• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

BRATTÅS

Panerai
Jag Ă€r grymt överraskad hur vĂ€l 6105an sitter pĂ„ handleden. KĂ€nns mycket ”bĂ€ttre” pĂ„ handleden Ă€n SRP77X.

IMG_2399.jpeg
Visst sitter den bra. :)
 

Coolfredde

Breitling
Är pĂ„ jakt efter lĂ€nkbitar till nedan klocka, men har noll erfarenhet av Seiko sĂ„ vet inte riktigt var jag ska börja leta. Finns det nĂ„got go-to stĂ€lle för att hitta lĂ€nkbitar, eller det Ă€r att tröska begagnatmarknaden som gĂ€ller?

En sidofrÄga - jag tror klockan Àr köpt i Japan för en massa Är sedan och hade gÀrna velat kolla upp den lite mer, Àr det nÄgon som kan utröna vilket modellnummer det Àr?
IMG_0590.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_0591.jpeg
    IMG_0591.jpeg
    141.3 KB · Visningar: 2

Viskan

Panerai
2-Faktor
Är pĂ„ jakt efter lĂ€nkbitar till nedan klocka, men har noll erfarenhet av Seiko sĂ„ vet inte riktigt var jag ska börja leta. Finns det nĂ„got go-to stĂ€lle för att hitta lĂ€nkbitar, eller det Ă€r att tröska begagnatmarknaden som gĂ€ller?

En sidofrÄga - jag tror klockan Àr köpt i Japan för en massa Är sedan och hade gÀrna velat kolla upp den lite mer, Àr det nÄgon som kan utröna vilket modellnummer det Àr?
IMG_0590.jpeg
H601 5380 Àr modellnumret. De första fyra Àr urverket, de sista fyra Àr boetten.

Kanske en sÄdan hÀr för lÀnken, lÀnkbitar till Seiko brukar vara svÄrt.
 
Senast Àndrad:

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
- Grym ja, men priset pÄ LX Àr ju nÀrmast som Grand Seiko. Och lÀnken pÄ de hÀr Àr vÀldigt klumpig (tycker jag).
Ja, jag hÄller faktiskt med. Jag Àr sugen pÄ Seiko SPB385J1 dock! Men den Àr lite lik min SPB299J1.

56645-2.jpg
Seiko-Prospex-1968-Divers-SPB299J1-Save-the-Ocean-08.jpg


De har ju ungefÀr samma mÄtt, men lustigt nog Àr GMT:n lite "kortare" (lug-2-lug)... :woot:

Jag stör mig dock pÄ lume-pluppen pÄ 385:an. :bag:

Jag mÄste sÀga att jag dÀrtill Àr lite sugen pÄ en grön klocka...



SPB381_x15.png

:angel: :greedy:
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Är detta nĂ„gon kommande modell som existerar eller ett fotomontage? Bilden ser riktigt weird ut.

 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Vad tror du om bandbredd? 18 mm?
 

Erik_N

Breitling
Förra mÄndagen sÄ stÀllde jag Grand Seiko SBGX337 med 9F61 (kvarts) efter klockan i min telefon, sen stÀllde jag de tvÄ andra klockorna pÄ bilden efter den.

IMG_5445.jpeg


Efter en vecka sÄ skiljer den första ingenting mot telefonen.
SBEX011/SLA039J1 med 8L55 ligger 30 s efter, vilket blir 4,3 s/dygn.
Kapten Willard SBDC111/SPB153J1 med 6R35 har halkat efter 4 min 29 s, vilket blir 38 s/dygn.

Testet Àr inte helt vetenskapligt utfört dÄ jag burit och dragit upp dem med lite ojÀmna mellanrum under veckan, men ger kanske en fingervisning om skillnaden pÄ verken.

I gÄr kvÀll, nÀr det gÄtt en vecka till, sÄ tog jag en ny bild.

IMG_5469.jpeg


SBGX337 stÀmmer fortfarande pÄ sekunden överens med telefonen.
SLA039 ligger 48 s efter, vilket innebÀr att den hÀmtat upp lite och nu ligger pÄ -3,4 s/dygn efter tvÄ veckor.
SPB153 fÄr vara med pÄ lite andra villkor nu, den stÀllde jag rÀtt onsdag morgon. Det innebÀr att den bara gÄtt 5,5 dygn nÀr bilden togs. 3 min 40 s efter sen dess blir 40 s/dygn, lika dÄligt som första veckan alltsÄ.

Under veckan som gick sÄ bar jag SLA039 tre dagar och SPB153 en dag, samt drog upp dem nÄgra gÄnger. Vid lÀmpligt tillfÀlle sÄ ska jag bÀra Kapten Willard en vecka och se om han presterar bÀttre dÄ.

Utom tÀvlan i den hÀr trÄden kan jag nÀmna att min Omega Seamaster kvarts nu ligger 2-3 s före SBGX337 efter tvÄ veckor. Alla kvartsur Àr inte lika bra. Jag vet inte om Älder gör skillnad, men den Àr frÄn 2002.
 
Senast Àndrad:
Topp