Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Det Àr bökigt men till exempel hÀr stÄr det du behöver veta: https://seikoserviceusa.com/uploads/datasheets/4F32A,8F32A,33A,35A.pdfKan nÄgon förklara för en novis hur exempelvis Seiko SBCM023 fungerar som perpetual calendar. Hur stÀller jag in rÀtt dag/mÄnad/Är och gÄr det att veta jag vart jag Àr nÄgonstans i kalendern nÀr det endast finns ett datumfönster i tavlan?
(exempelbild)
![]()
WHATS THIS!
MercaWHATS THIS!
Jag har haft 6R som blivit servade pÄ grund av konstig gÄng, och ÀndÄ gÄtt 45 sek fel i vissa lÀgen efter det. Jag skulle nog inte lagt pengar pÄ det, utan försöka hitta vilket lÀge den gÄr knasigt i, och undvika att lÀgga den sÄ.Hej
Har en Seiko SPB143 som gÄr skumt. Den hÄller tiden bra nÀr jag bÀr den men nÀr jag lÀgger ifrÄn mig den för natten sÄ kan den plötsligt tappa 40sek, eller 1,5min, ellr inget alls!? Jag stör ihjÀl mig pÄ det. Har hört att urverket (6R35) inte Àr kÀnt för att hÄlla tiden sÄ bra sÄ jag undrar om det Àr lönt att serva den?
//Johan![]()
Fick den ruckad för den tappade typ 30sek om dagen, trots att Timegrephen sa att den gick exakt. Jag bad ursmeden sparka upp den plus 30 sÄ nu gÄr den bra nÀr jag anvÀnder denJag har haft 6R som blivit servade pÄ grund av konstig gÄng, och ÀndÄ gÄtt 45 sek fel i vissa lÀgen efter det. Jag skulle nog inte lagt pengar pÄ det, utan försöka hitta vilket lÀge den gÄr knasigt i, och undvika att lÀgga den sÄ.
Kanske att du borde lÀgga en femhundring pÄ att rucka den hos Klockmaster eller liknande, men rÀkna inte med nÄgra mirakel.
Jag har fler dÄliga Àn bra erfarenheter av 6R, sÄ har helt gett upp hoppet om det urverket tyvÀrr.
Jo jag tycker ju till exempel att bĂ„de SPB151 och SPB317 Ă€r sĂ„ JĂVLA feta klockor, men blivit brĂ€nd med gĂ„nger pĂ„ bĂ„da assĂ„. Gjorde en nĂ„gorlunda framgĂ„ngsrik ruckning av 317, ungefĂ€r sĂ„ som du beskriver. Bad dom snabba pĂ„ den snittavvikelsen sĂ„ dom du beskrev. TrĂ„kigt att behöva hĂ„lla pĂ„ sĂ„!Fick den ruckad för den tappade typ 30sek om dagen, trots att Timegrephen sa att den gick exakt. Jag bad ursmeden sparka upp den plus 30 sĂ„ nu gĂ„r den bra nĂ€r jag anvĂ€nder den
Det Àr sÄ synd att den gÄr sÄ kass för jag gillar verkligen klocka men mitt ordningssinne fÄr spel![]()
Service görs liksom inte pÄ 4R-verket dÄ det Àr billigare att byta hela verket Àn att plocka isÀr det.. Skulle gissningvis kosta 2500 nÄnstans genom AD. Med det sagt finns det kanske nÄgra lokala förmÄgor hÀr pÄ forumet som skulle ta sig an ett verkbyte nÄgot billigare. Har lite dÄlig koll pÄ vilka dock!Tja! Skulle behöva lite hjÀlp frÄn er! Har en Mini Turtle "PADI" som inte fungerar som den ska. Har kört den i timegraphern och alla vÀrden pekar Ät alla möjliga hÄll. Med det sagt sÄ skulle jag behöva lite rÄdgivning för vad jag borde göra. Har ni nÄgra tips för att antingen fixa/serva urverket som sitter i eller byta ut det? Eller borde jag rent av sÀlja av den som "trasig"? Har ni nÄgra kloka ord?
Magnetiserad?Tja! Skulle behöva lite hjÀlp frÄn er! Har en Mini Turtle "PADI" som inte fungerar som den ska. Har kört den i timegraphern och alla vÀrden pekar Ät alla möjliga hÄll. Med det sagt sÄ skulle jag behöva lite rÄdgivning för vad jag borde göra. Har ni nÄgra tips för att antingen fixa/serva urverket som sitter i eller byta ut det? Eller borde jag rent av sÀlja av den som "trasig"? Har ni nÄgra kloka ord?
GinaultlÀnk skall vÀl vara det bÀsta alternativet. TyvÀrr till ett premiumpris.SÄlde min Alpinist förra Äret dÄ jag aldrig blev kompis med armbandet, skaffade en eftermarknadslÀnk som inte heller blev riktigt bra..
Denna SPB491j1 dök precis upp till salu @ watchexchange.. det kliar i fingrarna!
![]()
VÀrt att kolla in.GinaultlÀnk skall vÀl vara det bÀsta alternativet. TyvÀrr till ett premiumpris.
SĂ„g en likadan klocka pĂ„ blocket eller tradera för 12 tusen (tror jag). Ăr det nĂ„gon L.E ref?