Hesalite, helt annan charm och sen kan man polera enkelt.Hej på er!
Börjar bli riktigt sugen på en Speedmaster efter flera års kikande. Står dock och velar mellan hesalit eller safir, ni som har klockan vad talar för respektive modell enligt er?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hesalite, helt annan charm och sen kan man polera enkelt.Hej på er!
Börjar bli riktigt sugen på en Speedmaster efter flera års kikande. Står dock och velar mellan hesalit eller safir, ni som har klockan vad talar för respektive modell enligt er?
Tack!Safir om du ska ha den som daily
Du kan gott ha en hesalit som daily. Hur enkelt som helst att polera det med polywatch t ex.Tack!
Vad jag förstått det som ska hesalit ändå gå att polera relativt enkelt?
Jag lutar själv åt hesalite, föredrar baksidan mkt mer.Hesalite, helt annan charm och sen kan man polera enkelt.
Ja jag tänker att det kan vara en del av charmen också, om man använder klockan så kommer det så småningom synas på ett eller annat sätt.Haft min Speedy .005 med hesalit som daily i 7år, inte polerat nånting. Såklart syns spår av användning men inget som stör tycker jag![]()
Hej
Vad är er åsikt om safirglas jämfört med hesalitglas? Vilket föredrar du och varför?
Vänligen, Magnus
Nackdelen med safir är milky ring. Verkar dock synas aningen mindre på 3861 jämfört med tidigare modeller.Hej på er!
Börjar bli riktigt sugen på en Speedmaster efter flera års kikande. Står dock och velar mellan hesalite eller safir, ni som har klockan vad talar för respektive modell enligt er?
Den som du själv föredrar. Jag anser utifrån egen erfarenhet att hesalite passar utmärkt för daglig användning, så tillvida att du inte oroar dig över att få små ”hairlines” som i princip endast syns om du anstränger dig för att se dessa i visst ljus kombinerat med viss vinkel. Har haft hesalite speedy från 2018 fram till förra veckan och har aldrig upplevt behov av Polywatch eller liknande.Hej på er!
Börjar bli riktigt sugen på en Speedmaster efter flera års kikande. Står dock och velar mellan hesalite eller safir, ni som har klockan vad talar för respektive modell enligt er?
Hej på er!
Tacksam för all svar! Provade hesalite på Bergströms i gbg igår, känns helt klart bäst.Köp hesalit helt klart. En helt annan känsla än safir. Eventuella repor löser du enkelt med polywatch eller tandkräm/autosol om det kniper.
Så bra! Är det 005 eller 3861 du är sugen på?Tacksam för all svar! Provade hesalite på Bergströms i gbg igår, känns helt klart bäst.
Det är 3861 jag kikat påSå bra! Är det 005 eller 3861 du är sugen på?
Bra val. Stäng inte dörrarna för en ,005. Du får mycket för pengarna men tänk på att dessa börjar bli till åren för ev en service.Det är 3861 jag kikat på![]()
Tack, ska ha det i åtanke! Men är nog mest sugen på 3861 för att just undvika en service inom närtid.Bra val. Stäng inte dörrarna för en ,005. Du får mycket för pengarna men tänk på att dessa börjar bli till åren för ev en service.
Hej!Hej alla!
Jag läste med stort intresse artikeln ”Historien om Omega Speedmaster Pro (ref ST105.012)” av P-Vakten och tänkte dela med mig av några reflektioner — och ställa några frågor för att lära mig mer, ifall någon mer kunnig vill hänga på.
Mina intryck
- Det fascinerar mig hur många små variationer som finns inom ST 105.012 – olika tavlor (“No T”, “Close T”, “Spaced T”), boett-tillverkare (CB vs HF), casebacks med enkel eller dubbel avfasning, etc. Jag hade ingen aning om att “Professional”-texten kom med under den perioden, och att det var första referensen där.
- Jag gillar också detaljen med “DON bezel” (Dot Over Ninety) och hur bezeln skiljer sig mellan versioner — det visar verkligen hur mycket som kan skilja även inom en referens som ser likadan ut vid första anblicken.
Några frågor & funderingar
- Hur tydlig är marknaden med verifiering av alla dessa variationer? Alltså, det känns som att det finns en risk att vissa ur säljs eller marknadsförs som ST 105.012 med en viss typ av tavla eller bezel, men att de inte verkligen motsvarar den tidiga versionen. Vet någon hur “tight” det brukar vara med dokumentation eller expertbedömning?
