• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

”Att använda klockan så som det är avsett”

Anpassar du val av klocka efter situation?

  • Nej, töntigt! Man får ha vilken klocka man vill.

    Röster: 41 36.0%
  • Ja! Rätt klocka på rätt plats!

    Röster: 73 64.0%

  • Totala väljare
    114

Professor S

Panerai
2-Faktor
Nej, jag pratar om svensken. Är utvandrad sedan ett kvartssekel, vilket givit mig möjligheten att observera svenskarna "utifrån". Jag vill påstå att 1) flockmentalitet och onaturligt konsensustänkande är väldigt vanligt i Sverige och 2) Att svenskarna själva inte ser det.

Men även om detta är tendenser för svenskar som grupp så gäller det naturligtvis inte nödvändigtvis på individplanet.
Kan du exemplifiera med en nation där detta inte är fallet?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Helt korrekt! Från Norrland till Stockholm. Tycks ha lagt sig till med olater tämligen omgående ;)

Haha nä jag känner några av dem så jag har med egna ögon sett hur de mentalt tagit skada av att lämna Norr.
Hmm. Ovanor de skaffat sig från andra utsocknes. Hela jävla stan är proppfull med hitflyttade med knasiga beteende och hävdelsebehov. Inga riktiga stockholmare som håller på sådär.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Den moderna svensken ser sig själv som individualist ..Men han är ett flockdjur och gör EXAKT som alla andra utan att själv inse det. Då blir det som det blir: Alla män har stålrolex. Alla kvinnor har ungefär samma klänning i samma stil.
Har också bott utomlands under flertalet år och arbetat internationellt hela livet. Har delvis gjort liknande ytliga reflektioner som dig. Men det är ju en sanning med modifikation....
Sverige är till befolkning sett rätt litet. Vilket innebär att trender och avvikelser får ett större gehör - te x Rolex, Patek etc. i klocksammanhang blir ju mer homogent om man ser till vad som bärs. Omega's seamaster under 90-tal är väl ett ypperligt exempel på detta.

Rent kulturellt sett är det inte så konstigt. Det kommer ju från en kultur som bygger på att inte avvika och att följa normen. Utan att slänga in en åsikt så har ju Jante en stor inverkan och grund i det svenska samhället.

@bufo vulgaris det går givetvis att kritisera konsensus men som flera kollegor och jag själv konstaterat. Svenskar må diskutera mycket innan beslut, medan te x amerikaner går direkt till beslut. Skillnaden är att de beslut svenskarna tar är till 90% rätt medan amerikanerna lägger sig på 70%. Det är ju även ironiskt att något som är svenskt är ju att klaga på sina egna landsmän vilket är direkt det du gör i dina kommentarer.

Äsch, det flyger! Den svenske mannen får sluta övertänka isåfall 😎
1660295962692.jpeg
Bara för att det fanns i en reklam betyder inte att det är sant.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är också inte på TS linje. Visst, man KAN bära vilken klocka till vilken situation man vill, men det är ganska opassande ibland. Så varför inte anstränga sig lite grand. Det behöver inte ens vara dyrt. Som just nu tex... Vi ska strax på födelsedagskalas. En billig men snygg vintage Longines till skjorta.
20220813_142821-01.jpeg
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag har ingen sådan erfarenhet av andra kulturer eller folkslag så jag kan inte kommentera hur svenskar i allmänhet är jämfört med andra.
Men jag tycker att många svenskar uppvisar flockmentalitet. Jag har aldrig brytt mig om mode och vad som anses vara inne, utan väljer det jag själv trivs med. Ibland får jag höra typ: "men hallå, det är ju 70-tal!" Och liknande. So what, tänker jag. Varför skulle jag vara nån trendföljare? Det är t.ex. vanligt att folk tycker att midjeväska är "osexigt". Och? Jag tycker det är praktiskt. Om jag blir ratad av en kvinna för att jag bär midjeväska så visar det ju bara hur ytlig hon är. Och jag är heller inte ute efter att ragga ändå.
Bär de kläder och den klocka du vill och trivs med!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det behöver inte ens vara dyrt.
Detta är väl delvis huvudet på spiken. Ofta dras det paralleller till att klockor som kläder måste kosta för att de ska vara snyggt. Och då struntar många i det.

