• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Blev vÀldigt förvÄnad nÀr du la ut den och ska va Àrlig sÄ har min köp finger kliat riktigt mycket... ;)
Kanske att du börjat va otrogen med ögonen o hittat nÄgon ny klocka? Finns inte mÄnga grÀsmattor som Àr grönare Àn den du har... :)
Problemet Àr snarare att jag har fler klockor Àn jag behöver. AnvÀnder i princip bara en av mina klockor och har ytterligare cirka 10st som bara ligger i lÄdan + en klocka pÄ ingÄng denna vecka (dock ej SEIKO). Tycker det Àr synd att ha fina klockor liggandes som inte anvÀnds, dÄ Àr det bÀttre om nÄgon annan har dem pÄ armen. Har inte direkt nÄgot annat jag vill köpa heller. KÀnner mig som sagt mest rastlös, gillar att ha lite snurr i lÄdan. :)

@yonsson
10!
Nu Àr jag nyfiken vilka du har just nu?
Ingen av klockorna jag Àr ute efter hoppas jag för dÄ börjar jag spama PM ;)
Antar att JLC:n fÄr mest armtid eller?

Behöver lite hjÀlp av er Seiko lexikon.

Är svag för svarta klockor och nu kanske detta Ă€r att svĂ€ra i kyrkan hĂ€r men har fastnat lite för SINN 857
image.jpeg

För att inte förstöra min Seiko samling, finns det nÄgot liknande ifrÄn Seiko?
Tror jag har sett nÄgon liknande men kan ha drömt...

@yonsson
10!
Nu Àr jag nyfiken vilka du har just nu?
Ingen av klockorna jag Àr ute efter hoppas jag för dÄ börjar jag spama PM ;)
Antar att JLC:n fÄr mest armtid eller?
2 x Omega Seamaster Deville
JLC DSC
Billig G-Shock
G-Shock pÄ ingÄng
Mudmaster
Casio Casiotron

SEIKOs

Skx 007
SII (SEIKO)
King SEIKO 5626
King SEIKO 5626 (Chronometer)
SEIKO 7546
Credor chrono

Har sÀkert glömt nÄgon. Ja, JLCn tar i princip all handledstid. Vissa gillar ju att bunkra men jag föredrar att ha nÄgra fÄ som jag faktiskt anvÀnder. :)

@yonsson Gummit blev bÀttre efter kokande vatten i en temugg, men det rÄkade "ploppa upp" sÄ ena sidan smet frÄn vattnet nÀr jag va i duschen. Ska köra en omgÄng till.
En annan frÄga; Blir det nÄgolunda bra att klippa av Ànden pÄ bandet? Sticker upp utav bara fan för jag kör pÄ nÀst sista hÄlet.. #handledersomenlitenflicka

@yonsson Gummit blev bÀttre efter kokande vatten i en temugg, men det rÄkade "ploppa upp" sÄ ena sidan smet frÄn vattnet nÀr jag va i duschen. Ska köra en omgÄng till.
En annan frÄga; Blir det nÄgolunda bra att klippa av Ànden pÄ bandet? Sticker upp utav bara fan för jag kör pÄ nÀst sista hÄlet.. #handledersomenlitenflicka
Det gÄr sÀkert bra att klippa men jag har aldrig testat eftersom jag inte haft behovet. Kanske gÄr det att elda ytterst försiktigt efter att man klippt för att ta bort de vassa kanterna?

Det gÄr sÀkert bra att klippa men jag har aldrig testat eftersom jag inte haft behovet. Kanske gÄr det att elda ytterst försiktigt efter att man klippt för att ta bort de vassa kanterna?
Det var ingen dum idé, det eller slipa. Kanske elda först och slipa bort "gegget" av det smÀlta sen. Men tror jag klipper exakt sÄ den gÄr under hÄllaren eller vad man ska sÀga sÄ kanske inte spelar nÄgon roll.
FÄr experimentera lite ikvÀll :)

Det var ingen dum idé, det eller slipa. Kanske elda först och slipa bort "gegget" av det smÀlta sen. Men tror jag klipper exakt sÄ den gÄr under hÄllaren eller vad man ska sÀga sÄ kanske inte spelar nÄgon roll.
FÄr experimentera lite ikvÀll :)
Jag har kortat ett par band med varierande resultat. Seikos original har jag aldrig fÄtt till bra i "avslutet". Jag kör pÄ att skÀra av Ànden mot en rund mall sedan slipa med vÄtslippapper. Efter det gnugga bandet mot en gummibit för att "polera" med hjÀlp av friktionen som blir. Ett band har jag fÄtt till bra, men som sagt seikobanden Àr svÄra att fÄ till.

