• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

”Tatuera” sin klocka (gravera mönster)

J

Jimmy042

Guest
Personligen tycker jag att detta kan bli riktigt vackert, beroende på modell av klocka och vilken sorts mönster som graveras in. Vad är din uppfattning om detta? Förhöjer det utseendet? Ser det förjävligt ut?
OK på klocka som är graverad från tillverkare ?

Personligen är jag tatuerad på stora delar av min kropp och älskar ”utsmyckning” så det passar mig perfekt, vet dock inte om jag skulle gravera en hel klocka.

https://bezelandbarrel.com/watch-engraving-take-two/
7D1A3EAC-947A-4143-AF05-BCF6B3FF8837.png

Personligen tycker jag att detta kan bli riktigt vackert, beroende på modell av klocka och vilken sorts mönster som graveras in. Vad är din uppfattning om detta? Förhöjer det utseendet? Ser det förjävligt ut?
OK på klocka som är graverad från tillverkare ?

Personligen är jag tatuerad på stora delar av min kropp och älskar ”utsmyckning” så det passar mig perfekt, vet dock inte om jag skulle gravera en hel klocka.

https://bezelandbarrel.com/watch-engraving-take-two/
7D1A3EAC-947A-4143-AF05-BCF6B3FF8837.png

Kör för faen, ingen minns en fegis ;)! Om du nu skull ångra dig så är det bara och köpa en ny :D...

Är det någon som känner till någon i Sverige som utför sådan gravyr? Har en steinhart som kan få offras :)

Är det någon som känner till någon i Sverige som utför sådan gravyr? Har en steinhart som kan få offras :)
Jag har sådana kontakter. Jobbar i guldsmedsbranchen, och uppskattar en bra gravyr. Tror dock att du ska ta dig en funderare på om ”offra” är rätt ord, och om en Steinhart är rätt klocka. Det ligger rätt många timmar i en bra gravyr.

OnT, här är min graverade Bronzo. Gjord av Sam Alfano, master_engraver på insta.
7A32E8AF-7D16-40AE-A98E-7DEF707E3171.jpeg
7CE6D3A3-3887-4C52-9439-026782E66159.jpeg

Jag har sådana kontakter. Jobbar i guldsmedsbranchen, och uppskattar en bra gravyr. Tror dock att du ska ta dig en funderare på om ”offra” är rätt ord, och om en Steinhart är rätt klocka. Det ligger rätt många timmar i en bra gravyr.

OnT, här är min graverade Bronzo. Gjord av Sam Alfano, master_engraver på insta.
Den där blev riktigt bra, jo jag förstår att det är många timmar bakom, har du ett ungefärligt pris för något i den stilen du gjort?

Riktigt snygg, kombinationen mellan brons och det graverade var riktigt grymt!

Den där blev riktigt bra, jo jag förstår att det är många timmar bakom, har du ett ungefärligt pris för något i den stilen du gjort?
Den här har jag inte låtit göra, det var gravören som gjorde den åt sig själv, lite som en showpiece.
När jag pratat med vår gravör om att göra något liknande (eftersom flera har frågat) så landar man på 30-35h. Något mer på stål, eftersom man måste lägga mer tid på att slipa om sticklarna.
Då räknar man dock mer på en ytgravyr, där alla skär är mer eller mindre djupa. Min klocka har en ”3D-gravyr”, där de svarta ytorna mellan ”scrollsen” är rejält urgröpta.

Den svarta millen var ju ascool! Skulle lätt kunna ha en sådan! Frågan än var själva jobbet kostar. Det skulle ju vara lika snyggt på en Seiko o kanske dumt att gå all in på en Rolle :)
Jag tror att du missar poängen men en handgravyr som det där. Ett sådant hantverk ska väl ändå aldrig nudda massproduktionsklockorna som en Seiko eller en Rolle? ;)

Den här har jag inte låtit göra, det var gravören som gjorde den åt sig själv, lite som en showpiece.
När jag pratat med vår gravör om att göra något liknande (eftersom flera har frågat) så landar man på 30-35h. Något mer på stål, eftersom man måste lägga mer tid på att slipa om sticklarna.
Då räknar man dock mer på en ytgravyr, där alla skär är mer eller mindre djupa. Min klocka har en ”3D-gravyr”, där de svarta ytorna mellan ”scrollsen” är rejält urgröpta.

Du har inga planer på att skriva ihop en egen tråd för denna skönhet? Vore kul att få läsa lite mer om hur du fick tag på den osv..

Näe, inte så förtjust i.
Men det diskuterades i nån tråd om vad som är en riktig hårdrocksklocka. Såg några exempel här som jag skulle lägga till på den listan. :)

Jag tycker det ser rätt fränt ut, men jag tror att det krävs att rätt person har det på sin klocka och att man matchar det snyggt med övrig klädsel. Jag skulle ha väldigt svårt att bära upp det där, graverade urverk är jag däremot otroligt svag för.

Tillbaka
Topp