• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

”Att använda klockan så som det är avsett”

Anpassar du val av klocka efter situation?

• Nej, töntigt! Man får ha vilken klocka man vill.

Röster: 41 35.7%
  • Ja! Rätt klocka på rätt plats!

Röster: 74 64.3%

• Totala väljare
    115
Självklart upp till den som ansvarar för inbjudan men ibland måste man klä sig enligt klädkod, annars får man tacka nej
Japp, visserligen OT från klockorna, men om värd/eller värdpar har ett visst önskemål för hur klädkod etc. skall vara så får man respektera det. 🙂
Men utifrån själva klädseln står det väl alla fritt att välja den klocka man upplever passar till.
Jag är uppväxt samt bor och jobbar i Stockholm och det är mycket möjligt att det är lite mer analt och petigt här, åtminstone i vissa sammanhang.
Även jag är inföding och kan uppleva att det kan te sig lite väl ängsligt i denna byn. Mycket åsikter om hur "det ska vara" eller så kommer man till en viss punkt i livet där man struntar i vilket som 😉.
Gällande exempelvis Cartier Santos tror jag att de beror helt på vem du frågar. Jag tänker mig inte den som en ”dressare” och då särskilt inte på länk. Med det inte sagt att det är fel att tycka annorlunda.
Skulle nog se det som en sport stål. Även Santos-Dumonten jag nämnde ovan är ju en sport klocka. Dvs. i den bemärkelsen att den är mer ledig.
Med downsizing; menar du diskussioner om att gå från 39 mm till 36 mm?
Exakt! Mycket diskussioner på jobbet om att hålla rätt klockstorlek framförallt att inte köra på en Richard Mille på 47mm så den skymmer power pointen 😝
Ja, exemplet Gianni Agnelli visar om inte annat att det varit OK att bära dykarklocka till kostym ända sedan dykarklockorna kom.
Han hade lite annat kapital att ta av för att kunna köra sitt eget. 😉
”Klassisk herrstil”, är det verkligen så relevant idag? Känns lika förlegat som dåtidens kvinnosyn
Vi ser säkert olika?. Klassisk herrstil för mig är väl mer stil och vad som är mer propert och traditionellt. Sedan kan ju uttrycket i sig kännas lite dammigt. Kan tycka att både Don Draper eller James Bond kan vara bra ikoner för klassisk herrstil rent estetiskt (och de bar ju trotts allt väldigt trevliga klockor). Samtidigt som kvinnosynen som portätteras i både Mad Men eller James Bond är rent av omodern (om än förkastlig) idag.

Japp, visserligen OT från klockorna, men om värd/eller värdpar har ett visst önskemål för hur klädkod etc. skall vara så får man respektera det. 🙂
Men utifrån själva klädseln står det väl alla fritt att välja den klocka man upplever passar till.

Även jag är inföding och kan uppleva att det kan te sig lite väl ängsligt i denna byn. Mycket åsikter om hur "det ska vara" eller så kommer man till en viss punkt i livet där man struntar i vilket som 😉.

Skulle nog se det som en sport stål. Även Santos-Dumonten jag nämnde ovan är ju en sport klocka. Dvs. i den bemärkelsen att den är mer ledig.

Exakt! Mycket diskussioner på jobbet om att hålla rätt klockstorlek framförallt att inte köra på en Richard Mille på 47mm så den skymmer power pointen 😝

Han hade lite annat kapital att ta av för att kunna köra sitt eget. 😉

Vi ser säkert olika?. Klassisk herrstil för mig är väl mer stil och vad som är mer propert och traditionellt. Sedan kan ju uttrycket i sig kännas lite dammigt. Kan tycka att både Don Draper eller James Bond kan vara bra ikoner för klassisk herrstil rent estetiskt (och de bar ju trotts allt väldigt trevliga klockor). Samtidigt som kvinnosynen som portätteras i både Mad Men eller James Bond är rent av omodern (om än förkastlig) idag.

Ja jag tror att man generellt är lite mer ängsliga i t ex Hufvudstaden när det gäller hur man ska klä och bete sig.

Överhörde två inflyttade (från Norrland) Stockholmspar diskutera vilka outfits som gällde när det skulle gå på utomhuskonsert med Lars Winnerbäck, i Norrland för övrigt.