Jag har kortat ett par band med varierande resultat. Seikos original har jag aldrig fÄtt till bra i "avslutet". Jag kör pÄ att skÀra av Ànden mot en rund mall sedan slipa med vÄtslippapper. Efter det gnugga bandet mot en gummibit för att "polera" med hjÀlp av friktionen som blir. Ett band har jag fÄtt till bra, men som sagt seikobanden Àr svÄra att fÄ till.
Hmm, tack för tipsen!
SkÀra alltsÄ, kanske Àr bÀst. TÀnkte klippa först

Jag har ocksÄ klena armar och Àr inne pÄ sista/nÀst sista hÄlet. Har dÀrför kapat ett GL-831. Gick finfint.
Trimmade snittet med tĂ€ndare och nagelfil för att fĂ„ en "naturlig" form. Var försiktig med vĂ€rmen dock som kan göra gummit blankt om det blir för varmt. Öva först genom att ta en mindre bit du tĂ€nkt.

Jag har ocksÄ klena armar och Àr inne pÄ sista/nÀst sista hÄlet. Har dÀrför kapat ett GL-831. Gick finfint.
Trimmade snittet med tĂ€ndare och nagelfil för att fĂ„ en "naturlig" form. Var försiktig med vĂ€rmen dock som kan göra gummit blankt om det blir för varmt. Öva först genom att ta en mindre bit du tĂ€nkt.
Nice, tror det blir bra.
Klippte du först eller?

Hur gĂ„r era SKX007 tidsmĂ€ssigt? Har bara mĂ€tt min i tvĂ„ dagar och dĂ„ har den tappat 15 respektive 17 sek per dag. Ska ge den nĂ„gon vecka och se om det Ă€r ungefĂ€r samma konstant. Är det lĂ€tt att rucka detta sjĂ€lv? Vad kostar det ungefĂ€r om en urmakare ska rucka?

Hur gĂ„r era SKX007 tidsmĂ€ssigt? Har bara mĂ€tt min i tvĂ„ dagar och dĂ„ har den tappat 15 respektive 17 sek per dag. Ska ge den nĂ„gon vecka och se om det Ă€r ungefĂ€r samma konstant. Är det lĂ€tt att rucka detta sjĂ€lv? Vad kostar det ungefĂ€r om en urmakare ska rucka?
Om den fortar sig ska man vÀl typ slÄ den i handflatan ungefÀr vid 9-10 markeringarna sÄ testa slÄ den vid kronan :p

Edit: https://klocksnack.se/threads/min-skx007-gÄr-2-3-min-h.44525/page-2#post-1209299

600kr betalade jag senast hos Klockmaster, har ingen aning om ifall det Àr ett standardpris eller inte. Min skx gÄr bÀttre men det Àr inte vÀrldens mest exakta urverk direkt sÄ det gÀller att ha lite tur, vissa gÄr kanon andra lite sÀmre.

Om den fortar sig ska man vÀl typ slÄ den i handflatan ungefÀr vid 9-10 markeringarna sÄ testa slÄ den vid kronan :p

Edit: https://klocksnack.se/threads/min-skx007-gÄr-2-3-min-h.44525/page-2#post-1209299

KÀnns inte som det Àr helt rÀtt sÀtt att göra det pÄ och svÄrt att reglera hur mycket fortare man fÄr den att gÄ ;)

600kr betalade jag senast hos Klockmaster, har ingen aning om ifall det Àr ett standardpris eller inte. Min skx gÄr bÀttre men det Àr inte vÀrldens mest exakta urverk direkt sÄ det gÀller att ha lite tur, vissa gÄr kanon andra lite sÀmre.
DÄ fÄr den fan gÄ lite sakta tror jag. Har lÀst om folk som ruckat sjÀlva med blandat resultat, inget man ska ge sig pÄ eller?
Vet inte varför jag bryr mig egentligen, blev sÄ pedant nÀr Alpinisten gÄr nÀstan spot on :)

Skruva inte Ă„t alltför hĂ„rt bara, annars fĂ„r du "EGIREVS RÖF NEDIT I - 01 RONORK" stansat lĂ€ngst ut pĂ„ gummit. Som en egen, unik Kanagawa wave. :D
Det vore ju asballt! Jag fimpar ju ÀndÄ mÀrket som Àr dÀr nu sÄ fÄr göra ett eget ;D
KÀnns inte som det Àr helt rÀtt sÀtt att göra det pÄ och svÄrt att reglera hur mycket fortare man fÄr den att gÄ ;)

DÄ fÄr den fan gÄ lite sakta tror jag. Har lÀst om folk som ruckat sjÀlva med blandat resultat, inget man ska ge sig pÄ eller?
Vet inte varför jag bryr mig egentligen, blev sÄ pedant nÀr Alpinisten gÄr nÀstan spot on :)
Äh, fingertoppskĂ€nsla!

Utan timegrapher hade jag inte gett mig pÄ det sjÀlv. DÄ tar ju alldeles för lÄng tid mellan genomförande och resultat.

Jag lÀgger min SKX007 med kronan upp pÄ kvÀllen och har inte behövt justera tiden sedan normaltiden inföll i höstas. Kanske vÀrt ett försök?

Tillbaka
Topp