laurel Alpinist och Champion Alpinist (jagar dessa halvhjärtat), samt även nuvarande Alpinistens vita och svarta tavlor. Dock ser jag inget syfte med att dagens Alpinist bara kommer i grönt. :)
Sen vore det ju naturligtvis totalt awesome om det skulle komma en Alpinist med SARB017-boetten men med en tavla och visare som flirtar med originalet:
alpiA.jpg

Visst, vissa äldre Alpinister har haft liknande trianglar-och-rektanglar-tavlor, men inga med just detta utseende.

- GMT presage
- Flera klockor med 8L35
- Utöka eller införa klockfamiljer för att fylla gapet mellan presage och GS (det finns gott om utrymme där).

Tillbaka
Topp