Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag förstår vad du menar men bilderna skalas ju redan beroende på upplösning och bildförhållande vilket du visar i exemplen ovan då det är samma bild som visas. Det finns ingen anledning att skala dem vertikalt eftersom hela poängen är att man ska scrolla, däremot skalas det naturligtvis ner i bredd för att man inte ska behöva scrolla i sidled. Huvudproblemet är fortfarande upplösningen på din monitor där du i exemplet ovan har ungefär samma upplösning om än med ett omvänt bildförhållande (1280x800 vs. 750x1334) på båda men den ena skärmen är strax under 5" medan den andra är 13".Bra poäng, jag menar såklart att man skulle kunna skala bilderna så att de passar in på skärmen. Jag har en macbook 13" inställd på 1280x800, vilket är kanske i minsta laget men jag tycker att texten blir för liten annars.
Exempel laptop:
![]()
Exempel telefon (iphone 7):
![]()
Det verkar som att bilden skalas ner för att ha samma förhållanden mellan bredd och höjd om de inte får plats horisontellt men inte vertikalt.
En webbutvecklare löser detta på en halvtimme, för de aktuella skärmupplösningarna som fungerar dåligt! Övriga upplösningar kan fortsätta se ut som idag, om man vill det.Tyvärr är många laptops begränsade till 1080p och då blir resultatet som ovan och det finns tyvärr inte särskilt mycket man kan göra åt det men det är inte forumrelaterat utan har med din egen hårdvara att göra.
Bilderna kommer väl fortfarande att se väldigt märkliga ut om du t.ex. har en bild som ligger och pressar storleksgränsen på 30MP och ska skalas ned till att passa en monitor på 1280x800 (dvs. ~12% av 4k som referens)?En webbutvecklare löser detta på en halvtimme, för de aktuella skärmupplösningarna som fungerar dåligt! Övriga upplösningar kan fortsätta se ut som idag, om man vill det.
Jag förstår hur du tänker men som vi konstaterade tidigare i tråden så skalas bilderna uppenbarligen redan baserat på den egna enhetens upplösning men det måste väl finnas någon gräns för vad som är möjligt?Lugnt!Det här problemet handlar i mina ögon om CSS, alltså stilmallsregler för hemsidan. Det är inga problem att lägga in en img-tagg som pekar mot en gigantisk bild och sen lägga stillmallsregler som visuellt ändrar bildens presentation beroende på olika skärmstorlekar.