Hej klocksnacks-kamrater,
Jag funderar på hur många här på forumet som reflekterar över sitt val av klocka till given situation.
Själva funderingen har funnits hos mig länge, och delvis genomsyrar den många trådar här på forumet, men jag har (med min högt begränsade förmåga att söka trådar) inte hittat någon renodlad tråd om detta.
Situationen som fick mig att till slut starta tråden var en tillställning i somras (en födelsedags-fest med klädkod kavaj, läs mörk kostym) där jag noterade att i princip alla män som bar klockor värda namnet bar ”dykare”.
Dykare och sportstål har väll rätt länge varit den rådande trenden, då företrädelsevis Rolex, så jag kan inte säga att jag är förvånad. Men i min högst personliga smak (vilket råkar sammanfalla med vad som är ”rätt” i klassisk stil) så passar det inte speciellt bra att ha en Rolex Sub/SD/motsvarande till kostym utan det blir lite som att ha gummistövlar till dito.
Jag hade alla dagar föredragit en mindre dressare, typ vintage omega eller en cartier tank till ovan nämnda klädsel. Eller vilket annat märke som helst, men ni förstår tanken.
Till en T-shirt och badbyxor på båten eller stranden så är det däremot enligt mig svårslaget med en dykare, och där är den mest estetiskt tilltalande.
Självklart finns det 100-tals andra situationer mellan en fest med formell klädsel och att vara på stranden, och i dessa situationer kanske vilken sorts klocka som helst fungerar, men jag tycker det är med dykare till formell klädsel diskussionen dras till sin spets.
Mina personliga tankar :
- Är man helt ointresserad av ”klassisk herrstil ” så kanske man inte bryr sig om vad som är rätt utan istället väljer enbart en klocka man gillar och bara ”går med” på klädkoden.
- Har man lagt en massa pengar på ”en fin klocka” så vill man kunna ha den vid festliga tillfällen även om den inte är ”lämplig” eller mest passande till klädstilen.
Att diskutera:
- Hur gör ni?
- Och hur resonerar ni kring det jag funderar runt ovan?
Bilder ärligt stulna från internet.
En Rolex SD i sitt naturliga habitat.
En Tank till formell klädsel.