• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Fick hem en 5a,

PXL_20221121_132122155.PORTRAIT.jpg
Vad Àr det för ref. pÄ denna?

BestÀllde en sÄdan hÀr igÄr, min första Seiko, kommer bli skoj :) Vad tycker ni om den? Kostade 2250 med rabattkod.

Är det enkelt att byta band pĂ„ den tror ni?

Jag gillar den. NÀstan samma case som SKX007 som Àr riktigt bra enligt mig.

Bandbyte borde vara enkelt dÄ den har borrade lug holes.

OsÀker pÄ exakt ref. men ser ut som en Seiko Sea Urchin (SNZF15/SNZF17).
SNZH55. Motsvarande med guld (SNZH57) var mycket populÀr till FFF-moddar lÀngre tillbaka. :)

https://www.creationwatches.com/pro...-snzh55-snzh55k1-snzh55k-mens-watch-2304.html

Flippade min spb143 & spb213 och införskaffade en sla017. För att ta upp ytterligare en modell som de lyckats vÀldigt bra med! SÄ sjukt nöjd med den!
6E23737E-08BA-4BB3-BE8A-DE053C68595F.jpeg
Grym pÄ alla sÀtt och vis! Hur skulle du beskriva skillnaden mellan SPB143 och SLA017? Ganska stort steg uppÄt rent prismÀssigt, "kÀnner" man det nÀr man har den i handen?

Grym pÄ alla sÀtt och vis! Hur skulle du beskriva skillnaden mellan SPB143 och SLA017? Ganska stort steg uppÄt rent prismÀssigt, "kÀnner" man det nÀr man har den i handen?
Har svĂ„rt för upplevd kvalitet, misstĂ€nker att vetskapen om skillnaden pĂ„verkar hur de upplevs. spb modellerna kĂ€ndes riktigt bra och jag upplevde den inte som ”budget” pĂ„ nĂ„got sĂ€tt i jĂ€mförelse med SLAn.

Men noterbart bÀttre/högre nivÄ pÄ finishen pÄ SLAn. Det första jag slogs av var poleringen av index och visare. NÀr ljuset trÀffar rÀtt sÄ ser de nÀstan sjÀlvlysande ut, de reflekterar ljuset som indexen pÄ min GS gör.

Boetten/bandhornen Àr borstade pÄ ovansidan och polerad pÄ sidans. Kanten Àr skarp vilket ger fin kontrast mellan de olika behandlingarna.

Den tunna bezeln Ă€r vĂ€l mer en smaksak, men den bidrar ju till ”originaliteten” hos SLA017 och dess arv. Och den bredare bezeln bidrar till en tooligare kĂ€nsla hos SPBn. Vilket Ă€r den stora anledningen till varför modellerna pĂ„ ett sĂ€tt inte riktigt Ă€r jĂ€mförbara.

Är den upplevda kvaliteten 3x bĂ€ttre? Njae, svĂ„rt att hĂ€vda. Har jag nĂ„gonsin kĂ€nt suget att gĂ„ tillbaka till spb serien och kunna köpa typ tre olika modeller, nĂ€.

Har svÄrt att se att jag kommer slÀppa den hÀr, snarare att jag kanske försöker knipa en till, sÄ barnen kan fÄ Àrva varsin nÀr den dagen Àr kommen :D

Har svĂ„rt för upplevd kvalitet, misstĂ€nker att vetskapen om skillnaden pĂ„verkar hur de upplevs. spb modellerna kĂ€ndes riktigt bra och jag upplevde den inte som ”budget” pĂ„ nĂ„got sĂ€tt i jĂ€mförelse med SLAn.

Men noterbart bÀttre/högre nivÄ pÄ finishen pÄ SLAn. Det första jag slogs av var poleringen av index och visare. NÀr ljuset trÀffar rÀtt sÄ ser de nÀstan sjÀlvlysande ut, de reflekterar ljuset som indexen pÄ min GS gör.

Boetten/bandhornen Àr borstade pÄ ovansidan och polerad pÄ sidans. Kanten Àr skarp vilket ger fin kontrast mellan de olika behandlingarna.

Den tunna bezeln Ă€r vĂ€l mer en smaksak, men den bidrar ju till ”originaliteten” hos SLA017 och dess arv. Och den bredare bezeln bidrar till en tooligare kĂ€nsla hos SPBn. Vilket Ă€r den stora anledningen till varför modellerna pĂ„ ett sĂ€tt inte riktigt Ă€r jĂ€mförbara.

Är den upplevda kvaliteten 3x bĂ€ttre? Njae, svĂ„rt att hĂ€vda. Har jag nĂ„gonsin kĂ€nt suget att gĂ„ tillbaka till spb serien och kunna köpa typ tre olika modeller, nĂ€.

Har svÄrt att se att jag kommer slÀppa den hÀr, snarare att jag kanske försöker knipa en till, sÄ barnen kan fÄ Àrva varsin nÀr den dagen Àr kommen :D
Tack för ett utförligt svar! UngefÀr som man kunde tÀnka sig dÄ. Om jag bara skulle ha en klocka sÄ ligger den bra till, hÄller med @rickards ovan, snyggaste Seikon jag vet. Men jag har inte ens fÄtt tummen ur och skaffat en SPB143 sÄ en SLA kÀnns Ànnu lÀngre bort just nu... en dag!

Tillbaka
Topp