Lät ungefär såhär; "Kanske är det så att damerna ska vara lite mer eleganta och köra på kostym medan herrarna kan vara lite mer casual i jeans och skjorta?" "O ja! Kostym är givet för damerna!". "Vilka skor tar du Kent? Sneakers eller blir det nåt med skinnsula?".

Jag och frugan höll på att skratta ihjäl oss. :) Steppa runt i gruset en helkväll med dina skinnsulor Kenta...

Ingen som reagerar på alla människor som bär sin Garminklocka till samtliga outfits? Det måste ju betraktas som en större synd än att bära sportklocka till kostym?

Den här idén att en dykare inte passar till kostym lär härstamma från en epok då dykare sågs som rena yrkesinstrument och inget annat. Att komma till en chic tillställning 1970 med en dykare på armen var ungefär som att bära ett par arbetshandskar från Biltema till minkpälsen...

Men då var då och nu är nu. Dykaruren upphörde att vara rena verktyg för länge länge sedan. Hur toolig är en helguldssub egentligen?

Samma sak med bilar. På sextiotalet ville ingen dandy med självaktning bli sedd i ett fordon som inte var en coupé eller åtminstone en sedan, men idag går det bra att kliva ur en Range Rover även om man bär smoking.

Den oskrivna regeln verkar vara att stilmässigt funkar allt, under förutsättning att det är dyrt...

Dacia dokker och Festina går bort, men Bentayga och Seadweller är finemang.

Ja jag tror att man generellt är lite mer ängsliga i t ex Hufvudstaden när det gäller hur man ska klä och bete sig.

Överhörde två inflyttade (från Norrland) Stockholmspar diskutera vilka outfits som gällde när det skulle gå på utomhuskonsert med Lars Winnerbäck, i Norrland för övrigt.

Lät ungefär såhär; "Kanske är det så att damerna ska vara lite mer eleganta och köra på kostym medan herrarna kan vara lite mer casual i jeans och skjorta?" "O ja! Kostym är givet för damerna!". "Vilka skor tar du Kent? Sneakers eller blir det nåt med skinnsula?".

Jag och frugan höll på att skratta ihjäl oss. :) Steppa runt i gruset en helkväll med dina skinnsulor Kenta...

Ingen som reagerar på alla människor som bär sin Garminklocka till samtliga outfits? Det måste ju betraktas som en större synd än att bära sportklocka till kostym?
Tror att det fenomenet ter sig oavsett vart man är. Som inbiten seglare har jag tappat räkningen för länge sedan på hur många som envisas med att klä sig ”snyggt” istället för praktiskt. Samma sak i skidbacken. 😂

Som Stockholmare har jag träffat många utomsocknes genom åren som berättat hur det minsann fungerar i Stockholm och hur man ska klä sig. Många nya insikter den vägen. Antar att jag inte har koll nog. 😀

Tror helt enkelt att många har en förutfattad bild över hur de tror ”man ska se ut”. 🤷🏻‍♂️

Senast ändrad:

Som infödd och Stockholmare känner jag visserligen inte igen mig men drar på smilbanden över skitnödigheten. Det är en konsert med populärmusik, inte en kväll på operan.

Jag tycker det är fint om man till finklädseln bär sin finaste klocka. Om det är en submariner, speedmaster, tank eller datejust eller för all del en Aqualand så är det gött tycker jag.

Därför fattar jag inte när folk skall ha sin Garmin Fenix eller liknande till skjorta och kavaj. Är det det finaste du har liksom?

Paren du hörde prata hade troligen inte flyttat självmant, de hade blivit utvisade från Stockholm.

Den här idén att en dykare inte passar till kostym lär härstamma från en epok då dykare sågs som rena yrkesinstrument och inget annat. Att komma till en chic tillställning 1970 med en dykare på armen var ungefär som att bära ett par arbetshandskar från Biltema till minkpälsen...

Men då var då och nu är nu. Dykaruren upphörde att vara rena verktyg för länge länge sedan. Hur toolig är en helguldssub egentligen?

Samma sak med bilar. På sextiotalet ville ingen dandy med självaktning bli sedd i ett fordon som inte var en coupé eller åtminstone en sedan, men idag går det bra att kliva ur en Range Rover även om man bär smoking.