Men som sagt, många har bara en klocka. För vissa är det t o m att man endast bär klocka när man klär upp sig (även om den inte är ”rätt”).

Det enda jag egentligen bryr mig om är att jag är bekväm i mina kläder och klocka, att det inte tar fokus från annat. Och om det är klädkod o.dyl så följer man det av respekt mot värdparet och de andra gästerna.
1660403710346.jpeg
 

PNM

Panerai
Nej, jag pratar om svensken. Är utvandrad sedan ett kvartssekel, vilket givit mig möjligheten att observera svenskarna "utifrån". Jag vill påstå att 1) flockmentalitet och onaturligt konsensustänkande är väldigt vanligt i Sverige och 2) Att svenskarna själva inte ser det.

Men även om detta är tendenser för svenskar som grupp så gäller det naturligtvis inte nödvändigtvis på individplanet.

Också utvandrad och bott utomlands i snart 10 år och håller 100% med om denna observation. Det är inte ens en fråga om uppfattning, det är ett socialantropologiskt faktum. Det är också skälet till att det är svårt för utlänningar (även utbildade sådana) att komma in i det svenska samhället, därför att de sociala kraven på konformism är så höga. Och jag har träffat många utlänningar som flyttat till Sverige genom åren och samtliga har bekräftat detta.

Sen har jag också med tiden observerat unikt goda egenskaper med svensk kultur i jämförelse med andra kulturer, bara för att ha det sagt. Men Sverige är definitivt ett mer konformistiskt samhälle än många andra i västvärlden.
 
Senast ändrad:

Senpai

Cartier
2-Faktor
Jaa.. men det är svårt att se klockan under manschetten om den sitter där den ”skall” sitta.

Du behöver nog en ny skräddare.

A14AD065-CE78-4CB4-BBFB-1B214655D00E.jpeg


Det var kanske lite drygt, skyller på en dag i solen och en halv flaska rosé. Det är inga problem att få längd på ärm och omkrets på manschett att tillåta en klocka enkelt glida fram när du behöver se tiden.
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Sen haltar ju referens till Bond så in i helvete jävla mycket, varje gång! Bond kör inte dykare till smoking för att det är snyggt eller stilrent, det är i hans fall på riktigt en toolwatch! Om han behöver en laser, vajer, såg och allt vad fan han har i den klockan!?! Så är man en hemlig agent med rätt att döda och har en klocka med mer nyttiga verktyg än jag vet inte vad så förstår jag helt. Även om man är typ owg och saknar andra mer passande klockor. Men har man någon stollig dressars eller dylikt passar detta mycket bättre imho till mörk kostym osv
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Du behöver nog en ny skräddare.

A14AD065-CE78-4CB4-BBFB-1B214655D00E.jpeg


Det var kanske lite drygt, skyller på en dag i solen och en halv flaska rosé. Det är inga problem att få längd på ärm och omkrets på manschett att tillåta en klocka enkelt glida fram när du behöver se tiden.
Du har så rätt, men jag syftade på bilderna på Daniel Craig som Bond där han har klockan väldigt uppe handen. Min teori var att den satt så för att kunna titta fram i reklamen.
 
- Har man lagt en massa pengar på ”en fin klocka” så vill man kunna ha den vid festliga tillfällen även om den inte är ”lämplig” eller mest passande till klädstilen.
Tror du är spot on här TS, sen tror jag också många bara drar parallellen dyrt = stiligt.

För min egen del så är hela poängen med klocksamlingen att ha passande klockor för de allra flesta tillfällen utan att äga allt för många.
 

PNM

Panerai
Tror du är spot on här TS, sen tror jag också många bara drar parallellen dyrt = stiligt.

För min egen del så är hela poängen med klocksamlingen att ha passande klockor för de allra flesta tillfällen utan att äga allt för många.

