• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Öppna boetter

Boettöppnare i all ära, men vad är bästa sättet för att sätta tillbaka ett sånt där fliplock-boettlock som man öppnar med boettkniv? Borde ju gå att bara trycka tillbaka - och det gör det oftast, men ibland så är det fruktansvärt trögt/hårt. Några bra tips på hur man enkelt trycker på locket?

Hur vet man om bakboetten är gängad eller cylindrisk? Har en Certina ds1 med helt slät bakboett. Finns absolut inget att varken vrida i eller bända i.

Hur vet man om bakboetten är gängad eller cylindrisk? Har en Certina ds1 med helt slät bakboett. Finns absolut inget att varken vrida i eller bända i.
Då har den säkert ett "klicklock". Se om du kan hitta ett liten urgröpning mellan boett och lock där du kan få in en boettkniv (om du har). Själv använder jag en liten kniv för att "klicka" upp det.

Då har den säkert ett "klicklock". Se om du kan hitta ett liten urgröpning mellan boett och lock där du kan få in en boettkniv (om du har). Själv använder jag en liten kniv för att "klicka" upp det.
Finns ingen urgröpning alls. Har även kollat bakom armlänkarna. Kan den vara gängad fast än det inte finns nått att greppa i?

Snygg klocka men alldeles för stor. :)

Ser ut att vara en tre delad boett där den undre delen är väldigt stor och ser ut som en boettiniv skall kunna öppna den.

Senast ändrad:
image.jpg
image.jpg

Lite sen på bollen, men håller med alla ovanstående om att det enda rätta är just gummiboll. Om man ska skruva upp vintagemodeller så gillar jag själv dock en ostronkniv jag har som är väldigt stadig i handen och sen självklart mot boetthållare eller med skyddshandske så man inte slutar med fler hål än man började med!

ps. även ett gäng med standard packningar kan vara gott tillhands till dem modeller som har det

Kan det inte vara så att det är en split stem (delad bom) och att man ska använda en sk glaspump? brukar användas på sk monocoqueboetter.

@hejhej Det är en DS1 med wr100m, detta gör att i alla fall jag har svårt att tro att det inte är skruvbaksida, eller framsida... Du har ju länken kvar på, då kan det vara svårt att se om det finns någon försänkning att stoppa en boett kniv i (om det är så den öppnas). Sedan är jag lite nyfiken på varför den ska öppnas? En så pass ny klocka är det väl bara ta till urmakaren? Du verkar ju inte heller sitta på en hög med verktyg, för då hade du väl provat? Jag skulle tro att det är skruvbaksida men att den öppnas med ett verktyg som liknar en glaspress där den undre delen som du fäst klockan i kan skruvas/snurras eller tvärt om.
ca 1minut in öppnar han en Rolex på det sättet jag menar.

Senast ändrad:
rolle.jpg
Men då har väl dom flesta Rolex en sån här bakboett, med "tänder" och motsvarande i verktyget, och då går det lätt.

@hejhej Det är en DS1 med wr100m, detta gör att i alla fall jag har svårt att tro att det inte är skruvbaksida, eller framsida... Du har ju länken kvar på, då kan det vara svårt att se om det finns någon försänkning att stoppa en boett kniv i (om det är så den öppnas). Sedan är jag lite nyfiken på varför den ska öppnas? En så pass ny klocka är det väl bara ta till urmakaren? Du verkar ju inte heller sitta på en hög med verktyg, för då hade du väl provat? Jag skulle tro att det är skruvbaksida men att den öppnas med ett verktyg som liknar en glaspress där den undre delen som du fäst klockan i kan skruvas/snurras eller tvärt om.
ca 1minut in öppnar han en Rolex på det sättet jag menar.
Jag har haft lös länken på båda sidor och där finns ingen urgröpning. Eftersom den "vanliga" ds1 har skruvad boett så tror ju även denna har det. De har ju samma vattentålighet osv. Jag vill egentligen bara ta lös baksidan för att se om den där berg-gravyren går att plocka lös. Och i fall jag skulle vilja justera "Oron" i framtiden. Ska pröva med en friktions-boll då det är de enda jag har att tillgå.

Skulle ändå tro att verket och tavlan tas ut från framsidan. Tavlan är ju större än boetten. Finns ingen möjlighet att ta den från andra hållet. Möjligt att det går att ta loss baksidan men troligen bara från insidan och pressa ut.
Tror att tavlan är tvådelad (typ chapterring) och att inre tavlan med verk kommer ut på baksidan. Yttre delen av tavlan, så måste glas/glasring bort.

Edit: vid närmare titt så tror jag att hela tavlan/verk går ut på baksidan.

Bumpar tråden, någon som har en ball opener? Skulle behöva en innan den tiden det tar att få hem den från kina dvs 1 månad hit och ytterliggare en månad här i sverige med postnords nuvarande system.

Hos Verkmästarna skulle det kosta över 200 spänn att få hem en 1.5$ boll...
Men cousins verkade ok faktiskt med deras bergeon boll och tar ju bara 1-2 veckor att få hem den därifrån:)

Jag har haft lös länken på båda sidor och där finns ingen urgröpning. Eftersom den "vanliga" ds1 har skruvad boett så tror ju även denna har det. De har ju samma vattentålighet osv. Jag vill egentligen bara ta lös baksidan för att se om den där berg-gravyren går att plocka lös. Och i fall jag skulle vilja justera "Oron" i framtiden. Ska pröva med en friktions-boll då det är de enda jag har att tillgå.
Hej, på min Certina DS-1 date WR100 är det sprättboett. På bilden ser du att min har en liten avsats som ger mig möjlighet att kila in en vass kniv. Springan går bara att använda om jag tar bort länken och den är för liten för mina riktiga boettöppnare så vass kniv är det enda som jag kan kila in.
IMG_20180826_144047.jpg

Hej. Min dotter lämnade mig en Raymond Weil damklocka som inte går och som också är rätt sliten. Tänkte ändå att det kanske kunde vara trevligt att få igång en klocka som en gång varit bra. Första stötestenen är att öppna boetten. Kan inte komma på det. Trodde först det var en tryckboett men hittar ingen plats för att föra in en boettkniv. Kanske är ändå så att den ska skruvas upp med ett lämpligt verktyg. Någon som har erfarenhet?
20230107_213628_2.jpg
20230107_213054_2.jpg

Hej. Min dotter lämnade mig en Raymond Weil damklocka som inte går och som också är rätt sliten. Tänkte ändå att det kanske kunde vara trevligt att få igång en klocka som en gång varit bra. Första stötestenen är att öppna boetten. Kan inte komma på det. Trodde först det var en tryckboett men hittar ingen plats för att föra in en boettkniv. Kanske är ändå så att den ska skruvas upp med ett lämpligt verktyg. Någon som har erfarenhet?
20230107_213628_2.jpg
20230107_213054_2.jpg
Rätt säker att det är en snap-on case back. Bör finnas en minimal skåra någonstans. Oftast finns denna Kl 12, 6 eller 9. Kan vara ganska diskret. Svårt att avgöra på bilderna.

Tillbaka
Topp