- Värdeutveckling för “rarare” varianter — t.ex. “No T” eller tidiga versioner med dubbel afasi (avfasning) — hur mycket spelrum är det mellan dessa och de mer “standard” versionerna? Är det mest estetiskt eller samlarvärde, eller påverkar det också funktion / efterfrågan?
- Service och reservdelar — för den som skulle vilja äga en ST 105.012: hur ser möjligheterna ut att få tag på originaldelar (glas, bezels, länkar etc), och hur viktigt är det för samlarvärdet att alla delar är original?
Tack för en väldigt informativ artikel, P-Vakten! Och tack till er alla som läser och delar era kunskaper — det är otroligt lärorikt för någon som mig som försöker komma in i vintage-Speedy-världen.
Ser fram emot era tankar och erfarenheter!
/ Henningway
Sorry för dubbelpost. Hur tar man bort en sådan?Hej alla!
Jag läste med stort intresse artikeln ”Historien om Omega Speedmaster Pro (ref ST105.012)” av P-Vakten och tänkte dela med mig av några reflektioner — och ställa några frågor för att lära mig mer, ifall någon mer kunnig vill hänga på.
Mina intryck
- Det fascinerar mig hur många små variationer som finns inom ST 105.012 – olika tavlor (“No T”, “Close T”, “Spaced T”), boett-tillverkare (CB vs HF), casebacks med enkel eller dubbel avfasning, etc. Jag hade ingen aning om att “Professional”-texten kom med under den perioden, och att det var första referensen där.
- Jag gillar också detaljen med “DON bezel” (Dot Over Ninety) och hur bezeln skiljer sig mellan versioner — det visar verkligen hur mycket som kan skilja även inom en referens som ser likadan ut vid första anblicken.
Några frågor & funderingar
- Hur tydlig är marknaden med verifiering av alla dessa variationer? Alltså, det känns som att det finns en risk att vissa ur säljs eller marknadsförs som ST 105.012 med en viss typ av tavla eller bezel, men att de inte verkligen motsvarar den tidiga versionen. Vet någon hur “tight” det brukar vara med dokumentation eller expertbedömning?
- Värdeutveckling för “rarare” varianter — t.ex. “No T” eller tidiga versioner med dubbel afasi (avfasning) — hur mycket spelrum är det mellan dessa och de mer “standard” versionerna? Är det mest estetiskt eller samlarvärde, eller påverkar det också funktion / efterfrågan?
- Service och reservdelar — för den som skulle vilja äga en ST 105.012: hur ser möjligheterna ut att få tag på originaldelar (glas, bezels, länkar etc), och hur viktigt är det för samlarvärdet att alla delar är original?
Tack för en väldigt informativ artikel, P-Vakten! Och tack till er alla som läser och delar era kunskaper — det är otroligt lärorikt för någon som mig som försöker komma in i vintage-Speedy-världen.
Ser fram emot era tankar och
Jag tycker det är bästa original uppsättningen som har gjorts för Speedmaster om man inte vill ha stålarmband.Speedmaster 005 1861 åter på (nytt) läder. Absolut den bästa kombon för 005an med 20/16 svart alligator på 16 mm clasp. Går dock inte att köpa på Omegas hemsida. Hade tidigare svart alligator 20/18 kändes klumpigare på klockan. Den mindre clapsen och läderbandets tapering är grym, trodde under en viss tid att den inte gick att få tag på men går att beställa från urmakare som gör service på Omega. Det ger klockan en mer klassisk känsla än den mer sportiga sådan med dess original länk.
![]()
![]()
![]()
Svart kroko sååå snyggt på SpeedySpeedmaster 005 1861 åter på (nytt) läder. Absolut den bästa kombon för 005an med 20/16 svart alligator på 16 mm clasp. Går dock inte att köpa på Omegas hemsida. Hade tidigare svart alligator 20/18 kändes klumpigare på klockan. Den mindre clapsen och läderbandets tapering är grym, trodde under en viss tid att den inte gick att få tag på men går att beställa från urmakare som gör service på Omega. Det ger klockan en mer klassisk känsla än den mer sportiga sådan med dess original länk.
![]()
![]()
![]()