Jag tror Rolex är en stor bov i dramat här. Rolex har ju varit ledande i återfödseln av mekaniska ur efter kvartskrisen genom att ompositionera mekaniska ur som en lyxprodukt. Men Rolex har ju en uttalad sport/äventyrs-profil och har marknadsfört dessa sportur som den yttersta lyxen även tillsammans med kostym som reklamen tidigare illustrerar, vilket fick ett genomslag på 80-talet. Därmed är det många som associerar blänkade länkar till lyx och dressade situationer - jag har till och med sett de som påstår att ”länk till uppklätt, läder till vardags”… tyvärr finns det en slags 80-talsvulgaritet och noveau riche-anda över det hela. Stealth wealth och diskret elegans är ju mer principen, eller i alla fall har varit, i kretsar med gamla stålar…
 
Har också bott utomlands under flertalet år och arbetat internationellt hela livet. Har delvis gjort liknande ytliga reflektioner som dig. Men det är ju en sanning med modifikation....
Sverige är till befolkning sett rätt litet. Vilket innebär att trender och avvikelser får ett större gehör - te x Rolex, Patek etc. i klocksammanhang blir ju mer homogent om man ser till vad som bärs. Omega's seamaster under 90-tal är väl ett ypperligt exempel på detta.

Rent kulturellt sett är det inte så konstigt. Det kommer ju från en kultur som bygger på att inte avvika och att följa normen. Utan att slänga in en åsikt så har ju Jante en stor inverkan och grund i det svenska samhället.
Jag tycker du är lite orättvis när du kallar mina reflektioner ytliga. Vad krävs för att jämföra Sverige med Frankrike, om det inte räcker med att ha levt mer än kvartssekel i respektive land? Men det verkar trots allt som om du delvis håller med om svenskarnas relativa brist på självständighet, eftersom du själv nämner vissa av skälen till detta: Litet land, Jante, följa normen..

@bufo vulgaris det går givetvis att kritisera konsensus men som flera kollegor och jag själv konstaterat. Svenskar må diskutera mycket innan beslut, medan te x amerikaner går direkt till beslut. Skillnaden är att de beslut svenskarna tar är till 90% rätt medan amerikanerna lägger sig på 70%. Det är ju även ironiskt att något som är svenskt är ju att klaga på sina egna landsmän vilket är direkt det du gör i dina kommentarer.

Att svenskar diskuterar mycket innan beslut kan jag delvis hålla med om. Ja, inom näringslivet. ...Men nej, när det gäller Sverige som nation. Det finns inga institutioner i Sverige som tillåter debatt och att en fråga stöts och blöts innan beslut. När någon har en bra idé kan det vara en stor fördel, eftersom man bara kan köra på: -Man slipper långbänk och motsträvighet och kan reformera snabbt. ...Men om idén är dålig finns ingen som kan stoppa tåget. Sverige som nation saknar bromsar. Jag tror inte jag sticker ut hakan alltför långt om jag påstår att Sverige (som nation) de senaste decennierna tagit ganska många beslut som inte är "90% rätt".

Ja, besluten har tagits i total konsensus, men konsensus i sig är inte en garanti för att besluten också skall vara genomtänkta. Om alla sitter och håller med varandra blir det ingen diskussion. Och det är väl lite grand det som är min poäng: -Det är inte normalt om alla i ett land hela tiden tycker likadant, även om landet är ack så homogent. Istället för att klappa sig på magen och vara nöjd med hur överens man är, så borde en snarare en varningsklocka ringa.

@bufo vulgaris Det är ju även ironiskt att något som är svenskt är ju att klaga på sina egna landsmän vilket är direkt det du gör i dina kommentarer.
Ja, jag är ju svensk så det är väl inte konstigt att jag beter mig som en svensk?😁
 

PNM

Panerai
Jag tycker du är lite orättvis när du kallar mina reflektioner ytliga. Vad krävs för att jämföra Sverige med Frankrike, om det inte räcker med att ha levt mer än kvartssekel i respektive land? Men det verkar trots allt som om du delvis håller med om svenskarnas relativa brist på självständighet, eftersom du själv nämner vissa av skälen till detta: Litet land, Jante, följa normen..



Att svenskar diskuterar mycket innan beslut kan jag delvis hålla med om. Ja, inom näringslivet. ...Men nej, när det gäller Sverige som nation. Det finns inga institutioner i Sverige som tillåter debatt och att en fråga stöts och blöts innan beslut. När någon har en bra idé kan det vara en stor fördel, eftersom man bara kan köra på: -Man slipper långbänk och motsträvighet och kan reformera snabbt. ...Men om idén är dålig finns ingen som kan stoppa tåget. Sverige som nation saknar bromsar. Jag tror inte jag sticker ut hakan alltför långt om jag påstår att Sverige (som nation) de senaste decennierna tagit ganska många beslut som inte är "90% rätt".

