• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

JohanP

Breitling
Har en SARB033 i bruksskick som jag tyvĂ€rr hade sönder genom att rĂ„ka tappa den pĂ„ ett badrumsgolv 😖
Urmakare har kikat pÄ den men inte lyckats fÄ den helt i ordning.
FrĂ„gan Ă€r om den har nĂ„got som helst vĂ€rde som ”reservdelsobjekt” eller liknande?
IMG_7387.jpeg
IMG_7379.jpeg
Ligger bara oanvÀnd hemma hos mig nu. TÀnkte lÀgga upp en annons hÀr men det krÀver tydligen minst 50 poster i forumet. Jag har inte direkt varit aktiv hÀr sedan jag köpte klockan pÄ forumet 2017.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Har en SARB033 i bruksskick som jag tyvĂ€rr hade sönder genom att rĂ„ka tappa den pĂ„ ett badrumsgolv 😖
Urmakare har kikat pÄ den men inte lyckats fÄ den helt i ordning.
FrĂ„gan Ă€r om den har nĂ„got som helst vĂ€rde som ”reservdelsobjekt” eller liknande?
IMG_7387.jpeg
IMG_7379.jpeg
Ligger bara oanvÀnd hemma hos mig nu. TÀnkte lÀgga upp en annons hÀr men det krÀver tydligen minst 50 poster i forumet. Jag har inte direkt varit aktiv hÀr sedan jag köpte klockan pÄ forumet 2017.
Vad exakt har urmakaren gjort nĂ€r han har ”kikat” pĂ„ den?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Har en SARB033 i bruksskick som jag tyvĂ€rr hade sönder genom att rĂ„ka tappa den pĂ„ ett badrumsgolv 😖
Urmakare har kikat pÄ den men inte lyckats fÄ den helt i ordning.
FrĂ„gan Ă€r om den har nĂ„got som helst vĂ€rde som ”reservdelsobjekt” eller liknande?
IMG_7387.jpeg
IMG_7379.jpeg
Ligger bara oanvÀnd hemma hos mig nu. TÀnkte lÀgga upp en annons hÀr men det krÀver tydligen minst 50 poster i forumet. Jag har inte direkt varit aktiv hÀr sedan jag köpte klockan pÄ forumet 2017.

Vad exakt har urmakaren gjort nĂ€r han har ”kikat” pĂ„ den?

Kan man peta i ett 4R35 urverk i den dÀr tro? DÄ har man ju en riktigt bra klocka igen för smÄpengar.
 

JohanP

Breitling
Vad exakt har urmakaren gjort nĂ€r han har ”kikat” pĂ„ den?
Jag Ă€r tyvĂ€rr inte alls tekniskt kunnig om urverk. Men urmakare 1 pratade om att nĂ„got som han kallade ”complete balance” - eller liknande -behövde bytas. De grejerna kunde han enligt utsago inte fĂ„ tag i dĂ„ det var svĂ„rt utanför Japan tydligen

Urmakare 2 har ”ruckat” (?) pĂ„ den och fĂ„tt igĂ„ng den. Men tidhĂ„llningen blev alldeles för dĂ„lig och jag lade undan den till förmĂ„n för ett annat armbandsur.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag har extremt dÄlig koll tyvÀrr.. men kanske kan nÄgon kunnig svara?
Kan tyvÀrr för lite jag med, men klockan Àr ju jÀttefin, och ett NH35-urverk (som ska va motsvarande Seiko 4R35 utan logga) kostar typ 350 kr pÄ eBay. GÄr det att passa in blir det inte sÄ kostsamt att fÄ klockan fungerande igen. Annars borde vÀl urmakaren kunna ge ett prisförslag pÄ ett urverksbyte till originalgrejer ocksÄ om det Àr ett alternativ, Àven om det förstÄs blir lite dyrare. Tror vÀl knappt urverken servas, utan byts ut?
 

JohanP

Breitling
Kan tyvÀrr för lite jag med, men klockan Àr ju jÀttefin, och ett NH35-urverk (som ska va motsvarande Seiko 4R35 utan logga) kostar typ 350 kr pÄ eBay. GÄr det att passa in blir det inte sÄ kostsamt att fÄ klockan fungerande igen. Annars borde vÀl urmakaren kunna ge ett prisförslag pÄ ett urverksbyte till originalgrejer ocksÄ om det Àr ett alternativ, Àven om det förstÄs blir lite dyrare. Tror vÀl knappt urverken servas, utan byts ut?
Tack för informationen. Det lÄter ju som att det skulle gÄ att fÄ igÄng den igen. Jag Àr dock inte sÀrskilt intresserad av att engagera mig personligen dÄ jag anvÀnder en annan klocka till vardags idag.

Min ursprungliga frÄga var om denna Seiko har nÄgot vÀrde i det icke-fungerande skick den Àr i idag? Tar gÀrna emot era kunniga synpunkter.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Tack för informationen. Det lÄter ju som att det skulle gÄ att fÄ igÄng den igen. Jag Àr dock inte sÀrskilt intresserad av att engagera mig personligen dÄ jag anvÀnder en annan klocka till vardags idag.

Min ursprungliga frÄga var om denna Seiko har nÄgot vÀrde i det icke-fungerande skick den Àr i idag? Tar gÀrna emot era kunniga synpunkter.
NÄgot vÀrde har den sÄ klart. LÀgg ut den pÄ tradera som defekt med budgivning.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Tack för informationen. Det lÄter ju som att det skulle gÄ att fÄ igÄng den igen. Jag Àr dock inte sÀrskilt intresserad av att engagera mig personligen dÄ jag anvÀnder en annan klocka till vardags idag.

