• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Den va tidig, finns CRC-glaset kvar pÄ den? men synd att sekundvisaren Àr bytt, trevlig Speedtimer, Àven ditt nyförvÀrv @ace klart bÀttre Àn den förra ;)
Det vet jag helt Ă€rligt inte. Nej den Ă€r absolut inte perfekt pĂ„ nĂ„got vis och det gör ocksĂ„ din frĂ„ga @ace sedan tidigare vĂ€ldigt svĂ„r att svara pĂ„. Är en djungel pĂ„ marknaden och klockorna Ă€r ca 50 Ă„r gamla!

Det vet jag helt Ă€rligt inte. Nej den Ă€r absolut inte perfekt pĂ„ nĂ„got vis och det gör ocksĂ„ din frĂ„ga @ace sedan tidigare vĂ€ldigt svĂ„r att svara pĂ„. Är en djungel pĂ„ marknaden och klockorna Ă€r ca 50 Ă„r gamla!
CRC (Chrome Ring Crystal) ser ut som pÄ denna bild, fanns bara pÄ dom allra tidigaste A D (Applied Dial) och Àr visst vÀldigt eftertraktade och sÀllsynta, och förmodligen rÀtt dyra, men det gÄr visst att göra en refurbish pÄ dom.

CRC.jpg

Jag kollar och Äterkommer. Att sekundvisaren dessvÀrre inte Àr original visste jag samt att bÄda de andra visarna skulle behöva fixas Àr jag ocksÄ medveten om men Àr tveksam till om/hur det Àr möjligt.

Jag kollar och Äterkommer. Att sekundvisaren dessvÀrre inte Àr original visste jag samt att bÄda de andra visarna skulle behöva fixas Àr jag ocksÄ medveten om men Àr tveksam till om/hur det Àr möjligt.
Tror att visarna (Tim/Min/Sub) Àr original, ser ut att vara dom matta/frostade som det ska vara pÄ dom tidiga, gÄr sÀkert att repa min-visaren sÄ att inte gammal lume lossnar och Äker in i verket via D/D-fönstret, man ska nog ha lite otur men risken finns

SÄ har jag kollat glaset och det Àr inte ett CRC glas pÄ den utan ett Seiko 330W18GN. Jag har forskat lite i detta och CRC (Chrome-Rimmed Crystal) glasen fanns mycket riktigt pÄ en del av de riktigt tidiga modellerna frÄn februari/mars och en bit in i april -69. Det Àr dock oklart om alla klockor i denna serien fick dem.

Om det Àr nÄgon som vet om nÄgon som kan/vÄgar göra relume pÄ en sÄdan hÀr klocka sÄ skicka gÀrna ett PM.

FÄr frÄga er hÀr inne som vet mer om den hÀr modellen. 6139-6002 med blÄ tavla.

Inre ringen , svarta vridringen, kan ses ljusare som mer grÄ ibland med vita siffror. Det har jag tÀnkt mig pga av blekning? UngefÀr som de gula kan bli nÀrmast vita. Men fanns Àven frÄn början grÄ men dÄ med svarta siffror pÄ den varianten?

Är det isf samma som de pĂ„ den med silverfĂ€rgad tavla eller en annan?

Senast Àndrad:

Inre ringen , svarta vridringen, kan ses ljusare som mer grÄ ibland med vita siffror. Det har jag tÀnkt mig pga av blekning? UngefÀr som de gula kan bli nÀrmast vita. Men fanns Àven frÄn början grÄ men dÄ med svarta siffror pÄ den varianten?

SÄ vitt jag vet fanns bara dessa, se bild, och som du skriver, blekning kan Àndra fÀrgen tydligen, och sÄ finns ju A M.

bezel.jpg

SÄ vitt jag vet fanns bara dessa, se bild, och som du skriver, blekning kan Àndra fÀrgen tydligen, och sÄ finns ju A M.

bezel.jpg
Jag har en som Äldrats sÄhÀr, sÄ Àven om siffrorna var silvriga frÄn början kan ljus (eller fukt?) göra dem svarta.
480D6A7A-5018-483A-BBAA-FA88D9350E19.jpeg

397AF406-32E2-4ED7-8BB6-3B24C8D0913E.jpeg
2F5CBFBC-FCE3-473C-AD86-7CD3FD1233E0.jpeg

Min silver Pogue frĂ„n 1972. FĂ„r inte sĂ„ mycket handledstid lĂ€ngre tyvĂ€rr dĂ„ jag tycker den Ă€r lite stor pĂ„ mig, men 6139:eek:r Ă€r oemotstĂ„ndligt charmiga pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt 😊

Det tog ungefÀr 18 veckor att fÄ de servade. Den ena har jag en spekulant pÄ. Jag kan lÀgga upp lite bilder sedan nÀr jag vet hur det blir.
Den vÀnstra Àr en 74a och den högra en 71a, nÀstan true om det varit en 6005. BÄda Àr 6002. 71an Àr helt original vad jag kan se inkl. glaset. 74an Àr utbytt krona och glas.

Bilagor

• F7C988CE-3B9A-4C94-98B0-165248AF32DC.jpeg
    F7C988CE-3B9A-4C94-98B0-165248AF32DC.jpeg
    1,010.5 KB · Visningar: 28
  • 5DF389C7-93F0-45A0-9ED6-8CF90EED6164.jpeg
    5DF389C7-93F0-45A0-9ED6-8CF90EED6164.jpeg
    831.8 KB · Visningar: 25
Hej trÄden. Rakt pÄ sak, min pappa har en 6139-6002 .Men pappas saknar plexi, sub sekunden och behöver en riktig genomgÄng av verket. Jag prövade klockmaster globen. Men dom kunde inte annat Àn sÀga grattis till en fin klocka. Hur gör jag nu!?

Senast Àndrad:
Hej trÄden. Rakt pÄ sak, min pappa har en 6139-6002 .Men pappas saknar plexi, sub sekunden och behöver en riktig genomgÄng av verket. Jag prövade klockmaster globen. Men dom kunde inte annat Àn sÀga grattis till en fin klocka. Hur gör jag nu!?
Jag sÀger samma! Grattis till en fin klocka som förefaller vara helt original. Det finns folk som servar dessa, men delar Àr svÄra att fÄ tag i, i synnerhet original. De hÀr ocksÄ prissatta dÀrefter om man hittar.
Ping @rogart-63

Tillbaka
Topp