SLA017
Silver
Idag var en bra dag pÄ postkontoret. 888 Japansk turtrippel.
6106-8100 frÄn 68
7546-606a frÄn 78 (Äterköpt)
7c43-7000 frÄn 89 (Koreabyggd!)
![]()
Wow, riktigt snyggt. Hmm dessutom en 68:a, du vet nu vem man frÄgar först
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
6106-8100 frÄn 68
![]()
6106-8100 frÄn 68
![]()
Suck.Idag var en bra dag pÄ postkontoret. 888 Japansk turtrippel.
6106-8100 frÄn 68
![]()
Ok men RÀcker det inte med en Ärsklocka?Wow, riktigt snyggt. Hmm dessutom en 68:a, du vet nu vem man frÄgar först,
Du gillar dem inte? NÀ det Àr ju inte moddade eller med orangea tavlor frÄn Filippinerna
Suck.Du gillar dem inte? NÀ det Àr ju inte moddade eller med orangea tavlor frÄn Filippinerna
6106-8100 frÄn 68
![]()
Schysst inkassering! 7C43:an Àr ju asgrymIdag var en bra dag pÄ postkontoret. 888 Japansk turtrippel.
6106-8100 frÄn 68
![]()
Ok men RĂ€cker det inte med en Ă„rsklocka?
Nu har det hĂ€r hĂ€nt tre gĂ„nger idag! Att bandstiften/armbandet lossnar frĂ„n klockan och att klockan Ă„ker i golvet. Aldrig hĂ€nt förut. Stiften Ă€r skx original och bandet ett bonetto. Om det nu skulle spela roll. Ăr det nya bandstift som gĂ€ller, eller vad kan problemet vara?
NÄgon som kÀnner igen det?
Absolut, vid inspektion ser det precis ut som det alltid gjort. Vilket Àr det som gör mig tokig! Helt nytt problem för dagen liksom.FjÀdrar bÀgge sidor av stiftet som de ska?
Ăr stiftet helt jĂ€mnt inne i bandet?
Finns nÄgon del av bandet som tar i de rörliga delarna av stiftet?
Ăr hĂ„len som stiftet fĂ€ster i skadade?
"Klickar" stiftet i ordentligt nÀr du sÀtter pÄ bandet, pÄ bÀgge sidor?
Absolut, vid inspektion ser det precis ut som det alltid gjort. Vilket Àr det som gör mig tokig! Helt nytt problem för dagen liksom.
LÄter vÀldigt konstigt tycker jag. SEIKOs bandstift Àr ju extremt tjocka och sÀkra. Tror helt enkelt att bandet kramar Ät stiftet för hÄrt sÄ det inte fjÀdrar ut ordentligt. Har flera band frÄn Bonetto och seikostiften passar inte i nÄgot av dem.Absolut, vid inspektion ser det precis ut som det alltid gjort. Vilket Àr det som gör mig tokig! Helt nytt problem för dagen liksom.
Bra köp bÄda tvÄ. SÄg 061:an nÀr jag var dÀr igÄr (hÀmtade en SBGV019). Vill ocksÄ ha en 061 dÄ jag tycker den Àr grymt klassisk pÄ nÄgot sÀtt. Har lite svÄrt att motivera ett köp dock dÄ jag har SBGH013 som f.ö. köptes av samma skÀl som du skaffade 061.För ett nÄgra mÄnader sedan tog jag klivet in i GS-vÀrlden genom köpet av en sbga083. Under ett antal Är hade jag likt mÄnga tvekat inför det faktum att spendera tiotusentals kronor pÄ en Seiko vilket dÄ i min vÀrld var ett prisvÀrt ur men som dock tillhörde det lÀgre och massproducerade segmentet.
Urmakare Nilsson pÄ KlockmÀster Globen gav dock aldrig upp hoppet om min förtappade sjÀl och övertygade mig att Ätminstone prova, klÀmma och kÀnna den kvalitet en GS gav. Han hade naturligtvis rÀtt och en GS boett, lÀnk, lÄs och överhuvudtaget omfattande kvalitetskÀnsla fick mÄnga andra ur i samma prisklass verka som om nÄgon hamrat fram dem ur en ölburk pÄ Manilas bakgator i jÀmförelse
Till slut gav jag efter. Efter att ha vandrat i dykartrÀsket mÄnga Är och Àven investerat i en sbdb001 med Spring Drive ansÄg jag att den maskinen skulle driva min första GS. PÄ en frÄga i trÄden om vilken GS man Àgt men saknade mest, tror jag det var Molle som nÀmnde sbga083. Champagnetavla, rÀtt storlek och det ÀlskvÀrda Spring Drive gjorde att mitt beslut fattades. Jag skiftar klocka ofta men sbga083 Äker alltid pÄ efter ett par otrogna dagar med produkter frÄn Toblerones förlovade land.