Min ursprungliga frÄga var om denna Seiko har nÄgot vÀrde i det icke-fungerande skick den Àr i idag? Tar gÀrna emot era kunniga synpunkter.
Jag sÄlde en risig sarb033 för 1000 kr som repobjekt hÀr för ett gÀng Är sedan, han som köpte den av mig gjorde en fuling och lade ut den kanske en vecka senare för 1500 och fick den sÄld. Priserna pÄ de dÀr har (omotiverat enligt mig) gÄtt upp lite sen jag hade en. NÀr det begav sig var det inte rimligt kostnadsmÀssigt att serva, hur det Àr nu vet jag inte, det beror nog lite pÄ vad du gav för den. Ska man byta urverk tror jag att det Àr sii nh15 som Àr motsvarande 6r15, men oavsett lÀr vÀl vÀrdet sjunka med bÄde nh35 och nh15, kan ju gÄ att hitta ett 6r15 antar jag.
 

JohanP

Breitling
Jag sÄlde en risig sarb033 för 1000 kr som repobjekt hÀr för ett gÀng Är sedan, han som köpte den av mig gjorde en fuling och lade ut den kanske en vecka senare för 1500 och fick den sÄld. Priserna pÄ de dÀr har (omotiverat enligt mig) gÄtt upp lite sen jag hade en. NÀr det begav sig var det inte rimligt kostnadsmÀssigt att serva, hur det Àr nu vet jag inte, det beror nog lite pÄ vad du gav för den. Ska man byta urverk tror jag att det Àr sii nh15 som Àr motsvarande 6r15, men oavsett lÀr vÀl vÀrdet sjunka med bÄde nh35 och nh15, kan ju gÄ att hitta ett 6r15 antar jag.
Tack för informationen. Klockan ligger nu uppe pÄ Tradera som auktion.
 

uran

Omega
Vad tycker ni om seikos nya spb-klockor?
1000019674.jpg
1000019673.jpg

Tycker de ser riktigt fina ut, men slÀpper man en modern dykare, ska man inte ha crown guards?

Stör mig ocksÄ pÄ 3 Days pÄ tavlan. Varför blir det bara mer text nÀr jag vill ha sÄ lite text som möjligt.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Vad tycker ni om seikos nya spb-klockor?
1000019674.jpg
1000019673.jpg

Tycker de ser riktigt fina ut, men slÀpper man en modern dykare, ska man inte ha crown guards?

Stör mig ocksÄ pÄ 3 Days pÄ tavlan. Varför blir det bara mer text nÀr jag vill ha sÄ lite text som möjligt.

Rolex har en mindre seminareuppgift pÄ sina tavlor. Men jag hÄller med dig. Tavlorna frÄn ex SARB serien var betydligt renare.
 

uran

Omega
Rolex har en mindre seminareuppgift pÄ sina tavlor. Men jag hÄller med dig. Tavlorna frÄn ex SARB serien var betydligt renare.
Sarb Àr en anomali utanför segmenteringen som finns nu med 5, Prospex o presage etc. Hatar segmenteringen med prospex och presage. Presage Àr visserligen mer tydlig Àven om man dÀr ocksÄ behöver rota igenom en djungel av specs för att förstÄ vad det Àr man köper. Tycker x för prospex inte direkt kommunicerar kvalle.
 
Sarb Àr en anomali utanför segmenteringen som finns nu med 5, Prospex o presage etc. Hatar segmenteringen med prospex och presage. Presage Àr visserligen mer tydlig Àven om man dÀr ocksÄ behöver rota igenom en djungel av specs för att förstÄ vad det Àr man köper. Tycker x för prospex inte direkt kommunicerar kvalle.
och som jag skrev i ett tidigare inlÀgg som handlade mer om storleken (gillar 36/37), men ocksÄ det hÀr med rena klassiska klockor, varför tar man bort SNX och SARB033 utan att ersÀtta dom med nÄgonting i samma stil, förstÄr inte, det Àr naturligtvis rationellt om det inte finns nÄgon större efterfrÄgan men det har jag mycket svÄrt att tÀnka mig... lite som om Eton skulle ta bort klassiska vita och ljusblÄ skjortor ur kollektionen
 
Senast Àndrad:

Erik_N

Breitling
Förra mÄndagen sÄ stÀllde jag Grand Seiko SBGX337 med 9F61 (kvarts) efter klockan i min telefon, sen stÀllde jag de tvÄ andra klockorna pÄ bilden efter den.

IMG_5445.jpeg


Efter en vecka sÄ skiljer den första ingenting mot telefonen.
SBEX011/SLA039J1 med 8L55 ligger 30 s efter, vilket blir 4,3 s/dygn.
Kapten Willard SBDC111/SPB153J1 med 6R35 har halkat efter 4 min 29 s, vilket blir 38 s/dygn.

Testet Àr inte helt vetenskapligt utfört dÄ jag burit och dragit upp dem med lite ojÀmna mellanrum under veckan, men ger kanske en fingervisning om skillnaden pÄ verken.
 
Senast Àndrad:

Hunter

Cartier
NÄn som har tips pÄ passande prisvÀrd lÀnk till denna? Sugen pÄ att prova
IMG_20240311_200239.jpg


Oklart vad du bör ha för bredd pÄ lÀnken, har listat 22mm.
Tycker personligen att klockan gör sig med lite "kraftigare" lÀnkar.
 
Topp