Den oskrivna regeln verkar vara att stilmässigt funkar allt, under förutsättning att det är dyrt...

Dacia dokker och Festina går bort, men Bentayga och Seadweller är finemang.
En gentleman åker aldrig bakom mindre än tolv cylindrar.
Skämt åsido.
Jag skiljer lite på vad jag gör och vad klockan tål, och anpassar det därefter.
Har jag knäppta manchetter så blir det en en tunn dressklocka. Jobbar jag i skogen på lantstället blir det någon robust Seiko. Badar jag: alltid en Seikodykare.
Går jag bara på stan: en Speedmaster, Cartier eller egentligen vad som helst som passar mig just då.
Reser jag: alltid en GMT+badklocka(seikodykare).

Jag kör på en klocka per tillfälle. Blir ett evigt matchande mellan främst aktivitet och klocka men även klädsel i övrigt.
5C74AB48-7589-4BDE-8C7D-93D029C2CB82.jpeg

Jag har varit inne i en fas där jag letat den ”ultimata” klockan som ska klara alla situationer (GADA).

Man har testat lite olika klockor genom åren. Just nu är det BB36 som gäller. Jag känner trygg i vattnet med den, den funkar utmärkt till casual outfits, den är smidigt att bära vid vandring som fieldwatch och den klarar även kostym.

Hade jag behövt bära kostym till vardags då hade jag skaffat ett par dressare.

185502BA-A02D-4429-B78F-7191F670A0AE.jpeg

Jag har varit inne i en fas där jag letat den ”ultimata” klockan som ska klara alla situationer (GADA).

Man har testat lite olika klockor genom åren. Just nu är det BB36 som gäller. Jag känner trygg i vattnet med den, den funkar utmärkt till casual outfits, den är smidigt att bära vid vandring som fieldwatch och den klarar även kostym.

Hade jag behövt bära kostym till vardags då hade jag skaffat ett par dressare.

185502BA-A02D-4429-B78F-7191F670A0AE.jpeg
I kostym eller kavaj till vardags så borde den ju fungera. Eller om du hittar ett snyggt läder?

Men som sagt, 99% tar ju den klockan hen har och är nöjd med den.

I kostym eller kavaj till vardags så borde den ju fungera. Eller om du hittar ett snyggt läder?

Men som sagt, 99% tar ju den klockan hen har och är nöjd med den.

-Absolut 👍🏼 Som jag skriver ovan ☝🏼🙂, jag tycker den klarar även kostym🥰

Jag har läst ett antal reviews där man skriver att BB36 gör sig bäst på länken.

Men jag kommer säkert testa den på något läder framöver. Jag tar gärna emot tips i fall du har burit din på några läder☺️

Snackar vi fortfarande klockan? 😬
Skämt åsido….. körde min första 36:a på orginal läder en stund. Det var skönt men såg inte bra ut (blir ruskigt bulligt vid spännet). Däremot finns ju fina från Molequin eller Dlugs. Hirsh har riktigt prisvärda.
37200DF8-FDF2-482A-B85E-9B07333688B5.jpeg

-Snyggt 😍

Jag tycker att originallädret som BB36 kommer på är riktigt snyggt. Men jag är helt säker på att jag inte kommer trivas med längden…

Jepp, Delugs är en klar favorit ❤️

Hej klocksnacks-kamrater,

Jag funderar på hur många här på forumet som reflekterar över sitt val av klocka till given situation.

Själva funderingen har funnits hos mig länge, och delvis genomsyrar den många trådar här på forumet, men jag har (med min högt begränsade förmåga att söka trådar) inte hittat någon renodlad tråd om detta.

Situationen som fick mig att till slut starta tråden var en tillställning i somras (en födelsedags-fest med klädkod kavaj, läs mörk kostym) där jag noterade att i princip alla män som bar klockor värda namnet bar ”dykare”.

Dykare och sportstål har väll rätt länge varit den rådande trenden, då företrädelsevis Rolex, så jag kan inte säga att jag är förvånad. Men i min högst personliga smak (vilket råkar sammanfalla med vad som är ”rätt” i klassisk stil) så passar det inte speciellt bra att ha en Rolex Sub/SD/motsvarande till kostym utan det blir lite som att ha gummistövlar till dito.
Jag hade alla dagar föredragit en mindre dressare, typ vintage omega eller en cartier tank till ovan nämnda klädsel. Eller vilket annat märke som helst, men ni förstår tanken.