Ja, besluten har tagits i total konsensus, men konsensus i sig är inte en garanti för att besluten också skall vara genomtänkta. Om alla sitter och håller med varandra blir det ingen diskussion. Och det är väl lite grand det som är min poäng: -Det är inte normalt om alla i ett land hela tiden tycker likadant, även om landet är ack så homogent. Istället för att klappa sig på magen och vara nöjd med hur överens man är, så borde en snarare en varningsklocka ringa.


Ja, jag är ju svensk så det är väl inte konstigt att jag beter mig som en svensk?😁

Men är det inte något dubbelt?

En egenskap som jag värderar högt i svensk kultur är ”platt hierarki”. I de flesta andra länder som är mer hierarkiska så vågar inte underställda ifrågasätta chefer och chefer känner sig hotade av att bli ifrågasatta, i olika grad, vilket leder till suboptimala beslut därför att även om chefen är bättre än individerna under så är chefen inte bättre än kollektivet. Jag är övertygad om att detta bidragit till den relativt höga produktiviteten i Sverige.

Så även om jag håller med om att det finns en intolerans mot ”det udda / det avvikande” (för vilket självmedvetandet är mycket lågt) och ett något okritiskt masskonsenus så motbalanseras det i mycket av en icke-hierarkisk kultur.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej klocksnacks-kamrater,

Jag funderar på hur många här på forumet som reflekterar över sitt val av klocka till given situation.

Själva funderingen har funnits hos mig länge, och delvis genomsyrar den många trådar här på forumet, men jag har (med min högt begränsade förmåga att söka trådar) inte hittat någon renodlad tråd om detta.

Situationen som fick mig att till slut starta tråden var en tillställning i somras (en födelsedags-fest med klädkod kavaj, läs mörk kostym) där jag noterade att i princip alla män som bar klockor värda namnet bar ”dykare”.

Dykare och sportstål har väll rätt länge varit den rådande trenden, då företrädelsevis Rolex, så jag kan inte säga att jag är förvånad. Men i min högst personliga smak (vilket råkar sammanfalla med vad som är ”rätt” i klassisk stil) så passar det inte speciellt bra att ha en Rolex Sub/SD/motsvarande till kostym utan det blir lite som att ha gummistövlar till dito.
Jag hade alla dagar föredragit en mindre dressare, typ vintage omega eller en cartier tank till ovan nämnda klädsel. Eller vilket annat märke som helst, men ni förstår tanken.

Till en T-shirt och badbyxor på båten eller stranden så är det däremot enligt mig svårslaget med en dykare, och där är den mest estetiskt tilltalande.

Självklart finns det 100-tals andra situationer mellan en fest med formell klädsel och att vara på stranden, och i dessa situationer kanske vilken sorts klocka som helst fungerar, men jag tycker det är med dykare till formell klädsel diskussionen dras till sin spets.

Mina personliga tankar :

- Är man helt ointresserad av ”klassisk herrstil ” så kanske man inte bryr sig om vad som är rätt utan istället väljer enbart en klocka man gillar och bara ”går med” på klädkoden.

- Har man lagt en massa pengar på ”en fin klocka” så vill man kunna ha den vid festliga tillfällen även om den inte är ”lämplig” eller mest passande till klädstilen.

Att diskutera:
  • Hur gör ni?
  • Och hur resonerar ni kring det jag funderar runt ovan?

