• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Pjoter

Panerai
Speedyn på.
 

Bilagor

  • IMG_4322.jpeg
    IMG_4322.jpeg
    418.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_4323.jpeg
    IMG_4323.jpeg
    351.1 KB · Visningar: 1

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har visat min 2998-5 tidigare i tråden, så här såg den ut med original bezel
IMG_0116.png

Nu ser den ut så här
2998-5_front.jpeg

Klockan är kvar hos urmakaren som bytte bezel, jag kommer att låta honom serva den och byta till en flat-foot krona. När jag får tillbaka den så åker 7912/6 länken på :)
 

Bilagor

  • 2998-5_side.jpeg
    2998-5_side.jpeg
    135.3 KB · Visningar: 1

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag har visat min 2998-5 tidigare i tråden, så här såg den ut med original bezel
IMG_0116.png

Nu ser den ut så här
2998-5_front.jpeg

Klockan är kvar hos urmakaren som bytte bezel, jag kommer att låta honom serva den och byta till en flat-foot krona. När jag får tillbaka den så åker 7912/6 länken på :)
Åhh herregud så vackert! Vill ärligt påstå att jag har väldigt svårt att avgöra vad som är snyggast ☺️
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag har visat min 2998-5 tidigare i tråden, så här såg den ut med original bezel
IMG_0116.png

Nu ser den ut så här
2998-5_front.jpeg

Klockan är kvar hos urmakaren som bytte bezel, jag kommer att låta honom serva den och byta till en flat-foot krona. När jag får tillbaka den så åker 7912/6 länken på :)
vilken fin klocka! Spännande att höra varför du väljer att byta bezel? Jag går i omvänd riktning och byter tillbaka till original på min 😅
Eller är det en bezel du letat reda på och inte en ny?
Vad innebär flat foot krona?
Edit: ser nu att det inte är en ny bezel du byter till, det är fortfarande en tidstypisk i finare skick?
 
Senast ändrad:

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tillskott i speedy familjen en Mark II från 1972.
Blir o ha till fint tänkte jag
1000020952.jpg
1000020928.jpg
1000020921.jpg
1000020913.jpg

Snyggt! Skulle jag köpa en till speedy så får det bli en Teutonic, en "dress" speedy på jobbet och månklockan hemma.

Omega-Speedmaster-Teutonic-14.jpg


 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Åhh herregud så vackert! Vill ärligt påstå att jag har väldigt svårt att avgöra vad som är snyggast ☺️
Tack för dina vänliga ord om min klocka 🤗 Sen förstår jag inte riktigt vad du menar när skriver att du har svårt att avgöra vad som är snyggast? Tycker du kanske att klockan ser snyggare ut med original bezeln (kan inte tänka mig annat än att det är originalet, klockan har bara haft en enda ägare innan den såldes på Bukowski)?
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
vilken fin klocka! Spännande att höra varför du väljer att byta bezel? Jag går i omvänd riktning och byter tillbaka till original på min 😅
Eller är det en bezel du letat reda på och inte en ny?
Vad innebär flat foot krona?
Edit: ser nu att det inte är en ny bezel du byter till, det är fortfarande en tidstypisk i finare skick?
Hej @JoakimS,
Får börja med att säga att jag är oerhört imponerad av den service du håller på med för din Speedy och som du så fint delar med dig beskrivning och bilder av :)

Ja, det är viktigt att man formulerar sig så att missförstånd undviks. Du har helt rätt, om man med "ny" menar en moderna oanvänd bezel så skulle jag aldrig kunna komma mig för att ersätta en vintage Dot Over Ninety bezel med t.ex. en sån här:
B6 bezel.png

Det är en sån här bezel (Dot Over Ninety är samma sak som B1. Dot Diagonal 70) som jag bytt till:
DON.png

Klockan är en 2998-5 som tillverkades 1962
2998-5.png

Det här är en flat-foot eller flat-fleet krona som är korrekt för en 2998-5
ff krona.png

Kronan som nu sitter på är en sån här
B2 32 wide krona.png








Som synes så är bilderna tagna från den digital "Apple Book" versionen av boken Moon Watch Only. Hoppas verkligen att jag inte har gjort någon form av copy-right intrång när jag använt mig av dem, jag har ju trots allt angett källan till dem.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej @JoakimS,
Får börja med att säga att jag är oerhört imponerad av den service du håller på med för din Speedy och som du så fint delar med dig beskrivning och bilder av :)

Ja, det är viktigt att man formulerar sig så att missförstånd undviks. Du har helt rätt, om man med "ny" menar en moderna oanvänd bezel så skulle jag aldrig kunna komma mig för att ersätta en vintage Dot Over Ninety bezel med t.ex. en sån här:
B6 bezel.png