Till en T-shirt och badbyxor på båten eller stranden så är det däremot enligt mig svårslaget med en dykare, och där är den mest estetiskt tilltalande.

Självklart finns det 100-tals andra situationer mellan en fest med formell klädsel och att vara på stranden, och i dessa situationer kanske vilken sorts klocka som helst fungerar, men jag tycker det är med dykare till formell klädsel diskussionen dras till sin spets.

Mina personliga tankar :

- Är man helt ointresserad av ”klassisk herrstil ” så kanske man inte bryr sig om vad som är rätt utan istället väljer enbart en klocka man gillar och bara ”går med” på klädkoden.

- Har man lagt en massa pengar på ”en fin klocka” så vill man kunna ha den vid festliga tillfällen även om den inte är ”lämplig” eller mest passande till klädstilen.

Att diskutera:
  • Hur gör ni?
  • Och hur resonerar ni kring det jag funderar runt ovan?

Bilder ärligt stulna från internet.
78385824-9E86-49C3-83A1-98A3B0409057.jpeg

En Rolex SD i sitt naturliga habitat.
6765966C-F426-47F9-AB78-F57F8B8C8B24.jpeg

En Tank till formell klädsel.

När det gäller frågan om man använder sitt dykarur för vad den är avsedd, dvs att dyka med, finns denna tråd.

I övrigt är det väl så att har man fler ur så har man lättare att anpassa sig efter aktivitet. Så tänker jag.

Enda sättet att komma undan med det är om klockan är sliten och matt. En blank kostymdykare är lite lökigt. Finns värre synder men om man ändå nördat ner lite i detta ämne kan man anstränga sig lite.
Extra lökigt när alla andra i rummet sitter där med samma blanka dykare.
Har varit på ett bröllop med välmående och (stil)medveten medelklass där alla herrar vid bordet utom en hade stålrolex. Den utan hade en tudor.
Till mitt försvar hade jag en explorer och ingen dykare.

Extra lökigt när alla andra i rummet sitter där med samma blanka dykare.
Har varit på ett bröllop med välmående och (stil)medveten medelklass där alla herrar vid bordet utom en hade stålrolex. Den utan hade en tudor.
Om detta var i Sverige kan fenomenet förklaras av den dolda svenska flockdjursmentaliteten. Dold därför att svenskarna själva inte ser den eller är medvetna om den.

Den moderna svensken ser sig själv som individualist ..Men han är ett flockdjur och gör EXAKT som alla andra utan att själv inse det. Då blir det som det blir: Alla män har stålrolex. Alla kvinnor har ungefär samma klänning i samma stil.

Den här idén att försöka vara individualist, men där slutresultatet ändå blir att man är likadan som alla andra är något som definierar Sverige och svenskarna.

Om detta var i Sverige kan fenomenet förklaras av den dolda svenska flockdjursmentaliteten. Dold därför att svenskarna själva inte ser den eller är medvetna om den.

Den moderna svensken ser sig själv som individualist ..Men han är ett flockdjur och gör EXAKT som alla andra utan att själv inse det. Då blir det som det blir: Alla män har stålrolex. Alla kvinnor har ungefär samma klänning i samma stil.

Den här idén att försöka vara individualist, men där slutresultatet ändå blir att man är likadan som alla andra är något som definierar Sverige och svenskarna.
Pratar du inte hellre om människan än om svensken nu? Samtliga välbärgade orter jag rest till har samma fenomen bland locals.

Pratar du inte hellre om människan än om svensken nu? Samtliga välbärgade orter jag rest till har samma fenomen bland locals.
Nej, jag pratar om svensken. Är utvandrad sedan ett kvartssekel, vilket givit mig möjligheten att observera svenskarna "utifrån". Jag vill påstå att 1) flockmentalitet och onaturligt konsensustänkande är väldigt vanligt i Sverige och 2) Att svenskarna själva inte ser det.

Men även om detta är tendenser för svenskar som grupp så gäller det naturligtvis inte nödvändigtvis på individplanet.

Tillbaka
Topp