![]()
GRYM!
Ok, nu var jag sĂ„ld. GS it was! MenâŠSpring Drive i all Ă€ra sĂ„ finns ju trots allt GS Ă€ven som Automat, Automat HB och Quartz. Tanken vĂ€cktes om att Ă€ga en av varje. Visst, det krĂ€ver ju sin modiga finansiering men annat kan sĂ€ljas, onödiga utgifter kan dras in pĂ„ och Ă„rsbonusen frĂ„n det dagliga vĂ€rvet kan göra det möjligt. Jag satte upp en plan: Inom fem Ă„r sĂ„ skulle detta vara klart och ett av varje GS-verk skulle vara i min Ă€go.
Det tog knappt tre mĂ„naderâŠ.. Idag hĂ€mtades denna goding frĂ„n Globen.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
GRYM 2!
Förutom att det var ett automatverk, valdes sbgr061 ut beroende pÄ det utsökta lÀderbandet och den magnifika elfenbensfÀrgade tavlan dÀr den blÄfÀrgade sekundvisaren utgör en hÀrlig kontrast. TyvÀrr Àr den lite av en tjockis sÄ nÄgon hundraprocentig dressare blir den inte i mina ögon. Sitter dock som gjuten pÄ handleden och Àr ingen manschettskrynklare.
Jag Àr ingen 100% Seikoholic dÄ det Àven finns ett par schweizare med pÄ inköpslistan men resan fortsÀtter och likt en envis bolsjevik hÄller jag mig till min femÄrs-plan sÄ en GS High Beat och Quartz skall bara in i samlingen och upp pÄ handleden till slut.
P.S Det höll faktiskt pĂ„ att bli en GS quartz för en tid sedan men den enda jag ansĂ„g vara intressant var sbgx093. TyvĂ€rr blev det ingen kĂ€rlek vid första liveprovningen. Trots nĂ€ra 39mm pĂ„ papperet bars som en 36-37mm. Det Ă€r dock inte dig det Ă€r fel pĂ„ kĂ€ra 093 utan min handledâŠ..
DÄ fÄr det hÀr bli dagens SQ för mig.
![]()
Bra köp bÄda tvÄ. SÄg 061:an nÀr jag var dÀr igÄr (hÀmtade en SBGV019). Vill ocksÄ ha en 061 dÄ jag tycker den Àr grymt klassisk pÄ nÄgot sÀtt. Har lite svÄrt att motivera ett köp dock dÄ jag har SBGH013 som f.ö. köptes av samma skÀl som du skaffade 061.
Grattis!
Du sÀger att du vill ha en quartz ocksÄ, tittade du inte pÄ en av de tvÄ SBGV019 de har kvar nÀr du ÀndÄ var dÀr? Lite lik din 083 iofs dÄ den har champagnetavla, men grym baksida.
SBGJ:n Ă€r vĂ€ldigt fin dock ganska tjock sĂ„ se till att prova först. BlĂ„ quartz, SBGX065 kanske?Tackar! Ăr mer Ă€n lovligt nöjd!
Det Àr grymt kaxigt med glasbaksida pÄ en quartz men den Àr för lik sbga083 i utseende som du sÀger. Samtliga GS:ar som skall vara i samlingen mÄste sticka ut mot varandra i utseende. Tankarna som far nu Àr en sbgj003 (high beat, gmt, lyxlÀnken, svart tavla med röda kontraster). För quartz tÀnker jag mig en blÄ tavla. Hoppas de gör en sbgr097 i quartz och krymper den ett par mm.
Om inte klockan blivit besatt under dagen sÄ bör det vara nÄgot i listan som inte stÀmmer. Kolla ocksÄ sÄ att det inte Àr smuts (kan rÀcka med ludd frÄn klÀder") som har satt sig i hÄlen. Ser det ok ut sÄ byt stift.
Blir inte klok iallafall. NÄgot fel Àr det ju som sagt. Har aldrig mÀrkt nÄgot och har haft det hÀr bandet i minst en mÄnad.LÄter vÀldigt konstigt tycker jag. SEIKOs bandstift Àr ju extremt tjocka och sÀkra. Tror helt enkelt att bandet kramar Ät stiftet för hÄrt sÄ det inte fjÀdrar ut ordentligt. Har flera band frÄn Bonetto och seikostiften passar inte i nÄgot av dem.