• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hej 👋
Vad är er åsikt om safirglas jämfört med hesalitglas? Vilket föredrar du och varför?

Vänligen, Magnus
Har man haft hesalit är det nog svårt att vänja sig vid safir på en ”standard”-modell dvs svart. Den känns fel helt enkelt. Hade en FOIS med safir efter några år med 005 och önskade att den hade haft hesalit. På den vita däremot så känns safir helt rätt, svårt att tänka mig den tavlan med hesalit. Kul att se 3861-verket genom glaset men i något skede blir man nog klar med det kanske?

Har man aldrig ägt en Speedy så blir man nog helnöjd med safir.

Har man haft hesalit är det nog svårt att vänja sig vid safir på en ”standard”-modell dvs svart. Den känns fel helt enkelt. Hade en FOIS med safir efter några år med 005 och önskade att den hade haft hesalit. På den vita däremot så känns safir helt rätt, svårt att tänka mig den tavlan med hesalit. Kul att se 3861-verket genom glaset men i något skede blir man nog klar med det kanske?

Har man aldrig ägt en Speedy så blir man nog helnöjd med safir.
Med risk för att få ytterligare en spamvarning så säger jag tack för svaret. Jag har också svårt att tänka mig att frångå orginalet, så mycket, men på vit urtavla så köper jag att det är ok med safirglas. För min del så är känslan viktig i ett klockköp, den står för så mycket mer än "bara" en klocka.

Kan inte annat än att hålla med, vill ha den "äkta" känslan. För mig så är det mer än en klocka, det är en viktig del i historien.
Då kommer jag och tycker helt annorlunda :)
Safirglas är mycket bättre om man har klockan till vardags. Orimligt skönt att inte behöva oroa sig över repor som helt magiskt bara dyker upp. Sen är jag svag för en öppen baksida också men det är en helt annan diskussion i sig. Nu sålde jag precis min med safir och det var en perfekt everyday watch. Nästa månklocka lär dock bli en med hesalit, dock vintage av något slag.

• Like
Reactions: SPM
Då kommer jag och tycker helt annorlunda :)
Safirglas är mycket bättre om man har klockan till vardags. Orimligt skönt att inte behöva oroa sig över repor som helt magiskt bara dyker upp. Sen är jag svag för en öppen baksida också men det är en helt annan diskussion i sig. Nu sålde jag precis min med safir och det var en perfekt everyday watch. Nästa månklocka lär dock bli en med hesalit, dock vintage av något slag.
Haha, det är skönt att tycka annorlunda, hur vore det annars? :) Det är ju det med repor, de ett otyg i sig!

Tillbaks på nato
1000003663.jpg

Hej alla!

Jag läste med stort intresse artikeln ”Historien om Omega Speedmaster Pro (ref ST105.012)” av P-Vakten och tänkte dela med mig av några reflektioner — och ställa några frågor för att lära mig mer, ifall någon mer kunnig vill hänga på.

Mina intryck​

• Det fascinerar mig hur många små variationer som finns inom ST 105.012 – olika tavlor (“No T”, “Close T”, “Spaced T”), boett-tillverkare (CB vs HF), casebacks med enkel eller dubbel avfasning, etc. Jag hade ingen aning om att “Professional”-texten kom med under den perioden, och att det var första referensen där.
  • Jag gillar också detaljen med “DON bezel” (Dot Over Ninety) och hur bezeln skiljer sig mellan versioner — det visar verkligen hur mycket som kan skilja även inom en referens som ser likadan ut vid första anblicken.

Några frågor & funderingar​

1. Hur tydlig är marknaden med verifiering av alla dessa variationer? Alltså, det känns som att det finns en risk att vissa ur säljs eller marknadsförs som ST 105.012 med en viss typ av tavla eller bezel, men att de inte verkligen motsvarar den tidiga versionen. Vet någon hur “tight” det brukar vara med dokumentation eller expertbedömning?
  2. Värdeutveckling för “rarare” varianter — t.ex. “No T” eller tidiga versioner med dubbel afasi (avfasning) — hur mycket spelrum är det mellan dessa och de mer “standard” versionerna? Är det mest estetiskt eller samlarvärde, eller påverkar det också funktion / efterfrågan?
  3. Service och reservdelar — för den som skulle vilja äga en ST 105.012: hur ser möjligheterna ut att få tag på originaldelar (glas, bezels, länkar etc), och hur viktigt är det för samlarvärdet att alla delar är original?

Tack för en väldigt informativ artikel, P-Vakten! Och tack till er alla som läser och delar era kunskaper — det är otroligt lärorikt för någon som mig som försöker komma in i vintage-Speedy-världen.

Ser fram emot era tankar och erfarenheter!

/ Henningway

Hej på er!
Börjar bli riktigt sugen på en Speedmaster efter flera års kikande. Står dock och velar mellan hesalite eller safir, ni som har klockan vad talar för respektive modell enligt er?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp