• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hej 👋
Vad är er åsikt om safirglas jämfört med hesalitglas? Vilket föredrar du och varför?

Vänligen, Magnus

Hej på er!
Börjar bli riktigt sugen på en Speedmaster efter flera års kikande. Står dock och velar mellan hesalite eller safir, ni som har klockan vad talar för respektive modell enligt er?
Nackdelen med safir är milky ring. Verkar dock synas aningen mindre på 3861 jämfört med tidigare modeller.

På en vit Speedmaster med safir är det däremot inte ett problem.

Hej på er!
Börjar bli riktigt sugen på en Speedmaster efter flera års kikande. Står dock och velar mellan hesalite eller safir, ni som har klockan vad talar för respektive modell enligt er?
Den som du själv föredrar. Jag anser utifrån egen erfarenhet att hesalite passar utmärkt för daglig användning, så tillvida att du inte oroar dig över att få små ”hairlines” som i princip endast syns om du anstränger dig för att se dessa i visst ljus kombinerat med viss vinkel. Har haft hesalite speedy från 2018 fram till förra veckan och har aldrig upplevt behov av Polywatch eller liknande.

Senast ändrad:
Från mörker, regn och storm till solsken på 22 grader.
IMG_2030.jpeg

Håller på team safir hela året, jag tycker safir är mycket mer balanserad då den vita ringen runt safirglaset bryter av tavlan och bezeln och på så vis upplevs klockan något mindre i mitt tycke. Här är min 006, haft den i 4 år och har hunnit serva den samt varit med när våran dotter kom till världen. Måste ju också tillägga att det är mycket roligare att vara den där udda typen med en .006 😎
IMG_6569.jpeg

IMG_6570.jpeg

IMG_6571.jpeg

IMG_6572.jpeg

Senast ändrad:
Hej alla!

Jag läste med stort intresse artikeln ”Historien om Omega Speedmaster Pro (ref ST105.012)” av P-Vakten och tänkte dela med mig av några reflektioner — och ställa några frågor för att lära mig mer, ifall någon mer kunnig vill hänga på.

Mina intryck​

• Det fascinerar mig hur många små variationer som finns inom ST 105.012 – olika tavlor (“No T”, “Close T”, “Spaced T”), boett-tillverkare (CB vs HF), casebacks med enkel eller dubbel avfasning, etc. Jag hade ingen aning om att “Professional”-texten kom med under den perioden, och att det var första referensen där.
  • Jag gillar också detaljen med “DON bezel” (Dot Over Ninety) och hur bezeln skiljer sig mellan versioner — det visar verkligen hur mycket som kan skilja även inom en referens som ser likadan ut vid första anblicken.

Några frågor & funderingar​

1. Hur tydlig är marknaden med verifiering av alla dessa variationer? Alltså, det känns som att det finns en risk att vissa ur säljs eller marknadsförs som ST 105.012 med en viss typ av tavla eller bezel, men att de inte verkligen motsvarar den tidiga versionen. Vet någon hur “tight” det brukar vara med dokumentation eller expertbedömning?
  2. Värdeutveckling för “rarare” varianter — t.ex. “No T” eller tidiga versioner med dubbel afasi (avfasning) — hur mycket spelrum är det mellan dessa och de mer “standard” versionerna? Är det mest estetiskt eller samlarvärde, eller påverkar det också funktion / efterfrågan?
  3. Service och reservdelar — för den som skulle vilja äga en ST 105.012: hur ser möjligheterna ut att få tag på originaldelar (glas, bezels, länkar etc), och hur viktigt är det för samlarvärdet att alla delar är original?

Tack för en väldigt informativ artikel, P-Vakten! Och tack till er alla som läser och delar era kunskaper — det är otroligt lärorikt för någon som mig som försöker komma in i vintage-Speedy-världen.

Ser fram emot era tankar och erfarenheter!

/ Henningway
Hej!

Mycket bra frågor från din sida.

Några kortare reflektioner:

1. När det gäller "verifiering" så är det inte lätt eftersom ref som 105.012 sällan har kvar sina originalpapper då klockorna är runt 60 år gamla. Många av dem, en truism, har haft flera ägare som har servat dem genom åren då delar har bytts och de har polerats. Så det är svårt att få tag på klockor där säljaren kan garantera att klockan har kvar sina originaldelar och inte har polerats. Klockan ifråga kan ju har originaldelar som passar för ref men de kan ju vara bytta senare. SÅ köp av en trovärdig säljare som kan ge dig en trovärdig historik, i den bästa av världar så finner man en klocka som har funnits i familjen från inköp. Men A och O är att läsa på och ha kunskap.

2. När det gäller samlarvärde så kommer nog det ske en värdeutveckling på de flesta äldre speedmasters som är i bra skick och är "orginal". En tumregler är att ju mer ovanlig modellen är desto bättre värdeutveckling allt annat lika, med detta menar jag att klockan måste var i bra skick, originaldelar och inte "överpolerad" Detta med polering är en "het" fråga. Det är hart när omöjligt att veta om en klocka är opolerad om den har 60 år på nacken, om man inte hittar en som har köpts och ägts av samma person genom åren och därmed kan uppge att den inte blivit polerad. Sedan är det upp till köparen att avgöra om man kan lite på säljaren, dvs låter historien om klockan rimlig och framför allt hur ser den ut!

3. Det är superviktigt för samlarvärdet att alla delar är original och är rätt för den referensen. Det är inte lätt att få tag på originaldelar till ett 321-verk inte heller bezel och tavlor. Det går men det kostar och framför allt se upp för förfalskningar.

För att skaffa sig kunskap om äldre Speedmasters köp Moonwatch only och besök speedmaster101.

Mvh

Hej alla!

Jag läste med stort intresse artikeln ”Historien om Omega Speedmaster Pro (ref ST105.012)” av P-Vakten och tänkte dela med mig av några reflektioner — och ställa några frågor för att lära mig mer, ifall någon mer kunnig vill hänga på.

Mina intryck​

• Det fascinerar mig hur många små variationer som finns inom ST 105.012 – olika tavlor (“No T”, “Close T”, “Spaced T”), boett-tillverkare (CB vs HF), casebacks med enkel eller dubbel avfasning, etc. Jag hade ingen aning om att “Professional”-texten kom med under den perioden, och att det var första referensen där.
  • Jag gillar också detaljen med “DON bezel” (Dot Over Ninety) och hur bezeln skiljer sig mellan versioner — det visar verkligen hur mycket som kan skilja även inom en referens som ser likadan ut vid första anblicken.

Några frågor & funderingar​

1. Hur tydlig är marknaden med verifiering av alla dessa variationer? Alltså, det känns som att det finns en risk att vissa ur säljs eller marknadsförs som ST 105.012 med en viss typ av tavla eller bezel, men att de inte verkligen motsvarar den tidiga versionen. Vet någon hur “tight” det brukar vara med dokumentation eller expertbedömning?
  2. Värdeutveckling för “rarare” varianter — t.ex. “No T” eller tidiga versioner med dubbel afasi (avfasning) — hur mycket spelrum är det mellan dessa och de mer “standard” versionerna? Är det mest estetiskt eller samlarvärde, eller påverkar det också funktion / efterfrågan?
  3. Service och reservdelar — för den som skulle vilja äga en ST 105.012: hur ser möjligheterna ut att få tag på originaldelar (glas, bezels, länkar etc), och hur viktigt är det för samlarvärdet att alla delar är original?

Tack för en väldigt informativ artikel, P-Vakten! Och tack till er alla som läser och delar era kunskaper — det är otroligt lärorikt för någon som mig som försöker komma in i vintage-Speedy-världen.

Ser fram emot era tankar och
Sorry för dubbelpost. Hur tar man bort en sådan?

Speedmaster 005 1861 åter på (nytt) läder. Absolut den bästa kombon för 005an med 20/16 svart alligator på 16 mm clasp. Går dock inte att köpa på Omegas hemsida. Hade tidigare svart alligator 20/18 kändes klumpigare på klockan. Den mindre clapsen och läderbandets tapering är grym, trodde under en viss tid att den inte gick att få tag på men går att beställa från urmakare som gör service på Omega. Det ger klockan en mer klassisk känsla än den mer sportiga sådan med dess original länk.
IMG_4680.jpeg
IMG_4683.jpeg
IMG_4681.jpeg

Senast ändrad:
Speedmaster 005 1861 åter på (nytt) läder. Absolut den bästa kombon för 005an med 20/16 svart alligator på 16 mm clasp. Går dock inte att köpa på Omegas hemsida. Hade tidigare svart alligator 20/18 kändes klumpigare på klockan. Den mindre clapsen och läderbandets tapering är grym, trodde under en viss tid att den inte gick att få tag på men går att beställa från urmakare som gör service på Omega. Det ger klockan en mer klassisk känsla än den mer sportiga sådan med dess original länk.
IMG_4680.jpeg
IMG_4683.jpeg
IMG_4681.jpeg
Jag tycker det är bästa original uppsättningen som har gjorts för Speedmaster om man inte vill ha stålarmband.

IMG_4680.jpeg
IMG_4683.jpeg
IMG_4681.jpeg
Svart kroko sååå snyggt på Speedy ☺️👍

Tillbaka
Topp