Bilder ärligt stulna från internet.
78385824-9E86-49C3-83A1-98A3B0409057.jpeg

En Rolex SD i sitt naturliga habitat.
6765966C-F426-47F9-AB78-F57F8B8C8B24.jpeg

En Tank till formell klädsel.
Jag tänker så här...
Om man gillar klockor (pluralis), och som du beskriver det, är intresserad av vett & etikett, bör det inte vara så svårt att hålla sig med åtminstone 2 klockor som var för sig passar vardag eller fest. Är man ointresserad av vett & etikett tillsammans med att man lagt alla sina sparade slantar på "den enda klockan" så bär man den även om etiketten skulle rekommendera något annat. De du ser med sina Subs till kostymen på festen är alltså mindre, eller helt, ointresserade av vett & etikett. Möjligen även av klockor i pluralis.
Om man skulle lägga just fest åt sidan, och fundera på alla andra tillfällen som kan vara gynnade av ett anpassat ur blir det enklare tycker jag. Vardagsklockan ska passa MIN vardag, vad den nu innehåller. Fritidsklockan ska passa vad JAG gör på fritiden osv. Och är man väldigt investerad i vad etiketten kräver i olika sammanhang, men inte lika ekonomiskt investerad i klockor anpassade därefter, så kan man faktisk avstå att bära klocka vid just det tillfället.
Många är gångerna under mina yngre år (då man bara bar EN klocka) då klockan togs av vid olika tillfällen. Mecka med bilden, rensa avlopp, busa med hunden, bada i saltvatten... Listan kan göras lång av tillfällen som krävde att den då så moderna tunna guldklockan på läderband åkte av.
Idag kan man väl sätta dykare i samma fack som SUVar med allt vad det kan innebära ;)
 
Men är det inte något dubbelt?

En egenskap som jag värderar högt i svensk kultur är ”platt hierarki”. I de flesta andra länder som är mer hierarkiska så vågar inte underställda ifrågasätta chefer och chefer känner sig hotade av att bli ifrågasatta, i olika grad, vilket leder till suboptimala beslut därför att även om chefen är bättre än individerna under så är chefen inte bättre än kollektivet. Jag är övertygad om att detta bidragit till den relativt höga produktiviteten i Sverige.

Så även om jag håller med om att det finns en intolerans mot ”det udda / det avvikande” (för vilket självmedvetandet är mycket lågt) och ett något okritiskt masskonsenus så motbalanseras det i mycket av en icke-hierarkisk kultur.

Du har helt rätt. Platt hierarki har gjort mycket för svenska företag. Men som jag delvis skrev ovan, så tror jag det finns en enorm skillnad mellan svenska företag och svenska myndigheter. Riktig konsensusmentalitet, som en följd av ärlig diskussion i en platt hierarki, hittar vi inom industrin, men den lyser med sin frånvaro inom den offentliga sektorn.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
@bufo vulgaris svarar gärna och en intressant diskussion men OT för tråden. 😀

@BarbaBaba instämmer helt med dig. Allt handlar ju om vad man är intresserad av. Tror även att om man är intresserad av stil så hamnar man säkert på klockor till slut än tvärtom.

Har till trotts lite kvar i lådan så jag kan skifta om det behövs. Men som det är nu skulle jag kunna tänka mig att bära min Explorer till nästan allt utan att skämmas.

Men oavsett, om man kör en klocka (tool watch) så får den ju vara använd. Att köpa en Seamaster, Sub eller GMT som man använder som safe queen som bara får se dagens ljus vid fest blir ju konstigt.

Samtidigt tror jag mycket hör åldern till. Man är säkert mer villig att experimentera mer eller är mer osäker som yngre. Och vid äldre år tror jag man struntar mer i allt detta. 🤷🏻‍♂️
 

PNM

Panerai
Du har helt rätt. Platt hierarki har gjort mycket för svenska företag. Men som jag delvis skrev ovan, så tror jag det finns en enorm skillnad mellan svenska företag och svenska myndigheter. Riktig konsensusmentalitet, som en följd av ärlig diskussion i en platt hierarki, hittar vi inom industrin, men den lyser med sin frånvaro inom den offentliga sektorn.

Vill bara tillägga att jag tror att även inom industrin så hämmar konformism-kulturen i viss utsträckning. Dvs det är två motverkande krafter - den platta hierarkin öppnar för kritik och kreativitet men konformismen hämmar den - omvänt i andra länder så öppnar toleransen för det inviduella uttrycket för kritik och kreativitet men det hierarkiska tänkandet hämmar den.
 

PerS

Omega
Det är varmt och jag har suttit i en bil ett par timmar, så det kan påverka vad jag skriver :)

Fan va snobbiga en del i tråden är! Låt folk bära vilken klocka de vill utan att klaga på deras stil eller vett och etikett! Stör ni er på att de har en dykare till kostym så säg bara upp bekantskapen, de kommer inte sakna er!
 
Topp