Det är en sån här bezel (Dot Over Ninety är samma sak som B1. Dot Diagonal 70) som jag bytt till:
DON.png

Klockan är en 2998-5 som tillverkades 1962
2998-5.png

Det här är en flat-foot eller flat-fleet krona som är korrekt för en 2998-5
ff krona.png

Kronan som nu sitter på är en sån här
B2 32 wide krona.png








Som synes så är bilderna tagna från den digital "Apple Book" versionen av boken Moon Watch Only. Hoppas verkligen att jag inte har gjort någon form av copy-right intrång när jag använt mig av dem, jag har ju trots allt angett källan till dem.
Tack för denna djupa kunskap! Vill du hjälpa mig identifiera min krona, tavla och bezel? Jag fick ju med detta vid sidan av min klocka.
min är en 145.022 från 1982. Jag gissar att det är originaldelar som bytts ut vid service?
IMG_0704.jpeg

IMG_0925.jpeg
IMG_0861.jpeg
IMG_0694.jpeg

Tror det är original krona till höger. Tacksam för hjälp och tack för dom fina orden ! ✌️
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för denna djupa kunskap! Vill du hjälpa mig identifiera min krona, tavla och bezel? Jag fick ju med detta vid sidan av min klocka.
min är en 145.022 från 1982. Jag gissar att det är originaldelar som bytts ut vid service?
IMG_0704.jpeg

IMG_0925.jpeg
IMG_0861.jpeg
IMG_0694.jpeg

Tror det är original krona till höger. Tacksam för hjälp och tack för dom fina orden ! ✌️
Ok, det här kommer jag fram till:
Luminova tavlan är (givetvis, eftersom du skriver att den bytts) en service tavla:

replacement luminova.png

Original tritium tavlan är den här:
original tritium.png

Övre bezel är original bezel, den här:
orig bezel.png

Nedre bezel är då följaktligen en replacement bezel:

replacement bezel.png

Vad gäller kronorna så är båda, vad jag kan se, av följande typ :
A3 24 wide.png

För alla er som är intresserade av Speedys (annars hänger ni väl inte i. den här tråden?) och inte redan känner till "bibeln" så kan jag verkligen rekommendera den. Finns att få tag på fler ställen men jag har köpte mina (har ägt samtliga tre versioner men har bara kvar tredje versionen):


Den digitala boken (e-boken) jag tagit bilderna ifrån är den här:


Mig veterligen finns den bara för Apple Books (iPhone, iPad och Mac datorer)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ok, det här kommer jag fram till:
Luminova tavlan är (givetvis, eftersom du skriver att den bytts) en service tavla:

replacement luminova.png

Original tritium tavlan är den här:
original tritium.png

Övre bezel är original bezel, den här:
orig bezel.png

Nedre bezel är då följaktligen en replacement bezel:

replacement bezel.png

Vad gäller kronorna så är båda, vad jag kan se, av följande typ :
A3 24 wide.png

För alla er som är intresserade av Speedys (annars hänger ni väl inte i. den här tråden?) och inte redan känner till "bibeln" så kan jag verkligen rekommendera den. Finns att få tag på fler ställen men jag har köpte mina (har ägt samtliga tre versioner men har bara kvar tredje versionen):


Den digitala boken (e-boken) jag tagit bilderna ifrån är den här:


Mig veterligen finns den bara för Apple Books (iPhone, iPad och Mac datorer)
Stort tack! 🫶
Stämmer fint att det där är den bezeln jag har.
Samma med tavla o krona. Då känns det gött att kunna trycka tillbaka dom igen. Tavlan tror jag kommer upplevas helt ok ändå trots sina skavanker. 😃 frisera till indexarna lite bara som flytit ut vid nån tidigare fuktskada.
IMG_0927.jpeg
IMG_0924.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ok, det här kommer jag fram till:
Luminova tavlan är (givetvis, eftersom du skriver att den bytts) en service tavla:

replacement luminova.png

Original tritium tavlan är den här:
original tritium.png

Övre bezel är original bezel, den här:
orig bezel.png

Nedre bezel är då följaktligen en replacement bezel:

replacement bezel.png

Vad gäller kronorna så är båda, vad jag kan se, av följande typ :
A3 24 wide.png

För alla er som är intresserade av Speedys (annars hänger ni väl inte i. den här tråden?) och inte redan känner till "bibeln" så kan jag verkligen rekommendera den. Finns att få tag på fler ställen men jag har köpte mina (har ägt samtliga tre versioner men har bara kvar tredje versionen):


Den digitala boken (e-boken) jag tagit bilderna ifrån är den här:


Mig veterligen finns den bara för Apple Books (iPhone, iPad och Mac datorer)
Hmm kronorna är olika dock. Ser skillnad på logga samt taggigare tänder på den högra?
IMG_0694.jpeg
 
Topp